0770 363 621 | GRATUIT PESTE 200 LEI
Invatam impreuna

Vindeca-te usor, regleaza-ti ritmul natural

De la aparitia becului electric, am fost capabili sa ne luminam lumea prin apasarea unui simplu comutator. Si ce schimbare epocala a fost: lumina artificiala ne-a dat mai mult timp pentru a citi si invata, a munci si a ne juca. Dar capacitatea de a t

La oameni, cele mai accentuate cicluri interne sunt ritmurile circadiene. Aceste ritmuri sunt generate intern, dar sunt declansate si influentate de stimuli externi, precum variatiile de temperatura sau calatoria prin mai multe fuse orare (jet lag-ul, sau decalarea ritmului biologic de somn datorat zborului pe distante lungi, este ceea ce experimentezi si ritmurile tale circadiene se realiniaza). Cea mai puternica influenta externa asupra ritmurilor circadiene este totusi expunerea la lumina si intuneric.

Pe masura ce lumina fluctueaza in decursul celor 24 de ore, creierul o urmareste prin celulele ganglionare ale retinei din spatele ochiului. Cand un pigment fotosensibil din acele celule, numit melanopsina, detecteaza lumina, acele celule ganglionare trimit informatii despre durata si intensitatea acelei lumini la aglomerarile de celule nervoase, numite nucleul suprachiasmatic (NSC) din hipotalamus.

NSC-ul este generatorul major al ritmurilor circadiene, sau mai simplu spus, “ceasornicul decident”. Printre alte indatoriri ale lui, el determina ridicarea si coborarea zilnica a temperaturii corporale (care atinge minimul in jurul orei 5 a.m.), si a presiunii sanguine (care adesea este cu circa 20% mai inalta dupa-amiaza tarziu comparativ cu dimineata). Ceasornicul decident mai spune si glandei pineale din creier cand sa produca melatonina, un hormon ce favorizeaza somnul cu puternice proprietati antioxidante.

Producerea de melatonina incepe cu circa doua ore inainte de a simti indemnul sa dormi noaptea, si continua pana la scurt timp inainte de a te trezi dimineata, spune Michael Terman, director al Centrului pentru Tratamente cu Lumina si Ritmuri Biologice/Center for Light Treatment and Biological Rhythms de la Columbia University Medical Center/Centrul Medical al Universitatii Columbia. Fie ca esti bufnita de noapte (nu te simti toropit decat noaptea tarziu) sau ciocarlie de dimineata (te trezesti in mod natural dis de dimineata) este o chestiune de genetica. “Modul in care se ajusteaza ceasul la zi si la noapte este in mare masura determinat genetic”, spune Terman, “iar cronotipurile ciocarlie si bufnita sunt la extreme”.

Melatonina, explica Mark Rea, director al Centrului de Cercetari pentru Iluminare/Lighting Research Center de la Institutul Politehnic Rensselaer din Troy, N.Y., “actioneaza ca un mesager” intre ceasul principal/decident si alte cateva ceasuri circadiene periferice din corp, precum cele din pancreas, piele si cateva organe interne, inclusiv ficatul. “Fiecare sistem din corp are propriul sau ritm care este coordonat de ceasul principal/decident”.

Coordonarea dintre ceasul principal si cele periferice (cruciala pentru a ne permite sa stim ce sa facem si cand), este dependenta de ciclul natural de 24 de ore lumina/intuneric. Daca expunerea noastra la lumina si intuneric devine neregulata, ceasul principal poate pierde controlul asupra programarii ceasurilor circadiene periferice. Ritmurile noastre interne devin desincronizate unele fata de altele si aceasta discordie interna a ritmurilor este cea care provoaca necazuri.

Semnale contradictorii

Nu este nevoie de multe pentru a tulbura ritmurile noastre circadiene, iar efectele pot fi dramatice. “Expunerea neregulata la lumina va trimite uneori semnale la NSC, spunandu-i sa se miste mai devreme, iar alte ori, spunandu-i sa se miste mai tarziu. Asta se poate intampla in decursul unei singure nopti, cauzand crono-haos”, spune Terman. “Esentialmente, vorbim despre inducerea de mini sau totale jet lag-uri de pe o zi pe alta”.

Este usor de demonizat un singur aspect al expunerii neregulate la lumina si intuneric (precum LTN sau prea putina expunere la lumina solara naturala pe timpul zilei) ca principal cauzator de probleme, dar perturbarile ritmice la nivel de sistem sunt cele care au cel mai mare efect.

“Suntem atenti sa nu spunem ca este doar ‘lumina’ sau ‘lumina pe timpul noptii’ ceea ce cauzeaza probleme”, spune Rea. “Ceea ce urmarim noi este ideea ca acea cauza este intreruperea ritmului regulat de lumina si intuneric. Ritmul este fundamentul ciclului nostru de somn, al sistemului nostru imunitar, al temperaturii corporale si a multor altora. Credem ca este probabil o suprasimplificare sa spui ca ‘lumina’ sau ‘lumina pe timpul noptii’ este ceea ce cauzeaza problemele de sanatate”.

Terman adauga ca atribuirea problemelor de sanatate, ce au legatura cu ritmurile circadiene, doar suprimarii melatoninei “este simplista si adesea exagerata”. El spune ca alti posibili factori ce contribuie la aceste probleme includ “stresul de la locul de munca, programul de masa haotic si dieta, lipsa generala de somn, si schimbarea frecventa a ceasului circadian inainte si inapoi”.

Clar ca identificarea mecanismelor precise prin care expunerea aperiodica la lumina si intuneric afecteaza ritmurile circadiene va impune mai multe studii.

Cu douazeci de ani in urma probabil ca nu s-ar fi gasit fonduri pentru studii suplimentare. In anii ’80 ai secolului trecut, cand pentru prima oara Stevens a propus ipoteza ca expunerea la ciclurile naturale de lumina si intuneric afecteaza sanatatea, a intalnit scepticismul academic. Astazi totusi, peisajul studiilor circadiene s-a schimbat dramatic.

Stevens spune ca interesul stiintific in ciclurile circadiene sporeste enorm datorita datelor credibile ce indica spre o legatura directa cu sanatatea umana. Ritmurile biologice aritmice, se crede acum pe larg, ne pot determina sa ne confruntam cu o gama de probleme de sanatate, inclusiv tulburari de somn, ale starii de spirit, sporire in greutate, probleme digestive, tulburari de alimentatie, declansarea timpurie a diabetului, cancere specifice si multe altele.

Aboneaza-te la newsletter. Gratuit.

Fii la curent cu noutatile Viata Verde Viu.
Articole privind un stil de viata sanatos, retete si multe altele.

#ceasornicul decident #ceasul #creier #lumina #lumina solara #melatonina #noapte zi #nucleul suprachiasmatic #soare #vitamina D

Ce au mai parcurs alti cititori...

Vitamina D poate preveni scleroza multipla.

Vitamina D poate preveni scleroza multipla.

Pericolele deficientei de vitamina D

Pericolele deficientei de vitamina D

Impactul vitaminei D asupra sanatatii

Impactul vitaminei D asupra sanatatii
Adaugă comentariul tău
Primești săptămânal
inspirație verdevie
Copyright 2019 Viata Verde Viu. Toate drepturile rezervate.