Corp

Ghidul complet al antioxidantilor

Antioxidantii sunt, fara indoiala, o parte esentiala a unei sanatati optime. Chiar si medicii traditionali accepta importanta unui aport corespunzator de antioxidanti luati din alimentatie sau a unor suplimente de buna calitate cu antioxidanti. Dar

Antioxidantii sunt, fara indoiala, o parte esentiala a unei sanatati optime. Chiar si medicii traditionali accepta importanta unui aport corespunzator de antioxidanti luati din alimentatie sau a unor suplimente de buna calitate cu antioxidanti.

Dar stii cum functioneaza antioxidantii in corpul tau si de ce fel de antioxidanti ai nevoie?A fost intocmita o compilatie cu toate elementele de baza despre antioxidanti pentru marirea intelegerii asupra acestor nutrienti, astfel incat sa poti aprecia mai bine cum contribuie ei la mentinerea sanatatii vietii si a tineretii.

Ce sunt antioxidantii?

Antioxidantii sunt o categorie de molecule capabile sa inhibe oxidarea altei molecule. Corpul distribuie in organism variati nutrienti datorita proprietatilor antioxidante ale acestora. De asemenea, fabrica enzime antioxidante care sa tina sub control reactiile in lant ale radicalilor liberi. Unii antioxidanti sunt produsi de corp, altii nu. In plus, capacitatea naturala a corpului de a produce antioxidanti scade odata cu varsta.

Antioxidantii joaca un rol semnificativ pentru sanatate, deoarece pot influenta imbatranirea prin combaterea radicalilor liberi.

Pentru a intelege complet felul in care antioxidantii contribuie la sanatate, trebuie mai intai inteles modul in care se formeaza radicalii liberi.

Biogerontologistul Denham Harman a fost primul care a descoperit conceptul radicalilor liberi in 1954, in timp ce facea cercetari pentru a explica procesul imbatranirii. Radicalii liberi sunt un tip de metabolit cu nivel de reactie foarte ridicat, produsi de organism in urma unui metabolism normal si a producerii energiei. Reprezinta raspunsul natural biologic la toxinele de mediu precum fumul tigarilor, lumina soarelui, substantele chimice, radiatiile cosmice si cele create de om, si chiar si unele elemente din medicamente.
Corpul mai produce radicali liberi si atunci cand facem sport si cand apar anumite inflamatii in organism.radicali liberi si antioxidanti
Moleculele radicalilor liberi au lipsa unul sau mai multi electroni, si acesti electroni lipsa sunt responsabili pentru oxidarea biologica. Moleculele incomplete ataca agresiv alte molecule pentru a-si completa partile lipsa. Aceste reactii sunt denumire reactii de “oxidare”. Oxidarea este denumita “ruginire biologica", cauzata de prea mult oxigen in tesuturile noastre.

Radicalii liberi fura electroni de la proteinele din corp, ceea ce dauneaza grav ADN-ului si altor structuri celulare. Acestia creaza un efect “al bulgarelui de zapada” - pe masura ce moleculele fura una de la alta, fiecare devine la randul ei un nou radical liber, lasand in urma un carnagiu biologic.
Radicalii liberi tind sa se adune in membranele celulare (peroxidarea lipidelor), ceea ce determina lipidele celulare sa fie predispuse la distrugerea oxidativa. Cand acest lucru se intampla, membrana celulei devine fragila si dezvolta crapaturi, ducand in cele din urma la dezmembrarea celulei si la moartea ei.

Radicalii liberi influenteaza serios ADN-ul impiedicand duplicarea acestuia, interferand cu mentenanta acestuia, provocand fisuri sau alterari ale structurii prin reactia cu bazele ADN-ului. Radicalii liberi sunt asociati cu peste 60 de boli diferite, printre care:

Cancer Parkinson Alzheimer
Cataracta Arteroscleroza  

 

Daca organismul nu are o protectie adecvata, radicalii liberi devin de neoprit, determinand o functionare deficitara a celulelor. Acest lucru poate duce la degradarea tesuturilor si creste riscul aparitiei bolilor.Aici intervin antioxidantii.

