AcasaCopiiHrana VieCorpMinteSpiritReteteInvatam impreunaStiati ca..?
Despre noiEvenimente / programePoliticiContact
Tabra detox toamna 2017 - 12-19octombrie | 9-16 noiembrie

De ce ne simtim bine in preajma apei ?

Reverie (minte albastra): O stare usor meditativa caracterizata de calm, pace, unitate si o senzatie generala de fericire si impacare cu viata la acel moment.

Cand Ishmael, povestitorul clasicului roman al alui Herman Melville, Moby-Dick, se simtea “deprimat” si “suparat,” se indreapta catre mare.

Cu totii putem lua exemplul lui Ishmael.

Societatea moderna poate fi chiar mai dura decar viata din Nantucket in secolul al 19-lea. Suferim de stres cronic, lipsa de concentrare, oboseala atentiei directionate. Stilul de viata “permanent in priza” duce in cele din urma la probleme cu memoria, o capacitate slaba de a lua decizii, anxietate, depresie si apelarea excesiva la alcool sau medicamente pentru relaxare. Stresul cronic afecteaza sistemul cardiovascular, imun, digestiv, nervos si pe cel muscular si osos. Reduce nivelul de serotonina si dopamina, facandu-ne sa ne simtim epuizati si descurajati.

Si, desigur, faptul ca stim ca stilul nostru de viata este nesanatos nu face decat sa contribuie la stres.

Si totusi, daca o plimbare la mare - sau doar o baie in cada - ar putea face o diferenta? Daca petrecerea timpului in sau langa apa ar fi la fel de eficienta (si cu rezultate mai rapide) decat un antidepresiv? Daca doctorul ti-ar da o reteta pe care sa scrie, “Doua valuri, o plimbare pe malul marii, o apa curgatoare si suna-ma dimineata sa-mi spui cum te mai simti”?

Conform cercetarilor curente in stiinta neuro cognitiva (care reflecta acum multe din convingerile istorice stravechi), cand petreci timp langa apa, efectele sunt, intr-adevar, benefice.

De la manie (sau minte rosie) la reverie (sau minte albastra)

Cercetatorii acorda mare atentie studiilor despre efectele calmante ale naturii asupra mintii umane si descopera iar si iar ca apa amplifica aceste calitati de linistire si vindecare ale naturii.

Se mai foloseste termenul de “Minte Albastra” pentru a descrie starea de pace asociatia cu apa. Este in contrast cu “Mintea Rosie,” pe care prof. dr. in neurostiinte Catherine Franssen, a descris-o ca fiind o stare “exacerbata, caracterizata de stres, anxietate, teama si chiar manie si disperare.”

Adevarul este ca si starea de Minte Rosie isi are rolul ei. Daca o folosim constructiv, Mintea Rosie ne poate invata sa analizam si sa reducem factorii de stres din viata. Franssen era o impatimita a skidivingului in tinerete si a observat ca sariturile din avion din weekend o ajutau sa-si mentina mai usor calmul in timpul saptamanii. “Am invatat sa apreciez ce este important si sa nu ma agit pentru lucruri marunte,” spune ea.

Cei mai multi dintre noi, insa, nu sunt pregatiti sa-si gestioneze reactia la stres sarind din avion. Timpul petrecut in natura ar putea fi o solutie mai simpla. Mai ales daca este petrecut in, pe sau pe langa apa.

Cum reactioneaza creierul in prezenta apei

De ce are natura - si in special apa - un astfel de efect “calmant” asupra creierului?

Creierul incearca in permanenta sa inregistreze si sa inteleaga sensul lucrurilor si al evenimentelor, explica prof. dr. in neurostiinte la Universitatea din California, San Francisco, Michael Merzenich. Creierul isi adapteaza permanent modul in care percepe mediul inconjurator pentru a face distinctia intre informatia relevanta si cea nerelevanta. “Ne putem gandi la el ca la un factor de reglare a fundalului,” explica Merzenich.

