AcasaCopiiHrana VieCorpMinteSpiritReteteInvatam impreunaStiati ca..?
Despre noiEvenimente / programePoliticiContact
Detox Toamna 2017

Sfaturi utile pentru o gestionare eficienta a stresului

Stresul poate parea un obstacol de netrecut. Nu poti opri facturile, nu poti face ziua mai lunga, iar munca si obligatiile familiale raman la fel de solicitante. In realitate, insa, putem prelua controlul asupra situatiei intr-o masura mai mare decat ne-am imagina. De fapt, simpla constientizare a faptului ca detinem controlul asupra vietii noastre reprezinta piatra de temelie a gestionarii stresului. Gestionarea stresului inseamna recastigarea controlului: asupra stilului de viata, asupra gandurilor, a emotiilor si a modului in care facem fata problemelor. Indiferent cat de stresanta pare viata ta, sunt lucruri pe care le poti face pentru a te elibera de presiune si a recastiga controlul.

Ce poti face

  1. Misca-te cat mai mult – nu sta pe loc mai mult de o ora
  2. Fa-ti un scop din a avea interactiuni pozitive cu oamenii
  3. Cand nu poti schimba factorul de stres, invata sa-l eviti, sa-l modifici, sa te adaptezi la el sau sa-l accepti
  4. Redu consumul de alcool, nicotina si cofeina
  5. Fa in fiecare zi ceva ce-ti place
  6. Dormi atat cat trebuie, pentru a te simti odihnit
  7. Cauta sa afli mai multe despre metode de gestionare a stresului

De ce este important sa inveti sa-ti gestionezi stresul?

Cand traiesti cu mult stres, iti pui intreaga fiinta in pericol. Stresul distruge atat echilibrul emotional cat si sanatatea fizica. Iti diminueaza abilitatea de a gandi limpede, de a functiona eficient si de a te bucura de viata.

Gestionarea eficienta a stresului, pe de alta parte, te ajuta sa-l elimini din viata ta, pentru a fi mai fericit, mai sanatos si mai productiv. Scopul este sa te bucuri de o viata echilibrata, in care sa ai timpul necesar pentru munca, relatii, relaxare si distractii – dar si rezistenta de a face fata presiunilor si de a infrunta provocarile vietii. Nu exista o reteta universala in ceea ce priveste gestionarea stresului. De aceea este important sa experimentezi si sa identifici metoda care ti se potriveste cel mai bine. Iata cateva sfaturi pentru gestionarea stresului care te-ar putea ajuta.

 1. Identifica sursele de stres din viata ta

Primul pas este identificarea surselor de stres din viata ta. Nu este tot timpul atat de usor precum pare. Desigur, este usor sa identifici factorii majori de stres, cum ar fi schimbarea locului de munca, mutarea intr-o noua casa sau divortul, insa sursele mai putin sesizabile de stres cronic pot fi mai greu de identificat. Este mult prea usor sa treci cu vederea modul in care propriile ganduri, sentimente si comportamente contribuie la nivelul zilnic de stres. De exemplu, cand te simti ingrijorat din cauza unui termen limita, sursa reala de stres ar putea sa fie, de fapt, faptul ca amani finalizarea proiectului si nu munca in sine.

Pentru a identifica sursele reale de stres, analizeaza-ti cu atentie obiceiurile, atitudinea si scuzele:

  • Iti motivezi stresul ca pe ceva temporar (“E doar o perioada foarte incarcata pentru mine”), desi nici nu-ti mai aduci aminte cand ai luat o pauza ultima oara?
  • Definesti stresul ca parte integrala a vietii de familie (“E nebunie pe aici”) sau a personalitatii tale (“Sunt doar mai agitata de felul meu, asta-i tot”)?
  • Dai vina pe alti oameni sau pe diverse evenimente pentru stresul de care suferi sau ti se pare un fenomen perfect normal?

Pana cand nu-ti asumi propriul rol in crearea si mentinerea starii tale de stres, nu il vei putea controla.

Tine un jurnal de monitorizare a stresului

Un jurnal de monitorizare a stresului te ajuta sa identifici factorii de stres care apar frecvent in viata de zi cu zi. Ori de cate ori te simti stresat, noteaza acest lucru in jurnal. Pe masura ce completezi jurnalul, vei observa anumite tipare. Noteaza-ti, in special:

  • Ce anume ti-a cauzat stresul (incearca sa presupui daca nu esti sigur)
  • Cum te-ai simtit, fizic si emotional
  • Cum ai reactionat
  • Ce ai facut ca sa te simti mai bine

2. Inlocuieste strategiile nesanatoase cu unele sanatoase

Gandeste-te ce faci in prezent pentru a face fata stresului. Jurnalul te va ajuta sa identifici sursele de stres. Reactionezi sanatos sau nesanatos, este o metoda utila sau una complet neproductiva? Din pacate, multi oameni aleg sa faca fata stresului in moduri care nu fac decat sa inrautateasca situatia.