Antioxidantii sunt donatori de electroni. Ei pot rupe reactia in lant a radicalilor liberi sacrificand proprii electroni pentru hranirea radicalilor liberi, fara, insa, sa devina ei insisi radicali liberi.

Antioxidantii sunt modul in care natura ajuta celulele sa se apere contra atacului speciilor de oxigen reactivi (ROS). Cat timp detine acesti importanti micronutrienti, corpul are capacitatea de a rezista imbatranirii cauzata de expunerea zilnica la poluanti. In lipsa unui aport corespunzator de antioxidanti pentru a strivi radicalii liberi, exista riscul aparitiei stresului oxidativ, care duce la deteriorarea accelerata a organelor si tesuturilor.

Studii numeroase au confirmat beneficiile antioxidantilor si al rolului pe care acestia-l joaca in mentinerea sanatatii si reducerea riscului aparitiei bolilor, Parkinson, Alzheimer, si cancer.

Antioxidantii pot ajuta si la incetinirea procesului imbatranirii, cu mari beneficii pentru sanatatea pielii.

Printre alte beneficii importante ale antioxidantilor se numara si:

In cartea sa Antioxidantii, Richard A. Passwater spune ca oamenii au una dintre cele mai indelungate perioade de viata din regnul animal, cel mai probabil datorita belsugului de antioxidanti din alimentatie in special datorita plantelor verzi. Corpurile umane produc enzime antioxidante care nu pot fi gasite la alte vietuitoare.

"Procesele noastre naturale antioxidante se compenseaza reciproc, acoperind astfel deficientele temporare."explica Dr. Passwater.

Multi cred ca daca iei cativa antioxidanti – intr-o doza sau doua mai mari – este suficient pentru mentinerea unei sanatati optime. Dar nu este chiar asa. Dimpotriva, o gama larga de antioxidanti este necesara pentru mentinerea sanatatii.

Tipuri diferite de antioxidanti

Stiinta antioxidantilor poate fi destul de complexa, deseori cauzand confuzie printre oameni in privinta tipurilor de antioxidanti care trebuie consumati. De exemplu, deseori medicii specialisti sunt intrebati daca este necesar sa se ia supliment cu astaxantina daca deja se ia resveratrol.

Raspunsul este ca DA – astaxantina este, de fapt, un antioxidant solubil in lipide, in timp ce resveratrolul este un antioxidant solubil in apa. Fiecare tip de antioxidant are propria sa functie speciala.

Clasificati dupa gradul de solubilitate, antioxidantii se impart in solubili in lipide/grasimi (hidrofobici) sau in apa (hidrofilici). Ambele sunt necesare organismului pentru protejarea celulelor, pentru ca interiorul celulelor si lichidul dintre ele au in compozitie apa, in timp ce membranele celulelor sunt in cea mai mare parte alcatuite din grasime.

Deoarece radicalii liberi ataca atat continul lichid al celulelor, cat si pe cel alcatuit de grasimi al membranei celulare, ambele tipuri de antioxidanti sunt necesari pentru o protectie completa contra deteriorarii oxidative.

Antioxidantii solubili in lipide sunt cei care protejeaza celulele de peroxidarea lipida. Acestia sunt deseori localizati in membranele celulelor. Cateva exemple de antioxidanti solubili in lipide sunt vitaminele A si E, carotenoidele si acidul lipoic.

Antioxidantii solubili in apa se gasesc in lichidele ce contin apa, precum sangele si lichidele din jurul celulelor (matrice citosol sau citoplasmatica). Cateva exemple de antioxidantii solubili in apa sunt vitamina C, polifenoli si glutation.

Totusi, solubilitatea nu este singurul mod de clasificare a antioxidantilor. Acestia pot fi clasificati si in enzimatici si non enzimatici.

Antioxidantii enzimatici principali din organism sunt:

Antioxidantii pot fi clasificati si in functie de marimea lor moleculara:

Nu este minunat felul in care natura ne-a echipat cu o combinatie de sisteme de protectie diferite, astfel incat sa protejeze aproape contra oricarui pericol biologic?

Antioxidanti care nu ar trebui sa lipseasca

Asa cum am mentionat, este crucial sa NU te limitezi doar la unul sau doua tipuri de antioxidanti. Ai nevoie de o gama larga de antioxidanti pentru o sanatate optima.

