Comandă telefonic 0770 363 621 Contul meuDespre noiContact
MeniuCaută
Interviuri

Cum identificăm și cum abordăm un dezechilibru hormonal? Interviu Teodora Necula, tehnician nutriționist, fitoterapeut și consilier hormonal

Ce sunt hormonii și care este rolul lor, care sunt simptomele și cauzele unui dezechilibru hormonal și ce poți face pentru a preveni sau pentru a trata aceste afecțiuni? Află multe informații și sfaturi extrem de utile de la Teodora Necula, tehnician nutriționist, fitoterapeut și consilier hormonal.

Foarte multe femei se confruntă astăzi cu dezechilibre hormonale și primim zilnic întrebări de la comunitatea noastră pe acest subiect. Cauzele sunt diverse, de la alimentația nesănătoasă la stres cronic și stil de viață haotic. Pentru a înțelege cum funcționează hormonii noștri, care sunt cauzele dezechilibrelor și cum le putem depista și trata în mod natural, am stat de vorba cu Teodora Necula, tehnician nutriționist, fitoterapeut, consilier hormonal și autor a multor articole de pe blogul VVV. Te invit să citești interviul. Te asigur că vei avea multe de învățat.

Salut. Cine ești și cum ai ajuns să activezi în domeniul sănătății? Povestește-ne despre activitatea ta.

Bună! Mă numesc Teodora Necula și sunt tehnician nutriționist, fitoterapeut și consilier hormonal. Am început să activez în domeniul sănătății acum 8 ani, când am deschis un plafar împreună cu mama mea în Ploiești. Nutriția și fitoterapia mi-au fost remediu pentru afecțiunile hormonale. Ulterior, am terminat masterul de nutriție și mult mai multe cursuri de specializare în fitoterapie și consiliere hormonală pentru femei.

 

Lucrez cu nutriția și fitoterapia, în multiple afecțiuni, inclusiv fertilitate, boli autoimune, oboseală cronică, endometrioză, fibrom uterin, sindrom ovare polichistice.

ghid-exercitii-oculare-geo-blog

Știu că în cabinet ajuți pacienții să adopte un stil de viață sănătos și o alimentație corectă, dar te adresezi și altor probleme de sănătate, precum dezechilibrul hormonal și alte afecțiuni specifice femeilor. Care este viziunea ta asupra unui stil de viață sănătos? Ce ar trebui să știe orice femeie pentru a-și menține sănătatea?

În primul rând, o femeie trebuie să știe să se asculte, să se conștientizeze, să își urmarească vitalitatea, schimbările de spirit, greutatea, să se monitorizeze și din punct de vedere emoțional.

Fiindcă dezechilibrul hormonal nu înseamnă doar nutriție și remedii, ci înseamnă și odihnă, digestie bună, energie bună, piele sănătoasă, mișcare, respirație. 

Ce bine dacă am înțelege că boala/afecțiunea ne poate învăța cum să ne ascultăm corpul și să-l ascultăm pe de-a întregul, la nivel holistic - trup, minte și spirit. 

Nu putem trata local problema (de exemplu - acneea, prin loțiuni magice) trebuie să ne urmărim din interior.

În cel de-al doilea rând, le-aș recomanda femeilor să facă investigații în fiecare an, Papa Nicolau, analize de sânge uzuale și hormonale, ecografii.

În ultimul rând, să adopte o terapie alternativă cu care rezonează : yoga, womb yoga, reiki, Theta, kineto, reflexoterapie, acupunctura, terapie prin dans, prin râs, TRE, terapie cranio-sacrală.

Îți recomandăm și să participi la Provocarea 7 smoothies pentru echilibru hormonal

Ce sunt hormonii și ce rol au aceștia în menținerea sănătății femeii?

Hormonii sunt mesageri chimici care reglează și propulsează dezvoltarea organelor sexuale, metabolismul și funcțiile zilnice ale corpului. Și sunt cruciali pentru ciclul menstrual.

