MeniuCaută
Diete

Cum distingem foamea fizică de foamea emoțională

Deși, aparent, este doar o senzație fiziologică, foamea este mult mai complexă decât credem pentru că nu satisface doar nevoia corpului de alimente. Află de ce ți se face foame deși abia ai mâncat.

În afară de limbajul articulat, corpul are la dispoziție căi de comunicare cărora puțini dintre noi le acordă atenție. Foamea sau senzația de foame este o astfel de cale. Vei spune, bun, ce e atât de complicat: iți e foame, manânci și gata povestea. Pentru unii nu e chiar așa de ușor și cu singuranță ai trăit și tu măcar una dintre experiențele despre care vei citi în continunare.

Simplu, dar atât de complex. Da! Mâncăm din două motive: pentru a hrăni corpul (foamea fizică) sau pentru a hrăni, îngropa, anihila emoțiile (foamea emoțională). 

Știu că ai nevoie de mai mult de atât și te invit să citești în continuare despre fiecare dintre cele două tipuri de foame și despre cum le poți recunoaște.

 

Ce este foamea fizică? 

Foamea fizică este starea funcțională a organismului, o senzație fiziologică, provocată periodic de necesitatea de a mânca. Asigurăm (sau nu) cele necesare organismului pentru buna funcționare a sa. De asta depinde calitatea vieții noastre în toate aspectele ei.  

 

Cum recunoaștem foamea fizică? (1)

Spuneam într-un articol anterior că foamea este semnalul de alarmă pentru nivelul de combustibil al organismului. Inteligența corpului ne pune la dispoziție informații despre alimentele de care avem nevoie pentru ”realimentare”. Semnele după care recunoaștem foamea fizică vin să completeze sistemul de avertizare în așa fel încât să putem gestiona corect momentul. 

1. Senzația de foame își are baza în stomac. Recunoști foamea fizică după senzațiile pe care le simți în stomac: intestinele fac un zgomot specific (îți ”ghiorțăie” mațele), te roade sau te doare stomacul de foame.

2. Este treptată. Îndiciile că trebuie să mănânci sunt constante și progresive.

3. Este răbdătoare. Semnalele pe care le primești indică faptul că în curând trebuie să mănânci, nu chiar în acel moment.

4. Apare dintr-o nevoie fizică. Dacă au trecut 3-5 sau chiar mai multe ore de când ai mâncat ultima dată, este foarte posibil să recunoști simptomele de mai sus. O ușoară amețeală sau senzația că nu ai suficientă energie se datorează scăderii glicemiei (nivelul zahărului din sânge – combustibilul organismului).

5. Este deschisă la diferite alimente. Când îți este foame pentru că nu ai mai mâncat de ceva vreme, indiferent ce aliment(e) ai alege ești mulțumit, datorită flexibilității în alegeri pe care o manifești.

6. Implică alegeri bine gândite și conștiență asupra actului de a mânca. Asta înseamnă că ești conștient de mâncare din furculiță, de cât ai mâncat și de cât urmează să mai mănânci sau nu.

7. Se bazează pe mâncatul din necesitate. Atunci când în spatele intenției tale de a mânca se află foamea fizică, sentimentul de vină sau rușine nu își fac simțită prezența. Ești conștient că mâncatul, la fel ca și respiratul, este o necesitate.

8. Se oprește atunci cand este satisfăcută. Atunci când te confrunți cu foamea fizică în spate ai dorința de a hrăni, de a alimenta corpul. Odată indeplinită, te vei opri din mâncat.

 

Ce este foamea emoțională?

Dacă foamea fizică este semnalul de alarmă pentru nivelul de combustibil al organismului, foamea emoțională ne furnizează informații despre starea de neliniște interioară. 

 

Emoțiile puternice prin care ai trecut și pe care le-ai ignorat nu dispar, ci se intensifică. Cu cât te străduiești mai mult să le ignori, cu atât ele devin mai puternice și se comportă precum conținutul unei sticle apă minerală, pe care o agiți înainte de a o deschide.

Poți alege să îți umpli farfuria la nesfârșit și să nu ajungi niciodată sa fii mulțumit sau poți opta pentru a înțelege ce se întâmplă de fapt cu tine.

Știu ca nu te-ai gândit niciodată că ce ai în farfurie este influențat de ceea ce experimentezi sau ai experimentat din punct de vedere emoțional. 

De cele mai multe ori, trăind din inerție și în fricile noastre, ne blocăm singuri accesul către adevărata sursă a mâncatului compulsiv.

 

Cum recunoaștem foamea emoțională?

Știi bine că toate alimentele conțin vitamine, minerale, proteine (aminoacizi) si au mirosuri, iar toate acestea contribuie la modificarea dispoziției după ce au fost consumate. Multe din aceste componente sunt psihoactive și nu este de mirare că în momentul în care avem de a face cu o dispoziție alterată, corpul va cere elementul care să îl ajute să o depășească.

