0770 363 621 | GRATUIT PESTE 200 LEI
Hrana vie

De ce produsele din nucă de cocos sunt astăzi în trend? Top 10 beneficii

Nuca de cocos şi alimentele obţinute din nuca de cocos au devenit foarte apreciate şi frecvent folosite de către bloggerii culinari vegani şi raw vegani. Să fie oare de vină gustul exotic şi unic al nucii de cocos sau există anumite beneficii pentru

Nuca de cocos şi alimentele obţinute din nuca de cocos au devenit foarte apreciate şi frecvent folosite de către bloggerii culinari vegani şi raw vegani. Să fie oare de vină gustul exotic şi unic al nucii de cocos sau există anumite beneficii pentru sănătate, care fac din acest fruct un superaliment?

Află din acest articol care sunt produsele obţinute din nuca de cocos, ce beneficii au, cum se pot consuma şi dacă au contraindicaţii sau efecte adverse!

Nuca de cocos este un aliment deosebit de nutritiv şi sănătos, bogat în fibre, minerale şi vitamine, reprezentând, în multe zone în care creşte, principala sursă de hrană a localnicilor. Este prezentă în bucătăria numeroaselor popoare, fiind un aliment foarte versatil, uşor de gătit, care dă o aromă inconfundabilă preparatelor culinare.

În medicina tradiţională, nuca de cocos este, însă, un remediu natural important, deosebit de benefic în tratarea multor afecţiuni. Se crede că nuca de cocos întăreşte sistemul imunitar, reglează nivelul colesterolului rău (LDL), dar şi activitatea hormonală la femei, diminuează stresul, ajută la scăderea în greutate şi îmbunătăţeşte aspectul şi calitatea pielii.

Nuca de cocos este foarte apreciată şi des întâlnită şi în ritualurile de frumuseţe, uleiul de cocos fiind un ingredient cheie în produsele sau în măștile cosmetice pentru ten şi păr, datorită efectului său nutritiv şi emolient.

Haide să vedem în continuare ce produse obţinute din nuca de cocos putem folosi în alimentaţia noastră şi care sunt beneficiile acestora.

Cuprins

 

Ce este nuca de cocos?

Cocosul (Cocos Nucifera) face parte din familia palmierului. Numele se referă la copacul al cărui fruct este nuca de cocos. Din punct de vedere botanic, nu este o nucă, fiind clasificată fie ca o sămânță (cea mai mare din lume), fie ca o drupă, alături de cireșe și prune.

O nucă de cocos în stare matură poate ajunge până la 1,5 kilograme. Se poate utiliza în totalitate: conținutul apos, miezul, dar și partea fibroasă (coaja), în diverse industrii.

Când este încă tânără, nuca are un înveliș verde, iar partea din interior este mai gelatinoasă. Când ajunge la maturitate, coaja devine maro, iar apa dinăuntru ușor amară.

 

Principalele alimente obţinute din nuca de cocos

Din nuca de cocos se obţin mai multe produse pe care ar fi bine să le includem în alimentaţia noastră: apa de cocos, miezul nucii de cocos, laptele de cocos, uleiul de cocos, zahărul de cocos şi făina de cocos.

Uleiul de cocos

Cel mai cunoscut şi apreciat produs, în special în industria cosmetică, este uleiul de cocos.

Uleiul de cocos este uleiul vegetal cu cea mai mare concentraţie de acizi graşi, mai exact 90%, care, contrar a ceea ce s-ar putea crede, sunt benefici pentru sănătate. Datorită conţinutului de acid lauric, caprilic şi capric, care sunt asimilati rapid în organism, uleiul de cocos reprezintă o sursă minunată de energie. De aceea, uleiul de cocos este recomandat persoanelor care vor să slăbească şi celor care fac sport în mod regulat.

Totodată, studiile au arătat că aceste grăsimi au efecte terapeutice asupra organismului, cresc nivelul colesterolului „bun“ din organism şi protejează împotriva bolilor cardiovasculare. În plus, uleiul de cocos conţine cu 10% mai puţine calorii faţă de alte grăsimi vegetale.

Descoperă 54 de beneficii ale uleiului de cocos

Apa de cocos

Adesea confundată cu laptele de cocos, apa de cocos este cea care se aude atunci când iei o nucă proaspătă și o agiţi. Este săracă în calorii, dar bogată în electroliți: potasiu, calciu, sodiu. Prezenţa electroliților în organism este critică pentru funcționalitatea nervilor și a mușchilor, hidratare și menținerea nivelului ph-ul din sânge.

Este considerată o băutură energizantă perfectă pentru sportivii de performanţă, dar şi un mod simplu prin care îţi poţi detoxifia organismul.

