0770 363 621 | GRATUIT PESTE 200 LEI
Diete

Dieta mediteraneana - ghid complet pentru vegetarieni (include meniu saptamanal)

Dieta mediteraneana este, poate, cel mai in voga regim de slabit al momentului. Aceasta se bazeaza pe bucataria traditionala a locuitorilor din zona Greciei, a Italiei si a Spaniei, din perioada anilor 1960. Cercetatorii au descoperit ca acestia erau

Dieta mediteraneana este, poate, cel mai in voga regim de slabit al momentului. Aceasta se bazeaza pe bucataria traditionala a locuitorilor din zona Greciei, a Italiei si a Spaniei, din perioada anilor 1960. Cercetatorii au descoperit ca acestia erau mult mai sanatosi in comparatie cu americanii, avand un risc scazut de imbolnavire datorat stilului de viata.

Numeroase studii au demonstrat ca dieta mediteraneana ajuta la scaderea in greutate si previne atacurile de cord, accidentele vasculare cerebrale, diabetul de tip 2 si moartea prematura.

Nu exista un singur mod de a urma dieta mediteraneana, deoarece sunt multe tari in jurul Marii Mediterane, iar populatii din zone diferite pot consuma tipuri de alimente diferite. De fapt, aceasta nu este doar o dieta sau un regim de slabit, ci un stil de viata, care implica, pe langa o alimentatie echilibrata, bogata in legume si fructe, activitate fizica regulata si bucuria de a trai.

Acest articol descrie modelul alimentar prescris in mod obisnuit in studiile care sugereaza ca dieta mediteraneana este un mod sanatos de a manca. Simte-te liber sa il adaptezi in functie de nevoile si preferintele tale alimentare!

dieta mediteraneana ghid complet

Dieta mediteraneana - ghid complet pentru vegetarieni

Cuprins

Beneficiile dietei mediteraneene

Fiind un adevarat mod de a trai, dieta mediteraneana are multiple beneficii pentru sanatatea fizica si mentala. Iata care sunt efectele acestei diete, demonstrate stiintific de numeroase studii:

Bogata in grasimi benefice pentru creier, dieta mediteraneana sustine activitatea cerebrala si previne dementa.

Studiile arata ca dieta mediteraneana reduce riscul bolilor cardio-vasculare, inclusiv boala coronariana, infarctul miocardic (atacul de cord) si accidentul vascular cerebral, datorita efectelor pozitive asupra tensiunii arteriale ridicate si a nivelurilor crescute de trigliceride si colesterol.

Studiile sugereaza ca anumite componente ale uleiului de masline ajuta la conservarea densitatii osoase prin cresterea proliferarii si maturizarii celulelor osoase, prevenind astfel osteoporoza.

Dieta mediteraneana este capabila sa previna diabetul de tip 2 si poate contribui la imbunatatirea nivelului de zahar din sange. In plus, persoanele cu diabet care au urmat aceasta dieta au remarcat ca se simt mai bine, au reusit sa slabeasca si li s-a normalizat nivelul de zahar din sange.

Un studiu din 2013 a aratat ca persoanele care au urmat dieta mediteraneana au inregistrat un risc de a dezvolta depresie cu 96,6% mai scazut in comparatie cu cei care nu au tinut aceasta dieta.

Studiile efectuate au concluzionat ca cei care au adoptat dieta mediteraneana au inregistrat un risc de deces cauzat de cancer cu 13% mai scazut comparativ cu cei care nu au urmat aceasta dieta.

Principiile de baza ale dietei mediteraneene

dieta mediteraneana beneficii

Asa cum spuneam, aceasta nu este deloc o dieta restrictiva, diversitatea fructelor si legumelor din care poti alege te va face sa iubesti fiecare masa in parte.

Ce alimente trebuie sa eviti in dieta mediteraneana?

Ar trebui sa elimini sau sa evitati cat mai mult posibil toate alimentele sau ingredientele nesanatoase. Iata, in linii mari, care sunt acestea:

Citeste cu atentie etichetele produselor alimentare, pentru a face cele mai bune si constiente alegeri.

Citeste despre efectele nocive ale consumui de zahar rafinat

Alimente recomandate in dieta mediteraneana

alimente permise in dieta mediteraneana

Frumusetea acestei diete consta in diversitatea alimentelor care pot fi consumate. Nu exista o lista exacta de alimente recomandate, insa dieta contine in cea mai mare parte fructe si legume.

