AcasaCopiiHrana VieCorpMinteSpiritReteteInvatam impreunaStiati ca..?
Despre noiEvenimente / programePoliticiContact
Dhyana Yoga - cursuri de meditatie si yoga

Adevarul din spatele caderii parului

Poti impiedica in vreun fel caderea parului? Exista cateva strategii simple care s-au dovedit a fi si eficiente, printre care corectarea deficientelor de vitamine si evitarea produselor toxice care pot distruge frumusetea unor bucle bogate.

Daca subtierea parului te face sa intri in panica, afla ca nu esti singurul (sau singura). Caderea parului este o problema frecventa atat pentru barbati cat si pentru femei. Alopecia, sau caderea anormala a parului, este considerata, in mod eronat, o problema a barbatilor, insa 40% dintre cei care sufera de aceasta afectiune sunt, de fapt, femei. Iar pentru ele caderea parului este dezastruoasa, pentru ca femeile sunt mult mai preocupate de podoaba capilara decat barbatii.

Remedierea problemei incepe cu identificarea cauzei. Imbatranirea, dezechilibrele hormonale, medicamentele, toxinele, deficientele nutritionale, bolile (cum ar fi diabetul sau unele boli autoimune precum lupus), stresul si alti factori se numara printre posibilele cauze. Cateodata parul isi revine singur, insa de multe ori nu se va opri din cadere pana cand cauza problemei nu este identificata si corectata. Dar nu-ti fa griji - exista si remedii care functioneaza!

De ce ne cade parul?

Fiecare folicul de par are o faza anagena, in care da nastere unui fir de par, dintr-un bulb, care creste timp de patru - sase ani, dupa care intra in faza telogena, care dureaza intre doua si patru luni. Dupa faza telogena, se produce un nou bulb care il inlatura pe cel vechi, facand parul sa se regenereze. In general, parul este in faza anagena in proportie de 90% si in faza telogena in proportie de 10%. Acesta este un ciclu normal de crestere a parului, insa pot interveni multe lucruri care sa afecteze ciclul, scurtand faza anagena sau marind excesiv faza telogena.

Efluviul telogen, sau ET, este un termen folosit cand 70% din foliculii de par se afla in faza telogena la un moment dat. ET poate fi declansat de anumiti factori de stres precum o boala sau o leziune, febra mare, interventie chirurgicala, medicamente, traume psihologice sau modificari hormonale, cum sunt cele care apar in perioada nasterii sau a menopauzei. Caderea parului apare de regula la doua sau trei luni de la "socul" pe care l-a suferit corpul, indiferent ca a fost la nivel mental sau fizic.

Caderea parului se intensifica odata cu inaintarea in varsta. In jurul varstei de 40 de ani, rata de crestere a parului scade atat la barbati cat si la femei.

Interesant este ca oamenii naparlesc la fel ca nurcile. Asociatia Americana de Cadere a Parului explica:

"Studiile arata ca oamenii, cel putin in partea de nord a Europei, care se afla mai departe de ecuator, pierd mai mult par toamna si ceva mai putin primavara. Aceasta crestere temporara a foliculilor de par telogeni si de par cazut este, probabil, o reactie la modificarile hormonale care apar in urma schimbarii timpului de expunere la soare. Studiile pe nurci si pe alte mamifere au aratat ca expunerea la soare influenteaza semnificativ nivelul de prolactina si ca prolactina are un efect important asupra naparlirii. La fel ca nurcile si ca alte mamifere, si oamenii au aceasta reactie de naparlire. Aceasta cadere a parului, insa, are caracter temporar."

