AcasaCopiiHrana VieCorpMinteSpiritReteteInvatam impreunaStiati ca..?
Despre noiEvenimente / programePoliticiContact
Dhyana Yoga - cursuri de meditatie si yoga

Surse de vitamina B12 intr-o dieta 100% bazata pe plante

Unul dintre cele mai controversate subiecte din domeniul nutritiei este cel legat de vitamina B12. Indiferent cate bloguri sau web site-uri prezinta surse vegane sau vegetariene pentru acest nutrient, sunt tot atatea care sustin ca sursele vegetale de vitamina B12 nu sunt de niciun folos.

Ce sa mai inteleaga un vegan din toate acestea?

Dar sa le luam pe rand. Printre alimentele vegane considerate bune surse de vitamina B12 se numara spirulina, chlorella si alte alge de acelasi tip, iarba de orz, vlastarii, algele nori si alte tipuri de alge marine, tempeh, laptele vegetal, ciuperci, miso, alimente fermentate si drojdia inactiva. Insa multe dintre acestea sunt controversate din cauza ca vitamina B12 pe care o contin nu este o vitamina B12 veritabila, ci una analoga, despre care se crede ca nu este absorbita de corp.

Indiferent de argumentele pro si contra, un lucru este sigur: vitamina B12 este un nutrient esential pentru sanatate. Ca majoritatea vitaminelor B, este implicata in metabolizarea energiei, ceea ce inseamna ca alimenteaza corpul cu energia necesara pentru toate celelalte functii. Este necesara in productia de ADN, pentru creier si sistemul nervos, sanatatea oaselor si cea cardiovasculara.

Avand in vedere ca B12 necesita o anumita cantitate de sucuri gastrice pentru absorbtie, argumentul ca sursele de carne sunt superioare celor vegane este unul discutabil dupa varsta de 50 de ani, pentru ca la aceasta varsta oricum sucurile gastrice sunt insuficiente pentru absorbtie. De aceea cea mai buna sursa sunt suplimentele, intr-o forma cat mai usor asimilabila pentru corp (metilcobalamina).

Vitamina B12 are nevoie de cantitati minime de cobalt (de unde si denumirea de cobalamina), sucurile gastrice care sa absoarba nutrientul, dar si un ficat sanatos care sa o converteasca in forma sa utilizabila, metilcobalamina.

Drojdia inactiva contine vitamina B12 intr-o forma in care poate fi absorbita de corp. Dezavantajul este ca drojdia inactiva este sensibila la lumina, de aceea este preferabil sa fie ambalata in pungi opace, nu in cutii de plastic sau pungi transparente. Un ambalaj opac mentine integritatea continutului de vitamine din drojdia inactiva.

Drojdia inactiva poate fi presarata pe nuci si seminte si aduce la gust cu branza, sau poate fi folosita pentru sosuri de "branza" sau alte retete vegane de branza. E bine sa se verifice eticheta la achizitionare, pentru ca fiecare produs poate avea un continut diferit de vitamina B12. De regula o lingurita si jumatate de drojdie inactiva de calitate acopera nevoile zilnice ale unui adult.

Desi parerile sunt impartite in ceea ce priveste spirulina si alte alge de aceeasi categorie, iarba de orz, vlastarii, nori si alte alge marine, exista si surse vegane de vitamina B12 de incredere, printre care: alimentele fortificate, ciupercile si alimentele fermentate. Printre alimentele de baza fortificate cu vitamina B12 se numara laptele de migdale, de orez, de soia (doar daca este organica, pentru ca orice alt tip de soia este modificata genetic), laptele de canepa si de ovaz, precum si cereale si produse vegane ce inlocuiesc carnea, fortificate cu vitamina B12. O cana de ciuperci crimini furnizeaza 3 % din necesarul zilnic de B12.

Nu uita ca B12, ca si alti nutrienti solubili in apa, poate fi distrusa prin gatire, asa ca evita sa fierbi alimentele. Cel mult le poti opari foarte usor (sote). Multe website-uri sustin ca bacteriile nu pot produce vitamina B12. In realitate, insa, multe bacterii pot produce vitamina B12 (de aceea proteinele animale contin B12—bacteriile din intestinele lor sunt cele care le produc!).

De altfel, bacteriile se folosesc si in obtinerea suplimentelor cu vitamina B12. Un numar tot mai mare de studii demonstreaza ca bacteriile de acid lactic (lactobacilli) produc vitamina B12, ceea ce inseamna ca alimentele fermentate ca miso, tempeh si legumele fermentate sunt o sursa valoroasa a acestui nutrient.

Necesarul minim zilnic pentru o persoana este de cel putin 3 micrograme de vitamina B12. In contextul problemelor de absorbtie si conversie mentionate anterior, majoritatea nutritionistilor recomanda utilizarea unor suplimente zilnice de cel putin 10 micrograme sau a unui singur supliment de 2000 micrograme saptamanal.

Cele mai bune suplimente sunt sub forma de dropsuri sau spray-uri cu metilcobalamina, care se pot administra sublingual si pot ramane mai mult timp in tractul digestiv.

Este bine sa va faceti din cand in cand analizele sa vedeti care este nivelul vostru de B12 in sange si in functie de asta sa incercati mai multe surse de B12. Suntem diferiti asa ca nu exista o formula unica pentru toti.

Sursa utilizata: http://www.care2.com/greenliving/how-to-get-vitamin-b12-on-a-vegan-diet.html

Like Share Share Tweet58198 vizualizari
loading...
loading...

Postat in categoria Dieta

Etichete: alge, ciuperci, drojdie inactiva, spirulina, veganism, vitamina b12,

Adauga comentariul tau
Nume*
Url
Comentariu
Abonati-va gratuit

pentru cele mai noi articole
si promotii periodice.

Articole Recente

Ştiinţa confirma beneficiile somnului de după-amiază

Ştiinţa confirma beneficiile somnului de după-amiază

5 lucruri pe care părinţii nu ar trebui să le spună niciodată copiilor, conform specialiştilor

5 lucruri pe care părinţii nu ar trebui să le spună niciodată copiilor, conform specialiştilor

Trateaza sciatica cu un plan alimentar personalizat

Trateaza sciatica cu un plan alimentar personalizat

Subconştientul tau vegheaza in permanenta

Subconştientul tau vegheaza in permanenta

Cum să depăşeşti sentimentul de singurătate când trăieşti pe cont propriu

Cum să depăşeşti sentimentul de singurătate când trăieşti pe cont propriu

Show / Evenimente

Weekend de gatit in cuplu...la mare!

Weekend de gatit in cuplu...la mare!

BRIAN si ANNA-MARIA CLEMENT din nou la Bucuresti/13 martie/Hotel Caro

BRIAN si ANNA-MARIA CLEMENT din nou la Bucuresti/13 martie/Hotel Caro

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii - Plaiul Foii 2017

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii - Plaiul Foii 2017

Lansare Erus si valea rabdarii in Bucuresti, cantece, povesti si voie buna

Lansare Erus si valea rabdarii in Bucuresti, cantece, povesti si voie buna

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii

Scopul acestui site este de a promova un stil de viata sanatos si sustenabil in armonie cu natura .

SUNTEM PE RETELELE SOCIALE