AcasaCopiiHrana VieCorpMinteSpiritReteteInvatam impreunaStiati ca..?
Despre noiEvenimente / programePoliticiContact
Tabra detox toamna 2017 - 12-19octombrie | 9-16 noiembrie

 Cum imbunatatesti sanatatea creierului si reduci riscul de Alzheimer

Imbatranirea este un proces inevitabil prin care trecem cu totii, iar efectele cele mai profunde se resimt la nivelul creierului. Dupa 40 de ani, acesta incepe sa piarda din volum cu cel putin 5% la fiecare zece ani, iar ritmul creste odata cu varsta. Micsorarea creierului se manifesta prin pierderea memoriei pe termen lung, un timp de reactie mai lent, o memorie de lucru mai mica, viteza de procesare redusa, precum si afectarea functiei senzoriale si/sau de perceptie. Aceste efecte pot fi reduse si chiar inversate daca se acorda atentie urmatoarelor patru procese:

1. Moartea celulara neuronala

In adolescenta, avem de 1,5 ori mai multi neuroni in creier decat la varsta adulta. Pe masura ce invatam mai multe si crestem, creierul formeaza conexiuni sinaptice noi care permit neuronilor sa comunice. Acest lucru ne ajuta sa executam ceea ce ne dorim cu mai multa eficienta.

Cand ajungem in jurul varstei de 20 de ani, creierul incepe sa-si rafineze conexiunile. Neuronii insuficient folositi ajung la apoptoza sau moarte celulara programata. Acest proces natural ne permite sa ne descurcam cu ceea ce trebuie sa facem in mediul in care traim, iar neuronii si conexiunile sinaptice care nu ne sunt necesare sunt inlaturate.

Celulele neuronale pot fi deteriorate si in cele din urma pot muri din cauza unor leziuni traumatice, a toxinelor din mediu, a tulburarilor cardiovasculare, a agentilor infectiosi si a bolilor genetice.

2. Reducerea sinapselor si a plasticitatii sinaptice

Pe masura ce imbatranim, cantitatea de dopamina si serotonina din creier scade. Acest lucru determina o micsorare a sinapselor (conexiuni care permit comunicarea dintre neuroni.)

Activitatea factorului neurotrofic derivat din creier (BDNF) se reduce si ea odata cu varsta. BDNF mareste abilitatea de a forma noi conexiuni sinaptice (plasticitate sinaptica) si declanseaza dezvoltarea de tesut nou cerebral (neurogeneza).

3. Deteriorarea materiei albe

Materia alba din creier este alcatuita din axone mielinate. Acestea sunt ca niste cabluri electrice care transmit semnale de la un neuron la altul. Pe masura ce imbatranim, mielinatia (izolatia) acestor axoni se deterioreaza. Din cauza acestui proces ne pierdem timpul de reactie odata cu varsta.

4. Deteriorarea functiei vasculare

Sanatatea sistemului circulator este la fel de importanta pentru creier, asa cum este si pentru inima. Principala cauza a deteriorarii functiei vasculare este efectul negativ oxidativ care duce la o stare de inflamatie si la acumularea de placa. Acest proces este favorizat de o expunere constanta la toxinele din mediu, la alimente rafinate, grasimi trans si/sau o trauma la nivelul capului. Vasele de sange afectate permit strapungerea barierei sange-creier de catre toxine si agenti infectiosi. Acest lucru afecteaza si abilitatea creierului de a primi nutrienti si de a inlatura reziduurile (cum ar fi placa de beta amiloid).

Imbatranirea creierului si boala Alzheimer

Aceste patru schimbari majore sunt principalele vinovate de efectele pe care le are imbatranirea asupra functiei cognitive. Procesul este accelerat pana la dimensiuni catastrofice in cazul persoanelor care sufera de Alzheimer.

Alzheimer: Imbatranirea accelerata a creierului

Motivul pentru care boala Alzheimer atinge proportii catastrofice este ca poate accelera deteriorarea sinaptica si pierderea neuronala atat de comune procesului de imbatranire, afectand in acelasi timp si proprietatile de regenerare ale creierului. Acest lucru duce la o rapida scadere a volumului si functiei creierului.

