Corp

Afla cum sa folosesti carbohidratii, cafeaua si cortizolul pentru a pierde in greutate si a avea mai multa energie

Zi de zi, ne confruntam cu multe variabile care ne afecteaza nivelul de cortizol. De la stresul zilnic pana la alimentele pe care le consumam – totul ne afecteaza functionarea suprarenalelor si, prin urmare, modul in care ne simtim si chiar in care d

Zi de zi, ne confruntam cu multe variabile care ne afecteaza nivelul de cortizol. De la stresul zilnic pana la alimentele pe care le consumam – totul afecteaza functionarea glandelor suprarenale si, prin urmare, modul in care ne simtim si chiar in care dormim.

Iata cateva intrebari care ne vor ajuta sa intelegem mai bine modul in care functioneaza aceste glande importante si cum le putem ajuta sa-si refaca echilibrul.

Cand si de ce se deregleaza tiparul secretiei de cortizol?

Trebuie facuta o distinctie clara intre imbolnavirea suprarenalelor si dereglarea acestora. Bolile asociate cu cortizolul sunt destul de rare. Sunt doua boli principale: boala lui Addison si boala Cushing. Aceste doua boli afecteaza 1-2 persoane la un milion.

Comunitatea medicala conventionala sustine ca, din moment ce bolile suprarenale nu sunt obisnuite, glandele suprarenale nu pot functiona prost. Dimpotriva, dereglarea suprarenala este reala si destul de comuna.

Dereglarea suprarenala inseamna ca tiparele din viata noastra si factorii de stres pot determina functia suprarenala sa nu mai actioneze in interesul nostru. Iata cativa dintre principalii factori de stres:

De exemplu, fructoza poate determina corpul sa produca mai mult cortizol in grasimea viscerala decat ar face-o in mod normal.

Un alt factor important este lipsa de concordanta a vietii noastre cu lumina soarelui. Lumina artificiala folosita pe parcursul zilei, in locul intunericului si a amurgului, ne afecteaza nivelul de cortizol.

Exista strategii care sa corecteze aceste tipare?

Da, exista. Cu aproape o suta de ani in urma, dr. Hans Selye a descris principalul raspuns la stres, cunoscut ca raspunsul de lupta-sau-fugi. El a descris prima faza ca o supraproductie de hormoni de stres. A numit-o „faza intai” sau "faza stresului", cum o mai numesc alti experti. 

Faza a doua este cea in care acesti hormoni sunt secretati in momente contraproductive sau "faza incordarii maxime si a oboselii".

Faza a treia este cea in care nu se mai produc atat de multi hormoni sau "prabusirea".

Strategiile care corecteaza aceste tipare sunt diferite in functie de fiecare faza in parte. Plantele adaptogene si unele terapii pentru minte si corp sunt cele mai eficiente cand sunt directionate pe fiecare faza suprarenala in parte.

Este ciclicitatea carbohidratilor utila indiferent de faza suprarenala?

Se porneste de la ideea generala conform careia carbohidratii maresc zaharul din sange mai mult decat alte categorii de alimente, proteine, grasimi sau chiar si alimentele non-calorice. Cand glicemia creste, corpul produce insulina pentru a gestiona surplusul de zahar. Ne putem imagina insulina si cortizolul ca un balansoar. Cand unul se ridica, celalalt coboara. Cresterea carbohidratilor reduce cortizolul. Mancarurile cu mai putini carbohidrati favorizeaza cresterea cortizolului.

Astfel, ideea este ca un mic dejun sarac in carbohidrati va mentine un nivel ridicat de cortizol, ceea ce este de dorit. Nu trebuie sa cresti un nivel de cortizol normal, insa il poti influenta sa creasca daca este suprimat.

La amiaza, cortizolul este neutru, asa ca poti consuma o cantitate moderata de carbohidrati. Ce facem in acest moment este sa sprijinim o scadere progresiva a cortizolului.

Iar seara poti consuma o cina mai bogata in carbohidrati sanatosi. Ideea este sa sprijinim scaderea treptata a cortizolului, pentru un somn bun si odihnitor. (Se pare ca somnul de calitate este un factor favorizant al pierderii in greutate mai important chiar si decat dieta si sportul.) Daca eviti carbohidratii, somnul de calitate are de suferit.

Cand nu consumam suficienti carbohidrati seara pentru un somn profund, corpul devine hipoglicemic. Corpul are nevoie de glucoza pentru creier si muschi. Producem glucoza prin decompunerea muschilor si avem nevoie de cortizol pentru aceasta. Asadar, cand carbohidratii scad prea mult, creste cortizolul, muschii se decompun si astfel se produce glucoza. Cand are loc acest lucru, nivelul de cortizol creste mai mult decat ar trebui. Si acest lucru devine o problema seara.

Ce relatie exista intre cafea si cortizol?

Cafeaua inhiba scaderea nivelului de cortizol. Unii oameni sunt mai sensibili la cafea si sistemul lor nervos este mai receptiv la cortizol. Nu se poate spune despre cafea ca mareste cortizolul, insa, daca este in corp, este mai greu sa reduci nivelul de cortizol.

Multi oameni sunt predispusi genetic sa aiba un raspuns de stres mai mare la cafea si, pentru ei, aceasta poate deveni mai mult un chin decat o placere. Interesant este ca efectele pe care le are cafeina, de stimulare a energiei, crestere a claritatii mentale si a performantei, apar doar la cei care nu consuma regulat cafea.

Consumatorii de cafea nu manifesta o crestere deosebita a performantelor. Desi ei simt acest lucru, nu este, de fapt, decat lipsa simptomelor de sevraj ca urmare a dozei zilnice de cafea. Asadar, nu sunt mai destepti, mai alerti sau mai energici – doar ca nu resimt simptomele lipsei de cafea, atat timp cat cafeina este prezenta in corp. Ce mai bine ar fi, in cazul lor, sa renunte la cafea cateva zile pe saptamana. Acest lucru va mari productia naturala de energie a corpului.

Descopera aici cafeaua solidă - forme proaspete și energie 100% naturala!

Sursa utilizata: https://drchristianson.com/carbs-coffee-cortisol-are-they-connected/

Aboneaza-te la newsletter. Gratuit.

Fii la curent cu noutatile Viata Verde Viu.
Articole privind un stil de viata sanatos, retete si multe altele.

#cafea #carbohidrati #cortizol #oboseala suprarenala #stres

Ce au mai parcus alti cititori...

10 semne ca esti in pragul unei epuizari fizice

10 semne ca esti in pragul unei epuizari fizice

Metoda japoneza straveche de eliberare a stresului

Metoda japoneza straveche de eliberare a stresului

Beneficiile unei portii sanatoase de... plâns

Beneficiile unei portii sanatoase de... plâns
Adaugă comentariul tău
Primesti saptamanal
inspiratie verdevie
Copyright 2019 Viata Verde Viu. Toate drepturile rezervate.