AcasaCopiiHrana VieCorpMinteSpiritReteteInvatam impreunaStiati ca..?
Despre noiEvenimente / programePoliticiContact
Dhyana Yoga - cursuri de meditatie si yoga

10 motive pentru care te simţi mereu balonat

Balonarea este atat de comuna in zilele noastre, incat este considerata epidemica. Nici nu este de mirare, daca luam in considerare dietele nesanatoase, stresul, utilizarea aproape zilnica a medicamentelor si expunerea la tot felul de poluanti.

Desi balonarea poate fi extrem de neplacuta – chiar jenanta daca este insotita de gaze sau de nevoia urgenta de mers la baie – uneori, poate fi un indiciu al unei suferinte mai grave. Balonarea este unul dintre cele mai comune simptome ale suprapopularii cu Candida, ceea ce poate duce la dezvoltarea altor afectiuni digestive, la o reactie autoimuna sau chiar la cancer in unele cazuri.

Simptomele balonarii

Balonarea este, in cuvinte simple, senzatia de gaze acumulate in sistemul digestiv, ceea ce face ca stomacul sa se umfle intr-un mod foarte incomod. Unii oameni chiar glumesc si spun ca arata ca si cum ar fi “insarcinati” cand balonarea devine foarte severa. Balonarea este diferita de acumularea de grasime in jurul stomacului, pentru ca este temporara si, in general, este cauzata de aerul care ramane blocat in stomac, facandu-l sa-si mareasca volumul.

Din fericire, in cele mai multe cazuri balonarea nu este un motiv de ingrijorare, putand fi rezolvata prin simple modificari in alimentatie si rutina, dar nu tot timpul. Pe langa senzatia de prea plin, de gaze si de durere in abdomen, trebuie urmarita si prezenta altor simptome. Acestea pot indica o alta afectiune de sanatate.

Cand apare balonarea, se va urmari si prezenta urmatoarelor simptome:

  • Febra
  • Iritatii sau mancarimi ale pielii
  • Ochi aposi, mancarimi in gat si alte semne de reactii alergice
  • Constipatie sau diaree
  • Voma sau greata
  • Sange in urina sau scaun
  • Pierdere in greutate neintentionata
  • Probleme cu mersul la baie
  • Dureri in jurul ganglionilor limfatici, inclusiv in zona inghinala, a gatului sau a subratului
  • Oboseala
  • Ceata mentala si probleme de concentrare
  • Menstruatie neregulata
  • Hemoroizi

Care sunt cauzele balonarii?

Sunt mult motive care pot explica balonarea – alergii, dezechilibre hormonale, disfunctia tiroidei, probleme intestinale si multe altele. Desi cauza pare dificil de identificat, cu cat stii mai multe despre o posibila reactie la alimente si la diferite situatii, cu atat intelegi mai repede ce anume iti declanseaza simptomele.

Balonarea in sine este, de obicei, o problema a digestiei. Pentru a complica si mai mult lucrurile, sunt multe aspecte care afecteaza sanatatea intestinala, abilitatea de a metaboliza mancarea si capacitatea corpului de a elimina in mod natural reziduurile alimentare. Avand in vedere ca sunt atatia factori diferiti care pot contribui la balonare – dintre care unii par sa nu aiba nicio legatura, cum ar fi somnul sau stresul – balonarea poate sa apara in orice moment la zilei sau al lunii.

Contrar parerii generale, balonarea nu este acelasi lucru cu grasimea abdominala si nici cu retentia de apa. Lichidele nu se pot acumula in stomac, desi este posibil ca, in paralel cu balonarea, sa retii apa in alte parti ale corpului (glezne, fata si picioare), in cazul unei afectiuni care le provoaca pe ambele. 