Hormonii sunt produși de glandele din sistemul endocrin. Sunt formați din steroli (din colesterol) și aminoacizi (din proteine).

În general, regiunea hipotalamusului a creierului citește toate informațiile din lumea exterioară și condițiile din interiorul corpului și îi spune glandei pituitare ce trebuie să facă. Apoi, glanda pituitară acționează ca dirijorul orchestrei, comunicând cu glandele endocrine (ovare, suprarenale, tiroida etc.) despre ceea ce trebuie să se întâmple.

Care sunt cele mai comune cauze și simptome ale dezechilibrelor hormonale?

Există multe semne și simptome ale dezechilibrelor hormonale la femei. Acestea depind de ce glande din corpul tău sunt afectate și ce hormoni sunt dezechilibrati. 

Simptomele includ: menstruație neregulată, acnee, sindrom premenstrual, creșterea în greutate inexplicabilă, infertilitate, fibrom uterin, sindrom ovar polichistic, spotting, căderea părului, insomnii, balonare, schimbări de dispoziție, poftă de dulce, uscăciune vaginală, endometrioză, sâni fibrochistici, pilozitate crescută, rezistență la insulină.

Cauzele diferă în funcție de hormonii sau de glandele afectate. Cauzele comune ale dezechilibrului hormonal includ:

Pot dietele acelea super restrictive de pe internet să ducă la astfel de probleme de sănătate?

Sigur că da! De cele mai multe ori regimul alimentar restrictiv şi numărul scăzut de calorii zilnice pot duce la ceea ce, în termeni medicali, se numeşte amenoree secundară, adică lipsa ciclului menstrual. Din pricina faptului că organismul nu primeşte suficiente substanţe nutritive în timpul dietei, corpul şi hormonii reacţionează, iar cel mai frecvent întâlnit simptom în dietele restrictive este dispariţia menstrei sau ritmul neregulat cu care apare aceasta.

 

Ce analize sunt recomandate în general pentru depistarea acestor dezechilibre hormonale?

Analizele uzuale hormonale pe care le recomand sunt:

Estradiolul - este sintetizat preponderent de ovare printr-un mecanism de feedback la care participă hipotalamusul, factorul de eliberare a gonadotropinei, FSH și LH.

LH și FSH stimulează producția de estradiol, care atinge vârful în fază ovulatorie a ciclului menstrual.

Progesteron - Concentrația serică a progesteronului crește semnificativ în a doua parte a ciclului ovulator ca urmare a formării corpului luteal. În sarcină, progesteronul este produs în primele săptămâni de către corpul luteal, ulterior – de placentă. Determinările seriate arată în mod normal o creștere progresivă a nivelelor de progesteron.

Testosteron liber - Nivelul de testosteron liber este ridicat la femei cu hiperandrogenism asociat cu hirsutism în prezența sau absența sindromului ovarelor polichistice. De asemenea, măsurarea nivelului de testosteon liber poate fi mai utilă decât măsurarea testosteronului total în situațiile în care nivelul de SHBG este crescut sau scăzut (hipotiroidism sau obezitate).

Dhea-s - dehidroepiandrosteronul, este principalul hormon steroid uman C-19. DHEA are un potențial androgenic scăzut, dar este precursor pentru majoritatea steroizilor sexuali (testosteronului, androstendionului, estrogenului, estronei și estradiolului). Este secretat de glandele suprarenale.

Cortizol - Cele mai importante efecte fiziologice ale cortizolului sunt creşterea glucozei sanguine (prin stimularea gluconeogenezei), precum şi acţiunea antiinflamatorie şi imunosupresivă.

Prolcatina - Atunci când este secretată în exces, crește concentrația de hormoni androgeni suprarenali și blochează răspunsul gonadotropilor și a celulelor gonadale la factorii tropici prin scăderea gonadoliberinei (GnRH). Astfel, valorile cronice crescute de prolactină determină amenoree și infertilitate la femei.