Sunt multi factori genetici si de mediu care duc la o deteriorare accelerata a neuronilor si a sinapselor acestora. Intr-un creier afectat de Alzheimer, acest lucru va duce la acumularea de placa de beta amiloid si la degenerescenta cailor neurofibrilare, implicate in mod normal in transportul nutrientilor si a altor materiale catre celule neuronale. Pe masura ce placa se acumuleaza si caile se incalcesc, se produce un efect de bulgare de zapada asupra deteriorarii neuronale si a mortii celulare in creier. Acest proces neiertator este ceea ce face ca boala Alzheimer sa fie pe locul sase in ceea ce priveste cauzele de deces ale adultilor varstnici.

Desi mostenirea genetica, in special genele APOE, joaca un rol major in sanatatea creierului si in progresia bolii Alzheimer, sunt multe lucruri pe care le putem face pentru a evita instalarea bolii, putem face schimbari in stilul de viata si putem folosi tratamente pentru a imbunatati sanatatea cerebrala si pentru a reduce neurodegenerarea cauzata de imbatranire si de Alzheimer.

Da, putem invata lucruri noi si la batranete, insa, mai intai, trebuie sa intelegem ce anume accelereaza imbatranirea creierului si boala Alzheimer.

Cum sa-ti micsorezi creierul

Fa acelasi lucru in fiecare zi

De cate ori iesim din zona de confort si invatam sau experimentam ceva nou, ne marim rata neurogenezei si cream noi conexiuni sinaptice. Pe de alta parte, daca facem aceleasi lucruri in fiecare zi fara sa ne depasim propriile limite, creierul se va concentra pe inlaturarea conexiunilor sinaptice nefolosite si tot mai multi neuroni vor suferi apoptoza. Pe masura ce procesul continua, creierul se va micsora tot mai mult.

Consuma multe grasimi polinesaturate oxidate si grasimi trans

Cand aceste grasimi patrund in corp, creaza haos in sistemul circulator, ceea ce duce la o reactie imunitara, care incerca sa rezolve problemele create de grasimile oxidate si cele trans. Corpul se ocupa de grasimi depozitandu-le sub forma de placa, ceea ce duce la aparitia aterosclerozei. Acest proces apare si la nivelul creierului, ducand la acumularea de placa de beta amiloid si la incurcarea cailor neurofibrilare.

Consuma multe zaharuri rafinate

Nivelul ridicat de zahar in sange este asociat cu un risc marit de Alzheimer. Cand glicemia este marita, zaharurile tind sa interactioneze cu reziduurile proteinelor. Impreuna formeaza produsi de glicatie finali (AGE – acronimul denumirii in engleza, “advanced glycation end-products”). Acesti AGE duc la deteriorarea oxidativa si la inhibarea unor enzime ca factorul de inhibare al migratiei macrofage (MIF), importanta pentru protectia creierul de imbatranire.

Mentine-ti stresul la nivel cronic

Desi stresul acut poate mari abilitatea de invatare, stresul cronic impiedica memoria de lucru si functia cortexului prefrontal. Cand functia cortexului prefrontal este afectata, nu putem rationa eficient si emotiile ne stapanesc si ne controleaza mult prea usor.

Expune-te constant la un mediu poluat

Procesul imbatranirii creierului si boala Alzheimer este accelerata de acumularea de metale in creier. Principala cale prin care se poate intampla acest lucru este cea respiratorie. Nanoparticulele de metal provenite din gazele de esapament ale masinilor, poluarea industriala si fumat pot trece prin caile olfactive din creier si se pot acumula in hippocampus, una din zonele cele mai afectate de Alzheimer.

Bea alcool in fiecare zi

Consumul de alcool accelereaza micsorarea creierului, ceea ce duce la declin cognitiv, care seamana ca simptome cu boala Alzheimer.

Cea mai buna cale de a reduce imbatranirea creierului este sa elimini cauzele acesteia. Exista multi alti factori care contribuie la imbatranirea creierului si care nu au fost mentionati aici, insa de un lucru poti fi sigur: daca vei persista in aceste sase lucruri, cu siguranta creierul va scadea semnificativ in volum.