Deficiente nutritionale care favorizeaza caderea parului

Daca parul ti se subtiaza in mod vizibil sau observi in peria de par mai multe fire de par decat de obicei, primul lucru pe care trebuie sa-l iei in considerare este daca ai suferit un stres intens sau o trauma in ultimele luni, care ar putea explica caderea parului. Ai suferit de vreo boala grava sau o interventie chirurgicala? Ai suferit vreun accident? Esti excesiv de stresata? Intri in perioada de menopauza? Daca motivul nu pare sa fie unul evident, atunci se poate lua in considerare o carenta nutritionala. Iata care sunt cinci dintre cele mai frecvente deficiente asociate cu caderea parului:

  • Proteinele: Consumi suficiente proteine? Proteinele sunt esentiale pentru intarirea si sustinerea cresterii parului.
  • Fierul: Cat de bine stai cu fierul? Femeile sunt mai predispuse la carenta de fier din cauza menstruatiei. Suplimentele de fier trebuie luate doar in cazul confirmat de carenta de fier, excesul de fier fiind toxic si putand avea efectul opus celui scontat, respectiv caderea parului. Femeile cu un nivel de feritina serica sub 30 miligrame/mililitru prezinta un risc marit de cadere a parului.
  • Zincul: Deficienta de zinc este o cauza comuna a pierderii parului atat la femei cat si la barbati. Zincul actioneaza in mod direct asupra foliculilor de par, iar stresul poate tripla pierderea de zinc din organism. Zincul ajuta la metabolizarea testosteronului, care poate favoriza caderea parului, daca este in exces. Carenta de zinc este asociata si cu excesul de cupru. Daca iei multivitamine, acestea trebuie sa contina cel putin 15 miligrame de zinc.
  • Complexul de vitamine B (Biotina B7, Acidul pantotenic B5): Biotina ajuta la cresterea parului si la regenerarea firului de par - din acest motiv apare si in unele sampoane. Femeile prezinta un risc mai mare de carenta de biotina in perioada sarcinii si a alaptarii. Acidul pantotenic stimuleaza cresterea parului prin efectul pozitiv asupra glandelor suprarenale, imbunatatind, astfel, capacitatea corpului de a gestiona stresul. 
  • Acizii grasi esentiali: Uleiurile bogate in acizi grasi omega-3 asa cum sunt cele din semintele de in, sunt binecunoscute pentru efectele lor benefice asupra parului si a pielii. Acizii grasi omega-3 intaresc firul de pas si reduc inflamatia, care favorizeaza caderea parului. Un studiu din 2015 a aratat ca un supliment (grasimi omega-3 plus omega-6 si antioxidant) a redus caderea parului si a marit grosimea firului de par si densitatea la un grup de femei sanatoase. 

Cuprul si relatia acestuia cu parul 

Dezechilibrul de cupru a atins proportii epidemice, afectand aproape 80% dintre barbati, femei si copii, iar caderea parului este unul dintre simptome. Avem nevoie de cupru, dar numai in cantitati mici.

Cuprul activeaza peste 30 de enzime in corp si este important pentru productia de colagen si melanina, sanatatea tesuturilor conjunctive si mentinerea culorii naturale a parului. Dezechilibrul de cupru duce la deteriorarea structurilor proteice de la nivelul parului, prin inhibarea lizil oxidazei, o enzima care sintetizeaza colagenul. Lizil oxidaza este necesara pentru legarea elastanului si a colagenului in tesuturile conjunctive. Aceasta enzima este necesara pentru un scalp sanatos, o buna functionare a foliculilor de par si un par gros. Sinteza elastanului matur si a colagenului este controlat cel putin partial de biodisponibilitatea cuprului, care poate fi afectata atat de carenta cat si de excesul de cupru. 

Problema este ca multe tipuri de alimentatii din ziua de azi contin cupru in exces, mai ales cele de origine vegetala. Cuprul este un component major in soia, in multe nuci si seminte, precum si in unele dintre bauturile noastre preferate cum ar fi cafeaua, ceaiul negru si ciocolata. Daca suferi de carenta de zinc, atunci vei acumula cupru in exces, pentru ca aceste doua elemente sunt antagoniste.

Cuprul in exces stimuleaza si afecteaza glandele suprarenale, cauzand simptome precum oboseala, anxietate, iritabilitate, hiperactivitate, lipsa de concentrare, insomnie, probleme de piele si, desigur, caderea parului. Dezechilibrul de cupru trebuie corectat pentru ca poate dauna tiroidei si duce la luarea in greutate, precum si la alte probleme. Daca suferi de un dezechilibru de cupru, un supliment cu zinc este o buna alegere, impreuna cu reducerea consumului de alimente bogate in cupru. De asemenea, suplimentele cu minerale consumate si multivitaminele ar trebui sa fie fara cupru.

