meniu
Corp

De ce mersul pe jos este atat de sanatos?

“Du-te afara. Nu spune nimanui si nu iti lua telefonul cu tine. Incepe sa umbli, si umbla pana cand nu vei mai simti ca stii drumul asa cum iti stii dosul palmei, caci daca mergem pe acelasi drum zi de zi, pana la autobuz si inapoi acasa, vom inceta

“Du-te afara. Nu spune nimanui si nu iti lua telefonul cu tine. Incepe sa umbli, si umbla pana cand nu vei mai simti ca stii drumul asa cum iti stii dosul palmei, caci daca mergem pe acelasi drum zi de zi, pana la autobuz si inapoi acasa, vom inceta sa mai vedem tot ceea ce e de vazut. Continua sa umbli, sa vezi, asaza-te, daca simti nevoia. Si fii. Doar fii ceea ce esti cu ceea ce ai si realizeaza ca e suficient pentru a fi fericit. E o intreaga lume afara, chiar in fata ferestrei tale. Ar fi o nebunie sa o ratezi”. ― Charlotte Eriksson

In zilele noastre, se intampla tot mai rar sa ne plimbam pe jos fara un scop anume sau fara sa ne grabim. Am ajuns sa fim vesnic stresati, obsedati de obiective, de prioritizarea activitatilor, fiecare colt al mintii noastre e setat pentru a rezolva ceva, pentru a indeplini o sarcina cu termen limita. Simtim ca trebuie sa stim in fiecare secunda incotro ne indreptam si de ce. Asa ca mersul pe jos din placere pare a fi o activitate pe care multi nu si-o mai permit.

Calatorind in timp, e usor sa ne imaginam ca acum mii de ani, un om obisnuit era mult mai activ fizic decat este azi. Imagineaza-ti cat de mult ar trebui sa umbli ca sa iti vanezi hrana zilnica sau ca sa te protejezi de animalele salbatice, comparativ cu momentul prezent, cand orice aliment pe care ti-l doresti e la 5 minute distanta si cand masina te asteapta in parcare pentru aproape orice drum ai de facut.

Mersul pe jos e vazut adesea ca o activitate banala, care nu naste ganduri deosebit de profunde cu privire la starea sanatatii noastre. De fapt, potrivit expertilor, mersul pe jos este „lucrul care se apropie cel mai mult de un medicament minune” (Dr. Thomas Frieden, expert in sanatatea publica).

Ce recomanda expertii?

E greu sa masuram cati pasi pe zi faceau stramosii nostri acum 10.000 de ani, insa cercetatorii au gasit solutia pentru a se apropia de un raspuns in aceasta privinta: au aplicat bratari de fitness unor membri ai tribului Hazda din nordul Tanzaniei, afland astfel ca acestia isi petrec aproximativ 2 ore pe zi facand activitate fizica moderata, in mare parte sub forma mersului pe jos, pe o distanta medie de 15 km pe zi.

Potrivit Asociatiei Americane a Inimii (AHA, American Heart Association), este recomandat sa mergem pe jos minimum 150 de minute pe saptamana, iar numarul de pasi indicati pentru o viata sanatoasa ar fi de cel putin 10.000 zilnic. Desi este o cifra rotunda si frumoasa, 10.000 reprezinta totusi doar jumatate din numarul de pasi pe care ii face un membru al tribului Hazda. Situatia este oarecum explicabila, in mod evident noi nu mai suntem vanatori sau culegatori de fructe, dar totusi ar trebui sa fie un semnal de alarma faptul ca ne indepartam tot mai mult atat de bucuria, cat si de surprinzatoarele beneficii ale mersului pe jos. Afla in continuare de ce mersul pe jos este considerat a fi atat de sanatos.

Surprinzatoarele beneficii ale mersului pe jos

Ai o singura ora libera la dispozitie si nu stii daca sa o petreci mergand la sala sau iesind la alergat? Mersul pe jos ar putea fi o optiune mult mai la indemana si cu un pachet mai generos de beneficii. Pe unele le cunosti deja, dar despre altele s-ar putea sa afli acum pentru prima oara:

Te ajuta sa slabesti

In conditiile in care rata obezitatii este in crestere la nivel mondial, metodele cele mai eficiente pentru a slabi sunt la mare cautare. Exista deja o serie de studii care au demonstrat ca mersul pe jos are rezultate promitatoare in cazul celor care vor sa scape de kilogramele in plus. Pe langa asta, cercetatorii de la Harvard Health Publishing au aratat ca mersul pe jos diminueaza riscul de transmitere a genelor responsabile cu obezitatea. In urma unui studiu facut pe 12.000 de persoane, s-a constatat ca in cazul persoanelor care merg pe jos cca o ora pe zi, numarul acestor gene se reduce la jumatate.

Scapi de pofta de ceva dulce

Studiile realizate de Universitatea din Exeter (Marea Britanie) arata ca o plimbare de 15 minute poate diminua pofta de ciocolata si chiar reduce cantitatea de ciocolata pe care o consumi in situatii stresante. Cea mai recenta cercetare confirma faptul ca mersul pe jos ne ajuta sa scapam de pofta de a manca alimente care contin zahar.  

