0770 363 621 | GRATUIT PESTE 200 LEI
Parenting

Cum să îți convingi copiii să mănânce sănătos. Trucuri care funcționează

Se întâmplă prea des ca încercarea de a ne convinge copiii să mănânce sănătos să se preschimbe într-o luptă epuizantă, cu negocieri interminabile, mai ales când există, mereu, la îndemână varianta snacks-urilor și a dulciurilor pe care cei mici le gă

Se întâmplă prea des ca încercarea de a ne convinge copiii să mănânce sănătos să se preschimbe într-o luptă epuizantă, cu negocieri interminabile, mai ales când există, mereu, la îndemână varianta snacks-urilor și a dulciurilor pe care cei mici le găsesc irezistibile.

S-ar putea, totuși, să avem, vești îmbucurătoare în acest sens. Studii recente ne arată că există strategii ușor de aplicat care izbutesc să îi lămurească pe copii să mănânce, fără proteste, alimentele nutritive, care îi ajută să crească sănătoși.

Ce spun studiile?

O echipă de cercetători de la Universitatea Washington State Vancouver a derulat recent un asemenea studiu, în cadrul căruia, au fost „testate” 98 de familii americane. Cum anume? Timp de 6 săptămâni, părinții din aceste familii le-au oferit la masă copiilor lor (în vârstă de 3-6 ani) alimente precum roșii, ardei gras, linte și quinoa. Unul dintre aceste alimente a fost servit în mod repetat, alături de un mesaj legat de importanța lui în alimentația copiilor, pe când celorlalte produse nu li se precizau în niciun fel rolul și beneficiile. La finalul studiului, s-a constatat că atunci când alimentul era servit la pachet cu un mesaj care îi promova calitățile, copiii erau mult mai tentați să îl încerce și chiar să dorească să îl consume în mod constant.

Cum sună un asemenea mesaj? E o propoziție pe înțelesul copiilor, dar corectă din punct de vedere științific, de genul: „Cerealele integrale te ajută să alergi mai iute și să sari mai sus” sau „Dacă mănânci fructe și legume, nu te îmbolnăvești” sau „Proteinele te ajută să înveți”. Simplu, nu? Cercetătorii au concluzionat, de asemenea, că dacă unui aliment i se atribuie un beneficiu specific, către care copilul aspiră („poți alerga mai iute”), mesajul e mult mai eficient decât dacă s-ar spune vag că respectivul aliment „e bun” și atât.

„Conversația din timpul mesei poate fi un moment potrivit în care să îi încurajezi pe copii să exploreze anumite alimente și să dezvolte obiceiuri alimentare sănătoase”, a declarat dr. Jane Lanigan, experta care a condus acest studiu. „De asemenea, e important să ne concentrăm pe mesaje pozitive, încurajatoare, orientate asupra beneficiilor decât asupra celor care presează, restricționează și scot în evidență consecințele negative”, a continuat dr. Lanigan.

Același tip de mesaj ar putea avea efecte dorite și atunci când vine vorba de interesul copiilor față de aspectul lor fizic și greutate. Un studiu realizat de către două cercetătoare de la Universitatea din Coimbra, Portugalia, a urmărit modul în care discuțiile despre alimentație din familie pot influența felul în care copiii își vor percepe propriul corp odată ajunși la maturitate. Se poate constata faptul că acei copii expuși unor mesaje critice și restrictive sunt cei care atunci când devin adulți, se jenează de propriul corp și au tipare alimentare inflexibile sau chiar tulburări de alimentație.

Dr. Bobbi Wegner, un psiholog clinician american specializat în psihoterapia de familie, îi îndeamnă pe părinți să fie foarte atenți atunci când fac remarci cu privire la aspectul fizic al diferitelor persoane și pot fi auziți de copiii lor. În locul unor mesaje critice, se recomandă ca părinții să își ajute copiii să se conecteze cu corpul lor și cu felul în care se simt atunci când și-l îngrijesc. „Căutați acasă oportunități de a vorbi despre cum vă simțiți atunci când mâncați sănătos și faceți mișcare. Întrebați-vă copiii când se simt mai bine. După o masă sănătoasă? După ce au băut multă apă? Insistați asupra faptului că atât corpul vostru, cât și al lor, funcționează în funcție de felul în care este tratat. Folosiți, drept analogie, exemplul cu mașina și combustibilul. Copiii vor înțelege că o mașină nu poate funcționa dacă puneți pietre în loc de motorină în rezervor.” (Dr. Bobbi Wegner)

