0770 363 621 | GRATUIT PESTE 200 LEI
Invatam impreuna

Vindeca-te usor, regleaza-ti ritmul natural

De la aparitia becului electric, am fost capabili sa ne luminam lumea prin apasarea unui simplu comutator. Si ce schimbare epocala a fost: lumina artificiala ne-a dat mai mult timp pentru a citi si invata, a munci si a ne juca. Dar capacitatea de a t

Ochii sunt fotosensibili chiar si cand dormim – celulele ganglionare din retinele noastre pot absorbi fotonii de lumina prin pleoape (desi ei absorb mai putin decat cand ochii sunt deschisi). Pe scurt, daca este vreo lumina care este aprinsa pe undeva, corpurile noastre o stiu, chiar si in somn profund. Pentru a reduce expunerea la lumina pe durata somnului, inlatura dispozitivele electronice din dormitor, Daca ceasul tau desteptator este stralucitor, intoarce-l astfel incat sa nu fie cu partea stralucitoare catre tine. Daca sunt lumini pe strada care iti bat in fata cand esti in pat, trage draperiile. Tot este prea multa lumina? Cumpara-ti niste draperii mai intunecate.

Totusi, chiar si cand incepem sa ne corectam dezechilibrele din lumea noastra luminata artificial, putem nimeri peste provocari. Poluarea luminoasa sau lumina provenita de la sistemele de iluminare gresit proiectate care trimit lumina in sus (unde nu este dorita si nu este nevoie de ea) impiedica intunericul natural in zonele intens locuite si deviaza eforturile noastre de a experimenta doze zilnice de intuneric. Asociatia Internationala Cer Intunecat/International Dark-Sky Association (IDA), un grup de sprijin din Tucson, Arizona, dedicat luptei impotriva poluarii luminoase, a etichetat poluarea cu lumina un risc de sanatate publica.

“Fiziologic, oamenii au nevoie de intuneric”, spune directorul administrativ Pete Strasser. “Pe cat de mult dorim sa traim intr-o zi de 24 de ore, am evoluat cu perioade zilnice de lumina si intuneric, iar ciclurile noastre circadiene sunt o constanta reamintire a acestui fapt.”

Iesi si noaptea pe afara.
Poluarea luminoasa ne lipseste si de experimentarea neingradita a lumii lunii si stelelor. Desi exista putine cercetari asupra efectelor de sanatate ale expunerii la aceasta lumina, iar cercetarile de pana acum nu arata vreo legatura cuantificabila intre expunerea la lumina celesta si ritmurile noastre naturale, beneficiul psiho-emotional al experimentarii acestei lumini este greu de negat.

“Intr-un oras stralucitor, poti vedea circa noua stele”, spune Strasser, care, cu ajutorul IDA, a reusit sa treaca prin consiliul municipal hotarari care restrictioneaza iluminatul ambiental/public inutil. “Poti vedea Calea Lactee in interiorul orasului Tucson [datorita hotararilor municipale], dar doua treimi dintre americanii sub 18 ani nu au vazut niciodata Calea Lactee. Ei nu au nici o idee despre ce rateaza.”

Lumina solara si vitamina D

Lumina solara nu ajuta doar la potrivirea ceasului intern, ci de fapt iti hraneste corpul prin ajutorul dat crearii vitaminei D. Clasificata ca o vitamina solubila in grasime (liposolubila), vitamina D actioneaza mai mult ca un hormon, lucrand cu hormonul paratiroid pentru a echilibra calciul din sange si a construi oase puternice. Vitamina D, mentine o crestere celulara sanatoasa si regularizeaza sistemul imunitar, ceea ce previne inflamarile excesive ce pot duce la boli autoimune precum artrita reumatoida, diabetul, boala parodontala, scleroza multipla si bolile de colon iritabil.

Institutul de Medicina al Academiilor Nationale SUA indeamna actualmente la un minim de 200 de unitati international (UI) de vitamina D pe zi pentru cei mai tineri de 50 de ani, 400 UI pentru cei intre 50-71 de ani, si 600 UI pentru restul de peste 71. Dar organizatii precum Asociatia Medicala Americana si Academia Americana de Pediatricieni au indemnat guvernul sa ridice numerele pana la nivele intre 1000 si 2000 UI zilnic.

Studii recente din America de Nord si Europa indica faptul ca un procent socant de 95% dintre oameni au deficite de vitamina D – lucru deloc surprinzator, dat fiind cat de mult timp petrecem in interiorul cladirilor. Pentru a contracara aceasta, Institutele Nationale de Sanatate recomanda petrecerea a 10-15 minute afara, fara creme antisolare, de trei ori pe saptamana. Oamenii cu pielea mai intunecata ar putea avea nevoie de expunere solara suplimentara. Expune-ti bratele, picioarele, mainile si fata.

Surse utilizate:

http://www.care2.com/greenliving/top-10-sleep-mistakes-and-their-solutions.html

http://experiencelife.com/article/sleep-deficit-the-hidden-debt-thats-hurting-us-all/

http://www.care2.com/greenliving/anti-inflammatory-diet-101.html?lc=int_mb_1001

http://www.care2.com/greenliving/stimulate-your-natural-rhythm.html - lumina

Aboneaza-te la newsletter. Gratuit.

Fii la curent cu noutatile Viata Verde Viu.
Articole privind un stil de viata sanatos, retete si multe altele.

#ceasornicul decident #ceasul #creier #lumina #lumina solara #melatonina #noapte zi #nucleul suprachiasmatic #soare #vitamina D

Ce au mai parcurs alti cititori...

Vitamina D poate preveni scleroza multipla.

Vitamina D poate preveni scleroza multipla.

Pericolele deficientei de vitamina D

Pericolele deficientei de vitamina D

Impactul vitaminei D asupra sanatatii

Impactul vitaminei D asupra sanatatii
Adaugă comentariul tău
Primesti saptamanal
inspiratie verdevie
Copyright 2019 Viata Verde Viu. Toate drepturile rezervate.