AcasaCopiiHrana VieCorpMinteSpiritReteteInvatam impreunaStiati ca..?
Despre noiEvenimente / programePoliticiContact

De ce renunţăm atât de greu la obiceiurile nesanatoase?

Cu totii stim ce este un obicei nesanatos. Dependenta de fumat, mancarea nesanatoasa, consumul excesiv de alcool si stilul de viata sedentar sunt doar cateva dintre lucrurile pe care stim ca ar trebui sa le evitam pentru o viata mai sanatoasa.

Si, cu toate acestea, cercetatorile arata ca, exact aceste comportamente care ar trebui evitate: o dieta nesanatoasa, lipsa de miscare, fumatul si consumul de alcool, sunt cauzele principale in aproape jumatate dintre decesele inregistrate.

Daca stim ca obiceiurile nesanatoase sunt atat de daunatoare sanatatii, de ce le mai pastram?

De ce obiceiurile nesanatoase dau dependenta?

Cu totii ne pastram proastele obiceiuri, chiar daca stim ca ne fac rau si iata cateva dintre motivele pentru care o facem, indiferent de consecinte.

Obiceiurile nesanatoase dau senzatia de confort

In primul rand avem nevoie de o stare de confort si suntem dispusi sa facem aproape orice efort pentru a o obtine.

Orice actiune pe care o facem are o motivatie, de care suntem mai mult sau mai putin constienti, iar cea mai ascunsa dintre acestea este dorinta de confort. Creierul nostru functioneaza pe baza de recompense iar aceasta este senzatia de confort care, la randul ei, elibereaza hormonul ”senzatiei de bine”, dopamina. Aceasta ne da un sentiment placut pe care ne dorim sa il mentinem si pe care il asociem cu obiceiul nesanatos.

De aceea este si asa de greu sa renuntam la aceste obiceiuri; ne fac sa ne simtim bine si ne creaza propria zona de confort. Cu alte cuvinte, suntem atrasi de ”recompensa”, chiar daca stim ca ne face rau.

Fumatul in pauzele de la birou face creierul sa asocieze acest viciu cu lipsa muncii si cu relaxarea, iar consumul de alcool poate fi asociat cu eliberarea de inhibitii si cu starea de bine de la sfarsitul saptamanii de munca. Gandul la miscare si la eforturile fizice asociate cu sportul este depasit in creier de gandul, mult mai ”placut”, al petrecerii timpului pe canapea in fata televizorului. Este usor de inteles cum functioneaza legatura dintre acest obicei si recompensa.

Si ceilalti au obiceiuri nesanatoase

Cu totii ne gasim scuze pentru obiceiurile nesanatoase daca si societatea le gaseste acceptabile. Daca un numar mare de persoane face acelasi lucru, ne gandim ca nu este o problema daca il facem si noi. Sunt multe obiceiuri acceptabile din punct de vedere social. ”Rontaitul” de gustari nesanatoase, lipsa de miscare si chiar fumatul sunt lucruri pe care multi oameni le fac.

Acest lucru incurajeaza o anumita justificare interioara cu privire la aceste obiceiuri, de tipul “inca una nu strica” sau “o las mai moale de saptamana viitoare, azi am avut o zi grea”, ori "o viata am..." Acestea sunt doar scuze de moment, pe care ni le spunem pentru ca ne simtim vinovati din cauza ca stim foarte bine ca, pe termen lung, nu este cea mai buna decizie.

Sau incercam sa cautam exemple in viata de zi cu zi, care sa ne confirme proastele decizii: ”bunicul meu a fumat zilnici si a murit la 90 de ani”. Mintea adora sa gaseasca motive care sa ne justifice deciziile, fie ca sunt bune sunt rele.

Consecintele obiceiurilor nesanatoase

Cei mai multi oameni sunt pe deplin constienti de consecintele acestor proaste obiceiuri. Pachetele de tigari contin atentionari despre riscul de cancer. Exista multe campanii care promoveaza un stil de viata sanatos la televizor sau prin diverse reclame. Dar care sunt consecintele pe termen lung ale acestor obiceiuri nesanatoase?