Reduce riscul de cancer la san

Faptul ca orice fel de activitate fizica reduce riscul de cancer la san e deja cunoscut de ceva vreme. Dar un studiu al Societatii Americane de Cancer a demonstrat ca femeile care merg pe jos sapte sau mai multe ore pe saptamana prezinta un risc de a se imbolnavi de cancer la san cu 14% mai mic decat cele care au aceasta activitate doar trei ore sau mai putin pe parcursul unei saptamani.

Intareste imunitatea organismului

Mersul pe jos ne poate proteja in timpul sezonului racelilor si al gripelor. Un studiu care a inclus 1000 de participanti, atat barbati, cat si femei, ne arata ca persoanele care merg pe jos cel putin 20 de minute pe zi, 5 zile pe saptamana, sunt cu 43% mai putin expusi riscului de a raci decat cei care se plimba doar o data pe saptamana, sau chiar mai putin decat atat. Si chiar daca se imbolnavesc, se fac bine mai repede, iar simptomele sunt mai putin severe.  

Creste buna dispozitie

Hipocrate, „parintele medicinei”, descria plimbarea ca fiind „cel mai bun medicament al omului”. Si desigur, nu a fost sigurul intelept care a pledat pentru aceasta activitate. Inainte de a fi inventate anti-depresivele, despre care stim deja ca au efecte indoielnice pe termen lung, ce faceam cand ne cuprindea tristetea? Ieseam sa ne plimbam. Mersul pe jos poate fi un anti-depresiv cu efecte imediate, e cel mai ieftin si mai usor mod de a ne indeparta gandurile negre, fara sa fie nevoie sa avem vreun echipament suplimentar la indemana. Alergatul si activitatea fizica mai intensa au si ele, fireste, efecte benefice asupra starii noastre de spirit, insa, spre deosebire de mersul pe jos, nu sunt accesibile chiar tuturor. Persoanele sedentare se pot simti intimidate de ideea de a se implica in exercitii fizice cu un grad sporit de dificultate. Asa ca mersul pe jos ramane cea mai simpla reteta.

Devii mai creativ

De la Aristotel la Charles Dickens si Steve Jobs, e greu sa gasesti vreun filosof, scriitor sau antreprenor care sa nu se fi folosit de mersul pe jos ca de un instrument eficient pentru a avea o minte mai prolifica. De altfel, potrivit unui studiu realizat de catre Universitatea din Stanford, California, mersul pe jos te poate face cu 81% mai creativ.

Traiesti mai mult

Si, in fine, e firesc ca toate beneficiile enuntate mai sus sa aiba un efect pozitiv asupra duratei de viata. Dr. Valter Longo, un renumit expert in gerontologie din Statele Unite, a studiat indelung secretele longevitatii. O concluzie a cercetarilor sale este aceea ca mersul zilnic pe jos este una dintre caracteristicile comune stilului de viata ai locuitorilor Zonelor Albastre, adica ai acelor regiuni in care oamenii traiesc foarte mult.  

Descopera Ce au in comun persoanele longevive

Te-am convins sa mergi mai mult pe jos? Sa nu iei in fiecare zi masina sau autobuzul pentru a ajunge la munca? Sa te gandesti mai putin la productivitate si mai mult la aventura sau la simpla bucurie de a plimba fara o destinatie anume, de dragul bunei dispozitii si al sanatatii?

Te indemnam sa pastrezi o legatura cat mai apropiata cu aceasta activitate atat de simpla, dar atat de importanta pentru sanatatea mintala, fizica si emotionala.

Citeste si Mersul pe jos, o putere uluitoare

*Acest material are scop informativ si nu inlocuieste sfatul medicului.

Surse:

https://theascent.pub/the-unique-benefits-of-walking-without-purpose-794f3eaafc81

https://medium.com/lympo-blog/5-surprising-health-benefits-of-walking-4cb8cab237eb

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4746522/

https://www.bluezones.com/2018/01/what-exercise-best-happy-healthy-life/

Aboneaza-te la newsletter. Gratuit.

Fii la curent cu noutatile Viata Verde Viu.
Articole privind un stil de viata sanatos, retete si multe altele.

#Mersul pe jos #stil de viata sanatos

Ce au mai parcurs alti cititori...

Povestea incredibilă a unui bolnav de cancer vindecat cu....iubire şi natură

Povestea incredibilă a unui bolnav de cancer vindecat cu....iubire şi natură

Afla cum iti influenteaza sanatatea felul incaltamintei pe care o porti

Afla cum iti influenteaza sanatatea felul incaltamintei pe care o porti

7 rezultate incredibile pe care le poti obtine cu doar 30 de minute de mers pe jos zilnic

7 rezultate incredibile pe care le poti obtine cu doar 30 de minute de mers pe jos zilnic
Adaugă comentariul tău
Primești săptămânal
inspirație verdevie
Copyright 2019 Viata Verde Viu. Toate drepturile rezervate.