Metode nesanatoase de a face fata stresului:

  • Fumat
  • Pastile sau droguri pentru relaxare
  • Alcool in exces
  • Izolarea de prieteni, familie si refuzul de participa la diverse activitati
  • Consum excesiv al unor alimente nesanatoase
  • Amanarea la nesfarsit a indeplinirii unor obligatii
  • Pierderea timpului pe telefon
  • Evitarea constanta a problemelor zilnice
  • Dormitul excesiv
  • Revarsarea stresului asupra altora

Daca metodele de a face fata stresului nu contribuie la o sanatate emotionala si fizica mai buna, este timpul sa gasesti unele mai bune. Nu vei gasi o singura metoda care sa functioneze in toate situatiile, de aceea e bine sa experimentezi cu tehnici si strategii diferite. Concentreaza-te pe ceea ce te calmeaza si te face sa ramai stapan pe situatie.

3. Aplica metoda E.M.A.A.: Evita, Modifica, Adapteaza-te si Accepta

Desi stresul este o reactie automata a sistemului nervos, unii factori de stres pot fi prevazuti – locul de munca, o sedinta cu seful, consiliile de familie. Cand ai de a face cu astfel de factori de stres previzibili, poti schimba situatia sau reactia. Cand o faci, este bine sa iei in considerare regula E.M.A.A.: evita, modifica, adapteaza-te sau accepta.

Evita stresul inutil

Nu este sanatos sa eviti o situatie pe care oricum o vei infrunta la un moment sau altul, indiferent cat de stresanta este, insa ai fi surprins sa afli cat de multe aspecte stresante poti elimina.

Invata sa spui “nu”. Trebuie sa-ti cunosti limitele si sa ti le respecti. Indiferent ca este vorba de viata profesionala sau personala, sa-ti asumi mai multe sarcini decat poti este o reteta sigura pentru stres. Invata sa faci distinctia intre lucrurile pe care “trebuie” sa le faci si cele pe care “esti obligat” sa le faci si invata sa spui “nu” cand ti se pare ca este prea mult pentru tine. 

Evita oamenii care te streseaza. Daca o persoana iti cauzeaza in mod constant stres in viata, limiteaza timpul pe care il petreci cu acea persoana sau renunta la prietenia cu ea.

Preia controlul asupra mediului in care te afli. Daca stirile te streseaza, inchide televizorul. Daca esti incordat in trafic, alege o cale mai lunga dar mai libera. Daca magazinele ti se par prea aglomerate, fa-ti cumparaturile online. 

Revizuieste-ti lista cu lucruri de facut. Verifica-ti programul de lucru, obligatiile cotidiene si alte responsabilitati. Daca ti se pare ca sunt prea multe, fa distinctia intre cele pe care “trebuie” sa le faci si cele pe care “esti obligat” sa le faci. Lasa la finalul listei lucrurile care nu sunt cu totul necesare sau sterge-le de pe lista.

Modifica situatia

Daca nu poti evita o situatie cauzatoare de stres, incearca sa o modifici. Deseori, acest lucru inseamna ca trebuie sa schimbi modul in care comunici sau actionezi in viata ta zilnica.

Exprima-ti sentimentele in loc sa le tii in tine. Daca cineva sau ceva te deranjeaza, fii mai ferm si comunica ce ai de spus intr-o modalitate deschisa si respectuoasa. Daca ai de invatat pentru examen si colega ta de camera doar ce a intrat si e dornica de povesti, spune-i direct si deschis ca ai doar 5 minute la dispozitie pentru ea. Daca nu spui ceea ce simti, vei acumula resentimente si nivelul de stres va creste. 

Fii dispus sa faci compromisuri. Cand ii ceri unei persoane sa schimbe ceva in comportamentul ei, trebuie sa fii dispus sa faci si tu la fel. Daca de ambele parti exista dorinta de colaborare, sunt mai multe sanse de a gasi o cale de mijloc.

Fa-ti un program echilibrat. Nu poti munci nonstop fara sa te si distrezi. Incearca sa gasesti un echilibru intre viata de familie si munca, activitatile sociale si timpul petrecut singur, responsabilitatile zilnice si timpul de odihna.