Medicamente care pot afecta sanatatea parului

Medicamentele prescrise sunt renumite pentru ravagiile pe care le pot face asupra podoabei capilare. Iata cateva dintre acestea, desi sunt mult mai multe:

- Medicamentele pentru acnee; 

- Antibiotice si antifungice; 

- Anticoagulante; 

- Anticonvulsive;

- Antidepresive;

- Cardiovasculare (inhibitori ACE, beta blocante, statine etc.); 

- Chimioterapie; 

- Medicamentele pentru guta; 

- Antiinflamatorii nesteroidiene (AINS); 

- Contraceptive orale si inlocuitori hormonali; 

- Inhibitori de pompa cu protoni; 

- Medicamente pentru ulcer

Echilibrul delicat dintre par si hormoni

Daca nu suferi de stres excesiv, nu esti bolnav, nu iei medicamente si nu suferi de un dezechilibru nutritional, urmatorul factor care trebuie luat in considerare sunt hormonii.

Este binecunoscut faptul ca hormonii barbatesti (androgenii) contribuie la caderea parului atat la femei cat si la barbati. Caderea parului la barbati apare din cauza testosteronului. Testosteronul este convertit intr-o forma mai puternica, DHT (dihidrotestosteron), care se leaga de receptorii folicului de par in scalp si, in functie de cantitate, poate duce la caderea parului. Si femeile pot fi afectate de acest fenomen - mai putin de 45% dintre femei se bucura intreaga viata de tot parul. Pana la 30 de ani, 12% dintre femei vor manifesta o cadere a parului, iar la 70 de ani 41% dintre ele vor avea parul vizibil subtiat.

Pe langa excesul de androgen, alti factori de influenta pentru caderea parului la femei sunt mostenirea genetica, rezistenta la insulina, diabet, sindromul ovarului polichistic si un nivel redus de antioxidanti.

Orice modificare hormonala poate afecta parul, in special o cadere brusca. De aceea multe femei manifesta o cadere a parului la cateva luni dupa nastere sau dupa menopauza. In multe cazuri s-a raportat caderea parului dupa intreruperea contraceptivelor orale sau a terapiei de substituire a hormonilor, insa acest lucru are, de regula, un caracter temporar si se poate remedia in decurs de sase luni pana la un an.

O cauza a subtierii parului la femeile de orice varsta este dominanta estrogenului in proportia estrogen - progesteron. Substantele care imita estrogenul din mediu, stresul, modificarile menstruale si chiar si o lipsa de fibre din alimentatie (acestea se leaga de estrogen) pot cauza un dezechilibru hormonal. De asemenea, in perioada de perimenopauza si menopauza, nivelul de testosteron poate creste.

O alta cauza este tiroida. Caderea parului este unul dintre primele simptome ale unei tiroide slabe - o treime dintre cei care sufera de hipotiroidism manifesta caderi ale parului. Uneori se poate folosi un amestec de progesteron natural si T3 (un hormon tiroidian) care se aplica pe scalp pentru a stimula foliculii de par. Insa trebuie tinut cont de faptul ca progesteronul sintetic (progestina) nu actioneaza in acelasi fel ca progesteronul natural sau bioidentic.

Despre cupru s-a discutat deja. Estrogenul si cuprul au legatura intre ele - cand creste unul, creste si celalalt. Daca ai estrogen in exces, atragi cuprul ca un magnet! Nivelul de cupru poate creste la femei dupa sarcina, un alt motiv pentru care unele femei manifesta caderi ale parului la cateva luni de la nastere.

Un alt factor ce trebuie luat in considerare este vitamina D. Vitamina D este mai mult un hormon decat o vitamina, de aceea nu este de mirare ca deficitul de vitamina D se asociaza si cu caderea parului - in special alopecia areata, o boala autoimuna, in care corpul ataca foliculii de par. 

