Comandă telefonic 0770 363 621 Contul meuDespre noiContact
MeniuCaută
Minte

4 idei pentru a-ți reduce stresul când lucrezi de acasă

Să lucrezi de acasă poate fi uneori mult mai stresant decât atunci când mergi zi de zi la birou. Iată câteva sfaturi și recomandări pentru a-ți reduce stresul când lucrezi de acasă și pentru ca experiența de lucru de acasă să fie una de succes.

Pandemia ne-a obligat să ne mutăm cu totul în online, atât viața socială, cât și activitatea profesională. Ne petrecem cea mai mare parte a timpului în fața calculatorului și asta are repercursiuni directe asupra sănătății noastre fizice și mentale. Pandemia ne-a forțat să ne reconfigurăm viețile profesionale și telemunca, așa cum e denumirea oficială pentru lucratul de acasă / homeoffice, a devenit parte din rutina zilnică a tot mai multor oameni, nu doar a micilor antreprenori sau a freelancerilor.

După un an de muncă doar de acasă, cu carantine ce ne-au izolat total în propriii patru pereți, tot mai sunt oameni care se plâng că nu sunt obișnuiți să nu aibă o demarcație clară între viața privată și cea profesională, că încă le e greu să se adapteze și să își găsească un echilibru. Eu cred în principiul echilibrului: dacă tu ești bine, și cei din jurul tău sunt bine; dacă vrei să ai grijă de cei dragi, întâi este important să ai grijă de tine; dacă tu pățești ceva, povara se va răsfrânge asupra celor dragi. Așadar, nu-i deloc egoist să ai grijă mai întâi de tine.

De multe ori, în momentele mele de introspecție, îmi pun întrebările „Cum mi-ar plăcea să lucrez? Ce mi-ar plăcea să fac?” Ambele deschid perspective pozitive – este momentul ideal să îți dai seama dacă ai ajuns la capăt de drum și e necesară o schimbare. Nu ești singură! Și asta va trece!

Simplificat, acestea sunt cele mai simple recomandări pentru a-ți reduce stresul când lucrezi de acasă și pentru ca experiența de lucru de acasă să fie una de succes:

 

1. Organizează-ți spațiul de lucru acasă

Găsește-ți spațiul în care te simți cel mai bine

În funcție de cum arată casa ta, poate fi mai ușor de spus decât de făcut, dar dacă nu ai o încăpere care să fie folosită exclusiv pe post de birou, încearcă să lucrezi în aceeași zonă (fizic) – această acțiune previne distragerile și favorizează concentrarea. Găsește un loc fără fereastră în fața sau în spatele computerului, suficient de iluminat însă. Nu folosi patul în mod regulat pentru muncă, patul este pentru relaxare și dormit. Folosind aceeași zonă de lucru mereu și numai în acest scop ajută și la organizarea spațiului de lucru și eficienței – nu vei mai fi nevoit în fiecare zi să pierzi vremea cu " întinde-te masă, ridică-te masă"

Asigură-te că ai un scaun comod

Când petreci o mulțime de ore stând la birou acasă, fiecare ban pe care-l cheltui pe un scaun bun valorează de zece ori prețul în ceea ce privește sănătatea. Asigură-te că scaunul are spațiu să stea bine la birou, iar tu, pe el, gândește-te la cabluri (nimeni să nu cadă, nu vrem accidente de muncă!) și la buna configurare a mesei.

Fă ordine pe masa de lucru

Pentru că acum birou = acasă, dacă te confrunţi cu o masă plină de hârtii, calculatoare, telefoane şi altele pentru job, acestea îți vor impacta și calitatea vieții private (cel puțin te vor stresa puțin ori de câte ori vei da cu ochii de ele, amintindu-ți de termene limită și activități nefinalizate). Soluția e să le aşezi frumos şi în ordine astfel încât să îţi eliberezi spaţiul de desfăşurare! Poți folosi mape, în care să organizezi totul sistematic, sau cutii, unde să le pui de câte ori ai terminat ziua de lucru.

