Comandă telefonic 0770 363 621 Contul meuDespre noiContact
MeniuCaută
Minte

Oboseală, stres și anxietate - cauze și soluții

Oboseala constantă, stresul și stările de anxietate sunt probleme cu care ne confruntăm sau ne-am confruntat fiecare dintre noi într-un anumit moment din viață. Află care sunt cauzele acestor probleme și la ce soluții naturale poți apela.

"Sunt epuizat/ă! Sunt obosit/ă ! ” - este una dintre frazele pe care le auzim frecvent, fie la serviciu, fie în în cercul nostru de prieteni și chiar alături de noi, sub același acoperiș.

Pentru  a reuși să remediem această afecțiune, trebuie sa cunoaștem elementul declanșator. Iată subiectul acestui articol. 

Oboseala constantă - 7 cauze și 7 soluții

Oboseala este una dintre afecțiunile cel mai des invocate în cabinetul medical. De unde această lipsă de energie și cum să o remediem? Iată 7 posibile cauze și tot atâtea soluții.

Este această oboseală o consecință a lipsei de somn?

oboseala cauze si solutii

Lipsa somnului este una dintre cele mai frecvente cauze. Știm că în timpul somnului organismul își reface rezerva de energie. În consecință, trebuie să-i asigurăm corpului un somn reparator, dormind suficiente ore pentru a evita să ne trezim obosiți. O să spui - Nici un secret până aici! 

 

Persoanele care dorm 4-5 ore pe noapte, inevitabil se vor trezi epuizate deoarece un program sanătos de somn trebuie să cuprindă cel puțin 7-8 ore. Să respecți ” ceasul biologic” este foarte important întrucât, un orar neregulat va conduce la o lipsă de energie și, ca urmare, la o dereglare a ciclului circadian. Este similar cu un permanent decalaj orar!

 

Ce facem?

Înainte de merge în pat, acordă-ți o perioadă de relaxare. Scopul acesteia este să uiți de ”problemele zilei”. Fă o baie caldă, ascultă o muzică ușoară sau citește o carte bună și care să nu fie în legatură cu ceea ce faci la locul de muncă. Nu deschide televizorul și nici telefonul! Încearcă să ai o cameră linistită și, mai ales, să te culci la aceeași oră în fiecare seară. 

Ești suprasolicitată?

Și aici mă adresez în special femeilor pentru că , în opinia specialiștilor, surmenajul este una dintre cauzele cele mai frecvente de oboseală întâlnite in rândul acestora. 

”Facem prea multe! Avem un ritm de viață din ce în ce mai exigent!” Intre serviciu, copii, menaj, bucătărie, etc... Dragi femei, corpul reușește să vă urmeze pentru o anumită perioadă  de timp, însă, în cele din urmă, sfârșeste într-o lipsă totală de energie, chiar epuizare .

Ce facem?

În acest caz, este timpul să ne revizuim stilul de viață si să-i aducem modificările necesare. O viața sănătoasă înseamnă odihnă, somn, exerciții și o alimentație optimă. Este momentul să învățați să spuneți NU și să începeți să delegați din sarcini. În fond, ziua nu are mai mult de 24 de ore! 

Îți sugerez să îți faci o listă de priorități și de sarcini pe care le poți delega. Copiii, soțul, toți membrii familiei trebuie să contribuie, inclusiv la pregătirea mesei. Bineînțeles, sarcinile copiilor sunt stabilite în concordanță cu vârsta.  

Este hormonal?

O lipsă de energie poate fi consecința unei afecțiuni tiroidiene, hipotiroidism. Hormonii ar putea fi o cauză a metabolismului lent – un dezechilibru hormonal poate să influenţeze modul în care este folosită energia. Asta ar putea explica lipsa de energie pe care o resimt multe persoane. Cantitatea de testosteron, hormon prezent atât la bărbați, cât şi la femei, scade pe măsură ce înaintăm în vârstă. Afecţiuni precum hipotiroidism, hipertiroidism sau diabetul pot influenţa metabolismul. 

În cazul femeilor, menopauza este o altă cauză a oboselii. Diminuarea cantității de hormoni feminini poate duce la apariția mai multor simptome fizice, dintre care o lipsă persistentă de energie. 

Ce facem?

Este important să te sfătuiești cu medicul tău, întrucât un diagnostic de hipotiroidism nu poate fi confirmat decât de testele sanguine. Odată diagnosticat și, dacă este cazul, medicul îți va recomanda o administrare zilnică de hormoni tiroidieni. În ceea ce privește oboseala asociată unei scăderi de estrogen, o alimentație sănătoasă, un program de exerciții fizice, precum si o igiena de viață , pot fi uneori suficiente pentru a ieși din această oboseală. 