Sfaturi si strategii de refacere a bogatiei capilare

Daca parul tau nu are volumul pe care ti-l doresti, iata cativa pasi pe care ii poti urma pentru a remedia situatia. Echilibreaza-ti dieta, mai redu din stres si din expunerea la substante toxice si incearca si cateva tratamente cu aplicare cutanata sau de uz oral.

1. Principii de baza in alimentatie

Parul necesita respectarea unor principii de baza in alimentatie, fara de care cresterea sau regenerarea nu este posibila. Cea mai buna abordare este o alimentatie alcatuita din produse curate, intregi, cu proteine de calitate, grasimi, legume, seminte si fructe. Este important, de asemenea, sa te hidratezi foarte bine.

Subtierea parului poate fi si un semn de boala celiaca sau intoleranta la gluten. Boala celiaca este asociata cu alopecia areata, care poate avansa pana la stadiul de calvitie. In cazul intolerantei la gluten, pe de alta parte, este mai specifica subtierea parului. In oricare dintre cazuri, o alimentatie lipsita de gluten poate rezolva problema. Iata ce trebuie sa verifici in ceea ce priveste nevoile nutritionale:

  • Niveluri suficiente de proteine si acizi grasi esentiali (in special omega-3)
  • Fier (mai ales in cazul femeilor)
  • Zinc (reduce excesul de cupru)
  • Complexul de vitamine B (acid pantotenic sau B5, B6, biotina sau B5 si B12)
  • Vitamina C (reduce stresul oxidativ, care afecteaza imbatranirea parului) 
  • MSM (metilsulfonilmetan, un compus bogat in sulf, care ajuta la productia de cheratina; cheratina este una dintre principalele proteine din par)
  • L-lizina (un amino acid)
  • Aloe vera (cu aplicare cutanata) 

2. Evitarea toxinelor

Stresul este o toxina, iar caderea parului este stresanta - asa ca este important sa-ti gestionezi stresul. Depresia si anxietatea pot afecta echilibrul hormonal si pot reduce nivelul de vitamina B12. Multe studii sustin ca stresul si traumele emotionale pot modifica biochimia folicului de par si determina un procent mai mare de foliculi sa intre in faza telogena, mai ales daca exista si o predispozitie genetica.  

"Stresul poate favoriza caderea parului, insa nu stresul de fiecare zi este cel care duce la caderea parului: un sef dificil, un loc de munca stresant sau nesiguranta financiara. Caderea parului asociata cu stresul presupune evenimente cu un puternic impact emotional, cum ar fi pierderea unei persoane iubite. Este vorba de un eveniment care cauzeaza pierderea somnului, a poftei de mancare si care mareste nivelul hormonilor la un nivel ingrijorator." Ken Anderson, directorul Centrului de Stiinte ale Parului Anderson

Plantele adaptogene cum ar fi ashwagandha si rhodiola imbunatatesc modul in care corpul face fata stresului, ducand implicit si la o rata mai buna de crestere a parului.

3. Daunatoare pentru par:

- Zaharul in exces, alimentele procesate, alimentele nesanatoase;

- Excesul de alcool sau cofeina;

- Sampoane cu multe chimicale, balsam de par, vopsea de par, oxidanti, tratamente permanent sau de alt tip;

- Clorul si apa tratata cu fluor (duce la ruperea parului, inchide si irita foliculii si mareste caderea firelor de par; o solutie ar fi un filtru de apa);

- Radiatia nucleara, terapia cu radiatii, radiatiile cu razele X facute in scop medical;

- Dusurile fierbinti (deshidrateaza parul si inlatura uleiurile, ducand la ruperea firului de par si la caderea acestuia; foloseste apa la temperaturi mai scazute, pe cat posibil);

- Expunerea la mucegai;

- Plumb, arsenic, mercur, taliu si alte metale grele;

- Acid boric;

- Brandusa de toamna (Colchicum autumnale)

III. Blocante naturale de DHT

Cativa compusi naturali blocheaza conversia testosteronului in DHT, care inhiba cresterea parului. Iata cativa dintre acestia:

