Comandă telefonic 0770 363 621 Contul meuDespre noiContact
MeniuCaută
Diete

Tehnici sănătoase de gătire a alimentelor

După ce am aflat totul despre nutrienții esențiali pentru corpul nostru, nutriționistul Diana Mădălina Georgescu ne invită să descoperim împreună tehnicile sănătoase de gătire a alimentelor, altfel spus, cum să punem în farfurie cele mai aromate și delicioase alimente, fără să pierdem conținutul nutritiv al acestora.

Bine te-am regăsit! După un maraton teoretic printre nutrienții esențiali pentru corpul tău, îți propun o călătorie în culisele gătitului sănătos și ale gustului bun. Îți mai aduci aminte ce gust avea mâncarea bunicii? Supa și pilaful copilăriei? Plăcinta sau cozonacul? Oul proaspăt și brânza de casă? Oare cum de erau așa de bune? Hai să descoperim împreună răspunsul la aceste întrebări.

Importanța alimentației pentru sănătate

Starea de sănătate poate fi definită nu atât prin absența oricărei suferințe, cât mai ales printr-o maximă capacitate de funcționare a tuturor aparatelor și sistemelor care alcătuiesc organismul. Este influențată de doi factori: constituția (moștenită la naștere)  și mediul înconjurător (temperatură, umiditate, compoziția aerului, alimentația etc).

Dintre cei doi factori, mediul înconjurător, din care face parte și alimentația, este factorul determinant al dezvoltării organismului. Atunci când acesta este favorabil, poate ameliora sănătatea și poate dezvolta calitățile lui fizice și intelectuale până la randamentul maxim.

Din nefericire, este valabilă și situația inversă: aceea în care un mediu social sau fizic nefavorabil poate distruge sănătatea sau poate opri dezvoltarea calităților fizice și psihice ale individului. Începe să îți sune din ce în ce mai familiar, nu? Parte integrantă a mediului înconjurător, alimentația apare ca principal factor cu influență asupra organismului, așa cum a arătat renumitul cercetător rus I.P. Pavlov. 

Știi bine ce efect are o alimentație necorespunzătoare asupra organismului: randament fizic, mental și emoțional scăzut, fapt ce produce o serie de dereglări, multe dintre ele fiind ireversibile. Ce este mai grav este că o asemenea practică nu afectează doar generația în cauză, ci și pe descendenții acesteia. Altfel spus, semnele dezechilibrelor nutriționale vor putea fi observate și la copii tăi. Chiar și neglijarea câtorva aspecte (carența unor macro sau micronutrienți) produce efecte vizibile pe care le putem observa în afecțiunile așa-zis moștenite. Obiceiurile alimentare se transmit din generație în generație, alături de informația genetică, iar rezultatele afectează calitatea vieții. 

Abuzurile alimentare sunt și ele cauza directă sau indirectă a multor afecțiuni. Acestea cedează total sau parțial, mai repede sau mai puțin repede, în urma aplicării unor măsuri de corecție. 

Astfel, alimentația incorectă, (insuficientă, dezechilibrată sau excesivă) are influențe dăunătoare asupra sănătății tale. 

În unele cazuri, însă, deși alimentația ta are toți factorii nutritivi necesari și în cantitățile potrivite, efectul poate să fie tot unul în detrimentul sănătății. În această situație principala cauză este reprezentată de modalitățile greșite de preparare a alimentelor. 

 

Gastronomia - arta gustului bun

Înainte de a mânca alimentele, alegi să le prepari în diferite moduri, fie pentru a le crește savoarea, fie pentru a le face mai digerabile.

De-a lungul istoriei sale, pregătirea alimentelor a reprezentat o problemă din ce în ce mai importantă, ajungând până acolo încât să devină o adevărată artă.

Gastronomia reprezintă arta de a prepara alimentele într-un mod cât mai plăcut şi cât mai atrăgător pentru gustul omului. S-a remarcat, însă, că un preparat gustos nu este întotdeauna şi uşor tolerat de organism. Cercetări efectuate în domeniul nutriţiei au dovedit că modul de preparare al alimentelor poate reprezenta un factor nociv.

Este dovedit faptul că aspectul, mirosul și gustul plăcut al alimentelor produc o secreție abundentă de suc gastric de care depinde pofta de mancare și eficiența digestiei. Astfel, preocuparea pentru realizarea unei mese gustoase, variate și frumos aranjate nu este un lux, ci o necesitate. Sunt tehnici de gătit care dau o anumită savoare alimentului și provoacă secreție gastrică puternică (frigerea pe grătar). Alte feluri de mâncare (laptele, supele din făinoase) inhibă secrețiile digestive. 