Cele mai frecvente cauze ale acumularii de gaze in intestine sunt: o digestie incorecta a proteinelor (ducand la fermentarea unor alimente), incapacitatea de a descompune zaharul si carbohidratii complet (anumiti compusi din zaharurile complexe au nevoie de enzime pentru a fi digerate complet, insa acestea pot lipsi la unii oameni) sau dezechilibre ale bacteriilor intestinale. In tractul digestiv exista miliarde de bacteria benefice si nocive, iar daca bacteriile “rele” le depasesc pe cele benefice din diferite motive, poate sa apara un dezechilibru care sa duca la balonare si la acumulari de gaze in exces.

Primul pas ar trebui sa fie identificarea unei probleme de sanatate care poate cauza balonarea.

10 cauze posibile ale balonarii

1. Tulburari digestive

Cei mai multi oameni care sufera de tulburari functionale gastrointestinale ca sindromul colonului iritabil, colita ulceroasa si boala celiaca sufera si de balonari, gaze, distensie si alte simptome. Unele rapoarte arata ca balonarea este frecventa in 23% pana la 96% dintre cazurile de sindrom de colon iritabil, 50% dintre cazurile de dispepsie functionala si in 56% dintre cazurile de constipatie cronica. 

2. Retentia de lichide (numita edem sau ascita)

Uneori lichidele din corp se pot acumula in jurul corpului, in zona abdomenului sau a pelvisului, cauzand balonare si o crestere temporara in greutate. Acest lucru poate face ca hainele si bijuteriile sa para mici, stomacul sa creasca in volum si sa apara dureri ale articulatiilor sau senzatia de piele stransa. Acest lucru se datoreaza unor boli de ficat si, in cazuri foarte rare, cancerului. Trebuie verificate si alte semne de insuficienta hepatica sau de hepatita, cum ar fi ingalbenirea pielii (icter), modificari in albul ochilor sau dureri la nivelul abdomenului.

3. Deshidratarea

Ai observat ca la o zi dupa consumul de alimente sarate sau de alcool, te deshidratezi si te balonezi? Oricat ar parea de ciudat, cu cat bei mai multa apa (sau consumi alimente cu continut mare de apa) si te hidratezi mai bine, cu atat te simti mai putin balonat. Deshidratarea si dezechilibrul electrolitic ingreuneaza digestia si "mersul regulat la baie”.

Cand corpul incearca sa-si revina dupa o perioada de deshidratare, retine mai multa apa decat de obicei pentru a preveni repetarea situatiei – in plus, poate sa apara si constipatia. Ceea ce inseamna ca, atunci cand, in cele din urma, te hidratezi corespunzator, vei retine apa in jurul taliei si te vei simti mai balonat.

4. Constipatia

Aceasta este una dintre cele mai evidente cauze ale balonarii – trebuie sa mergi la baie! Constipatia retine scaunul in intestine, cauzand o senzatie de stomac greu, dureri, disconfort si gaze. Motivul principal pentru care apare constipatia este consumul prea mic de fibre, prea putina apa, o viata sedentara sau lipsa de miscare si stresul.

5. Alergii sau sensibilitati alimentare

De multe ori alergiile, sensibilitatile si intolerantele alimentare (ca cea la lactoza, de exemplu) sunt motive frecvente pentru gaze si balonare. Alimentele care cauzeaza balonarea sunt lactatele, alimentele cu gluten (paine, paste, cereale etc) si anumiti carbohidrati denumiti colectiv FODMAP (carbohidrati de lant scurt).

Sunt zeci de alte alergii alimentare (ca cele la fructe de mare, alune si oua), insa acestea sunt mult mai cunoscute, pentru ca reactiile sunt mult mai vizibile. FODMAP sunt dificil de identificat, pentru ca sunt de multe feluri si fiecare persoana in parte are un grad diferit de toleranta. Cea mai buna metoda de a identifica alimentele care cauzeaza balonarea este o dieta de eliminare.

