Minte

7 obiceiuri esentiale pentru a fi mai putin stresat

„Daca dorim sa ne vindecam de anxietate si sa ne simtim bine fata de noi insine, nu e suficient sa investim in lucruri din exterior. Trebuie sa facem si investitii in interiorul nostru. Nu e niciodata prea tarziu pentru a deschide aceasta usa” — Lawrence Levy

In cazul in care te trezesti obosit(a), speriat(a) si tot ce iti doresti dimineata e sa iti tragi patura deasupra capului si sa ramai in pat, s-ar putea sa fii una dintre numeroasele persoane care se confrunta cu stresul si anxietatea. S-ar putea sa crezi ca viata te depaseste, ca nu o mai poti controla. Si totusi, daca poti? Daca ai mai multa putere decat ti-ai imagina? Sa vedem care sunt lucrurile care depind de tine si numai de tine.

Trusa de scule a mintii

In cartea Misterul regelui. Despre scris, Stephen King ne prezinta „trusa de scule a scriitorului”, folosindu-se de aceasta metafora pentru a descrie tot ceea ce ar trebui sa aiba un scriitor la indemana in perioada sa de formare, adica un fel de o trusa de scule a mintii. Asa cum ai grija de niste unelte de lucru reale, curatindu-le si nelasandu-le sa rugineasca, ar trebui sa te ingrijesti si de o astfel de trusa de scule a mintii.

Stephen King intocmeste o lista de trei lucruri de care, daca nu te folosesti, vei esua ca scriitor. Imaginea creata de el nu se aplica doar in cazul scriitorilor, ar putea fi folosita de toti cei care vor sa-si construiasca o minte rezistenta, puternica. In acelasi registru, ne putem gandi la trei sertare esentiale ale „trusei”, sertare de care, daca nu te folosesti, vei esua in incercarea de a vindeca stresul si anxietatea.

Sertarul numarul #1: Dormi!

Somnul este un drog natural care iti purifica creierul si iti improspateaza mintea. E uimitor cat de multi oameni au parte de somn de proasta calitate si pe urma se plang de faptul ca sunt stresati si anxiosi. Un somn deficitar e extrem de vinovat pentru starea de alerta a mintii noastre. Lipsa somnului inflameaza organismul, cauzand cresterea tensiunii, intensificarea gandurilor depresive si o intreaga serie de alte simptome negative.

Durata optima a somnului este de 8-9 ore pe noapte. Ai putea fi tentat sa raspunzi: „Nu si pentru mine. Mie imi ajung patru ore.” Te inseli. Deconecteaza orice ecran din fata ta cu minimum o ora inainte de ora la care vrei sa adormi si du-te la culcare la aceeasi ora timp de sapte zile pe saptamana, chiar si in weekend. Intreaba-te pentru cata vreme mai vrei sa te confrunti cu stresul si anxietatea, iar daca raspunsul este „pentru nici macar o singura zi in plus”, atunci fii pregatit sa sacrifici cateva ore de iesiri in oras sau de stat in fata monitorului, cu gandul ca faci asta de dragul unei sanatati de lunga durata.

Sertarul numarul #2: Ai grija de corpul tau!

Al doilea sertar al trusei tale ar trebui sa fie miscarea. Nu trebuie sa te abonezi la sala, sa faci CrossFit sau sa te epuizezi. Trebuie doar sa iti pui corpul in miscare zi de zi, preferabil pana la punctul in care ajungi sa transpiri. Exista unele exercitii mai eficiente decat altele? Desigur. Dar pentru inceput, ridica-te de pe canapea si incepe sa te misti. E atat de simplu.

Sertarul numarul #3: Razi si joaca-te!

Cand ai ras ultima oara? Daca iti vine greu sa raspunzi la aceasta intrebare, inseamna ca iei viata prea in serios iar acest aspect vine cu costuri enorme. Joaca si rasul sunt doua dintre cele mai bune metode de a elimina cortizol, hormonul asociat cu stresul cronic. In plus, sunt amuzante. Iesi afara si fii copil din nou. E o terapie extraordinara.

