Comandă telefonic 0770 363 621 Contul meuDespre noiContact
MeniuCaută
Boli si remedii

Imunitate scăzută la schimbarea de sezon? Află tot ce trebuie să știi pentru întărirea imunității

Toamna este o perioadă de trecere de la anotimpul cald la cel rece, în care organismul nostru se adaptează la noile condiții climatice. Pentru a-l ajuta să facă această trecere cu bine și pentru a contribui la întărirea sistemului tău imunitar și prevenirea răcelilor sau gripei, descoperă tot ce ai nevoie să știi despre alimentele, suplimentele și remediile naturale benefice pentru creșterea imunității.

imunitate scazuta

Speram ca toamna asta să fie lungă, frumoasă, caldă, aurie-ruginie, languroasă. Așteptam alintul toamnei cu o zbatere în stomac. Pentru că o iubesc și așa e când aștepți sa te întâlnești cu cineva drag! 

 

Well, well well, cum socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg, am primit o alta față a toamnei. Rece, friguroasă, cu vânt șfichiuitor, și pentru unii dintre noi cu răceli, viroze, gripe din cauza diferențelor mari de temperatură, și mai apoi temperaturilor reci, ca de sfârșit de noiembrie ...  

 

Pe unii dintre noi ne-a prins puțin în ofsaid, însă este timpul să ne gândim cum ne pregătim pentru sezonul rece.

Toamna este sezonul în care ne pregătim corpul pentru sezonul rece, este o perioadă de tranziție către anotimpul rece. Cel mai important rămâne însă, menținerea corpului în starea de echilibru (homeostazie). 

Este necesar să pregătim cum se cuvine întregul organism, însă e bine să acționăm cu precădere asupra : 

Iată ce vei afla din acest articol:

ghid-exercitii-oculare-geo-blog
 

Rolul și importanța căilor respiratorii 

Rolul principal al plămânilor este realizarea schimbului de gaze între mediul înconjurător (aer) și corp. Schimbul de gaze se face extrem de rapid la nivel pulmonar, între alveole și capilarele sanguine datorită diferenței de presiune între CO2 și O2. Suprafața totală de schimb de gaze la nivel pulmonar este de cca 130 m2. Plămânii au și un alt rol extrem de important: participă activ la reglarea metabolismului acido-bazic și la filtrarea sângelui.

Căile respiratorii joacă un dublu rol pe timpul iernii:  

De aceea este foarte important să avem grijă ca plămânii noștri să fie în stare optimă de sănătate pentru a putea să își îndeplinească rolul fiziologic.

Descoperă în acest articol 19 metode naturale de a-ți curăța plămânii

 

Sistemul imunitar - zidul de apărare al organismului

Sistemul imunitar este “armata interioară” a organismului care face diferența între ceea ce aparține organismului și ceea ce nu aparține organismului, adică încărcătura bacteriană, virală, agenți patogeni.

Organismul uman are două tipuri de apărare și protecție: 

 

  • Apărarea nespecifică – pielea, mucoasele, anumite tipuri de celule din organism, temperatura (febra) și mecanismele de reglare a temperaturii și inflamația; aceste sisteme de apărare nespecifică nu dispun de nici un fel de recunoaștere a unor agenților patogeni.

 

  • Apărarea specifică – mecanisme complexe foarte bine puse la punct, producția de anticorpi, sistemul imunitar.

 

Detoxifierea - de ce și cum?

Detoxifierea este primul pas către un sistem imunitar curat si către un organism sănătos. Este indicat ca toamna să facem o cură de detoxifiere - curățare a organismului. Este bine să detoxifiem ficatul și vezica biliară, plămânii și intestinele. Ajută mult o igienă bună a pielii, a glandelor sudoripare și nu în ultimul rând, a plămânilor. 

Cum ne detoxifiem organismul? Prin reducerea consumului de carne și produse din carne, limitarea consumului de lactate și produse lactate, produse de patiserie care contin gluten si alti alergeni. 

Este bine să bem mai multă apă de calitate, fructe și legume proaspete și cât mai puțin prelucrate termic, sucuri proaspete de fructe și legume, de preferinta bio, pentru a fi siguri ca nu consumăm și pesticide odată cu alimentația sănătoasă. 

Îți recomand și articolul Detoxul, Da sau Nu? Află tot ce trebuie să știi despre Detoxifiere

 

Vitamine și minerale pentru întărirea imunității

Alimentația este pe primul loc pentru că este sursa primară de vitamine, antioxidanți, minerale, micro si macroelemente, iar toamna putem beneficia din plin de “farmacia verde” ascunsă în recoltele bogate. 