Adapteaza-te la factorul de stres

Daca nu poti schimba nimic la factorul de stres, incearca sa schimbi ceva la tine. Te poti adapta la situatii stresante si iti poti recastiga controlul daca iti modifici asteptarile si atitudinea.

Incearca sa vezi lucrurile dintr-o alta perspectiva, mai pozitiva. In loc sa spumegi din cauza traficului infernal, profita de ocazie pentru a te relaxa, a-ti revizui agenda, a asculta postul de radio preferat sau a te bucura de timpul pe care il ai cu tine insuti. 

Priveste lucrurile in perspectiva. Gandeste-te daca ceea ce-ti cauzeaza stres este important pe termen lung. Va fi la fel de important si peste o luna? Dar peste un an? Chiar merita sa te enervezi din cauza acestei situatii? Daca raspunsul este nu, directioneaza-ti energia si timpul in alta parte.

Evalueaza-ti standardele. Perfectionismul este o cauza majora de stres. Nu-ti mai pune limite atat de inalte, pentru ca este ca si cum te pregatesti pentru esec. Stabileste standarde rezonabile atat pentru tine cat si pentru altii si invata sa te multumesti cu “suficient de bun”.

Practica recunostinta. Cand esti coplesit de stres, reflecta un moment asupra lucrurilor pe care le apreciezi in viata ta, inclusiv propriile tale calitati si insusiri pozitive. Aceasta strategie simpla te va ajuta sa vezi lucrurile intr-o lumina noua. 

Accepta lucrurile pe care nu le poti schimba

Unele surse de stres sunt inevitabile. Nu poti preveni anumite situatii, cum ar fi moartea unei persoane dragi, o boala grava sau o criza economica. In astfel de cazuri, nu poti decat sa accepti lucrurile asa cum sunt. Acceptarea poate fi dificila, insa pe termen lung este o optiune mai usoara decat sa te impotrivesti.

Nu incerca sa schimbi ceea ce nu se poate schimba. Sunt multe lucruri pe care nu le putem controla in viata – in special cand vine vorba despre comportamentul altor oameni. In loc sa ne stresam din cauza lor, e mai bine sa incercam sa controlam ceea ce putem, cum ar fi modul in care putem reactiona la probleme. 

Priveste partea buna a lucrurilor. Cand ai de infruntat o situatie dificila, incearca sa o privesti ca pe o oportunitate de dezvoltare personala. Daca propriile tale alegeri au dus la crearea situatiei, invata din greseli si evita sa le repeti. 

Invata sa ierti. Accepta faptul ca traim intr-o lume imperfecta si ca oamenii fac greseli. Renunta la manie si la resentimente. Elibereaza-te de energia negativa iertand si mergand mai departe.

Spune ce simti. Impartasirea sentimentelor poate fi eliberatoare, chiar daca nu schimba cu nimic situatia. Vorbeste cu un prieten de incredere sau fa-ti o programare la un psihoterapeut. 

4. Misca-ti corpul

Cand esti stresat, ultimul lucru pe care ai vrea sa-l faci este sa iesi afara si sa faci miscare. Insa activitatea fizica este o metoda excelenta de eliberare a stresului – si nu trebuie sa fii sportiv de performanta sau sa petreci ore in sir la sala. Sportul elibereaza endorfine, care te fac sa te simti bine si, in acelasi timp, iti poate distrage atentia de la grijile cotidiene.

Desi cele mai bune rezultate se obtin cand faci exercitii fizice regulat cel putin 30 de minute, poti ajunge progresiv la acest nivel. Cel mai important este sa te ridici si sa te misti. Iata cateva metode simple pentru a incorpora exercitiile fizice in programul tau zilnic:

  • Pune niste muzica si danseaza
  • Scoate-ti cainele afara, la o plimbare
  • Fa o plimbare sau mergi cu bicicleta pana la magazin
  • Urca scarile in loc sa folosesti liftul
  • Parcheaza-ti masina cat mai departe ca sa mergi mai mult pe jos.
  • Fa echipa cu un prieten cand iti faci exercitiile fizice si incurajati-va reciproc
  • Joaca pingpong cu copiii tai sau alt joc video care implica miscare 

Magia exercitiilor ritmice, facute constient

Desi orice tip de activitate fizica poate ajuta la eliminarea stresului si a incordarii, activitatile ritmice sunt cele mai eficiente. In aceasta categorie intra plimbarea, alergatul, dansul, mersul pe bicicleta, tai chi si aerobicul. Insa, indiferent ce alegi, trebuie sa fie ceva care sa-ti faca placere, pentru a nu renunta prea usor.