6. Suprapopularea bacteriana a intestinului subtire (sau SIBO)

Suprapopularea bacteriana a intestinului subtire (SIBO) este cauzata de un nivel excesiv de bacterii care traiesc in tractul digestiv, de obicei in intestine, unde se dezvolta fie in urma administrarii unui antibiotic, fie datorita inflamatiei si a unei digestii necorespunzatoare. In mod normal, tulpini diferite de bacterii traiesc in echilibru in colon, ceea ce contribuie la o absorbtie adecvata a nutrientilor esentiali, insa atunci cand bacteriile nocive invadeaza intestinul si devin predominante, deterioreaza captuseala interioara a stomacului si apar tot felul de simptome. Unele alimente pot produce simptome de SIBO si alte sensibilitati in tractul digestiv, mai ales cand este vorba de FODMAP care, in unele cazuri, pot fermenta prea mult in timpul digestiei. 

7. O infectie

Balonarea poate sa apara si in cazul unei infectii care mareste raspunsul inflamator in corp, cauzat de o crestere a celulelor albe in jurul organelor pelviene, urinare si gastrointestinale. Infectia poate fi insotita de febra, iritatii, durere si ganglioni inflamati.

8. Obstructia intestinala

Balonarea – insotita de constipatie, greata si voma – poate sa apara si ca urmare a obstructiei intestinale, cauzate de un tesut cicatrizat sau o tumoare. Cand acestea cresc si apasa pe intestine, il blocheaza si retin lichidele si scaunul. Este usor sa iti dai seama daca e vorba de obstructie intestinala cand scaunele sunt foarte dureroase si nu poti merge la baie normal.

9. Modificari hormonale

Sindromul premenstrual cauzeaza balonari si probleme digestive, marind predispozitia catre constipatie si retentia de apa. Acest lucru este comun si nu pune prea mari probleme, cu exceptia cazului in care este insotit de alte simptome grave ca menstruatie neregulata, fibroame sau crampe severe. Balonarea poate sa apara inainte sau in timpul menstruatiei, in functie de ciclul lunar si unele femei pot manifesta retentie de apa chiar si doua saptamani.

De ce apare balonarea inainte, in timpul si dupa ciclul menstrual? In primele zile ale ciclului lunar, numite si faza foliculara, creste nivelul de estrogen si se ingroasa membrana interna a uterului. In plus, balonarea este si mai intensa la ovulatie, cand se acumuleaza mai multe lichide si sange. In mod normal, cand o femeie este la menstruatie, va elimina lichidul in exces, tesuturi si sange, ceea ce va elimina si balonarea.

10. Cancer

Desi este o cauza mult mai rara, cancerul la colon sau cancerul uterin poate fi unul dintre motivele balonarii. De aceea, daca au fost incercate toate caile de eliminare a problemelor digestive, dar fara rezultat, este bine sa se consulte un medic.

Alimente indicate si contraindicate pentru balonare

Alimentatia joaca un rol important in reglarea cantitatii de mancare si de lichide care ramane in tractul digestiv. Pentru a face lucrurile sa “mearga”, dieta trebuie sa contina multe fibre, cel putin 25–30 de grame zilnic.  Fibrele pot fi luate din legume, fructe, nuci si seminte, cereale stravechi sau leguminoase. Desigur ca sunt multe alimente care pot cauza balonarea, insa, uneori, este vorba si de stilul de viata, nu doar de mancarea din farfurie.

Alimente care combat balonarea:

  • Probiotice: “Bacteriile bune” numite probiotice au un efect pozitiv asupra tractului digestiv, omorand bacteriile daunatoare, care pot declansa probleme si reactii digestive. Probioticele pot fi luate sub forma de suplimente sau din alimentatie: muraturi, varza murata, iaurt, chefir, kombucha.
  • Lactate crude: In cazul lactatelor, nutritionistii recomanda lactatele crude in favoarea celor din comert, pentru ca acestea din urma sunt pasteurizate sau omogenizate. Procesarea lactatelor omoara enzimele care sunt necesare unei bune digestii astfel incat persoanele care se stiu cu intoleranta la lactoza pot consuma lactate crude fara sa aiba reactii negative. Iaurturile cu arome este bine, de asemenea, sa fie evitate, pentru ca acestea contin ingrediente artificiale. De asemenea, branza maturata sau cruda este preferabila celei topite, iar chefirul si iaurtul pot inlocui laptele, pentru ca acestea contin mai putina lactoza.
  • Fructe si legume cu continut mare de apa: Legumele si fructele care contin multa apa, electroliti esentiali si enzime benefice sunt de ajutor pentru combaterea balonarii. Acestea includ legume cu frunze verzi, castravete, telina, fenicul, anghinare, pepene, fructe de padure, legume gatite la abur si legume fermentate sau murate.
  • Plante medicinale, condimente si ceaiuri: Plantele care au abilitati naturale de a calma digestia, ca ghimbirul, papadia, aloe vera si feniculul, s-au folosit de mii de ani. Unele plante actioneaza ca diuretice si elimina lichidul in exces din corp, in timp ce altele, ca ghimbirul, ajuta stomacul sa elimine continutul si relaxeaza muschii tractului digestiv, vindecand constipatia. Plantele se pot consuma crude (patrunjel, oregano, rozmarin etc), radacina proaspata de ghimbir, suc de aloe vera sau sub forma de ceaiuri sau uleiuri esentiale. Ceaiul verde este, de asemenea, antiinflamator si sprijina sanatatea intestinala.

Acum ca stim ce trebuie sa mancam, sa vedem ce trebuie sa evitam. Desigur, fiecare persoana este diferita si sensibilitatile difera de la om la om, insa exista anumite alimente care creaza cel mai des probleme:

  • Zaharul si gustarile dulci: zaharul fermenteaza in stomac, poate favoriza suprapopularea cu candida si inflamatia
  • Majoritatea lactatelor: in principal iaurturile cu arome, pentru ca acestea contin zahar si ingrediente artificiale, insa si alte tipuri de lactate, pentru ca procesarea acestora inlatura enzime importante
  • Cereale rafinate si produse din cereale: glutenul este greu de digerat de multi oameni, la fel ca si porumbul, ovazul si alte cereale
  • Unele legume mai greu de digerat, ca broccoli, varza, conopida, ceapa si chiar usturoiul, care contine sulf, precum si unele tipuri de carbohidrati FODMAP
  • Fasole si alte leguminoase
  • Bauturi carbogazoase
  • Guma de mestecat
  • In unele cazuri, anumite fructe care pot fermenta in stomac, cum e cazul merelor, perelor, piersicilor si a altor fructe cu samburi, precum si avocado
  • Indulcitori artificiali si alcooli din zahar: aspartam, sorbitol, manitol si xilitol

Sfaturi utile pentru a trata balonarea

1. Consulta-ti medicul

Multe afectiuni, factori si boli pot cauza balonarea, de aceea este bine ca medicul sa-ti recomande niste analize daca nu reusesti sa identifici problema de la baza. Nu exista o analiza care poate determina cauza balonarii, insa medicul poate cere mai multe teste pentru a identifica motivul: proba de scaun, analize de sange, ecografii pentru blocaje intestinale, analiza pentru tranzitul intestinal, clisma si teste de golire gastrica, manometrie esofagiana, analiza respiratiei, endoscopie sau colonoscopie cu biopsii.

2. Fa miscare

Miscarea fizica ajuta sistemul digestiv si combate constipatia, stimuleaza circulatia sangelui si a limfei (care este esentiala pentru detoxifiere). Pentru rezultate optime fa miscare cel putin 30-60 de minute zilnic si evita bauturile indulcite dupa antrenament!

Miscarea nu poate cauza balonare decat daca este facuta in mod excesiv. Un antrenament exagerat poate stresa corpul, ceea ce face ca glanda suprarenala sa elibereze mai mult cortizol. Exercitiile fizice trebuie sa te tina in forma, sa te faca sa te simti bine si nu sa aiba efectele opuse, creand dezechilibre la nivelul lichidelor din corp, al digestiei si al nivelului de stres.

3. Bea multa apa

Pentru ca fibrele sa-si faca treaba, trebuie sa consumi multa apa. Nu exista o cantitate fixa de apa, insa specialistii recomanda cel putin 6-8 pahare pe zi.

