AcasaCopiiHrana VieCorpMinteSpiritReteteInvatam impreunaStiati ca..?
Despre noiEvenimente / programePoliticiContact
Tabra detox toamna 2017 - 12-19octombrie | 9-16 noiembrie

Ce mancam iarna : Sfecla - concentratii mari de polifenoli si betalaina

Cu totii stim ca este bine sa mancam „in sezon”.  Nu intamplator plantele au un anumit circuit si o anumita perioada de timp in care cresc. Totul in natura este proiectat perfect pentru o sustenabilitate organica, din care omul face parte indiferent de vointa lui. Si cum acum ne aflam in plina iarna, iar alimentele de sezon sunt rare, o sa incepem cu recomandarea unei plante rosii ca sangele, de unde si efectele sale benefice asupra acestuia : Sfecla rosie.

Proprietati

Unul din ingredientele gasite in multe formule de super alimente este pudra de sfecla rosie, care este facuta din sfecla dezhidratata si apoi facuta pulbere. Desi beneficiile sfeclei rosii nu sunt atat de mult promovate,  aceasta are un potential deosebit in ce priveste sanatatea noastra.

Sfecla este o buna sursa de fibre, potasiu, mangan si acid folic dar contine  de asemenea si cantitati importante de vitamina C, zinc, suc de sfeclacupru si fier. Insa ce pare sa atraga tot mai mult atentia multor specalisti  in ultima vreme, este continutul ridicat al antioxidantilor polifenoli si betalaine. Este demonstrat clinic ca mai ales sucul de sfecla rosie are efecte uimitoare asupra curatarii sangelui si detoxifierii ficatului.

Cercetarile facute in ultimii 10 ani, au scos la iveala importanta polifenolilor in dieta omului.  Conform Jurnalului American de Nutritie Clinica, polifenolii, ajuta substantial la prevenirea cancerului, a osteoporozei si a bolilor neurodegenerative. Betalaina primeste de asemenea o mai mare atentie in ultima vreme in cadrul comunitatilor stiintifice. Astfel in anul 2001 s-a descoperit ca aceasta este o clasa de antioxidanti gasita in principal in sfecla rosie. Astfel, s-a demonstrat clinic ca,  o doza relativ mica de betalaina (300 ml suc de sfecla),  poate inversa efectele radicalilor liberi  si a stresului oxidativ asupra corpului uman.

Continutul ridicat de fier , recomanda sfecla in special pentru femeile gravide,  de asemnea pentru tratarea si prevenirea anemiei, leucemiei si este benefica dupa transfuzii.

Bogata in fibre, ajuta la curatarea organismului si previne constipatia. Ajuta deasemenea la asimilarea altor alimente datorita continutului ridicat de rubidiu care stimuleaza sucurile gastrice.

Acidul folic ii confera sfeclei proprietati de intinerire a organismului. Acidul folic ajuta la crearea de noi celule iar impreuna cu fierul la crearea de celule rosii. Ajuta de asemnea la producerea amino-acidului metionina care este important in mentinerea sanatatii parului, unghiilor si a pielii. Ajuta de asemnea la producerea hormonului dopamina care previne starea de tristete si simptomele de depresie. Nu uitati ca acidul folic este sensibil la caldura, deci pentru a beneficia de efectele sale, alimentele trebuie consumate crude, neprocesate.

Chiar daca nu este atat de gustoasa, sfecla rosie trebuie consumata cruda.

Sfecla rosie contine o concentratie mare de polifenoli si betalaine.  Acesti antioxidanti puternici ajuta organismul  in detoxifiere si sunt antiinflamatori.  Betalaina este practic pigmentul care da si culoarea de rosu aprins a sfeclei dar este foarte sensibila la caldura si se distruge daca este supusa prepararii termice. O parte din cei ce consuma sfecla rosie zilnic observa o culoare rosiatica a urinei. S-a descoperit ca aceasta se datoreza unor probleme legate de lipsa fierului in organism. Sunt unele cazuri in care prea mult fier in organism arata aceleasi efecte. Este indicat astfel ca cei care experimenteaza acest lucuru sa isi faca un control in ce priveste metabolizarea fierului de catre organism.

In timpul iernii, este recomandat sa se consume sfecla rosie cruda, in salate cu hrean sau morcovi, de doua ori pe saptamana .

Sucul de sfecla rosie

O forma recomandata de a consuma sfecla rosie este sucul.  Sucul de sfecla rosie este dovedit a fi un medicament important pentru cei cu tensiune arteriala si pentru cei care vor sa evite problemele cardiovasculare. Efectele sale se pare ca sunt atat de puternice incat conform unei informatii publicate in „Jurnalul Hipertensiune”, o publicatie a Asociatiei Americane a Inimii, 500 mililitri de suc de sfecla rosie, reduc semnificativ tensiunea arteriala in mai putin de o ora iar efectele pot dura pana la 24 de ore.

Sucul de sfecla rosie este foarte benefic si pentru cei care vor sa slabeasca. El curata rinichii si de asemnea purifica sangele si detoxifica ficatul, fiind un aliment alcalin si avand capacitatea de a elimina aciditatea din organism. Stimuleaza creierul si elimina toxicitatea din acesta prevenind imbatranirea prematura si promovand o sanatate mentala buna.