In timp ce te antrenezi, urmareste cu atentie corpul si incearca sa constientizezi senzatiile fizice (si emotionale uneori). Concentreaza-te pe coordonarea respiratiei cu miscarile, de exemplu, sau pe senzatia pe care o ai cand simti aerul sau razele soarelui pe piele. Includerea acestui element de constientizare te va ajuta sa rupi cercul vicios al gandurilor negative care insotesc deseori un stres coplesitor.

5. Socializeaza

Nimic nu este mai placut si mai relaxant decat sa petreci timp cu o alta fiinta umana care te face sa te simti in siguranta si inteles. De fapt, interactiunile directe declanseaza o cascada de hormoni care combat raspunsul defensiv de “lupta-sau-fugi” al corpului. Socializarea este o metoda naturala de eliberare a stresului (in plus, combate depresia si anxietatea). Asa ca fa-ti un scop din a comunica regulat – si fata in fata – cu familia si prietenii.

Nu uita ca oamenii cu care vorbesti nu trebuie sa fie in stare sa-ti rezolve problema stresului. Trebuie doar sa stie sa asculte. Si incearca sa nu lasi teama de a-i incarca cu grijile tale sau de a parea slab sa te impiedice sa-ti deschizi sufletul. Oamenii care tin la tine vor fi flatati de increderea pe care le-o arati. Acest lucru va intari si mai mult legatura dintre voi.

Desigur, nu se intampla intotdeauna sa avem un prieten la indemana, cu care sa putem sta de vorba cand ne copleseste stresul, insa consolidarea unui cerc de prieteni apropiati va mari rezistenta la factorii de stres ai vietii.

Sfaturi pentru consolidarea relatiilor

  1. Vorbeste cu un coleg de munca
  2. Participa ca voluntar intr-un proiect
  3. Iesi cu un prieten la pranz sau la o cafea
  4. Roaga persoana iubita sa te sune regulat pentru a vedea ce mai faci
  5. Mergi cu cineva la film sau la concert
  6. Suna sau scrie un email unui prieten
  7. Iesi la o plimbare cu un amic de la sala unde te antrenezi
  8. Programeaza-ti o data pe saptamana o iesire la cina 
  9. Inscrie-te la un curs sau intr-un club pentru a cunoaste oameni noi
  10. Confeseaza-te unui preot, profesor sau antrenorului sportiv

6. Fa-ti timp pentru distractie si relaxare

Pe langa sport si o atitudine pozitiva, petrecerea timpului singur este o alta metoda prin care poti reduce stresul. Nu te lasa atat de prins in hatisurile vietii incat sa uiti de propriile nevoi. A avea grija de tine este o necesitate, nu un lux. Daca iti faci timp regulat pentru distractie si relaxare, vei fi mai pregatit sa infrunti factorii de stres din viata ta.

Fa-ti timp sa te odihnesti. Include in programul tau zilnic si un timp special de relaxare si odihna. Nu lasa alte obligatii sa intervina. Este timpul tau de relaxare, in care iei o pauza de la alte responsabilitati, un timp de care ai nevoie pentru a-ti incarca bateriile.

Fa ceva care-ti place in fiecare zi. Fa-ti timp pentru micile placeri, indiferent ca e vorba de contemplarea cerului, cantatul la pian sau mersul pe bicicleta.

Pastreaza-ti simtul umorului. Acest lucru implica si capacitatea de a face haz de tine insuti. Rasul ajuta corpul sa se elibereze de stres.

Inscrie-te la un curs de relaxare

Tehnici de relaxare precum yoga, meditatia si respiratia profunda activeaza raspunsul de relaxare al corpului, o stare de calm, opusa celei de lupta-sau-fugi, specifica reactiei de stres. Pe masura ce vei invata sa practici aceste tehnici, nivelul de stres se va reduce iar mintea si corpul vor deveni mai calme si mai concentrate.

Dezvolta-ti un “kit anti stres”

Fa-ti o lista de lucruri care te ajuta sa te relaxezi si sa te refaci. Incearca sa implementezi una sau mai multe dintre aceste idei in fiecare zi, chiar si atunci cand te simti bine.