Noi selecționăm singuri un anumit mod de preparare conform necesităților organismului atât din punct de vedere fizic, cât și emoțional. 

M-am întâlnit de foarte multe ori cu situația în care persoane pe care le consiliez în probleme de nutriție și care au ca obiectiv pierdere în greutate să considere că mâncarea sănătoasă este fadă și monotonă. Hai să combatem împreună această idee preconcepută!

 

Gastrotehnia - știința din spatele gustului. Metode de preparare termică a alimentelor

Atunci când îți propui să te hrănești sănătos trebuie mai întâi să gătești sănătos. Cunoscând transformările pe care le suferă alimentele în timpul preparării termice, vei putea alege tehnica potrivită pentru fiecare aliment, în funcție de ce urmărești: savoare, păstrarea nutrienților, protecție gastrică, normalizarea anumitor parametri (colesterol, trigliceride, glicemie). 

Și da, cu puțin exercițiu și reeducare alimentară, le poți avea pe toate la un loc!

 

Cu mici excepții, îți pregătești mesele folosindu-te de următoarele tehnici: 

  • Fierbere în apă
  • Fierbere la aburi
  • Înăbușire
  • Coacere sau frigere 
  • Prăjirea în grăsimi

 

Chiar dacă ai ales un stil de viață vegetarian, informațiile de mai jos le poți folosi atunci când pregătești mesele celor dragi sau pentru a sfătui la rândul tău pe cei cu care interacționezi.

Fierberea alimentelor în apă rece

Atunci când alimentele sunt introduse în apă rece și puse la fiert, atâta timp cât temperatura apei nu depășește 65℃, aceasta are rol extractor. Prin urmare nutrienții sunt solubilizați, dând apei de fierbere gustul caracteristic. Atunci când perioada de fierbere crește, supa va conține și o cantitate importantă din sărurile minerale și vitamine. Obținem astfel ceea ce se numește ”bulion”. Stimulează pofta de mâncare și secrețiile gastrice. 

Fierberea alimentelor în apă clocotită

Prin scufundarea alimentelor crude în apă clocotită, trecerea substanțelor de gust, a vitaminelor și mineralelor, în apă este împiedicată. Prin acest procedeu de pregătire, alimentele își păstrează aproape integral gustul și calitățile nutritive. Fierberea îndelungată care are la bază acest procedeu are ca finalitate obținerea unor preparate fragede și gustoase.

 

Înăbușirea în vapori de apă

O altă metodă de preparare a alimentelor este fierberea înăbușită într-un vas cu puțină apă și bine acoperit cu capac, în care se menține un circuit permanent de vapori. 

În această perioadă părțile fibroase suferă o predigestie. Această tehnică se folosește în general pentru alimentele mai tari și în dietoterapia unor afecțiuni: colită, gastrită hiperacidă, denutriție.

Frigerea pe grătar sau coacerea în cuptor

Pregătirea alimentelor prin frigere presupune expunerea directă a alimentului la radiațiile fierbinți emanate de flacără sau de curentul electric. 

Prin căldura uscată se obține o temperatură peste 100℃. Alimentele se așează pe grătarul foarte bine încins.

Ca și prepararea prin fierbere în apă clocotită, acest procedeu asigură păstrarea substanțelor hrănitoare în interiorul alimentelor. 

Pregătirea la cuptor presupune expunerea alimentului la temperaturi cuprinse între 75℃ si 300℃. 

 

Practicarea acestui procedeu se poate face prin mai multe metode:

 

  • ungerea alimentelor cu grăsime și prepararea într-un vas cu untură sau ulei; această metodă nu este recomandată celor care suferă de boli de stomac, din cauza faptului că, la final, alimentul va fi îmbibat în grăsime;
  • prepararea într-un vas cu o cantitate mică de apă care va fi înlocuită pe parcurs pentru a preveni arderea;
  • pregătirea în foaie pergamentată (hârtie de copt); alimentul va fi pregătit în suc propriu.

Prepararea alimentelor prin prăjire

Îți recomand să eviți această metodă de preparare. Expunerea alimentelor la temperaturile mari ale materiei grase duce la pierderea nutrienților: micro și macro. 