Stilul de viata mediteranean implica, de asemenea, activitate fizica regulata, luarea mesei impreuna cu alte persoane si bucuria de a trai.

Iata care sunt alimentele pe care ar trebui sa le incluzi in alimentatia ta:

Afla 5 motive importante pentru a consuma ovaz

In concluzie, alimentele cu un singur ingredient reprezinta cheia pentru o sanatate buna.

Bauturi permise

Apa ar trebui sa fie bautura ta de baza in dieta mediteraneana.

Poti consuma cafea, in cantitati moderate, si ceaiuri neindulcite.

De asemenea, este permis un pahar de vin rosu pe zi, dar fara a face abuz.

Model de meniu mediteranean saptamanal

Acesta este un model de meniu pentru o saptamana pe care il poti adapta in functie de nevoile si preferintele tale.

LUNI

Mic dejun: iaurt grecesc cu capsuni si fulgi de ovaz

Pranz: sandvis cu paine din cereale integrale si legume

Cina: o salata cu dressing de ulei de masline si lamaie; un fruct

MARTI

Mic dejun: terci de ovaz cu stafide

Pranz: legume sotate (dovlecel, cartof dulce taiat rondele, vanata, ardei) si mozarella

Cina: salata cu rosii, masline si branza feta

MIERCURI

Mic dejun: Omleta cu legume, rosii si ceapa; un fruct

Pranz: sandvis cu paine din cereale integrale, cu branza si legume proaspete

Cina: lasagna mediteraneana de legume

JOI

Mic dejun: iaurt cu bucati de fructe si nuci

Pranz: lasagna ramasa din seara precedenta

Cina: orez brun si legume

dieta mediteranena meniu saptamanal

VINERI

Mic dejun: ou fiert cu salata de legume

Pranz: mancare de mazare sau naut

Cina: salata si cartofi copti

SAMBATA

Mic dejun: terci de ovaz cu stafide, nuci si un mar

Pranz: supa Minestrone, o felie de paine integrala cu hummus

Cina: pizza mediteraneana facuta din grau intreg, cu topping de branza, legume si masline

DUMINICA

Mic dejun: omleta cu legume si masline

Pranz: Pizza ramasa din seara precedenta

Cina: legume la gratar si cartofi copti; un fruct ca desert

In general, la dieta mediteraneana nu este nevoie sa numeri caloriilor sau sa urmaresti cantitatile de macronutrienti (proteine, grasimi si carbohidrati). Incearca sa te limitezi totusi la o singura portie. Informatiile prezentate aici au rolul de a te ghida, insa propunerile alimentare nu sunt batute in cuie. Poti adapta planul alimentar in functie de nevoile si preferintele tale.

Gustarile mediteraneene dintre mese

Daca intre cele trei mese principale ale zilei ti se face foame, exista o varietate de gustari sanatoase din care poti alege:

O lista simpla de cumparaturi pentru dieta ta

Atunci cand mergi la cumparaturi, o lista cu cele necesare te poate ajuta sa rezisti tentatiei de a pune in cos produse de care nu ai nevoie sau pe care ar fi mai bine sa le eviti.

Asadar, fa-ti o lista cu alimentele necesare pentru cateva zile pentru a te asigura ca ai mereu la indemana cele mai sanatoase optiuni. Citeste etichetele si fereste-te de alimentele procesate.

Cateva sfaturi utile

Descopera Retete de preparate sanatoase

*Acest material are scop informativ si nu inlocuieste sfatul medicului.

Surse:

https://universityhealthnews.com/daily/nutrition/6-major-benefits-of-the-mediterranean-diet/

https://www.healthline.com/nutrition/mediterranean-diet-meal-plan#sample-menu

Aboneaza-te la newsletter. Gratuit.

Fii la curent cu noutatile Viata Verde Viu.
Articole privind un stil de viata sanatos, retete si multe altele.

#alimentatie sanatoasa #dieta #dieta mediteraneana

Ce au mai parcurs alti cititori...

Dieta OMAD - cea mai noua si extrema metoda de a slabi

Dieta OMAD - cea mai noua si extrema metoda de a slabi

Cum sa-ti detoxifici frigiderul pentru a avea o alimentatie sanatoasa

Cum sa-ti detoxifici frigiderul pentru a avea o alimentatie sanatoasa

Ţii diete după diete? Iată la ce risc te supui

Ţii diete după diete? Iată la ce risc te supui
Adaugă comentariul tău
Primesti saptamanal
inspiratie verdevie
Copyright 2019 Viata Verde Viu. Toate drepturile rezervate.