Anumiti antioxidanti pot fi produsi de corp. Acestia sunt:

Principala functie a glutationului este sa protejeze celulele si mitocondriile de deteriorare peroxidativa si oxidativa. Este, de asemenea, esential si pentru detoxifiere, utilizarea energiei, si prevenirea bolilor asociate cu imbatranirea. Glutationul elimina, de asemenea, si toxinele din celule si ofera protectie contra efectelor daunatoare ale radiatiei, substantelor chimice, si a poluantilor de mediu.

Abilitatea corpului de a produce glutation scade odata cu varsta. Cu toate acestea, exista nutrienti care incurajeaza productia de glutation, precum proteina de calitate din zer, curcumin, lactate neprocesate fermentate.

ALA este singurul antioxidant care poate fi usor transportat catre creier, oferind numeroase beneficii persoanelor cu boli ale creierului, precum Alzheimer. ALA poate regenera si alti antioxidanti, precum vitaminele C si E si glutation. Acest lucru inseamna ca, atunci cand corpul a epuizat stocul acestor antioxidanti, ALA poate ajuta la regenerarea lor.5

La persoanele cu varste de pana la 25 de ani corpul poate transforma CoQ10 in ubiquinol fara probleme. Insa, cu cat inaintam in varsta, corpul transforma tot mai greu CoQ10 oxidata in ubiquinol. De aceea poate aparea necesitatea suplimentarii cu ubiquinol.

Exista antioxidanti care nu pot fi produsi in afara corpului, si care trebuie luati din alimente bogate in antioxidanti sau din suplimente puternic antioxidante.

Resveratrolul – Prezent in anumite fructe precum strugurii, legumele, cacaua, si vinul rosu, acest antioxidant poate trece bariera sangelui din creier, oferind protectie creierului si sistemului nervos.(7) Strugurii contin un nivel ridicat de resveratrol.

Resveratrolul s-a dovedit a fi eficient in preventia bolilor legate de imbatranire, ceea ce i-a adus numele de "fantana tineretii."

Pe langa protectia contra radicalilor liberi, acest antioxidant mai poate ajuta:

Carotenoidele dau mancarii acea frumoasa culoare plina de vigoare.

Carotenoidele sunt o categorie de pigmenti naturali cu puternice proprietati antioxidante. Sunt compusi care dau mancarilor culori vii. Exista peste 700 carotenoide naturale, si chiar in acest moment probabil peste 10 tipuri diferite circula prin sistemul nostru sangvin. Carotenoidele se impart in doua grupe:

Astaxantina este considerata de cunoscatori cea mai puternica carotenoida in ceea ce priveste capacitatea de curatare de radicali liberi. Este de 65 de ori mai puternica decat vitamina C, de 54 de ori mai puternica decat beta carotenul si de 14 ori mai puternica decat vitamina E.

La fel ca resveratrolul, poate trece de bariera sange-creier, ADN si bariera sange-retina – ceea ce beta carotenul si licopena nu pot face.

Astaxantiana este, de asemenea, mai eficienta decat alte carotenoide la "stingerea oxigenului in stare de singlet, " un tip special de oxidare cauzata de lumina soarelui si diferite minerale organice. Astaxantina este de 550 ori mai eficienta decat vitamina E si de 11 ori mai puternica decat beta carotenul in ceea ce priveste utilizarea oxigenului singlet.

Astaxantina este un antioxidant cu beneficii largi, precum:

Vitamina C– Denumita "bunicul" antioxidantilor traditionali, vitamina C ofera o gama larga de beneficii uimitoare pentru sanatate. Ca antioxidant vitamina C:

Vitamina C este esentiala si in sinteza colagenului, un component de structura important pentru oase, vase de sange, tendoane si ligamente.

Vitamina C se obtine din legume si fructe crude organice, dar poate fi luata si ca supliment alimentar sau poate fi administrat intravenos (IV). Unii experti nu recomanda suplimentele traditionale cu vitamina C de pe piata, nefiind atat de bio disponibile pe cat pretind. Si daca se iau totusi, se recomanda cele fabricate cu tehnologie lipozomala, care face nutrientul mai usor de absorbit de celule.