Creează o atmosferă propice creativității

Creativitatea nu se aplică doar artelor. Creativitatea înseamnă educare, documentare și generare de idei noi și inovative. Într-un moment în care “ideile au devenit moneda curentă a noii economii”, creativitatea și gânditul în afara cutiei sunt cele mai căutate abilități. Spațiul ne influențează emoțiile, starea de spirit, capacitatea de concentrare și modul de gândire. Într-un context fericit și liniștit, mintea îți va activa toate resursele care ne fac să fim creativi. Culoarea albastru favorizează gândirea creativă, iar culoarea roșu favorizează gândirea convergentă. Alege să așezi în zona de lucru obiecte albastre sau folosește o imagine de fundal a monitorului cu albastru predominant atunci când ai nevoie să găsești idei noi sau ai nevoie să îți stimulezi creativitatea, și schimbă culoarea spre roșu când treci în etapa de analiză și validare a ideilor, iar sarcinile sunt de tip logic, matematic. Adu natura cât mai aproape de tine –promovează planta de pe pervaz la rangul de coleg de serviciu sau cumpără-ți un companion liniștit (de exemplu, un pește betta). Dă un boost olfactiv spațiului cu un difuzor (activ sau pasiv) cu uleiuri esențiale ce stimulează și energizează.

 

2. Creează un echilibru viață privată - viață profesională

 

Separă viața profesională de viața privată

 

Nu lucra în dormitor (dacă este posibil). Crează-ți niște ritualuri clare de consumare a energiei și de structurare (mâncare, plimbare, gimnastică, citit, socializare).

Evită să lucrezi în pijamale

Când lucrezi de acasă, ai o zi proastă sau începi să lucrezi mult mai devreme, te muți direct din pat la computer. Ei bine, este dovedit științific (de mine) că ești mai eficientă dacă ești îmbrăcat măcar pe jumătate decent și cât de cât aranjată.

Programează-ți munca și lucrurile importante din viață – planifică

Pregătește-te pentru ședințe și discuțiile telefonice. Deoarece timpul de colaborare cu ceilalți este „redus” la apeluri virtuale, întâlniri, conferințe, trebuie să fie profitabil pentru ambele părți. Verifică soluțiile tehnice – dedică dispozitive numai pentru lucru, pentru a le avea întotdeauna gata. Cunoaște-ți gadgeturile – în 9 din 10 cazuri, există o soluție ușoară de rezolvare a problemelor.

Amintește-ți că nu ești singur/ă

Cel mai probabil (mai mult ca sigur în aceste zile) nu mai ești singur/ă acasă, ci și partenerul lucrează tot de acasă. Copiii erau oricum acasă! Încearcă să îi iei în calcul și pe ei. Încearcă să luați împreună micul dejun și prânzul. Nu ar fi rău să anunți familia cât de ocupat/ă vei fi pe parcursul zilei (îmi contorizez gradul de încărcare prin numărul de ședințe), astfel încât să știe la ce să se aștepte. Anunță-i când vei avea pauză și consideră-le și nevoilor lor în aceste pauză. Fii constant/ă în conferințe video – gândește-te la zgomotul de fundal, dar și la volumul vocii tale și a partenerilor de ședință. Încearcă să nu fie prea tare, fii sigur/ă că partenerul nu este foarte interesat de progresul afacerii altuia.

Planifică

Notează-ţi fiecare activitate, timpul alocat fiecăreia şi paşii pe care trebuie să îi urmezi. Asigură-te că folosești consistent același mod de planificare: ToDo App, Planner, OneNote. Nu folosi mai multe aplicații în paralel, căci te vei încurca singur/ă. Verifică-ți planificarea și programul în fiecare dimineață și verifică seara ce a rămas deschis și reprogramează.

Lucrează la disciplina proprie

Responsabilizarea interioară substituie orice forță externă / control / reguli, finalizarea taskurilor oferă autoeficiență și sentimentul (necesar) de succes. Ai grijă la distrageri, notificări.

Stabiliți în familie responsabilități clare acasă

Stabiliți activitățile organizatorice: La început de săptămână, stabiliți care sunt activitățile importante ale familiei și cine le poate face și până când: cine are cele mai multe activități, taskuri, ședințe și în ce zile, cine are grijă de copii și când, cine duce gunoiul, cine face mâncare, cumpărături, curățenie… Folosiți un planificator fizic (sau digital), la care să aveți acces amândoi și să notați orice apare sau trebuie reprogramat pe zilele viitoare. Nu uitați să planificați și activități de timp liber – faceți împreună ceva, distractiv /educativ. Creează o „cutie” și colectează dorințele tuturor celor din familie – cum aveți puțin timp liber, extrageți un bilețet cu o acțiune și puneți-o în practică (de multe ori nu ai idei spontan, când aveți timp liber cu toții). Timp de calitate împreună înseamnă timp de conectare, de ascultare, de discuții, de distracție – evită să-ți verifici telefonul sau să vorbești despre munca ta; discută despre prieteni sau despre pasiunile lor, încurajează copilul să propună idei de activități care l-ar încânta.