Laptele de cocos

Laptele de cocos se obţine din miezul nucii de cocos şi este utilizat foarte des în mâncăruri şi dulciuri. Se găseşte în supermarketuri şi în magazinele naturiste, fiind un produs de bază în dieta raw-vegană.

Este un lapte vegetal foarte hrănitor, bogat în nutrienţi esenţiali: vitaminele C, E, B1, B3, B5, B6, fier, seleniu, calciu şi magneziu. Laptele de cocos este şi o sursă foarte bogată de calciu, deşi nu conţine lactoză, fiind o alternativă la îndemână pentru persoanele intolerante la lactoză. Datorită acidului lauric din compoziţia sa, laptele de cocos are proprietăţi antivirale, antibacteriene şi antiinflamatoare, ajutând organismul să facă faţă virozelor şi infecţiilor.

Citeşte mai multe despre beneficiile laptelui de cocos

Zahărul de cocos

Zahărul de cocos, cunoscut şi ca zahăr din sevă de cocotier, este un produs obţinut din seva florilor cocotierului. A fost utilizat ca indulcitor tradiţional timp de secole în regiunile unde cocotierii înfloresc, cum ar fi Asia de Sud-Est.

Zahărul din nuca de cocos este compus în principal din sucroză, care îi dă gustul dulce, asemănător caramelelor. Spre deosebire de zahărul alb rafinat, zahărul de cocos este minim procesat, păstrându-şi, astfel, intacte majoritatea mineralelor, şi are un indice glicemic mic, fiind indicat persoanelor diabetice sau pre-diabetice. De asemenea, zahărul de cocos conţine 16 aminoacizi esenţiali pentru buna funcţionare a creierului şi a metabolismului.

Află mai multe despre beneficiile zahărului de cocos

Făina de cocos

Producătorii vindeau iniţial făina de cocos fermierilor, care o foloseau ca îngrășământ sau produs furajer pentru animale. În ultimele decenii, pe măsură ce tot mai multe studii au arătat beneficiile pentru sănătate ale făinii de cocos, s-a mărit şi consumul acesteia de către oameni.

Făina de cocos este obţinută din pulpa nucii de cocos proaspete dată prin răzătoare. Pulpa este ulterior deshidratată şi degresată. Rezultatul este o pudră fină, care arată şi seamănă foarte mult cu faina de grâu.

Considerată un aliment funcţional, făina de cocos este o sursă bogată de fibre alimentare şi de proteine, nu conţine gluten şi are un indice glicemic scăzut.

Este recomandată, în special, persoanelor cu probleme inflamatorii apărute ca urmare a consumului de grâu şi gluten. Făina din nucă de cocos este sigură pentru cei ce suferă de boala celiacă sau au sensibilitate la gluten, au sindromul intestinelor permeabile sau diabet.

Înapoi la cuprins

Beneficiile nucii de cocos

Diversitatea produselor obţinute din nuca de cocos se oglindeşte în multitudinea de beneficii pe care le oferă sănătăţii noastre. Proprietăţile antioxidante, antivirale, antibacteriene şi antiinflamatoare ale nucii de cocos sunt transferate acestor produse, care devin, astfel, nu doar alimente foarte nutritive, ci adevărate remedii naturale împotriva anumitor afecţiuni. Iată care sunt principalele efecte benefice:

1. Reduce hipertensiunea arterială

Datorită proprietăţilor sale antioxidante, nuca de cocos se pare că poate fi de ajutor în cazul persoanelor cu tensiune crescută.

Un studiu nou, realizat în Brazilia, a arătat că efortul fizic asociat cu consumul de ulei de cocos poate reduce cu succes hipertensiunea, prin combaterea stresului oxidativ.

2. Ajută la menţinerea vivacităţii creierului

Un studiu internațional din 2014, publicat în revista Cell Metabolism, sugerează că o dietă bogată în grăsimi care conțin acizi grași cu lanț mediu, cum sunt cele din nuca de cocos, poate amâna semnele de îmbătrânire a creierului.

3. Îmbunătăţeşte sănătatea orală

Compușii antimicrobieni din cocos ajută la combaterea agenților patogeni din cavitatea bucală.  Un studiu realizat de cercetătorii indieni a concluzionat că "utilizarea sa poate contribui în mare măsură la sănătatea orală". Studii diferite de cel din India au arătat, de asemenea, că uleiul de nucă de cocos poate fi un remediu eficient pentru reducerea plăcii bacteriene şi prevenirea gingivitei.

