meniu
Corp

10 lucruri pe care să nu le faci atunci când vrei să renunți la fumat

Nimeni nu spune că e uşor să te laşi de fumat. Dar dacă ai o strategie şi aşteptări realiste, ai toate şansele să reuşeşti. Iată câteva sfaturi care sperăm să ajute.

Mulți fumători care vor să se lase de acest obicei speră ca „de data aceasta” să reușească. Să renunțe odată pentru totdeauna. Își doresc să se elibereze de dependența de nicotină, fumându-și ritualic „ultima țigară”, aceea care marchează începutul unei vieți fără tutun. 

Cu ceva pregătire în privința așteptărilor și cu o serie de strategii care să îi ajute pe parcursul procesului de renunțare, s-ar putea să dobândească viața la care visează atât de mult: aceea în care nu mai tânjesc la țigări.

E important ca fumătorii să își construiască un program solid de renunțare și să știe la ce ar trebui să se aștepte pe parcursul procesului.

Iată câteva lucruri pe care trebuie să le pui în aplicare dacă vrei să reușești să ai o viață fără tutun:

1. Nu-ți pierde răbdarea

Există o tendință naturală ca atunci când renunți la fumat, să te aștepți să îți revii complet în decursul unei luni. Asta ar fi bine, ar fi de-a dreptul grozav! Însă în momentul în care te lași de fumat, abandonezi un obicei care a fost parte din rutina ta zilnică ani de zile. Realist ar fi să te aștepți ca ruperea de vechile deprinderi și înlocuirea lor cu obiceiuri noi să ia ceva vreme. Ține minte: renunțarea la fumat e un proces, nu un eveniment. Relaxează-te, respiră adânc (aer curat, nu fum) și gândește-te la timp ca la un aliat. Cu cât mai mult timp se așterne între tine și ultima țigară fumată, cu atât mai puternic vei deveni. Ai răbdare cu tine și cu „procesul”.

Citește și: Spuneți stop fumatului!

2. Nu te îngrijora cu privire la viitor

Înlăturarea nicotinei se joacă cu mintea fumătorilor  în primele etape ale procesului de renunțare. Aceștia se gândesc în permanență la fumat și își imaginează că dorul de țigară nu va dispărea niciodată. Gândul de a nu mai aprinde niciodată o țigară poate fi paralizant pentru cineva care tocmai „s-a lăsat”. Iar asemenea reacție poate degenera foarte ușor în recidivă. Dacă te panichează ideea unui viitor-fără-de-țigări, încearcă să te concentrezi doar asupra zilei de azi. E nevoie de exercițiu și de răbdare pentru a rămâne ancorat doar în ideea de acum și de aici, dar nu e ceva imposibil de făcut și poate fi un mijloc foarte eficient de a păstra controlul asupra programului de renunțare. E important să trăiești în prezent iar data viitoare când mintea ta va călători în trecut sau în prezent, încearcă să o limitezi la momentul pe care îl trăiești chiar acum.

3. Nu gândi negativ

Se spune că o persoană obișnuită are aproximativ 66.000 de gânduri într-o zi și că două treimi din acestea sunt negative. Așa cum era de așteptat, cele mai multe din aceste gândurile negative care ne trec prin minte sunt îndreptate împotriva propriei noastre persoane. Dacă vrei să te lași de fumat, ar fi indicat să renunți la gândurile care nu servesc acestui scop. Nu te mai lamenta cu privire la lucrurile care „nu se mai pot schimba”, cum ar fi anii petrecuți fumând. Nu te gândi la eșecurile din trecut, mai degrabă acordă atenție schimbărilor pozitive pe care eliminarea tutunului le va determina în viața ta. Concentrează-te pe recompensă.

4. Nu te neglija

În momentul în care renunți la fumat, trebuie să ai atenție sporită cu privire la nevoile tale fizice.

Acum e mai important ca niciodată să mânânci echilibrat (organismul tău are nevoie de combustibil de calitate în timp ce încearcă să înlăture toxinele nicotinei din sistem), să te odihnești (s-ar putea ca în absența nicotinei, să ai câteva săptămâni stări de oboseală), să bei apă (care e un aliat bun în detoxifiere), să faci mișcare și să îți asiguri necesarul zilnic de vitamine. Având grijă de corpul tău, vei reuși să diminuezi disconfortul cauzat de privarea de nicotină.