  • Cancer, boli si deteriorare celulara
  • Nefericire si depresie
  • O forma fizica precara ce favorizeaza aparitia durerilor sau a starii de letargie
  • Probleme fizice odata cu inaintarea in varsta

Cele mai multe dintre aceste obiceiuri au efecte negative cu evolutie subtila si progresiva, adica pe care nu le observam pe moment si de aceea nu simtim ca trebuie sa renuntam la ele. Dar luarea unor decizii intelepte in prezent te ajuta sa investesti in starea de sanatate din viitor.

Cum renuntam la obiceiurile nesanatoase

Este greu sa renunti la obiceiuri care sunt atat de inglobate in viata de zi cu zi. Avand in vedere ca deseori stresul este principalul factor declansator, solutia consta in reprogramarea creierului.

Iata, in cativa pasi simpli, cum de face acest lucru:

  1. In primul rand, trebuie sa identifici obiceiurile nesanatoase si frecventa lor. Ce anume iti declanseaza obiceiul? Este o decizie inconstienta? Incearca sa afli ce te-a facut sa dezvolti de la bun inceput acest obicei.
  2. In al doilea rand, trebuie sa-ti asumi decizia de a renunta la acest obicei. Acum ca intelegi ce anume il declanseaza, poti gasi ceva pozitiv cu care sa il inlocuiesti? De exemplu, mai bine mananci o ciocolata cand ai o zi mai grea. Poti inlocui chipsurile cu o gustare mai sanatoasa? Sau poti manca de mai putine ori ciocolata? Daca stresul este factorul declansator, incearca sa faci sport, ca mod alternativ de eliberare a dopaminei.
  3. In al treilea rand, fii perseverent. Secretul dezvoltarii unor noi obiceiuri este perseverenta. Este greu la inceput, pana cand creierul va accepta noul obicei ca pe ceva natural. Foloseste-te de sistemul de recompensare pentru a sarbatori si a mentine aceste obiceiuri pozitive.

Totul tine de conditionarea pozitiva.

O viata mai fericita si mai pozitiva incepe cu obiceiurile pe care ni le formam. Fii mai constient de directia in care o iau obiceiurile tale si schimba-ti modul de a gandi, investind in propria ta sanatate si stare de bine. Si nu este vorba numai de starea de sanatate a corpului, ci si de dezvoltarea obiceiului de a trai momentul prezent intr-un mod pozitiv si sanatos.

Sursa utilizata: http://www.lifehack.org/668550/why-we-do-what-we-know-is-bad-for-us

Like Share Share Tweet2730 vizualizari
loading...
loading...

Postat in categoria Dependenta de mancare!

Etichete: dependenta, fumat, sedentarism, reprogramarea creierului, obiceiuri nesanatoase,

Adauga comentariul tau
Nume*
Url
Comentariu
Abonati-va gratuit

pentru cele mai noi articole
si promotii periodice.

Articole Recente

7 Sfaturi practice pentru creşterea imunităţii copiilor la schimbarea de sezon

7 Sfaturi practice pentru creşterea imunităţii copiilor la schimbarea de sezon

8 probleme ale pielii pe care le poți trata cu miere de Manuka

8 probleme ale pielii pe care le poți trata cu miere de Manuka

Uleiul esential de geranium (muscata) - beneficii si proprietati

Uleiul esential de geranium (muscata) - beneficii si proprietati

O plimbare prin padure - psihotest ce dezvaluie relatia dintre subconstientul si constientul tau

O plimbare prin padure - psihotest ce dezvaluie relatia dintre subconstientul si constientul tau

Lăsaţi copiii să se plictisească

Lăsaţi copiii să se plictisească

Show / Evenimente

Weekend de gatit in cuplu...la mare!

Weekend de gatit in cuplu...la mare!

BRIAN si ANNA-MARIA CLEMENT din nou la Bucuresti/13 martie/Hotel Caro

BRIAN si ANNA-MARIA CLEMENT din nou la Bucuresti/13 martie/Hotel Caro

Tabara verde viu de detoxifiere de toamna - Plaiul Foii 2018

Tabara verde viu de detoxifiere de toamna - Plaiul Foii 2018

Lansare Erus si valea rabdarii in Bucuresti, cantece, povesti si voie buna

Lansare Erus si valea rabdarii in Bucuresti, cantece, povesti si voie buna

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii

Scopul acestui site este de a promova un stil de viata sanatos si sustenabil in armonie cu natura .

SUNTEM PE RETELELE SOCIALE