Cum le alegem si le pastram

Cele mai bune sunt cele de marime medie ale caror radacini sunt tari si puternic colorate. Feriti-va de cele care au parti moi sau pete pe ele.  Frunzele sfeclei sunt si ele o parte foarte bogata in nutrienti asa ca daca vreti sa le consumati , cautatile pe cele care au frunze de culori aprinse si proapete. Mare grija, frunzele nu reflecta si calitatea radacinii. Daca taiati frunzele aveti grija sa nu o faceti prea aproape de radacina. Acest lucru va rezulta in „sangerarea” legumei.

In mod normal este recomandat ca fiecare aliment sa fie consumat crud si in ziua in care a fost cumparat. Daca totusi nu puteti face piata in fiecare zi si vreti sa pastrati sfeclele pentru o mai lunga perioada, infasurati-le intr-o punga de plastic, fara sa le spalati, scotand cat mai mult aerul, si puneti-le in frigider. Vor rezista asa timp de aproximativ 3 saptamani.  Frunzele pot fi pastrate separat tot in pungi de plastic, dar nu vor rezista mai mult de 4 zile. Nu le congelati, sfecla cruda se strica daca este congelata si in general alimentele isi pierd din valoarea nutritiva cand sunt bagate in congelator.

Cum consumam sfecla

Pentru ca este bogata in carbohidrati, sfecla rosie este un aliment foarte energetic dar usor de asimilat. Ar trebui consumata cruda in combinatie cu alte legume mai putin bogate in calorii mai ales in amidon.

Avertizari

Sfecla face parte din alimentele bogate in oxalati. Astfel, daca este consumata in cantitati prea mari sau de cei care au probleme in a forma pietre la rinichi poate provoca probleme de sanatate. De asemena cei care au un stomac sensibil sau daca au tendinta de a dezvolta aciditate sau flatulatie trebuie sa fie atenti. Datorita continutului bogat in sodiu, cei carora li s-a recomandat o dieta scazuta in sare tebuie sa aiba grija, chiar daca, continutul bogat in potasiu al sfeclei neutralizeaza in mare parte sodiul.

Surse pentru acest articol cuprind:

http://www.naturalnews.com/034705_beets_beet_juice_antioxidants.html

http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=49

http://www.botanical-online.com/index.html sfecla rosie

Like Share Share Tweet43986 vizualizari

Postat in categoria Sfaturi practice

Etichete: alimente, antioxidanti, ficat, iarna, rinichi, sange, saturate, sezon, sfecla,

Comentarii recente:
CarlosAlbertoLaguiló24 January 2013 21:29Raspunde

Excellent congratulations

Maria02 December 2014 13:10Raspunde

Eu am citit pe undeva, ca sucul de sfecla rosie nu trebuie consumat imediat, ci doar dupa 2 ore de la stoarcere, timp care sta in frigider ,dar nu era mentionat din ce cauza nu se consuma imediat , poate imi spuneti dvs. Multumesc !

17 December 2014 11:24Raspunde

De ce trebuie pastrata la frigider in punga de plastic?? Nu ar fi mai indicata punga de hartie ??

Jozsef24 January 2015 23:06Raspunde

Apreciez mult acest blog si sfecla ca si o sursa excelenta de energie si intaritor bun de sistem imunitar. La fel e foarte bun la construirea muschiului si la ridicarea rezistentei la sport. In special sfecla cu o dimensiune mare este cel mai bun si cel mai suculent. De multe ori cele mai dulci si cele mai mari sfecle l-am gasit la LIDL si nu la piata. 2 sfecle mari la storcator mi-au ajuns 2 zile, desi eu zic ca cel mai bine e sa-l bei in ziua in care l-ai facut.

Adauga comentariul tau
Nume*
Url
Comentariu
Abonati-va gratuit

pentru cele mai noi articole
si promotii periodice.

Articole Recente

Simptomele endometriozei pot fi ameliorate substanţial prin alimentaţie

Simptomele endometriozei pot fi ameliorate substanţial prin alimentaţie

Tratează inflamaţia cronică plecând de la cauzele apariţiei acesteia

Tratează inflamaţia cronică plecând de la cauzele apariţiei acesteia

Postul intermitent – o metodă nouă de slăbit, cu multe beneficii pentru sănătate

Postul intermitent – o metodă nouă de slăbit, cu multe beneficii pentru sănătate

Cele mai bune alimente afrodiziace si riscul medicamentelor cu acelasi efect

Cele mai bune alimente afrodiziace si riscul medicamentelor cu acelasi efect

Atenuează gastrita in câţiva pasi

Atenuează gastrita in câţiva pasi

Show / Evenimente

Weekend de gatit in cuplu...la mare!

Weekend de gatit in cuplu...la mare!

BRIAN si ANNA-MARIA CLEMENT din nou la Bucuresti/13 martie/Hotel Caro

BRIAN si ANNA-MARIA CLEMENT din nou la Bucuresti/13 martie/Hotel Caro

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii - Plaiul Foii 2017

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii - Plaiul Foii 2017

Lansare Erus si valea rabdarii in Bucuresti, cantece, povesti si voie buna

Lansare Erus si valea rabdarii in Bucuresti, cantece, povesti si voie buna

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii

Scopul acestui site este de a promova un stil de viata sanatos si sustenabil in armonie cu natura .

SUNTEM PE RETELELE SOCIALE