5. Nu bea alcool

Alcoolul și tutunul merg mână în mână. Cei care se lasă de fumat sunt fragili. E periculos să se expună în medii în care sunt tentați să consume alcool la scurtă vreme după ce au renunțat la tutun. E important să fii precaut și să eviți, cel puțin pentru o vreme, tentațiile care ar putea să includă alcool. Concentrează-te pe programul de renunțare, e cel mai important acum.

6. Nu te extenua

Scriam mai sus cât e de important să nu îți neglijezi sănătatea fizică în timpul procesului de renunțare la fumat. Dar sănătatea emoțională este la fel de importantă. Stresul și furia sunt probabil doi dintre cei mai mari factori care pot declanșa nevoia de a fuma și dacă nu reușești să îi controlezi, există un risc serios de a abdica de la program. Sevrajul creează tensiune, care cumulată cu stresul de zi cu zi, poate să te copleșească. Prin urmare, nu te extenua și profită de orice ocazie zilnică de a te elibera de stres cu activități care îți produc plăcere.

7. Nu te lua prea în serios

Vei avea zile grele. Așteaptă-te la ele și acceptă-le.  În acele zile, încearcă să te pui pe programul de „ignor”. Cu alte cuvinte, fă tot posibilul să îți ignori proasta dispoziție. Uneori, cel mai bun lucru pe care îl putem face în astfel de momente, e să ne dăm la o parte din calea minții noastre, care tinde să creeze drame din orice situație neplăcută. Când ai o zi rea, încearcă să te auto-consolezi cu ceva (altceva decât tutun). Dacă nu reușești să găsești acel ceva, culcă-te mai devreme decât de obicei. Există multe șanse să te trezești dimineața următoare într-o dispoziție mai bună și atunci când vei deschide ochii, vei fi recunoscător că încă nu te-ai reapucat de fumat.

8. Nu ezita să ceri ajutor

Statisticile arată că persoanele care încearcă să se lase de fumat cu sprijin din exterior au mai multe șanse de reușită. Pe lângă ajutorul pe care ți-l pot da apropiații, încearcă să cauți sprijin online: există programe de asistență și forumuri „stop fumat”. Este foarte important să interacționezi cu oameni care știu foarte bine prin ce treci și te înțeleg.

9. Nu te gândi că poți fuma „doar o țigară”

Multe „programe de renunțare” au eșuat fiindcă unii s-au crezut mai capabili decât erau în realitate să își controleze obiceiurile. Ne referim la cazul celor care și-au spus că mai fumează o singură țigară și apoi revin la programul lor. Șansele sunt ca în loc să revii la programul de renunțare, să te întorci, de fapt, la postura de a fi sclavul nicotinei. Nu există doar o țigară! Există pachete de țigări. 

10. Nu uita de ce ai vrut să renunți

Te lași de fumat fiindcă ai un motiv serios sau mai multe motive. Nu lăsa timpul și distanțarea de acest obicei să îți întunece mintea. Amintește-ți mereu ce anume te-a determinat să vrei să renunți. Motivele acestea nu dispar, oricât timp ar trece. 

În concluzie, renunțarea la fumat e o călătorie. Parcurge-o zi după zi și vei afla că ceea ce a început ca un obiectiv uriaș și greu de îndeplinit poate deveni în curând o provocare din ce în ce mai plăcută și mai ușor de gestionat.


Citește și: 12 metode eficiente de a renunța la fumat

Aboneaza-te la newsletter. Gratuit.

Fii la curent cu noutatile Viata Verde Viu.
Articole privind un stil de viata sanatos, retete si multe altele.

SURSE

https://www.verywellmind.com/tips-for-when-you-quit-smoking-impatience-2824899

#fumat #renuntarea la fumat #cum sa te lasi de fumat

Ce au mai parcurs alti cititori...

11 motive care te vor convinge sa mergi pe bicicleta

11 motive care te vor convinge sa mergi pe bicicleta

7 nootropice naturale care ajută creierul să funcţioneze mai bine

7 nootropice naturale care ajută creierul să funcţioneze mai bine

Eşti supărat şi stresat? Iată câteva metode simple care te pot ajuta să te calmezi singur

Eşti supărat şi stresat? Iată câteva metode simple care te pot ajuta să te calmezi singur
Adaugă comentariul tău
Primești săptămânal
inspirație verdevie
Copyright 2019 Viata Verde Viu. Toate drepturile rezervate.