Este o lipsă de lumină?

O altă cauză- depresia sezonieră. Aceasta se datorează diminuării luminii naturale în timpul sezonului rece, ceea ce antrenează o creștere a producției de melatonină. 

Melatonina este un hormon secretat de epifiză sau glanda pineală, care joacă un rol important în controlul ceasului biologic. La mai multe persoane, o slabă cantitate de lumină în zilele de iarnă nu reușește să anihileze melatonina din mediul sanguin, iar acest lucru provoacă simptome ca o necesitate acută de somn. În acest caz survine riscul unei depresii importante.

Ce facem?

Ne expunem luminii naturale cât mai frecvent posibil. În condițiile actuale, cu munca la distanță, încearcă sa îți amenajezi biroul cât mai aproape de fereastră, dacă e posibil chiar deschide fereastra și lasă soarele să intre.  De asemenea, poți recurge la ședințe de luminoterapie.

Este lipsa mișcării?

Este demonstrat că sedentarismul duce la un deficit serios de vitalitate și de energie. Cu cât ne mișcăm mai puțin, cu atât dorința de mișcare este mai mică și suntem mai obosiți. Din fericire, cu un pic de efort putem scăpa din cercul acesta vicios. 

Ce facem?

Simplu! Ieșim la plimbare. Chiar dacă pare greu la început, perseverează pentru că merită. Endorfinele si serotonina secretate de organism pe durata efortului fizic joacă un rol important asupra nivelului nostru de energie. Printre altele, mișcarea eliberează tensiunea din muschi, amelioreaza calitatea somnului, favorizează circulatia sanguină, elimină toxinele și, prin urmare, duce la o mai bună oxigenare celulară. Numai beneficii! 

Este un deficit alimentar?

Oboseala poate fi atribuită deficiențelor legate de o alimentație dezechilibrată sau a unei proaste repartizări a aportului energetic pe durata unei zile. 

Variații importante ale glicemiei pot da senzația de oboseală. De fapt, dacă valoarea acesteia este prea joasă, ne găsim în situație de hipoglicemie, iar printre simptome găsim : senzația de epuizare, amețeală, somnolență, greață, confuzie, etc.. Singura cale de a afla cu siguranţă că glicemia este scăzută este măsurarea acesteia cu un glucometru.  

De altfel, o oboseală care persistă poate fi consecința unei dificultăți în digestia glutenului sau, lucru surprinzător, unui exces în consumul de cafea. O alimentație bogată în grasimi animale sau zahăr poate, de asemenea, să fie sursa unei lipse de energie. 

Ce facem? 

Pentru a beneficia de energie pe durata întregii zile, nu sări peste mese și crește pe cât posibil porția de produse biogenice, mai precis legumele crude din farfuria ta. Prin adoptarea alimentației naturale, crudivore, omul întregește firesc și armonios triada viață prin hrană vie, mental constructiv și energie regenerată. Și cum dezhidratarea este o cauză frecventă a oboselii, asigură-te că ai consumat cantitatea de 0,33 ml/ kg corp de apă în fiecare zi.

Este oare o lipsă de fier ?

Un deficit de fier poate avea mari consecințe asupra sănătații. O lipsă de fier pe o durată mai lungă de timp poate duce la apariția anemiei feripive.  Aceasta afecțiune se caracterizează printr-o stare de oboseală extremă, cearcăne închise sub ochi, dureri de cap, amețeli, un ten palid,  dificultăți de respirație, etc.. 

O carență in fier, chiar lejeră ( mai precis inferioară celei care provoacă anemie) poate fi la originea dificultății de concentrare și a unei rezistențe reduse în fața infecțiilor. 

Ce facem? 

Avem grijă de farfuria noastră . Ouăle, legumele cu frunze verde închis, anumite fructe uscate ( caise, struguri), leguminoase , anumite cereale sunt toate surse de fier.

Descoperă cele mai bune suplimente pentru oboseală și letargie

 

Oboseala persistentă - Dacă este cazul unei intoleranțe alimentare?

Intoleranța la un aliment este un răspuns fiziologic care, contrar alergiei sau sensibilității, nu provoacă o reacție a sistemului imunitar. Chiar dacă de cele mai multe ori o intoleranță alimentară se manifestă prin probleme digestive, semne și simptome specifice ca, oboseală, dureri de cap, pot sa apară. 

stres cauze si solutii

Cel mai frecvent o intoleranță apare atunci când organismul este incapabil să digere un aliment sau unul din componentele acestuia. Un exemplu este intoleranța la lactoza. Aceasta reprezinta una dinte cele mai întâlnite forme de deficit enzimatic de la nivel intestinal și poate apărea la toate categoriile de vârstă.