Surse de alimente bogate in  antioxidanti

Atunci cand vine vorba de nutrienti, alimentatia – nu suplimentele – ar trebui sa fie sursa principala. O dieta echilibrata, alcatuita din alimente neprocesate, crude organice, mai ales fructe si legume, poate furniza corpului nutrientii si antioxidantii esentiali pentru obtinerea si mentinerea unei sanatati optime.

Care sunt alimentele cele mai bogate in antioxidanti? Expertii recomanda urmatoarele categorii:

Cu toate acestea, pentru maximizarea antioxidantilor din legume, acestea trebuie consumate crude, in starea lor cea mai apropiata de momentul culesului. Sucurile din legume sunt foarte recomandate pentru ca ele ajuta la absorbtia tuturor nutrientilor din legume – sucurile din legume constituie cea mai sanatoasa bautura antioxidanta din alimentatia unei persoane. Pulpa poate fi si ea consumata, in loc sa fie aruncata. Sfaturi valoroase pot fi gasite pe internet legat de beneficiile sucurilor pentru sanatate.

Vlastarii sunt si ei surse puternice de antioxidanti, continand minerale, vitamine, si enzime ce contribuie la o sanatate optima. Doua dintre cele mai apreciate tipuri de vlastari sunt cele de mazare si de floarea-soarelui, deoarece au continutul cel mai ridicat de proteine. Unii consumatori cresc vlastarii in borcane sau in tavite si pot consuma cate o tavita la doua-trei zile.

Fructele de padure proaspete precum afinele, murele, merisoarele, zmeura, sunt cei mai buni antioxidanti din fructe, deoarece contin fito chimicale puternice ce inhiba in mod direct legarea ADN-ul de anumiti carcinogeni. Fructele de padure sunt si surse foarte bune de antioxidanti precum vitamina C, caroteni, si carotenoide, dar si de nutrienti precum zinc, potasiu, fier, calciu, si magneziu.

Cu toate acestea, nu toate ceaiurile verzi sunt la fel. Unele specii de ceaiuri verzi procesate pot contine foarte putin EGCG sau chiar deloc. Unele pliculete de ceai pot fi contaminate cu fluor sau pot contine plastice periculoase care pot patrunde in ceai atunci cand acesta este infuzat.

Pentru un ceai verde de calitate este preferabil sa se foloseasca ceaiul organic, din frunze varsate, dintr-o sursa cunoscuta / verificata. O alegere buna poate fi ceaiul organic matcha si tulsi.

Este, de asemenea, recomandabil consumul de proteina de calitate din zer – presata la rece, de la vaci hranite pe pasuni, fara adaosuri de hormoni, zahari si alte chimicale.

Proteina din zer furnizeaza toti amino acizii esentiali pentru producerea de antioxidanti: cisteina, glicina, si glutamatul. Contine, de asemenea, glutamilcisteina, un reziduu de cisteina unica foarte disponibila de a fi transformata in glutation.

Suplimente de antioxidanti recomandate

Dupa cum se stie, nu toti expertii recomanda aportul de suplimente, pentru ca acestia nu pot inlocui nutrientii ce pot fi absorbiti din alimentele organice. Suplimentele trebuie luate pentru suplimentarea alimentatiei, nu pentru inlocuirea acesteia.

Totusi, avand in vedere ritmul rapid de viata din ziua de azi si stilul de viata aglomerat, multi oameni neglijeaza importanta consumarii alimentelor intregi, organice. Nu au timp sa gateasca sau sa pregateasca o hrana sanatoasa, determinand aparitia unei carente de nutrienti esentiali, inclusiv antioxidanti. In acest caz, un supliment de antioxidanti de calitate poate fi o solutie ideala. Totusi, trebuie retinut ca un consum exagerat de antioxidanti, in special din suplimente, poate avea efecte negative asupra sanatatii.

Modificari in stilul de viata pentru maximizarea aportului de antioxidanti

O alimentatie bogata in antioxidanti nu va functiona in avantajul sanatatii daca nu este combinata si cu un stil de viata sanatos. Nu trebuie pierdut din vedere faptul ca si obiceiurile proaste pot duce la formarea radicalilor liberi. Daca acestea nu sunt eliminate, nivelul radicalilor liberi din corp poate creste la cote alarmante, creand medii propice pentru boli.