Iată o scurtă trecere în revistă a celor mai importante vitamine și minerale care ne ajută la întărirea sistemului imunitar și sursele alimentare (naturale) de proveniență:

Vitamina A si Carotenoidele 

Vitamina B5 

Vitamina C 

Magneziu  

Legume: ridichi, morcovi, praz, varză, pătrunjel rădăcină 

Fructe: pere, mere, castane comestibile, nuci, scorțișoară, ghimbir, piper negru, piper de Cayenne, nucșoară. 

 

Suplimente pentru creșterea imunității

Putem ajuta sistemul imunitar și funcționarea lui optimă, în echilibru a organismului, prin adăugarea în rutina zilnică a unor suplimente care s-au dovedit benefice. 

Suplimentele sunt necesare din mai multe motive, unul și cel mai important fiind scăderea valorii nutritive și a încărcăturii vitaminice a fructelor și legumelor. Studii de specialitate vin să susțină și să dovedească aceste afirmații.

Iată câteva dintre acestea, pe care ți le recomand în această perioadă:

Quercitina 

Un bioflavonoid cunoscut pentru proprietățile sale antioxidante (neutralizeaza radicalii liberi care sunt la originea inflamatiei), antiinflamatoare și antialergice, quercitina se gaseste în mod natural în mere, ceapa, ceai verde, fructe de pădure și vin roșu. Se găsește și în ginkgo biloba si sunatoare. Este bine tolerat de organism atat vreme cat nu se abuzează consumul. Însă în doze mari (mai mari de 1 gram / zi) poate avea efecte secundare cum ar fi senzatie de amortire usoara a membrelor superioare și inferioare, dureri de cap, deranjamente stomacale si poate cauza probleme la nivelul rinichilor.

Zincul

Zincul are un rol important in imunitatea la nivel celular, proprietăți antibacteriene și antiseptice, formarea oaselor, ajută funcțiile cerebrale, regenerează funcția hepatica. 

Vitamina C

Cunoscută pe scară largă, vitamina C susține funcțiile biologice, precum sinteza colagenului și vindecarea rănilor, cu rol în susținerea și întărirea imunității, ajuta la protejarea celulelor și menținerea lor sănătoase,  menținerea sanatatii pielii, vaselor de sange, oaselor și cartilajelor.

Vitamina D3

Cunoscută pe scară largă, vitamina D3 menține nivelurile normale de calciu și fosfor din sânge, cu rol în menținerea funcției musculare și în întărirea sistemului imunitar. 

Descoperă vitaminele și vitaminele pentru creșterea imunității din magazinul nostru verde viu!

 

Ritualuri pentru fortificarea organismului și prevenirea afecțiunilor specifice anotimpului rece

Vă propun câteva “ritualuri” de Toamnă, si nu numai, care au ca scop fortificarea organismului:

 

Remedii naturiste pentru întărirea imunității

Cu siguranță că fiecare dintre noi a încercat remedii naturiste pentru imunitate, însă există soluții pe care le folosim pentru că am observat de-a lungul timpului că ne fac bine, ne îmbunătățesc tonusul, ne îmbunătățesc nivelul de energie, starea de concentrare. 

Ciuperci funcționale

Sugerez ca stimulatori ai sistemului imunitar, trei ciuperci: shiitake, maitake si reishi, folosite dintotdeauna in Japonia si China. La noi se găsesc sub forma de capsule. Sigur că pe lângă rolul de “booster” imunitar, rolurile lor sunt multiple și vă invit să le descoperiți.  

Superalimentele sunt, de asemenea, aliați de încredere pentru un sistem imunitar puternic. Citește și articolul Superalimentele - aliații unei imunități de fier

Probiotice

Probioticele sunt indicate și recunoscute pentru stimularea imunității. Sunt colonizate la nivelul florei intestinale, prima barieră imunitară și este nevoie să fie menținută în stare de sănătate optimă (se poate reînnoi când este nevoie, prin consum de probiotice).

 

Astragalus

Astragalus, o plantă mai puțin cunoscută pe la noi, își face intrarea glorioasă în scenă tot datorită stimulării imunității, dar și cu alte beneficii pentru organism, demne de luat în seamă. Face parte din categoria plantelor „adaptogene”, (ajutând organismul să răspundă la atacurile și dezechilibrele la care este supus în fiecare zi), fiind un excelent stimulator tonic și nu numai. 

Echinaceea

Echinaceea, minunea grădinilor, din cauza frumuseții florilor dar și a efectelor pentru sănătate, este una dintre cele mai studiate plante medicinale datorită proprietăților sale de imunostimulator. Combate inflamațiile din organism, afecțiunile tractului respirator superior, fiind bogată în antioxidanți.  

Uleiuri esențiale

Am lăsat la sfârșit uleiurile esențiale, datorită faptului ca sunt folosite pe scară tot mai largă. Este necesar să le folosim în deplina cunoștință de cauză, în siguranță, pentru a evita incidente mai puțin plăcute. Mai mult nu înseamnă mereu, mai bun!  