 

Un alt exemplu este intoleranța dietetică la fructoză sau malabsorbția fructozei, situația în care fructoza nu este absorbită în totalitate la nivelul mucoasei intestinale și rămâne disponibilă metabolismului fermentativ al bacteriilor luminale și, astfel, poate genera disconfortul și simptome gastrointestinale caracteristice. Exemplele pot continua, intoleranța la coloranți alimentari, la cafeina, etc..

Principalele simptome

Simptomele sunt foarte variabile. Acestea cuprind balonari, diaree, amețeala, reflux sau dureri gastrice, constipație. Totuși acestea reușesc uneori sa fie mult mai subtile. De fapt, persoanele intolerante pot prezenta simptome ca : o stare de rău generală, transpirații reci, oboseală, dureri de cap, iritabilitate, dureri articulare, erupții cutanate, etc.. 

Unii dieteticieni susțin că sensibilitatea alimentară este asociată de cele mai multe ori cu o proteină, iar sistemul imunitar este implicat, ceea ce nu este cazul pentru intoleranța alimentară. Sensibilitatea la gluten, intoleranța non-celiacă fiind cel mai concret exemplu. Până de curând, se credea că intoleranța la gluten este o caracteristică a bolii celiace și alergiei la grâu. În ultimii ani însă, mai multe studii  au dovedit ca intoleranța la gluten poate afecta și persoanele care nu suferă de niciuna dintre bolile menționate mai sus. Noua afecțiune a primit denumirea de sensibilitate non-celiacă la gluten. 

Descoperă 8 categorii de alimente care pot provoca sensibilitate digestivă

 

Vampirii psihici - Cum să vă protejați de ”hoții” de energie? 

Să fii alături de un prieten care traversează o perioadă grea, chiar dacă asta presupune multă energie și efort din partea ta, este absolut normal. Dar, din contră, să fii mereu în preajma unei persoane care te seacă de toată rezerva de energie, nu e deloc sănătos. 

Vampirul psihic poate fi un coleg de serviciu, un prieten sau chiar soțul/ soția. 

Conform dr. Stephane Clerget, psihiatru și autorul cărții ” Vampirii psihici” , obiectivul vampirului nu este să creeze o stare proastă între el și victima lui. Motivația acestuia este mai degrabă instinctivă, și, deci, esențială pentru suvraviețuirea lui. 

Mai multe simptome ne pot avertiza de prezența unui vampir energetic în preajma noastră : îți simți pleoapele foarte grele, ai o stare de spirit proastă, îți este greu să comunici, dureri de cap, senzația de tensiune și chiar palpitații. 

Cum să te protejezi?

Pentru că nu este întotdeauna posibil sa eliminăm aceste persoane din viața noastră, stabilește limite clare și ferme. Poți spune, de exemplu: "E interesant, dar nu te pot asculta ore în șir dacă nu vrei să căutăm soluții." În final, înainte de a deveni o victimă a epuizării, trebuie să te protejezi.

 

Stresul- Învață să gestionezi situația de stres

Știm prea bine, când este prost controlat, stresul are consecințe dezastruoase atât asupra sănătății fizice, cât și a celei psihice. Cum putem limita daunele? Trebuie să invățam să-l controlăm eficient , să ne controlăm emoțiile și mai ales să nu dramatizam micile surse de stres. 

Adrenalina si cortizolul, pe care organismul uman îi secretă în stare de stres, sunt utili și au rolul să ne fac alerți. Rolul lor este să ne permită să reacționam rapid în situații de urgență. De altfel, studiile ne arată că fără adrenalină nu am reuși multe din faptele memorabile. Dar, în același timp, prea mult stres ne obosește în loc să ne stimuleze. 

anxietate cauze si solutii

Exista 4 caracteristici care determină o situație stresantă : noutatea, imprevizibilul, impresia că situația ne depășește și faptul să ne simțim amenințați. 

 

In timpurile actuale, supraviețuirea noastră nu mai este în pericol așa cum era în timpuri  preistorice, creierul nostru, însă, ignoră că o mică ceartă cu patronul sau chiar o știre alarmistă la televizor nu reprezintă o amenințare pentru viața noastră. Astăzi, oamenii se confruntă cu diferite situații stresante în aceeași săptămână sau chiar zi , frica de a nu fi acceptați, de a nu fi  apreciați. Ori, acest tip de stres este la fel de intens ca cel care ne amenința supraviețuirea acum milioane de ani. Dacă acest stres este prea des și prost gestionat, poate duce la boli mintale și psihice. 