- Palmierul pitic;  

- Semintele de in;

- Lemnul dulce;

- Urzica;

- Ceaiul verde;

- Extractul de prun african (un arbore peren originar din Africa);

- Uleiul din seminte de dovleac

Alte strategii

Mai sunt si alte metode prin care se poate regenera parul si incuraja cresterea. Una dintre acestea este aplicarea de uleiuri esentiale pe scalp - in special ulei esential de rozmarin. Intr-un studiu recent, uleiul de rozmarin a avut rezultate similare cu minoxidilul (cel mai comun tratament folosit pentru alopecie) in cadrul unui test de sase luni pe voluntari cu alopecie androgenica.

Se aplica cateva picaturi de ulei de rozmarin pe o perie cu par natural, apoi se piaptana parul de 100 de ori inainte de culcare. Este si un masaj natural si relaxant pentru pielea capului! Sau se poate masa pielea capului cu varful degetelor inmuiate in cateva picaturi de ulei esential amestecate cu o lingura de ulei de jojoba. Alte uleiuri care maresc circulatia scalpului sunt cel de levantica, cedru, salvie si menta. S-a dovedit eficient si mai putin cunoscutul ulei de nard (o planta originara din Himalaya, nardostachys jatamansi, inrudita cu valeriana). 

In cazul alopeciei areata exista dovezi ca si sucul de ceapa sau usturoi ar stimula cresterea parului. Desigur ca mirosul nu va atrage prea multa simpatie, dar este ceva temporar.

Si, in cele din urma, exista si terapia cu laser care da rezultate.

Dupa cum se vede, sunt multe lucruri pe care le putem face pentru a remedia subtierea si caderea parului.  Poate fi ceva simplu, ca imbunatatirea alimentatiei, un somn mai bun sau o practica de relaxare pentru reducerea stresului. Sunt si cazuri in care caderea parului se opreste de la sine. Daca fenomenul persista, in ciuda eforturilor depuse, se impune o vizita la medic pentru a elimina posibilitatea unei probleme medicale.

Sursa utilizata: http://www.greenmedinfo.com/blog/getting-root-hair-loss

Like Share Share Tweet105927 vizualizari
loading...
loading...

Postat in categoria Corp

Etichete: cresterea parului, par, par sanatos, vitamina D, caderea parului, alopecia androgenica, alopecia areata, subtierea firului de par, deficiente nutritionale, dezechilbre hormonale, dezechilibru de cupru,

Adauga comentariul tau
Nume*
Url
Comentariu
Abonati-va gratuit

pentru cele mai noi articole
si promotii periodice.

Articole Recente

O metodă surprinzător de simplă de a-ţi distrage atenţia de la griji

O metodă surprinzător de simplă de a-ţi distrage atenţia de la griji

Iată de ce sfecla nu ar trebui să-ţi lipsească din alimentaţie

Iată de ce sfecla nu ar trebui să-ţi lipsească din alimentaţie

Cum îţi dai seama că mănânci prea multă sare?

Cum îţi dai seama că mănânci prea multă sare?

6 vitamine şi minerale care stimulează funcţia creierului

6 vitamine şi minerale care stimulează funcţia creierului

Sunetele relaxante din natură au efect terapeutic asupra corpului

Sunetele relaxante din natură au efect terapeutic asupra corpului

Show / Evenimente

Weekend de gatit in cuplu...la mare!

Weekend de gatit in cuplu...la mare!

BRIAN si ANNA-MARIA CLEMENT din nou la Bucuresti/13 martie/Hotel Caro

BRIAN si ANNA-MARIA CLEMENT din nou la Bucuresti/13 martie/Hotel Caro

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii - Plaiul Foii 2017

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii - Plaiul Foii 2017

Lansare Erus si valea rabdarii in Bucuresti, cantece, povesti si voie buna

Lansare Erus si valea rabdarii in Bucuresti, cantece, povesti si voie buna

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii

Scopul acestui site este de a promova un stil de viata sanatos si sustenabil in armonie cu natura .

SUNTEM PE RETELELE SOCIALE