Proteina c reactivă

Tsh -  Determinarea TSH reprezintă testul iniţial în diagnosticul afecţiunilor tiroidiene. Chiar şi mici modificări în concentraţia hormonilor tiroidieni vor determina modificări în sens invers (mult mai pronunţate) ale concentraţiei de TSH. Prin urmare TSH reprezintă un parametru foarte specific şi sensibil pentru controlul funcţiei tiroidiene.

AntiTpo - Concentraţii crescute de Anti-TPO apar în diferite tipuri de tiroidite autoimune. Nivele crescute de anti-TPO se întâlnesc la peste 90% dintre pacienţii cu tiroidită cronică Hashimoto şi la 70% dintre pacienţii cu boala Graves.

Vitamina D3 

Ce legătură există între alimentație și hormoni?

Când ne gândim la ce să mâncăm pentru a ne hrăni corpul, este posibil ca hormonii să nu fie întotdeauna în prim-plan. Dar ei joacă un rol foarte important în corpul nostru. 

Ceea ce mâncăm afectează producția de hormoni. Hormonii noștri se hrănesc cu produse, cum ar fi grăsimile sănătoase, uleiul de măsline, avocado, nucile și semințele, precum și fibrele din fructe și legume și proteine ​​de calitate precum ouăle.

În special corpurile femeilor sunt foarte sensibile la deficit caloric. Dacă corpul tău nu simte că primește suficient,  dereglează producția de hormoni sexuali. Corpul tău nu știe diferența dintre un război sau foamete sau o nouă dietă de slăbit.

În schimb,ar trebui sa fim mai atente la pesticidele, alcoolul și îndulcitorii artificiali din alimente, care pot avea un impact negativ asupra hormonilor.

Care sunt recomandările generale pe care le poți face femeilor care se confruntă cu dezechilibre hormonale?

Să gestioneze stresul - Stresul duce la o creștere a adrenalinei și a cortizolului. Dacă nivelurile acestor hormoni sunt prea mari, poate perturba echilibrul general și poate contribui la factori precum: obezitatea, schimbările de dispoziție și chiar problemele cardiovasculare.

Să evite prea multă lumină pe timp de noapte - Expunerea la lumina albastră, cum ar fi de pe telefoanele mobile sau ecranele computerelor, poate perturba ciclul de somn. Corpul răspunde la această lumină ca și cum ar fi lumina zilei și ajustează hormonii ca răspuns.

Să doarmă suficient - Somnul poate fi printre cei mai importanți factori pentru echilibrul hormonal. Nivelurile unor hormoni pot crește și scădea pe parcursul zilei ca răspuns la probleme, precum calitatea somnului.

Să evite zaharurile - zahărul joacă un rol important în în probleme precum bolile metabolice și rezistența la insulină. Acest lucru sugerează că eliminarea zahărului din dietă poate ajuta la menținerea sub control a nivelului hormonilor, inclusiv al insulinei.

Să mănânce multe fibre - Fibrele pot juca un rol important în sănătatea intestinului și, de asemenea, pot ajuta la reglarea hormonilor precum insulina.

Să aibă grijă la produsele lactate - femeile preocupate de nivelurile de hormoni reproductivi ar putea dori să fie precaute, mai ales înainte de a consuma smântână sau iaurt, fiindcă produc inflamație la nivel de mucoase și sânge.

Mănâncă grăsimi sănătoase - Nivelurile ridicate de grăsimi sănătoase (nuci și semințe)  pot contribui la sănătatea inimii și digestive și poate beneficia, de asemenea, creierului și sistemului nervos central. 

Să reducă carbohidrații procesați- Zaharurile nu sunt singurul vinovat alimentar când vine vorba de rezistența la insulină. Pâinea albă și produsele de patiserie pot contribui, de asemenea, la rezistența la insulină.

Există anumite suplimente sau superalimente benefice în prevenirea și tratarea dezechilibrelor hormonale?