 

Cum să-l combatem?

Anumite semne sunt prevestitoare și nu ne înșeală. O iritabilitate constantă sau dacă suferi de insomnie, de dureri musculare, de amețeală, dificultate de concentrare, o scădere de libido, mănânci sau fumezi mai mult, sunt câteva dintre consecințele unui stări de stres. 

Poți învăța să combați stresul zilnic. De altfel, pentru a ne menține sănătoși, este important să invățam să o facem, să evacuăm efectul hormonilor de stres din organismul nostru. 

Fă plimbări în natură, urcă scările, râzi cât poți de mult, cântă, respiră conștient, sunt câteva exemple de a evita o criză de nervi.  Dar, cel mai important! 

Definește-ți prioritațile

Este foarte important pentru oricine, dar în special pentru persoanele stresate, să știe să-și determine prioritațile, să-și definească obiectivele pe termen scurt, mediu și termen lung, să identifice lucrurile care contează. Prima intrebare pe care trebuie să ți-o pui este :

 - Ce contează cel mai mult pentru mine ?

Notează-ți  pe un carnețel cele mai importante aspecte ale vieții. Sănătatea, educația, familia, sportul, serviciul, trebuie să se regasească în lista cu cele 3-5 lucruri importante.

Distribuie apoi fiecare dintre acestea într-una dintre categoriile următoare : 1.- vital, 2.- important, 3.- mai puțin important, 4.- inutil. 

În primul rând, definește foarte clar ce înseamnă vital și ce atribute trebuie sa aibă o situație pentru a primi această etichetă

Acum fă-ți o analiză a listei. Întotdeauna îți poți oferi timp și resurse pentru a-ți încărca bateriile. Să te pierzi în alte activități si să nu-ți găsești timp pentru tine, înseamnă o acumulare continuă de stres. Amintește-ți că, dacă stresul persista prea mult timp, se ajunge la stadiul de epuizare în care adaptarea nu mai poate fi menținută și apar diferite boli.

Consultă și aceste Mic îndreptar pentru stres

 

Probleme de anxietate

Problemele de anxietate reprezintă un ansamblu de tulburări psihologice ale căror principale simptome sunt: o anxietate excesivă, sentimentul de frică, îngrijorare, precum și comportamente compulsive. 

Asociația Canadiană de Sănătate Mintală estimeaza că  1 persoană din 10 suferă de tulburări de anxietate. Conform statisticilor, femeile sunt afectate mai mult decât bărbații. 

La bază, anxietatea este un mecanism biologic a cărei functii este de protecție împotriva pericolelor. Acestea fiind spuse, să ne simțim puțin anxioși din când în când este absolut normal. Atunci, însă, când aceasta devine excesivă, ne provoacă o mare suferință, iar dacă nu este tratată la timp și corespunzător, aceasta ne va afecta capacitatea de funcționare. 

Diferitele tulburări de anxietate

Accesul de panică

Accesul de panică poate lovi făra măcar să prevină. Ori, după ce au cunoscut o astfel de criză, anumite persoane, de frica de retrăi o altă criză, evită orice situație sau orice context din care nu ar putea să scape (transportul în comun. de exemplu). 

Fobia

Cuprinde 2 aspecte: fobia specifică, unde persoana traversează o frică irațională de un lucru în particular (obiect, animal) și fobia socială,  unde persoana preferă să evite un eveniment decât să sufere de anxietate. 

Tulburări obsesiv-compulsive

Persoanele ce suferă de aceste tulburări au, de cele mai multe ori, gânduri indezirabile și obsesii (frica de contaminare, obsesii de simetrii, de ordine) care duc la nevoia de a efectua activități repetitive sub formă compulsivă (spălare pe mâini repetitivă, verificat de mai multe ori un lucru) . 

Tulburări de stres post-traumatic

Tulburarea de stres post-traumatic (PTSD) este o tulburare de anxietate care se poate dezvolta după expunerea la evenimente traumatizante, în care cineva a fost expus sau a fost martor la un pericol, cum ar fi un caz de violență sau dezastru. În cazul PTSD, sistemul de alarmă al creierului este declanșat de traumă, rezultând simptome precum supra-alerta (adică fiind în alertă maximă).