Sunt importante si lichidele consumate, desigur. Bauturile carbogazoase, mai ales daca sunt pline de ingrediente artificiale si indulcitori, pot inrautati balonarea. Acelasi efect il au si alcoolul si, uneori, bauturile cu cofeina. Cea mai buna alegere este apa, care poate fi infuzata cu felii de fructe sau lamaie, grepfrut, busuioc etc sau ceaiul de plante.

4. Redu stresul

Ai observat ca atunci cand esti obosit, nervos, trist sau coplesit de griji, nici digestia nu este prea buna? Stresul si anxietatea au un impact important asupra digestiei. Acest lucru se datoreaza relatiei dintre intestine si creier, care comunica prin nervul vagal, asa-numita “conexiune creier-intestine”. In captuseala tractului gastrointestinal traieste un tesut care comunica prin mesajele hormonale si chimice cu sistemul nervos central, numit sistemul nervos enteric. Creierul stimuleaza acest sistem sa produca enzime, saliva si secretii care ajuta digestia si sa controleze hormonii care raspund de pofta de mancare.

Anxietatea sau tristetea pot modifica aceasta linie de comunicare si creierul isi deviaza atentia de la digestie in efortul de a-si conserva energia si a o utiliza in alt scop. Nivelul ridicat de stres mareste productia de cortizol, care afecteaza nivelul de zahar din sange si modifica modul in care se secreta hormonii, cauzand aparitia foamei, constipatiei si a retentiei de apa.

In plus, cand esti stresat, nu ai tendinta de a manca sanatos, ci, dimpotriva, ai pofte alimentare nesanatoase, care pot balona. Acestea, combinate cu un metabolism un sistem digestiv lent, sunt reteta perfecta pentru dezastru. Solutia? Fa tot posibilul sa mananci incet si sanatos si sa reduci stresul, prin miscare, meditatie, rugaciuni si cat mai mult timp petrecut facand lucruri placute.

Sursa utilizata: https://draxe.com/bloated-stomach/

Like Share Share Tweet8464 vizualizari
loading...
loading...

Postat in categoria Corp

Etichete: balonare, deshidratare, digestie, digestie incorecta, motive, stres,

Adauga comentariul tau
Nume*
Url
Comentariu
Abonati-va gratuit

pentru cele mai noi articole
si promotii periodice.

Articole Recente

La 80 de ani acest cuplu aleargă la maraton pentru a sărbători 57 de ani de la căsătorie

La 80 de ani acest cuplu aleargă la maraton pentru a sărbători 57 de ani de la căsătorie

Compromisul-o cale sigură spre nefericire

Compromisul-o cale sigură spre nefericire

Uleiul esenţial pur de dafin, un ulei polivalent adjuvant in menţinerea sănătăţii

Uleiul esenţial pur de dafin, un ulei polivalent adjuvant in menţinerea sănătăţii

Cele 7 emotii principale si impactul lor asupra sanatatii

Cele 7 emotii principale si impactul lor asupra sanatatii

Tratarea naturala a mastitei, cea mai frecventa infectie a alaptatului

Tratarea naturala a mastitei, cea mai frecventa infectie a alaptatului

Show / Evenimente

Weekend de gatit in cuplu...la mare!

Weekend de gatit in cuplu...la mare!

BRIAN si ANNA-MARIA CLEMENT din nou la Bucuresti/13 martie/Hotel Caro

BRIAN si ANNA-MARIA CLEMENT din nou la Bucuresti/13 martie/Hotel Caro

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii - Plaiul Foii 2017

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii - Plaiul Foii 2017

Lansare Erus si valea rabdarii in Bucuresti, cantece, povesti si voie buna

Lansare Erus si valea rabdarii in Bucuresti, cantece, povesti si voie buna

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii

Scopul acestui site este de a promova un stil de viata sanatos si sustenabil in armonie cu natura .

SUNTEM PE RETELELE SOCIALE