Fiecare dintre aceste trei sertare are un set de „unelte”, in cazul de fata, niste obiceiuri esentiale pentru o viata linistita sau macar pentru o viata cu un nivel diminuat de stres. Care sunt acestea?

7 obiceiuri esentiale pentru a depasi stresul

“Cred ca nu imi pot pastra sanatatea si dispozitia daca nu petrec cel putin patru ore pe zi plimbandu-ma prin padure, peste dealuri si campii, eliberat cu totul de orice angajament care include cuvinte.”  - Henry David Thoreau

1. Trezeste-te cu o ora inainte de a pleca de acasa

Diminetile ar putea fi un dezastru atunci cand esti stresat. Daca de fiecare data te repezi sa iesi din casa la foarte scurta vreme dupa ce a sunat alarma telefonului sau a ceasului, inseamna ca ai un mod brutal de a-ti incepe ziua. Ar trebui sa iti acorzi timp pentru ceea ce ai de facut dimineata, in loc sa pleci la serviciu (sau oriunde altundeva) mereu in clocot si buimac. Ofera-ti timp inainte de a lua ziua in piept.

2. Fa-ti patul!

Gestul, aparent banal, de a-ti face patul e, in realitate, o actiune care iti da mult mai multa putere decat ti-ai putea imagina. Iti permite sa duci la bun sfarsit o indatorire la primele ore ale diminetii, ceea ce iti poate da incredere sa continui tot restul zilei. Indiferent cat de stresant sau cat de rau iti incepi ziua, gaseste-ti mereu timp pentru a-ti face patul. Nu vei lua Premiul Nobel pentru asta dar, daca ziua merge prost, macar acest lucru va putea fi bifat ca succes. Ar fi momentul potrivit sa iti spunem ca in rafturile de dezvoltare personala ale librariilor exista o carte care poarta chiar acest titlu: Fa-ti patul! Lucruri marunte care pot sa iti schimbe viata... si, poate, lumea si in care autorul, amiralul american William H. McRaven, ofera sfaturi practice, inspirandu-se din viata lui si a oamenilor pe care i-a cunoscut in timpul serviciului militar.

Cartea Fa-ti patul! Lucruri marunte care pot sa iti schimbe viata... si, poate, lumea este disponibila pe:

Carturesti| Emag| Libris| Cartepedia

3. Mediteaza sau roaga-te!

Multe persoane sunt inca sceptice in ceea ce priveste rolul meditatiei. Insusi cuvantul „meditatie” poate trezi, ca reactie, un ridicat din spranceana. Daca ai renunta un pic la preconceptii, ai putea realiza cu timpul ca, indiferent de credinta ta (pe care nu trebuie sa o ignori sau sa o abandonezi), meditatia poate avea efecte pozitive masive in ceea ce priveste ameliorarea anxietatii si a depresiei.

Potrivit Scolii Medicale de la Harvard, „Meditatia mindfulness poate usura anxietatea, depresia si durerea”. Daca cei de Harvard au aceasta opinie, ai putea sa incerci si tu, nu?

4. Tine un jurnal!

Banuim ce iti poate trece prin minte acum: „Ati innebunit? Cum sa gasesc timp pentru un jurnal cand am deja o multime de lucruri de facut?” Si totusi, un jurnal in care iti treci gandurile si ingrijorarile poate fi de mare folos in lupta impotriva anxietatii.

5. Obisnuieste sa fii recunoscator!

In fiecare dimineata, noteaza trei lucruri pentru care esti recunoscator. Concentreaza-te pe acele aspecte carora le-ai duce lipsa in caz ca nu le-ai mai avea. Cum te-ai simti daca cei pe care ii iubesti nu ar mai fi in preajma? Daca respiratul ar fi, dintr-o data, o problema? Sau daca nu ai mai putea umbla? Recunostinta e o practica puternica folosita de stoici, miliardari, calugari si multe alte categorii din cele mai diverse ca metoda utila pentru a aprecia viata. In cartea sa The Little Book of Gratitude, Dr. Robert A. Emmons, profesor de psihologie la Universitatea California, ne arata beneficiile gratitudinii ca un mod simplu, demonstrat stiintific, de a aduce mai multa bucurie si optimism in vietile noastre.  Poti sa fii recunoscator fata de o persoana pe care nu ai apreciat-o suficient, fata de o adiere de vant, un pat confortabil sau fata de ceva fara de care ai fi pus in dificultate, precum apa curenta, electricitatea, caldura.