- Mergi la o plimbare; 

- Petrece timp in natura; 

- Suna un prieten bun; 

- Elimina tensiunea cu o sesiune de exercitii fizice; 

- Relaxeaza-te cu o baie fierbinte; 

- Aprinde lumanari parfumate; 

- Savureaza un ceai sau o cafea; 

- Joaca-te cu animalul tau de companie; 

- Ingrijeste-ti gradina; 

-  Fa-ti un masaj; 

- Citeste o carte buna; 

- Asculta muzica;

- Uita-te la o comedie

7. Organizeaza-ti timpul mai bine

O proasta organizare poate mari semnificativ nivelul de stres. Cand esti presat de timp si in intarziere, este greu sa ramai calm si concentrat. In plus, esti tentat sa elimini toate lucrurile sanatoase care te-ar putea ajuta sa-ti mentii energia, cum ar fi socializarea si somnul. Partea buna este ca poti lua masuri pentru a atinge o stare mai buna de echilibru.

Nu-ti asuma mai multe sarcini decat poti indeplini. Evita sa-ti programezi activitatile la mica distanta una de alta sau de a-ti incarca excesiv agenda zilnica. Deseori subestimam durata unor activitati.

Stabileste-ti prioritatile. Fa o lista cu ce ai de facut, in ordinea acestora. Ocupa-te de cele mai importante mai intai. Daca ai ceva neplacut de facut, ocupa-te de acest lucru in prima parte a zilei. Astfel, restul zilei va fi mai putin stresant.

Imparte proiectele pe etape. Daca ai un proiect de amploare, stabileste ce pasi ai de facut si ocupa-te de fiecare in parte, pe rand. 

Deleaga raspunderea. Nu trebuie sa faci totul singur, acasa, la scoala sau la locul de munca. Daca sunt si alti oameni care pot sa o faca, de ce nu? Renunta la dorinta de a controla totul. Vei elimina, astfel, un stres inutil.

8. Pastreaza echilibrul printr-un stil de viata sanatos

Pe langa miscare, mai sunt si alte optiuni care pot mari rezistenta la stres.

Mananca sanatos. Un corp bine hranit este mai pregatit sa faca fata stresului. Nu sari peste micul dejun si pastreaza-ti mintea limpede cu mese nutritive de-a lungul zilei.

Redu cofeina si zaharul. Cresterea temporara de energie, generata de cofeina si zahar se va transforma rapid intr-o epuizare fizica si psihica. Redu consumul de cafea, bauturi carbogazoase, ciocolata si dulciuri si te vei simti mai relaxat si vei dormi mai bine.

Evita alcoolul, tigarile si drogurile. Alcoolul sau drogurile sunt o optiune la indemana, dar sunt doar o eliberare temporara de stres. Nu fugi de probleme, infrunta-le cu mintea treaza.

Odihneste-te. Somnul hraneste mintea si corpul, in timp ce oboseala mareste nivelul de stres, pentru ca te face sa gandesti irational.

         Sursa utilizata: https://www.helpguide.org/articles/stress/stress-management.htm

Like Share Share Tweet7494 vizualizari

Postat in categoria Invatam impreuna


Etichete: stres, tehnici relaxare, yoga, gestionarea stresului, surse de stres,

Aboneaza-te la newsletter. Gratuit.
Adauga comentariul tau
Nume*
Url
Comentariu
Abonati-va gratuit

pentru cele mai noi articole
si promotii periodice.

Articole Recente

Antibioticele puternice impiedica si dezvoltarea de noi celule ale creierului

Antibioticele puternice impiedica si dezvoltarea de noi celule ale creierului

Remedii naturale pentru tuse si dureri de gat

Remedii naturale pentru tuse si dureri de gat

Cum actioneaza VIRUSURILE si cum le poti combate in mod natural

Cum actioneaza VIRUSURILE si cum le poti combate in mod natural

Vindeca sistemul endocrin si restabileste echilibrul hormonal

Vindeca sistemul endocrin si restabileste echilibrul hormonal

Remedii naturale si cu actiune rapida impotriva migrenelor

Remedii naturale si cu actiune rapida impotriva migrenelor

Show / Evenimente

BRIAN si ANNA-MARIA CLEMENT din nou la Bucuresti/13 martie/Hotel Caro

BRIAN si ANNA-MARIA CLEMENT din nou la Bucuresti/13 martie/Hotel Caro

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii - Plaiul Foii 2017

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii - Plaiul Foii 2017

Lansare Erus si valea rabdarii in Bucuresti, cantece, povesti si voie buna

Lansare Erus si valea rabdarii in Bucuresti, cantece, povesti si voie buna

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii

Summer Slim Detox: program de detoxifiere si pierdere in greutate

Summer Slim Detox: program de detoxifiere si pierdere in greutate

Scopul acestui site este de a promova un stil de viata sanatos si sustenabil in armonie cu natura .

SUNTEM PE RETELELE SOCIALE