Îți recomandăm să citești și articolul Oboseală, stres și anxietate - cauze și soluții

3. Protejează-ți sănătatea acasă

Gătește sănătos

Dacă tot ești prins/ă în contextul ăsta nesănătos psihic, încearcă să transformi rutina de mâncare în una sănătoasă (mâncarea de tip fast food nu este o soluție pe termen lung): smoothie-uri cu ingrediente proaspete, nuci… (dacă urăști laptele, folosește iaurt sau suc de fructe), prepară supă/ciorbă în cantitate mai mare și vei avea pe mai multe zile (trebuie doar să fie încălzită), wrap-urile și sandvișurile pot fi preparate foarte repede, salatele de orice fel aduc un plus de nutrienți (salată de fructe, salată de legume, salată de pește). Poate e chiar momentul să încerci preparate de care înainte fugeai: cuscus, sushi, tortilla, pancace / crepes, rețete cu ouă, plăcinte, germeni, rădăcini, caserole. Online-ul e plin, slavă Domnului, de idei de rețete, care mai de care mai sofisticate. Personal, ador slow cookerul și gătesc la el 4 din 7 zile. În plus, am mereu la îndemână ingredientele necesare pentru o salată mixtă și smoothie – soluție salvatoare gata în 5 minute!

Descoperă principiile Dietei Mediteraneene, declarată de specialiști cea mai sănătoasă dietă.

Aerisește des

Deschide frecvent geamul, aerisește, lasă aerul fără oxigen să iasă afară și adu în casă aer curat, bogat în oxigen. Lucrează de pe balcon sau din curte dacă este posibil (soarele este esențial pentru sănătatea noastră!)

Pune șoldurile în mișcare

Fă din mișcare o prioritate. Beneficiile mișcării sunt bine documentate și știute. Cu toate acestea, mișcarea ne ajută, de asemenea, să ne întărim intuiția, să ne simțim mai bine hormonal și să ne conectăm cu geniul nostru interior și care este în mod normal pus pe mut atunci când suntem mereu în agitație. Să stai la birou 8+ ore e total nesănătos, neproductiv și foarte probabil provoacă probleme de sănătate pe termen scurt și lung. Ia pauze regulate, plimbă-te prin casă, ia pulsul atmosferei din familie și dă o mână de ajutor dacă e posibil, fă mișcări de stretching timp de 10 minute pe oră (fără probleme chiar dacă ești într-o ședință sau aștepți să se finalizeze o activitate, așteptarea e mai distractivă și timpul trece mai bine). Dacă participi la ședințe fără a fi nevoie să iei notițe sau să îți partajezi ecranul, o poți face și „mergând la plimbare” pe lângă birou sau prin cameră.

 

4. Planifică-ți pauzele

Trage un pui de somn între două reprize de muncă intensă

Îți aduci aminte că există acest cuvânt, pauză? Când ți-ai luat ultima oară o pauză, fără să te simți vinovată? Când a fost ultima oară când ai tras un pui de somn între două reprize de muncă intensă, care necesitau concentrare și atenție? Dacă ești ca mine, probabil ai început să râzi când ai citit ideea. Adică... somnul pe timpul zilei e pentru când ești bolnav, nu? Dar, crede-mă, funcționează! Zilele trecute am tras un pui de somn în mijlocul dimineții unei zile de lucru și, imediat după, am reușit să realizez atât de multe lucruri! Recomand să pui o alarmă când te așezi la odihnă... Știu că a apăsa butonul de pauză e extrem de greu, eu și acuma mă lupt din plin cu instinctul de a trage cât de mult pot, recunosc că sunt din acea categorie de mame perfecționiste în serie și care vor să facă mult mai mult decât ar fi necesar. Dacă îmi fac o listă cu 4 lucruri de făcut, fac 5 – pentru că pot. Cu toate acestea, apăsând butonul de pauză este ca și cum ai antrena un cățeluș să facă pipi afară. Această practică permite să te prinzi din urmă și să îți creezi spațiul necesar pentru a-ți recupera energia, astfel încât să nu te simți zdrobită de atâta presiune și greutate pe umeri.