4. Ajută în tratarea acneei

Un studiu realizat de Universitatea din San Diego a arătat că acidul lauric conţinut de nuca de cocos poate reprezenta un tratament natural împotriva acneei. Acidul lauric este un acid gras care are proprietăţi antibacteriene. Acest acid poate fi folosit ca un antibiotic natural împotriva Propionibacterium acnes, bacteria responsabilă de apariţia acneei.

5. Poate îmbunătăţi memoria

Un mic studiu realizat de cercetătorii spanioli a descoperit că uleiul de nucă de cocos ar putea avea o influență pozitivă asupra nivelului cognitiv al pacienților cu Alzheimer. Oamenii de știință din Noua Zeelandă și Australia sugerează, de asemenea, că uleiul de nucă de cocos poate fi benefic pentru persoanele cu probleme de memorie.

Înapoi la cuprins

6. Hidratează intens pielea uscată

Uleiul de nucă de cocos este utilizat în majoritatea cremelor sau a loţiunilor naturale pentru efectul său hidratant şi emolient. Cercetătorii de la Departamentul de Dermatologie din cadrul Centrului Medical Makati din Filipine au descoperit că uleiul de cocos este eficient în îmbunătățirea hidratării pielii, atunci când este folosit ca tratament pentru pielea foarte uscată.

7. Ajută în lupta împotriva candidei

Candidoza este o infecţie fungică, cauzată de ciuperca microscopică numita Candida albicans. Datorită acidului lauric din compoziţia sa, cocosul are capacitatea de a lupta împotriva infecţiilor bacteriene şi fungice.

Un nou studiu, condus de cercetătorii de la Universitatea Tufts, a constatat că adăugarea de produse din nucă de cocos în dieta noastră ar putea reprezenta o metodă naturală de prevenire a contaminării cu Candida.

8. Ajută în tratarea artritei

Datorită proprietăţilor antioxidante şi antiinflamatoare, cocosul este de ajutor în cazul persoanelor care suferă de artrită, spun cercetătorii indieni. Se poate folosi ulei de cocos, care se încălzeşte uşor şi în care se adaugă 2-3 linguriţe de camfor, apoi se masează articulaţiile inflamate şi dureroase. Acest amestec ajută la îmbunătăţirea circulaţiei sanguine, ameliorând inflamaţia şi durerea.

9. Reduce nivelul colesterolului din sânge

Conform multor studii, acidul lauric din nuca de cocos este un acid gras asociat cu menţinerea nivelului optim de colesterol şi protejarea sănătaţii inimii.

În cadrul unui studiu, 60 de voluntari sănătosi au primit un mic dejun cu lapte de cocos timp de cinci zile pe săptămână, pe o durată de opt săptamâni. După această perioadă, s-a observat că nivelul de colesterol “rău” (LDL) s-a redus, în timp ce colesterolul "bun" (HDL) a crescut semnificativ. Cercetătorii au concluzionat, astfel, că „grăsimea din nuca de cocos sub formă de lapte de cocos nu numai că nu are efecte negative asupra profilului de lipide asupra populaţiei în general, ci, dimpotrivă, are un efect benefic, determinând o scădere a colesterolului LDL şi o creştere a celui HDL.”

10. Reprezintă un îndulcitor foarte bun pentru diabetici

Întrucât are un indice glicemic redus, comparabil cu cel al fructelor sau legumelor, zahărul de nucă de cocos este o alegere potrivită pentru diabetici sau prediabetici.

În plus, zahărul din nuca de cocos conţine o fibră cunoscută sub numele de inulină. Aceasta fibră poate ajuta la încetinirea absorbţiei glucozei. Unele studii arată că inulina contribuie la reducerea absorbţiei glucozei, prin urmare, păstrează sub control nivelurile de glucoză din sânge. Un studiu efectuat de către Departamentul de Biochimie şi Terapie prin dietă de la Universitatea de Ştiinţe Medicale de la Tabriz sugerează că zahărul din cocos este util în cazul pacienţilor cu diabet zaharat de tip 2, îmbunătăţind unele niveluri de glucoză şi antioxidanţi din sânge, în timp ce scade nivelul de malondialdehida, un marker de stres oxidativ.

Înapoi la cuprins

Cum putem consuma nuca de cocos?

Aşa cum am văzut, există foarte multe moduri prin care poţi beneficia de efectele curative ale nucii de cocos. Pulpa se poate consuma în stare proaspătă sau sub formă de fulgi de cocos, lapte de cocos, ulei de cocos, zahăr sau făina de cocos. În plus, poţi bea apa de cocos, care este nutritivă şi bogată în electroliţi.

Laptele de cocos poate fi un înlocuitor foarte sănătos al laptelui de origine animală. Îl poţi adauga în cafea sau în orice reţetă care conţine lapte: sosuri, dulciuri, băuturi calde etc.