Alimentele prăjite vor păstra la suprafață un strat de grăsime care este iritant pentru stomac și colecist. 

Prăjirea prelungită, în afară de faptul că duce la pierderea vitaminelor din alimente, produce substanțe iritante pentru stomac. Cu cât temperatura de încălzire a grăsimii este mai mare cu atât substanțele rezultate sunt mai toxice. 

Totuși, dacă ispita este mare îți recomand:

Prepararea alimentelor prin prăjire nu este recomandată în afecțiunile digestive, hepatice și în afecțiuni cardio-vasculare.

 

Alternative sănătoase la preparate delicioase

Indiferent de stilul de viață și de alimentație pe care îl practici, împotriva ”gusturilor copilăriei” este cel mai greu sa lupți. Din cauza faptului că a scăzut calitatea alimentelor ești nevoit să faci ajustări și să te folosești de artificii de preparare pentru a obține aceleași gusturi. 

Îți împărtășesc în cele ce urmează câteva din metodele pe care le aplic eu pentru a prepara o mâncare gustoasă, dar în același timp sănătoasă.

Am scos de mult din obiceiuri prepararea alimentelor în ulei. Sunt două situații în care folosesc doar ulei la preparare:

În celelalte situații folosesc înăbușirea în apă. În funcție de ce vreau să obțin folosesc la început apă rece (zeamă gustoasă) sau apă clocotită (legume gustoase). 

Când timpul de preparare este scurt, adaug în apă o linguriță/lingură de ulei (în funcție de cantitatea de legume). Procesul presupunând o cantitate mică de apă, prezența uleiului va duce la formarea unei emulsii, dând o altă consistență și savoare părții lichide a preparatului.

Când timpul de preparare este îndelungat (de la 30 min. în sus) adaug uleiul după ce am stins focul.

După ulei, în cazul în care el nu era deja prezent, adaug condimentele. Amestec bine astfel încât aroma să ajungă în întregul preparat și apoi gust. Voi putea aprecia dacă mai este nevoie de sare.

Preparatul, al cărui gust este deja potențat de prezența condimentelor, va necesita cu siguranță mult mai puțină sare.

Sarea nu este solubilă în ulei și, datorită acestui fapt, ea va rămâne la suprafața legumelor. Gustul este cu totul altul și surplusul de sare de bucătărie este înlăturat.

Și la prepararea salatelor procedez la fel. Asezonez salata adăugând ulei, oțet/lămâie și abia la sfârșit sare. Același succes îl am și atunci când prepar sosul vinegretă și îl adaug în salată.

Pregătește-ți alimentele cu grijă și nu uita să adaugi la preparatele tale multă iubire. Este condimentul perfect în bucătărie.

Nu vreau să închei fără să îți doresc toate cele bune în noul an și fie ca ”Hrana să îți fie medicament și medicamentul hrana!” (Hipocrate)

Articol scris de Diana Mădălina Georgescu - comunitatea VVV

Terapeut și consilier pe probleme de nutriție și stil de viață, Specialist în comunicare
Pasiuni: orice activitate legată de echilibrul și sănătatea noastră fizică și emoțională.

O poți găsi pe Diana pe pagina ei de Facebook

 

 

 

Aboneaza-te la newsletter. Gratuit.

Fii la curent cu noutatile Viata Verde Viu.
Articole privind un stil de viata sanatos, retete si multe altele.

#tehnici de preparare a alimentelor #metode de preparare a alimentelor

Ce au mai parcurs alti cititori...

Ocolul farfuriei în câteva vorbe - alimentația sănătoasă și pierderea kilogramelor în plus

Ocolul farfuriei în câteva vorbe - alimentația sănătoasă și pierderea kilogramelor în plus

3 idei greșite care te împiedică să slăbești și 3 metode din psihologie pentru a-ți regla greutatea corporală

3 idei greșite care te împiedică să slăbești și 3 metode din psihologie pentru a-ți regla greutatea corporală

Intrebari si raspunsuri

Intrebari si raspunsuri
Adaugă comentariul tău
Primești săptămânal inspirație verdevie
promoții și prețuri speciale, acces la tombole și concursuri exclusive...
Termeni și condițiiCookiesConfidențialitate GDPRDisclaimer
Copyright 2021 Viata Verde Viu | Produse naturiste, sfaturi sănătoase și rețete gustoase. Toate drepturile rezervate.