Pe langa alimentatia pe baza de alimente neprocesate, iata cateva indrumari privind anumite obiceiuri:

O alimentatie cu mai putin zahar si cereale (care se transforma in zahar in organism) poate scadea stresul antioxidant, ceea ce inseamna ca va scadea si nevoia de consum. In plus, antioxidantii existenti vor functiona mai bine si pentru perioade mai lungi. Se recomanda, de asemenea, eliminarea oricarui tip de alimente procesate, in special bauturile carbogazoase, acestea avand in special un continut foarte mare de fructoza.

Pentru gestionarea eficienta a stresului pot fi folosite instrumente psihologice de energizare, precum Tehnica de eliberare emotionala (EFT). EFT este o forma de acupunctura psihologica – dar fara ace – care te poate ajuta sa-ti corectezi scurt-circuitele emotionale care au contribuit la stresul cronic.
Evitarea fumatului. Fumatul formeaza radicali liberi in organism, accelerand procesul de imbatranire. Chiar si fumatul pasiv poate afecta sanatatea prin distrugerea microcapilarelor din piele, limitand astfel abilitatea acesteia de absorbtie a nutrientilor, ducand la imbatranire si ridare accelerata.Fumatul contribuie si la patologia numeroaselor boli, printre cele mai cunoscute fiind cancerul la plamani.
Somn suficient.Un somn de buna calitate este unul dintre pietrele de fundament ale unei sanatati bune, iar stiinta a stability ca un deficit de somn poate avea efecte grave si pe termen lung asupra sanatatii. Intre sase si opt ore de somn pare sa fie perioada optima de somn pentru adulti, prea mult sau prea putin avand efecte adverse asupra sanatatii.
Impamantarea are un puternic efect antioxidant care ajuta la reducerea inflamatiilor din corp. Exista un flux constant de energie intre corpurile umane si pamant, care are o incarcatura negativa mai puternica. Plimbarea cu picioarele goale prin pamant ajuta la absorbtia electronilor negative prin talpi. Cel mai bun mod de a folosi impamantarea este prin exercitii fizice in picioarele goale afara, in curte sau pe plaja. Este unul dintre cele mai minunate, ieftine si puternice moduri de a-ti imbunatati sanatatea.

Surse folosite:

Radicali liberi in sisteme biologice; efectele lor citogenetice ,ROZALIA NITU, DELIA-IRINA COROL , N. TOMA
http://articles.mercola.com/antioxidants.aspx

loading...
loading...
Aboneaza-te la newsletter. Gratuit.

Fii la curent cu noutatile Viata Verde Viu.
Articole privind un stil de viata sanatos, retete si multe altele.

#antioxidanti #radicalii liberi #reducerea stresului #sanatate

Ce au mai parcus alti cititori...

Expunerea pe termen lung la acest tip de lumina asigura buna functionare a corpului uman

Expunerea pe termen lung la acest tip de lumina asigura buna functionare a corpului uman

Cum sa-ti pastrezi vederea buna indiferent de vârsta

Cum sa-ti pastrezi vederea buna indiferent de vârsta

Antioxidantii iti pot prelungi viata

Antioxidantii iti pot prelungi viata

Ce spun cititorii despre "Ghidul complet al antioxidantilor"

Toll Eduard26 March 2015 09:39Raspunde

Foarte interesant pt.un habarnist, dar parca prea mult bla bla, ma-m asteptat la ceva ce ma intereseaza direct, ceva legat de extrasystole, o afectiune inca nedepistata pe aceasta planeta, care cauzeaza mari neplaceri celor afectati, si aici ma refer binenteles la extrasystole pe baza vegetativa. Explorez de multi ani aceasta afectiune de unul singur pt. ca pana acum nu am gasit nici un medic inzestrat cu rabdare...

Daniel09 July 2015 11:01Raspunde

Intr-adevar, antioxidantii sunt aliatii de nadejde ai organismului nostru, il protejaza de boli si mentin starea de sanatate.

Adaugă comentariul tău
Primesti saptamanal
inspiratie verdevie
Copyright 2019 Viata Verde Viu. Toate drepturile rezervate.