Descoperă 6 Alimente anti-anxietate pentru a-ti calma mintea

 

Controlul stării de anxietate – posibil! 

Iată câteva sugestii pentru a învinge starea de anxietate.

Îți spui vreodată lucruri pe care nu ai îndrăzni să le spui celui mai bun prieten?

Emoțiile tale sunt o sursă importantă de informații.  Anxietatea poate fi generată de îngrijorare, adică de gânduri cu privire la posibilitățile negative (de exemplu, îngrijorarea cu privire la faptul că nu găsești un loc de muncă , că nu ești admis sau admisă la un program sau de un grup de prieteni) Punctul de plecare pentru griji este incertitudinea care se manifestă adesea ca: „ce se va întâmpla dacă …?”. Cu cât este mai mare certitudinea că ești în pericol, cu atât vei fi mai anxios/ă. Aceste gânduri se referă, de asemenea, la incapacitatea de a reacționa dacă se intâmplă „dezastrul”. Deoarece îngrijorările sunt ipoteze cu privire la ceea ce s-ar putea întâmpla - nu la fapte - este important să încerci să le evaluezi pentru a-ți controla anxietatea.

Ia o bucată de hârtie și un creion, scrie diferitele preocupări și încearcă să răspunzi la următoarele întrebări. Acest exercițiu îți va permite să identifici veridicitatea fiecărei preocupări, să evaluezi probabilitatea ca aceasta să se întâmple și impactul real.

Fii indulgent cu tine însuți!

 

Concluzie

Deși stresul este o parte normală a vieții, uneori poate fi copleșitor și poate deveni nociv pentru starea noastră psihică și fizică. Din fericire, există metode de a face față și de a minimiza efectele negative, odată ce acestea sunt conștientizate. 

Gesturi mici ca: o alimentație echilibrată, consum moderat de alcool, respectarea propriilor limite, a învăța să spui NU și să delegi din sarcini, exercițiile de respirație de mai multe ori pe timpul zilei, pot avea un efect semnificativ asupra stării tale de bine.

Controlul anxietății și al stresului îl dobândim  prin controlul percepțiilor noastre despre noi înșine și despre evenimentele din viața noastră. Acționează atunci când gândurile și atitudinile tale provoacă anxietate și emoții negative: vei ieși câștigător ... și de multe ori mai liniștit și, în mod sigur, mai sănătos. 

Îți recomandăm și articolul Scapă de stres, depresie și anxietate cu ajutorul probioticelor

Articol scris de Liliana Cernat, Naturopat ND, Montreal, Canada

Sunt Pasionată de arte marțiale și de tot ceea ce înseamnă terapie naturală, de medicina chineză și cea ayurvedică, practici vechi de peste 5000 de ani și pe care, de altfel, le aplic în cabinetul meu din Montréal. Am pornit de la un vis și m-am ținut de el, acela de a-mi vedea mama fără diabetul de gradul 2, fără să-și înceapă ziua cu un pumn de medicamente de sinteza. Am reușit! 

În prezent, ajut sute de persoane să lupte împotriva afecțiunilor de care suferă cu ajutorul remediilor puse la dispoziție de natură.

Cuvântul „Naturopatie” înseamnă boală studiată în funcție de Natură, deci vindecarea prin plante și cu igienă alimentară, fiindcă medicina viitorului categoric va fi cea profilactică, preventivă. Găsim undeva un exemplu mai perfect decât Natura?

Poți urmări activitatea Valentinei aici:

Facebook | LinkedIn

 

Aboneaza-te la newsletter. Gratuit.

Fii la curent cu noutatile Viata Verde Viu.
Articole privind un stil de viata sanatos, retete si multe altele.

#anxietate #oboseala #antistres

Ce au mai parcurs alti cititori...

Cele mai bune suplimente pentru starile de oboseala si letargie

Cele mai bune suplimente pentru starile de oboseala si letargie

Stres ieșit de sub control? Încearcă aceste 3 exerciții yoga de respirație pentru calmare și resetare

Stres ieșit de sub control? Încearcă aceste 3 exerciții yoga de respirație pentru calmare și resetare

7 obiceiuri esentiale pentru a fi mai putin stresat

7 obiceiuri esentiale pentru a fi mai putin stresat
Adaugă comentariul tău
Primești săptămânal inspirație verdevie
promoții și prețuri speciale, acces la tombole și concursuri exclusive...
Termeni și condițiiCookiesConfidențialitate GDPRDisclaimer
Copyright 2021 Viata Verde Viu | Produse naturiste, sfaturi sănătoase și rețete gustoase. Toate drepturile rezervate.