Intr-un mediu natural de langa apa, exista un grad inalt de predictabilitate — spre deosebire de o strada aglomerata, o masa de apa se mentine cam la fel pe o perioada data de timp. Fundalul pe care-l privim este usor de reglat, ceea ce permite unei parti a creierului sa se odihneasca.

Pe fundalul constant, creierul continua sa caute ceva ce nu era acolo inainte, pentru ca esenta supravietuirii este interpretarea corecta a lucrurilor care nu-si au locul in peisaj. Cand creierul observa o iregularitate la suprafata apei (cum ar fi un val sau o pasare), apare senzatia de surpriza si nou, insotita de o eliberare brusca si placuta de dopamina.

Pentru ca masa de apa este schimbatoare si constanta in acelasi timp, experimentam in mod simultan atat senzatia linistitoare de familiar cat si entuziasmul noului cand o privim. Aceasta este constanta fara monotonie, reteta perfecta pentru declansarea unei stari de atentie involuntara in care sistemul de functionare al creierului - esential pentru creativitate si rezolvarea problemelor - este stimulat. Starea de visare a atentiei involuntare este o caracteristica de baza a Mintii Albastre.

Vestea buna este ca putem accesa Mintea Albastra oriunde. Cel mai usor este la malul marii, unde exista o abundenta de ioni incarcati negativi in aer (despre care studiile au aratat ca reduc nivelul lactic in sange si maresc buna dispozitie), dar sunt multe alte metode prin care putem interactiona cu apa si profita de avantajele pe care aceasta ni le ofera. Iata cateva moduri in care poti beneficia mai mult de apropierea de apa.

apa si creierul

Sursa foto : https://goo.gl/4qWnia

Fa o baie

“Probabil ca sunt si lucruri pe care o baie fierbinte nu le poate vindeca,” a scris poeta Sylvia Plath, “dar eu nu cunosc prea multe.”

Cei mai multi dintre noi am experimentat o forma sau alta a "terapiei de imbaiere": un dus fierbinte care fie te invioreaza fie te destinde la sfarsitul unei zile lungi si obositoare; bai alternative cu apa rece si fierbinte, folosite mai ales de sportivi pentru a-si calma muschii tensionati; sau placerea unei bai cu sare Epsom si uleiuri esentiale.

Like Share Share Tweet53773 vizualizari

Postat in categoria Invatam impreuna

Etichete: apa, creierul, familia solanacee, orbire, solanacee,

Adauga comentariul tau
Nume*
Url
Comentariu
Abonati-va gratuit

pentru cele mai noi articole
si promotii periodice.

Articole Recente

Legatura dintre avort si aparitia cancerului la sân

Legatura dintre avort si aparitia cancerului la sân

Etapele de dezvoltare ale embrionului uman, de la conceptie pana la nastere

Etapele de dezvoltare ale embrionului uman, de la conceptie pana la nastere

Chimenul-comoara din camara: 13 beneficii pentru sanatate

Chimenul-comoara din camara: 13 beneficii pentru sanatate

11 beneficii uimitoare ale cardamomului

11 beneficii uimitoare ale cardamomului

13 beneficii surprinzatoare ale cuisoarelor

13 beneficii surprinzatoare ale cuisoarelor

Show / Evenimente

Weekend de gatit in cuplu...la mare!

Weekend de gatit in cuplu...la mare!

BRIAN si ANNA-MARIA CLEMENT din nou la Bucuresti/13 martie/Hotel Caro

BRIAN si ANNA-MARIA CLEMENT din nou la Bucuresti/13 martie/Hotel Caro

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii - Plaiul Foii 2017

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii - Plaiul Foii 2017

Lansare Erus si valea rabdarii in Bucuresti, cantece, povesti si voie buna

Lansare Erus si valea rabdarii in Bucuresti, cantece, povesti si voie buna

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii

Scopul acestui site este de a promova un stil de viata sanatos si sustenabil in armonie cu natura .

SUNTEM PE RETELELE SOCIALE