Apasă butonul de pauză intern

Începe prin a te opri din lucru: unul dintre principalele riscuri ale lucratului de acasă este că „lucrezi mereu”. Un ceas de perete bine poziţionat la birou te ajută să ştii mereu cât e ceasul. Nimic nu te face să pierzi noţiunea timpului şi astfel să îţi întârzii deadline-urile decât să nu ştii cât e ora exactă. Un ceas te va atenţiona mereu cât timp ţi-a mai rămas pentru a duce la bun sfârşit o activitate… sau când ar fi cazul să pui punct activității. Există întotdeauna un raport de terminat sau un e-mail de scris, dar asta nu înseamnă că ar trebui să fii online de când te trezești până te culci. Încearcă să ai ore fixe de lucru și consideră ceva în plus ca ceea ce este… ceva în plus! Ai grijă de relațiile tale – sunt esențiale!

Viața = muncă + familie / prieteni + tu + sănătate + învățare … echilibru!

(sortează după prioritățile tale – gândește-te bine!)

Testează ce funcționează pentru tine

Pentru a evita burnout-ul, am început să testez un sistem de pauze și mini concedii, pe care l-am învățat de la Pera Novacovici. Zile libere de deconectare:

Îmbrățișează pauza de ceai

La englezi, pauzele de ceai sunt tradiție. E un moment al zilei când totul se oprește. Își pun o ceașcă de ceai și alătură poate o felie de prăjitură sau niște biscuiți și își iau pauza. Majoritatea dintre noi însă ne bem cafeaua sau ceaiul în timp ce butonăm pe dispozitivele mobile sau laptopuri. Când ți-ai luat ultima oară o pauză ca să savurezi cu adevărat o băutură? Îmbrățișează ideea de pauză de ceai. Programează alarma în calendar și fă-l timpul tău sacru. Bea din ceașca ta preferată și trăiește clipa. Tu și acel elixir dulce și fierbinte. Nu contează că e vorba de cafea, ceai, turmeric latte, o ciocolată caldă cu sos de caramel, frișcă și bezele… e clipa ta de reconectare cu tine.

Aceste recomandări sunt un amestec de experiență personală, recomandări de bun simț și metode dovedite științific. Îndeplinesc eu toate aceste recomandări? Nu, dar lucrez la asta în fiecare zi – este o călătorie cu multe intersecții și priorități – așa că fac pași mici, experimentez și împărtășesc lecțiile. Așadar te invit: fă pași mici, experimentează și împărtășește descoperirile – împreună vom găsi soluții bune pentru condițiile noastre diverse. O Măsură Potrivită Tuturor nu va fi o soluție dorită – deci ia ce are sens pentru tine, dezvoltă-o în continuare… și rămâneți sănătoși!

 

Articol scris de Patricia Lidia - comunitatea VVV

Patricia Lidia este programator, scriitor și coach în idei și creativitate. Ce altă meserie ar fi mai potrivită pentru a înțelege algoritmii acestor platforme de care ne folosim zilnic, decât un programator, și ce altă meserie ar fi potrivită pentru a crea content creativ decât un scriitor și coach? 

Patricia a înțeles că pentru ca o afacere să funcționeze corect, pe lângă faptul că trebuie să fii mereu la curent cu noile trenduri în business, trebuie să ai grijă și de tine, astfel că ea te poate ajuta prin tehnici de meditație, Reiki și mindfulness pentru ca tu să fii bine din toate punctele de vedere și să ai succes din toate punctele de vedere. 

Pe Patricia o poți găsi aici:

Website | Instagram

Aboneaza-te la newsletter. Gratuit.

Fii la curent cu noutatile Viata Verde Viu.
Articole privind un stil de viata sanatos, retete si multe altele.

#munca de acasa #lucrul de acasa

Ce au mai parcurs alti cititori...

Cum iti pune multitasking-ul mintea in pericol?

Cum iti pune multitasking-ul mintea in pericol?

Stres ieșit de sub control? Încearcă aceste 3 exerciții yoga de respirație pentru calmare și resetare

Stres ieșit de sub control? Încearcă aceste 3 exerciții yoga de respirație pentru calmare și resetare

Oboseală, stres și anxietate - cauze și soluții

Oboseală, stres și anxietate - cauze și soluții
Adaugă comentariul tău
Primești săptămânal inspirație verdevie
promoții și prețuri speciale, acces la tombole și concursuri exclusive...
Termeni și condițiiCookiesConfidențialitate GDPRDisclaimer
Copyright 2021 Viata Verde Viu | Produse naturiste, sfaturi sănătoase și rețete gustoase. Toate drepturile rezervate.