Cum sa-ti maresti creierul si sa-l impiedici sa imbatraneasca

Fii mai activ

Cresterea activitatii fizice poate mari volumul creierului si poate reduce riscul de Alzheimer cu pana la 50%. Chiar si persoanele cu simptome usoare de Alzheimer isi pot mari volumul creierului daca isi intensifica activitatea sportiva. Cu alte cuvinte, iti poti mari creierul daca iti propui sa faci o plimbare in fiecare zi.

Aceste efecte profunde se datoreaza faptului ca sportul contribuie la reducerea inflamatiei, a anxietatii, a rezistentei insulinei, stimuland in acelasi timp factorii de crestere (ca BDNF) care imbunatatesc sanatatea celulelor din creier si a vaselor de sange.

Fa ceva nou in fiecare zi

Cand eram copii, toti eram manati de curiozitate. Fiecare moment era un experiment care ducea la o noua descoperire, cum ar fi mersul de-a busilea sau pe doua picioare. In aceasta faza de dezvoltare, creierul nostru este dornic si pregatit sa creeze conexiuni noi sinaptice, astfel incat sa putem face fata cerintelor mediului. In jurul varstei de 20 de ani, dezvoltarea creierului este aproape completa si incepem sa ne formam tipare de comportament si obiceiuri, lasand la o parte curiozitatea.

Pe masura ce inaintam in varsta, trebuie sa ne stimulam zilnic curiozitatea invatand lucruri noi, lasandu-ne antrenati in noi aventuri si facand eforturi pentru a ne depasi zona de confort. Acest lucru va da nastere in creier unui proces numit reconstructie celulara, care stimuleaza creierul sa formeze noi conexiuni cu diferiti neuroni in alte feluri. Astfel, creierul va functiona mai eficient si va imbatrani mai frumos.

Bea ceai sau cafea

Consumul regulat de cofeina poate proteja creierul de deteriorare cognitiva. In studii efectuate pe soareci, cofeina a dovedit ca suprima acumularea de placa de beta amiloid in creier. Pe de alta parte, efectele cofeinei sunt destul de controversate si multe voci din comunitatea medicinei naturale nu incurajeaza consumul acesteia.

Incearca curcumina

Ca si cofeina, curcumina previne acumularea de placa si o poate chiar inlatura. Aceasta puternica molecula anti inflamatorie se regaseste in proportie de 5-10% in turmeric. Este cunoscuta pentru abilitatea sa de a reduce colesterolul, deteriorarea oxidativa si inlatura metale ca fierul si cuprul, care se acumuleaza in creier.

Foloseste suplimente cu B3 si B1

Kim Greene, de la Universitatea din California, a condus un studiu despre efectul nicotinamidei (vitamina B3) asupra soarecilor cu Alzheimer. Aceasta vitamina B a reusit sa impiedice pierderea cognitiei la soareci. In prezent se efectueaza teste clinice pentru a folosi vitamina B3 ca tratament pentru Alzheimer.

Tiamina sau vitamina B1 este un alt tratament promitator pentru Alzheimer. Creierul nostru foloseste pana la 20% din energie si, in acest proces, foloseste enzime care depind de tiamina pentru a functiona. Cand ducem lipsa de tiamina, putem suferi de lipsa de memorie si o acumulare excesiva de placa. Insa, in prezenta tiaminei, celulele din creier pot metaboliza zaharul in mod eficient si pot functiona adecvat.

Consuma si gateste cu ulei de cocos

Uleiul de cocos, mai ales trigliceridele de lant mediu din acest ulei, reprezinta o sursa alternativa de energie pentru celulele din creier, prevenind astfel moartea celulelor neuronale. Uleiul de cocos a dovedit ca poate imbunatati functia cognitiva la femeile cu Alzheimer, la bolnavii cu Alzheimer si fara diabet de tip 2 si in cazurile grave de Alzheimer. Uleiul de cocos este foarte bun si la gatit pentru ca nu se oxideaza usor, spre deosebire de uleiurile polinesaturate si are multe beneficii pentru sanatate, cele mai multe dovedite stiintific.

Consuma mai multe crucifere

Cruciferele contin sulforafan, un compus care activeaza un factor de transcriere numit Nrf2. Acest lucru inseamna ca sulforafanul contribuie la declansarea unei cascade de procese care detoxifica si protejeaza corpul si creierul de deteriorarea oxidativa. Sulforafanul actioneaza in sinergie cu curcumina pentru inversarea procesului de imbatranire a celulelor ca urmare a deteriorarii oxidative.