Uleiurile esențiale pot fi difuzate în aerul ambiant în fiecare zi sau în anumite perioade (epidemie, oboseală, stres), dar și uneori pot fi aplicate direct pe piele (după diluarea corespunzătoare într-un ulei vegetal) prin frictionare sau masaj. Cele mai recunoscute uleiuri esențiale pentru sistemul imunitar sunt ravintsara, eucalipt radiata, niaouli, arbore de ceai, cimbru (cu conținut de tujanol), oregano, cuișoare, scorțișoară. 

Proprietățile antivirale ale uleiurilor esențiale sunt date de moleculele pe care le conțin și la amestecarea mai multor uleiuri este posibil ca acțiunea acestora sa fie potențată.  

Uleiul esențial Ravintsara este minunat pentru puterea sa antivirală și de stimularea imunității, este, de asemenea, bronhodilatator și expectorant.  

Uleiul esențial de eucalipt radiata, împreună cu Ravintsara, este una dintre cele mai puternice  “sinergii” de uleiuri esentiale antivirale și imuno-stimulante, și este, de asemenea, expectorant și foarte bine tolerat pe piele și prin inhalare. Combinația acestor 2 uleiuri este foarte eficientă în condiții virale.  Atenție, ca măsură de precauție, uleiurile esențiale nu sunt recomandate copiilor mici și femeilor însărcinate sau care alăptează. Vă sfătuiesc să consultați un aromaterapeut sau un naturopat pentru ca dozele precise să fie ajustate conform nevoilor dumneavoastră.  

 

Am trecut rapid în revistă cele mai la îndemână acțiuni, ritualuri, alimente, suplimente și remedii naturiste pentru menținerea unui sistem imunitar sănătos, activ, capabil să facă față provocărilor aduse de schimbarea de sezon.

Vă urez să treceți cu bine peste răcoarea toamnei, să ajungeți în starea de Echilibru a organismului, care este esența, cheia unei sănătăți optime în corp, minte si spirit!  

Articol scris de Monica Ionescu - Naturopat, Terapeut Reiki, Masoterapie și Aromaterapie

Ca formație, sunt Inginer Chimist cu Master în Chimie în 1993, Water Advisor. În 2017 am decis să renunț la slujba corporativă (în Canada, unde emigrasem de ceva vreme) și să îmi îndeplinesc visul și menirea, adică am ales o slujbă dedicată oamenilor pentru că mi-am dat seama că aceasta este misiunea vieții mele. Tatăl meu avea o vorbă: “dacă dezbraci un medic de halatul alb , rămâne un inginer”. Eu am decis să fac invers, să imbrac halatul alb și să practic medicina complementară, alternativă și integrativă.
Am devenit Naturopat Diplomat în 2019, cu competențe în Trofologie (știința care se ocupă cu combinarea corecta a alimentelor) și sunt membru al Asociației Internaționale a Naturopatilor Higionomisti (Association Internationale de Naturopathie Hygionomiste) și Asociației RITMA (Regroupement des intervenants et thérapeutes en médecine alternative din Quebec, Canada/Asociația Practicienilor și Terapeutilor de Medicina Alternativă).
Am fost atrasă întotdeauna de Medicina Complementară, Alternativă și Integrativă, drept pentru care am continuat să studiez și am devenit Terapeut Reiki (Grandmaster Usui Divine Yu) și Theta Healer. De când m-am întors în țară, studiez Arta Masajului și am devenit Terapeut în Masoterapie (somatic, reflexoterapie, bețe de bambus, etc.).
În practică, combin terapii care au ca scop menținerea corpurilor fizic, emoțional, spiritual în stare de echilibru și sănătate optimă și prevenirea bolilor degenerative. Ajut oamenii să trăiască viața într-un corp sănătos, pe principul: “Mens Sana in Corpore Sano”.
Curiozitatea și dorința mea de a trăi un stil de viață sănătos au transformat pasiunea într-o profesie pe care o fac cu drag, acasă, în România.

O puteți găsi pe Monica aici:
Website | Facebook

Descoperă toate remediile pentru cresterea imunității din magazinul nostru verde viu!

 

Aboneaza-te la newsletter. Gratuit.

Fii la curent cu noutatile Viata Verde Viu.
Articole privind un stil de viata sanatos, retete si multe altele.

#crestere imunitate
Adaugă comentariul tău
Primești săptămânal inspirație verdevie
promoții și prețuri speciale, acces la tombole și concursuri exclusive...
Termeni și condițiiCookiesConfidențialitate GDPRDisclaimer
Copyright 2021 Viata Verde Viu | Produse naturiste, sfaturi sănătoase și rețete gustoase. Toate drepturile rezervate.