Uite aici câteva reţete cu lapte de cocos.

Zahărul de cocos este, de asemenea, o alternativă sănătoasă la zahărul alb rafinat, având un indice glicemic scăzut. Are un gust asemănător cu zahărul brun şi, de aceea, de multe ori, se găseşte în comerţ în amestec cu acesta. Atenţie, aşadar, când cumperi zahăr de cocos, asigură-te că este 100% pur. O altă atenţionare priveşte cantitatea în care zahărul de cocos poate fi consumat. Deşi are indice glicemic scăzut, acesta are acelasi număr de calorii şi de carbohidraţi ca oricare alt tip de zahăr, deci trebuie consumat cu moderaţie.

Uleiul de cocos poate fi utilizat la gătit, înlocuind cu succes orice alt tip de ulei vegetal: în soteuri, omlete, în porridge, supe, feluri principale. Este important, însă, să foloseşti un ulei organic, de calitate.

Poţi adăuga ulei de cocos şi în băuturile tale calde, în ciocolată caldă, cafea, ceai, sau în smoothie-uri, cărora le va da o consistentă cremoasă şi o aromă minunată.

Uleiul de cocos este des folosit şi la prepararea produselor cosmetice naturale cu rol hidratant şi emolient, dar şi ca ulei de masaj. Este bogat în nutrienţi, hrăneşte pielea şi îi conferă o textură catifelată.

Pentru că nu conţine gluten, făina de cocos este recomandată în special persoanelor cu intoleranță la gluten sau celor cu probleme inflamatorii. Se poate utiliza ca agent de îngroşare în sosuri, supe sau tocăniţe. Se poate folosi şi ca înlocuitor al făinii de grău. Datorită gradului ridicat de absorbţie, se recomandă păstrarea ei în frigider sau congelator, în recipiente etanşe pentru a evita atragerea umezelii.

Înapoi la cuprins

Contraindicaţii şi efecte adverse ale nucii de cocos

Nuca de cocos este considerată sigură atunci când est consumată ca aliment, dar şi atunci când este administrată sub formă de supliment. În unele cazuri, destul de rare, adulţii şi copii pot manifesta o reacţie alergică la nuca de cocos. Simptomele includ înroşirea ochilor şi dificultate la înghiţire.

În cazul femeilor însărcinate sau care alăptează, nuca de cocos este sigură pentru consumul ca aliment, însă nu există suficiente date ştiinţifice care să demonstreze siguranţa acesteia atunci când este administrată ca supliment. Aşadar, este bine să se evite consumul suplimentelor pe bază de nucă de cocos în timpul sarcinii şi alăptării.

Uleiul de cocos poate provoca reacţii alergice persoanelor cu alergie la nuca de cocos, produse cu nuca de cocos, polenul palmierului de cocos sau la alte plante din familia Arecaceae.

Deşi nuca de cocos este benefică persoanelor cu colesterol ridicat, trebuie menţionat faptul că, în cantităţi mari, aceasta poate duce la creşterea nivelului colesterolului.

Nuca de cocos este un superaliment bogat în grăsimi sănătoase, un remediu natural cu puternice proprietăţi antioxidante, antibacteriene şi antiinflamatoare.

Bucură-te de toate aceste beneficii ale nucii de cocos! Consum-o în stare proaspătă sau include produsele obţinute din nuca de cocos în băuturile, mâncărurile sau deserturile tale preferate.

*Acest material are scop informativ si nu inlocuieste sfatul medicului.

Articol scris de Alina Mihalache - echipa Viaţa Verde Viu

Aboneaza-te la newsletter. Gratuit.

Fii la curent cu noutatile Viata Verde Viu.
Articole privind un stil de viata sanatos, retete si multe altele.

SURSE

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25659569

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1550413114004525

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19387482

https://www.mindbodygreen.com/0-23955/11-proven-ways-coconuts-heal-just-about-everything.html

https://sunwarrior.com/blogs/health-hub/the-healing-wonders-of-coconuts

https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-1492/coconut

#nuca de cocos #nuca de cocos beneficii #produse din nuca de cocos

Ce au mai parcurs alti cititori...

Laptele de cocos: beneficii si retete

Laptele de cocos: beneficii si retete

54 de beneficii ale uleiului de cocos dovedite stiintific

54 de beneficii ale uleiului de cocos dovedite stiintific

Cum sa gatesti cu faina de nuca de cocos

Cum sa gatesti cu faina de nuca de cocos
Adaugă comentariul tău
Primesti saptamanal
inspiratie verdevie
Copyright 2019 Viata Verde Viu. Toate drepturile rezervate.