Iată cele cinci suplimente esențiale pe care le recomand pentru o sănătate hormonală optimă:

Curcumin - este ingredientul activ din turmeric și este un puternic antiinflamator , care poate ajuta la durerile menstruale, crampele și durerile de cap. Curcumina ajută la menținerea stabilă a zahărului din sânge, ceea ce este important pentru toate femeile care sunt sensibile la nivel hormonal și s-a demonstrat că încetinește creșterea fibromului uterin . 

Ashwagandha - s-a demonstrat că această plantă bine cercetată reduce stresul oxidativ (cunoscut și ca procesul intern care contribuie la deteriorarea celulelor și la îmbătrânirea accelerată) și susține un răspuns sănătos la stres. Când vine vorba de hormoni, s-a demonstrat că ashwagandha îmbunătățește funcția sexuală și libidoul 

scăzut pentru unele femei (poate pentru că susține producția sănătoasă de testosteron).

Magneziu - ajută la susținerea glandei pituitare. Fără magneziu, producem mai puțin FSH (stimulator folicular), LH (luteinizant) și TSH (stimulator tiroidian). Nivelurile scăzute ale acelor hormoni de bază pot provoca ovulație neregulată și probleme cu tiroida, ceea ce poate duce la probleme hormonale mai mari . Magneziul este implicat în peste 300 de reacții catalitice din organism și majoritatea femeilor au deficit de magneziu. Balonarea, durerile de cap și tensiunea musculară (printre alte simptome) pot fi un semn al deficienței de magneziu.

Ciuperca Reishi - este un adaptogen puternic care este, de asemenea, plin de antioxidanți . Ciupercile Reishi au fost lăudate pentru efectele lor antitumorale, antiandrogenice, anti-îmbătrânire și de stimulare a sistemului imunitar. Nu cred în super-alimente ca atare – niciun aliment sau o singură intervenție nu poate fi un remediu miraculos în sine – dar dacă vreo plantă se apropie de a merita titlul de super aliment, aș nominaliza ciupercile reishi. Beneficiile antioxidante și chimiopreventive ale reishi sunt bine studiate, iar când vine vorba de hormoni, studiile arată că reishi (și alte ciuperci precum cordyceps) pot ajuta la ameliorarea simptomelor sindromului ovarului polichistic, hirsutismului și acneei prin exercitarea unui efect anti-androgenic in corp.

Probiotice - Un microbiom sănătos este esențial pentru menținerea echilibrului hormonal și prevenirea simptomelor. Există o comunitate de bacterii în intestin numită estrobolom. Estrobolomul produce o enzimă care sprijină metabolizarea estrogenului. Acest lucru face ca intestinul să fie o parte importantă a sistemului de eliminare care scoate hormonii din organism. 

Unde putem afla mai multe despre tine și activitatea ta?

Mă puteți găsi pe Website, Facebook sau Instagram și, de asemenea, la Cabinetul din București.

Interviu realizat de Alina Mihalache - echipa VVV

 

Aboneaza-te la newsletter. Gratuit.

Fii la curent cu noutatile Viata Verde Viu.
Articole privind un stil de viata sanatos, retete si multe altele.

#dezechilibru hormonal

Ce au mai parcurs alti cititori...

Provocare 7 smoothies pentru echilibru hormonal

Provocare 7 smoothies pentru echilibru hormonal

Cât de mult ne ajută nutriția în dereglările hormonale? Interviu cu Mihaela Brăilescu, nutriționist și consilier în sănătate holistică feminină 

Cât de mult ne ajută nutriția în dereglările hormonale? Interviu cu Mihaela Brăilescu, nutriționist și consilier în sănătate holistică feminină 

Maca, planta adaptogena care ajuta la echilibrarea hormonala

Maca, planta adaptogena care ajuta la echilibrarea hormonala
Adaugă comentariul tău
Primești săptămânal inspirație verdevie
promoții și prețuri speciale, acces la tombole și concursuri exclusive...
Termeni și condițiiCookiesConfidențialitate GDPRDisclaimer
Copyright 2021 Viata Verde Viu | Produse naturiste, sfaturi sănătoase și rețete gustoase. Toate drepturile rezervate.