Iată alte câteva trucuri, demonstrate științific, prin care veți reuși să vă convingeți copiii să mănânce sănătos:

1. Păstrați alimentele sănătoase la îndemână

Copiii nu își fac singuri cumpărăturile, ei vor mânca ceea ce le pun adulții la dispoziție. Prin urmare, asigurați-vă că păstrați fructele într-un un coș pe masă, la vedere, nu ascunse undeva în frigider. Și mâncați voi înșivă un măr pe post de snack. Copiii tind să imite obiceiurile celor mari.  

2. Apreciați alegerile sănătoase

Adresați-le copiilor un „Bravo” și un zâmbet larg atunci când aleg să mănânce fructe, legume sau alte alimente prielnice.

3. Oferiți alternative

În momentul în care copiii sunt tentați să mănânce prăjeli și dulciuri în exces, redirecționați-i către alte opțiuni. De exemplu, în loc să le oferiți cartofi pai, prezentați-le varianta alternativă de cartofi copți în cuptor (rețetă care nu implică decât o cantitate extrem de mică de ulei). Dacă vor acadele, o opțiune mai sănătoasă ar fi, de exemplu, să tăvăliți niște căpșune proaspete în puțin sos de ciocolată. Snacks-urile pot avea, și ele, o alternativă mai deșteaptă: nuci în loc de chips-uri, popcorn fără sare în loc de sticks-uri, sau dacă reușiți, morcovii cu humus ar fi o alegere grozavă.   

4. Nu folosiți mâncarea drept recompensă

În loc să le oferiți copiilor dulciuri sau „junk food” drept răsplată pentru vreo reușită sau o faptă bună, propuneți-le să faceți împreună ceva amuzant, preferabil un joc care include mișcare.

5. Implicați-vă copiii în pregătirea mesei

Cei mici sunt tentați să dea o șansă mâncării la prepararea cărora au participat și ei. Așa că ar putea primi sarcini ușoare precum măsurarea ingredientelor sau amestecarea acestora într-un bol cu salată. Gătitul poate dura astfel mai mult, dar rezultatul merită. Vor mânca și cei mici din acea salată!  

6. Prezentați culisele alimentelor

Curiozitatea specifică vârstei copilăriei poate fi un atu când vine vorba să îi învățăm să deprindă obiceiuri alimentare sănătoase. Așa că ar fi bine să îi implicăm în diferite activități de grădinărit, pentru a vedea cum se cultivă roșiile, ceapa verde sau alte legume care ajung ulterior în farfuria lor, să îi ducem în vizită la ferme sau în livezi, atunci când e vremea culesului fructelor.  

7. Nu faceți presiuni

Așa cum spuneam și mai devreme, nu e deloc o idee bună să ne forțăm copiii să mănânce anumite alimente. Cel mai probabil, vor opune rezistență sau vor crea o antipatie pe viață față de respectivul aliment. Încurajarea e cheia în astfel de situații. Nu vom eticheta produsele, drept „bune” sau „rele”, ci vom găsi toate mijloacele prin care să explicăm efectele benefice ale calciului sau ale antioxidanților.   

Sperăm că sfaturile de mai sus vă vor face viața mai ușoară dacă aveți copii mofturoși la mâncare. Nu vă promitem că cei mici nu vor mai arunca morcovii pe jos, dar, cu puțină perseverență, punerea în practică a acestor idei vă vor ajuta să faceți câțiva pași în direcția dorită.

Sacose Viata Verde Viu

Surse:

https://www.mindbodygreen.com/articles/how-to-get-kids-excited-about-eating-healthy-foods-according-to-research

https://www.mindbodygreen.com/articles/new-research-shows-how-to-talk-to-kids-about-food-to-promote-healthy-body-image

https://fit.webmd.com/jr/food/article/parents-food-smart-kids

Aboneaza-te la newsletter. Gratuit.

Fii la curent cu noutatile Viata Verde Viu.
Articole privind un stil de viata sanatos, retete si multe altele.

#alimentatie sanatoasa copii #copii mofturosi la mancare
Adaugă comentariul tău
Primesti saptamanal
inspiratie verdevie
Copyright 2019 Viata Verde Viu. Toate drepturile rezervate.