Cea mai buna sursa de sulforafan sunt vlastarii de broccoli, care pot fi crescuti acasa in 7-9 zile. In lipsa acestora, se poate consuma orice alta leguma din familia cruciferelor.

Mareste productia de acetilcolina din corp

Acetilcolina este cel mai folosit neurotransmitator in creier si corp. Este esential pentru contractia musculara, vigilenta, puterea de concentrare si memorie. Hranirea corpului cu componentele acetilcolinei si/sau blocarea enzimelor care o descompun sunt metode eficienta de a reduce efectele imbatranirii creierului si ale bolii Alzheimer.

Una dintre principalele componente ale acetilcolinei este colina si este un nutrient esential care ar fi bine sa fie inclus in alimentatie. Cele mai bune surse de colina sunt galbenusul de ou, smantana, pestele gras. Asigura-te ca acestea sunt organice.

Colina se poate lua si sub forma de supliment.

Ce faci daca nimic nu ajuta?

Adopta o abordare holistica si imbunatateste sanatatea creierului prin ingrijirea sanatatii la nivelul intregului corp. Intestinele si creierul sunt conectate intre ele. Asa cum iti poti afecta functia cognitiva prin alegeri alimentare nesanatoase, o si poti imbunatati printr-o dieta mai buna. Cercetarile desfasurate cu privire la regenerarea creierului au facut descoperiri remarcabile in ultima perioada. Au aparut multe studii pe soareci care folosesc tehnologii cunoscute, precum ultrasunetele, pentru inversarea bolii Alzheimer. Intr-unul din aceste studii oamenii de stiinta au folosit “…ultrasunete directionate terapeutic, care transmit unde sonore neinvazive catre tesutul cerebral.”

Aceste unde sonore activeaza celulele microgliale din creier astfel incat acestea sa poata inlatura placa de beta amiloide. Rezultatele au fost remarcabile, cu 75% dintre soarecii cu Alzheimer recapatandu-si functia cognitiva. Acest lucru demonstreaza ca tratamentul poate inversa boala Alzheimer folosindu-se de procesele naturale ale creierului de inlaturare a reziduurilor. Ar putea fi exact miracolul de care avem nevoie pentru vindecarea bolii Alzheimer.

Sursa utilizata: http://www.organiclifestylemagazine.com/how-to-improve-brain-health-and-reduce-the-risk-of-alzheimers

Like Share Share Tweet8541 vizualizari

Postat in categoria Corp

Etichete: Alzheimer, creier, sanatate,

Adauga comentariul tau
Nume*
Url
Comentariu
Abonati-va gratuit

pentru cele mai noi articole
si promotii periodice.

Articole Recente

Simptomele endometriozei pot fi ameliorate substanţial prin alimentaţie

Simptomele endometriozei pot fi ameliorate substanţial prin alimentaţie

Tratează inflamaţia cronică plecând de la cauzele apariţiei acesteia

Tratează inflamaţia cronică plecând de la cauzele apariţiei acesteia

Postul intermitent – o metodă nouă de slăbit, cu multe beneficii pentru sănătate

Postul intermitent – o metodă nouă de slăbit, cu multe beneficii pentru sănătate

Cele mai bune alimente afrodiziace si riscul medicamentelor cu acelasi efect

Cele mai bune alimente afrodiziace si riscul medicamentelor cu acelasi efect

Atenuează gastrita in câţiva pasi

Atenuează gastrita in câţiva pasi

Show / Evenimente

Weekend de gatit in cuplu...la mare!

Weekend de gatit in cuplu...la mare!

BRIAN si ANNA-MARIA CLEMENT din nou la Bucuresti/13 martie/Hotel Caro

BRIAN si ANNA-MARIA CLEMENT din nou la Bucuresti/13 martie/Hotel Caro

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii - Plaiul Foii 2017

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii - Plaiul Foii 2017

Lansare Erus si valea rabdarii in Bucuresti, cantece, povesti si voie buna

Lansare Erus si valea rabdarii in Bucuresti, cantece, povesti si voie buna

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii

Scopul acestui site este de a promova un stil de viata sanatos si sustenabil in armonie cu natura .

SUNTEM PE RETELELE SOCIALE