Care sunt semnele după care putem recunoaște foamea emoțională? (2)

  1. Este bruscă, spre deosebire de cea fizică al cărei debut este progresiv. Acum nu te gândești la mâncare și în clipa următoare ești în stare să te bagi cu totul în frigider. E ca și cum ai ajunge de la 0 la 120 km/h într-o secundă. 
  2. Este pentru un anumit aliment. Corpul îți va cere să consumi ciocolată. Indiferent cu ce încerci să o înlocuiești, nimic nu este bun!
  3. Este deasupra gâtului. Un episod de mâncat emoțional începe cu senzații la nivelul cavității bucale (îți plouă în gură) și vrei neapărat să cosumi acel aliment. În același timp, mintea roiește de gânduri legate de acel aliment: ce gust va avea, cu îl vei procura, ș.a.m.d.
  4. Este urgentă. Foamea emoțională îți cere să consumi ÎN ACEST MOMENT alimentul respectiv.
  5. Este legată de o emoție supărătoare. Cel mai bun prieten este supărat pe tine, copiii au probleme la școală, relația cu partenerul trece printr-o perioadă dificilă. Iată doar câteva exemple care te-ar putea determină să manânci compulsiv.
  6. Implică consumul de alimente automat sau neatent. Este ca și cum altcineva îți bagă în gură și nici nu îți dai seama când ai termina o ciocolată întreagă.
  7. Nu încetează nici când corpul este plin. Mâncatul compulsiv vine din dorința  de a amorți  emoțiile tulburate, stările și sentimentele dureroase. Mănânci prima, a doua și chiar și a treia porție, chiar dacă stomacul dă semne că este plin. 
  8. Te simți vinovat după ce ai mâncat. Aici întâlnești un mare paradox. Mănânci ca să te simți mai bine, iar rezultatul este la polul opus, pentru că ajungi să te simți vinovat de consumul în exces. 
  9. 9. Senzația de foamea emoțională dispare la fel de repede cum a apărut atunci când îi înțelegi mecanismul și iei măsuri împotriva ei.

Citește mai multe despre Mâncatul emoțional și mâncatul în exces

 

Ce este de făcut? Mâncatul emoțional tratament.

Foamea emoțională este o boală? NU! Ea este consecința faptului că te-ai abandonat emoțional. Nu te-ai uitat în sufletul tău atunci când a trebuit, iar acum, în loc să îți hrănești sufletul cu iubire, îl hrănești cu mâncare. 

 Există un remediu, un tratament, pentru mâncatul emoțional? DA! Dar nu l-aș numi totuși tratament. Este un proces de autocunoaștere și dezvoltare personală. Presupune lucrul cu sinele. Nu este o boală, dar ai nevoie să te vindeci emoțional pentru a învinge. Despre asta îți voi povesti într-un articol viitor.

Până atunci poți exersa recunoașterea semnelor care îți arată că urmează să mănânci compulsiv și să încerci să aplici câteva din următoarele sfaturi:

  1. Nu ține în casă sau la îndemână alimente care reprezintă o tentație pentru tine!
  2. La primele semne de foame emoțională întreabă-te care este sursa ei. Analizează, pune pe hârtie! Chiar vrei să mănânci acel aliment? Chiar îți trebuie? 
  3. Găsește o activitate care să îți atragă atenția și să îți țină mintea ocupată. Astfel îți vei acorda suficient timp de reacție și vei putea pregăti contraatacul!
  4. Nu trebuie să poți singur. Cere ajutorul unui persoane care știe prin ce treci și te poate susține în momentele de criză. Altfel spus: sună un prieten!

Te-am adus cu un pas mai aproape de victorie în lupta cu mâncatul emoțional. Nu uita să ai răbdare și să nu fii prea aspru cu tine. Ai șansa să faci din cel mai mare dușman, cel mai bun prieten. 

*(1), (2) – clasificarea semnelor pentru recunoașterea celor două tipuri de foame este inspirată din Doreen Virtue – Mi-e poftă! Ce mă fac?

Descoperă 11 modalități de a reduce pofta de mâncare și a pierde în greutate

Articol scris de Diana Mădălina Georgescu - comunitatea VVV

Terapeut și consilier pe probleme de nutriție și stil de viață, Specialist în comunicare
Pasiuni: orice activitate legată de echilibrul și sănătatea noastră fizică și emoțională.

O poți găsi pe Diana pe pagina ei de Facebook

 

Aboneaza-te la newsletter. Gratuit.

Fii la curent cu noutatile Viata Verde Viu.
Articole privind un stil de viata sanatos, retete si multe altele.

#mancat compulsiv #mancat emotional #pofte alimentare #foame fizica #foame emotionala

Ce au mai parcurs alti cititori...

De ce mănânc așa mult? Mâncatul emoțional și mâncatul în exces

De ce mănânc așa mult? Mâncatul emoțional și mâncatul în exces

Cum sa-ti convingi mintea sa pofteasca alimente sanatoase

Cum sa-ti convingi mintea sa pofteasca alimente sanatoase

9 strategii pentru eliminarea poftelor alimentare

9 strategii pentru eliminarea poftelor alimentare
Adaugă comentariul tău
Primești săptămânal inspirație verdevie
promoții și prețuri speciale, acces la tombole și concursuri exclusive...

Termeni și condiții

Cookies

Confidențialitate GDPR

Disclaimer

Copyright 2020 Viata Verde Viu | Produse naturiste, sfaturi sănătoase și rețete gustoase. Toate drepturile rezervate.