6. Mergi pe jos!

Henry David Thoreau, un cunoscut filosof, eseist, scriitor si naturalist american, a expus in multe dintre lucrarile sale comorile pe care le pot ascunde plimbarile lungi pe jos. Chiar daca nu iti permiti plimbari de patru ore, poti sa te bucuri de beneficiile mersului pe jos, cu precizarea ca ar trebui sa fii cu totul deconectat de la tehnologie atunci cand iesi sa te plimbi. Stiinta a demonstrat efectele negative ale sedentarismului si acestea nu arata bine deloc. Asa ca lasa-ti telefonul acasa si iesi sa te plimbi si sa descoperi lumea din jurul tau.

7. Concentreaza-te pe un singur lucru!

Un plan simplu „de atac al zilei” ar putea ameliora drastic anxietatea de care suferi, reducand greutatea cognitiva care vine odata cu necesitatea de a lua decizii din ce in ce mai multe. In fiecare dimineata, ne trezim cu o cantitate limitata de putere a creierului si orice decizie ar putea sa ne epuizeze aceasta putere. Inainte de a-ti verifica emailul sau conturile de social media, usureaza-ti mintea alegand cele mai importante lucruri pe care vrei sa le duci la bun sfarsit.

Intrebari care te-ar putea ajuta sa decizi ce e mai important

  1. Ce sarcina, o data incheiata, va face ca toate celelalte sa para neimportante?
  2. Ce lucru pe care trebuie sa il faci iti provoaca cel mai tare stari anxioase?
  3. Ce sarcina, o data incheiata, te va apropia cel mai mult de obiectivul tau numarul 1?

Lista de obiceiuri recomandate mai sus are rolul unei harti care sa te ajute sa navighezi in efortul de a reduce stresul. Totusi, ar trebui sa stii ca niciunul dintre aceste sfaturi nu poate face minuni cata vreme mintea ta nu e setata corespunzator. E important, in primul rand, ca indiferent de dificultatile prin care treci, sa nu te consideri o victima. Eticheta de victima nu te va ajuta sa te simti mai bine. In schimb, „trusa de scule” mereu la indemana iti va fi de mare folos. Incearc-o si da-ne de veste daca a functionat.

*Acest material are scop informativ si nu inlocuieste sfatul medicului.

Sursa: https://medium.com/personal-growth/9-essential-tools-to-overcome-stress-and-be-happier-ed64a9a3900d

Aboneaza-te la newsletter. Gratuit.

Fii la curent cu noutatile Viata Verde Viu.
Articole privind un stil de viata sanatos, retete si multe altele.

#anxietate #reducerea stresului #stres #gestionarea stresului #antistres

Ce au mai parcus alti cititori...

Dacă ar fi să faci un singur lucru pentru a te vindeca de anxietate, iată care ar trebui să fie acesta

Dacă ar fi să faci un singur lucru pentru a te vindeca de anxietate, iată care ar trebui să fie acesta

Atacurile de panică şi anxietatea sunt asociate cu un nivel scăzut de fier şi vitamina B6

Atacurile de panică şi anxietatea sunt asociate cu un nivel scăzut de fier şi vitamina B6

Cateva motive sa iubesti viata. Povestea adevarata a unei depresii

Cateva motive sa iubesti viata. Povestea adevarata a unei depresii
Adaugă comentariul tău
Primesti saptamanal
inspiratie verdevie
Copyright 2019 Viata Verde Viu. Toate drepturile rezervate.