Comandă telefonic 0770 363 621 Contul meuDespre noiContact
MeniuCaută
Interviuri

Ce mâncăm în vacanță pentru a evita acumularea de kilograme în plus? Interviu cu Alina Trifu, consultant în nutriție și stil de viață sănătos

Te pregătești de concediu? Ai pus la punct toate pregătirile pentru o vacanță de vis. Îți dorești cât mai multă odihnă, relaxare și cât mai puține restricții alimentare. Cum evităm, totuși, acumularea de kilograme în plus în vacanță? Află ce alegeri alimentare ar fi bine să faci în concediu de la Alina Trifu, consultant în nutriție și stil de viață sănătos și fondatorul iHealth.

E vară, e vacanță, e perioada concediilor. Pentru mulți dintre noi relaxarea supremă înseamnă să lenevești pe un șezlong sau într-un baldachin, cu o carte bună în mână și o băutură aromată și răcoritoare alături, să te bucuri de preparate delicioase și peisaje superbe. După aceste experiențe minunate, ajungi acasă și constați că acul cântarului îți joacă feste. Cum evităm acumularea kilogramelor în plus în vacanță? Citește ce ar trebui să faci pentru a scăpa de grija kilogramelor în plus la întoarcerea din concediu.

VVV: Salut. Cine ești și cum ai ajuns să activezi în domeniul sănătății? Povestește-ne despre activitatea ta.

alina trifu

Alina Trifu: Sunt Alina Trifu, consultant în nutriție și fondatorul iHealth, speaker în cadrul workshop-urilor iHealth Corporate, cu teme de nutriție și stil de viață sănătos, pentru companiile care doresc să ofere acest beneficiu angajaților, și organizator de cursuri de gătit pentru copii în școli și grădinițe.

 

Am făcut voluntariat în cadrul unui proiect de nutritie în secția de oncologie pediatrie a spitalului Marie Curie. O perioadă scurtă, 2017-1018, am fost Ambasador Food Revolution, proiect despre educația alimentară pentru copii, inițial de Jamie Oliver.

 

De asemenea, sunt editor pe teme de nutriție pentru blogul ihealth și pentru revistele Elle România și Psychologies.

 

Abordez problema nutriției și a unui stil de viață sănătos din perspectiva echilibrului, departe de extreme, seturi de reguli sau diete predefinite. Cred cu tărie că ceea ce se întâmplă în farfurie ne definește ca oameni și vorbește despre calitatea vieții pe care o trăim. Consumul asumat și responsabil de azi, ne transformă în persoanele pe care le vom vedea mâine în oglindă, ne modelează nu doar fizicul, ci și caracterul și mintea.

 

Conceptul iHealth - eating for tomorrow înseamnă trăiește clipa cu responsabilitatea zilei de mâine. Totodată, promovează cultura moderației vizavi de o activitate pe care o desfășurăm zilnic, și anume mâncatul.

VVV: Care este viziunea ta asupra unui stil de viață sănătos? Care sunt cele mai frecvente recomandări pe care le faci în acest sens?

A.T.: Iubesc și recomand stilul de viață guvernat de echilibru, nu de extreme. În egală măsură avem nevoie de reguli, de rutină și de predictibilitate, de organizare, dar și de excepții și bucurii. Este important să mâncăm corect și cât mai puțin procesat în cea mai mare parte a timpului, dar să ne și bucurăm de mici răsfățuri din când în când. Se spune că proporția este de 80% mâncat corect și 20% excepția plăcerilor vinovate. Eu zic că trebuie să privim dincolo de procente și să admitem, nu doar declarativ, că farfuria trebuie să conțină mai degrabă legume decât zahăr.

Dacă ținem cont de faptul că, vizual, farfuria corectă conține pe jumătate legume crude și salate sau legume bogate în apă gătite sănătos, un sfert proteine și un sfert (sau mai puțin) carbohidrați cu amidon, lucrurile merg doar în direcția bună, indiferent de obiectivele noastre legate de starea de sănătate sau kilogramele de pe cântar.

În afară de ceea ce mâncăm, este bine să fim atenți la toții pilonii care ne susțin, la ansamblul stării de bine: hidratare făcută pe tot parcursul zilei cu înghițituri mici, mișcare, somn suficient și odihnitor, relaxare psihică.

VVV: Este vară, este perioada concediilor, când ne dorim cât mai multă odihnă, relaxare și cât mai puține restricții alimentare. Cum evităm acumularea de kilograme în plus în vacanță?

A.T.: Capcanele în vacanță nu stau neapărat în înghețată mâncată zilnic, acesta fiind un zahăr pe care îl știm și ni-l asumăm. În schimb cocktailurile de tot felul, cafelele reci cu adaos de siropuri și arome, sosurile pentru salată, alcoolul în exces sunt lucrurile de care ar trebui să ne ferim, mai ales în vacanță.

 

VVV: Ce facem dacă ne-am luat bilete la all inclusive, dar ne dorim să avem o alimentație sănătoasă și să evităm îngrășarea? Ce feluri de mâncare putem consuma fără grijă? 

A.T.: Păstrând regula bunului simț în farfurie și mentinând echilibrul celor 3 mese și a 1-2 gustări este destul de simplu să gestionăm vacanța și din punct de vedere alimentar. Alimente cât mai simplu gătite, cât mai puțin procesate.

La micul dejun putem alege ouă, brânzeturi și legume crude, iaurt integral, cereale, dacă avem varianta integrală și neîndulcită. Prânzul, precedat de o gustare de fructe, cu proteine, salate și legume, iar cina, mai ușoară, cu supe, ciorbe sau salate mai consistente. 

Dacă alegem paste, pizza sau risotto, proteină cu garnitură de cartofi, este bine să le consumăm la masa de prânz și să le alăturăm o salată cu frunze verzi.

Pentru a consuma caloriile unui desert, acesta se va mânca în prima parte a zilei, în locul unei gustări.

VVV: Trebuie să fim atenți și la combinațiile alimentare pe care le facem?

A.T.: Doar dacă ai constant stări de balonare și disconfort digestiv este de preferat să încerci să eviți combinarea mai multor tipuri de proteină de origine animală sau proteină cu carbohidrați care conțin amidon (cartofi, orez, paste) la aceeași masă. De asemenea, fructele consumate imediat după o masă principală, ca desert, pot da diverse stări de disconfort digestiv.

VVV: Vara avem parte de fructe din belșug, care mai de care mai gustoase și mai sănătoase. Putem consuma fructe la orice masă și în orice cantitate?

A.T.: Fructele sunt o gustare, nu o masă principală. O porție consumată în prima parte a zilei hidratează, satisface pofta de dulce, aduce aport de vitamine și minerale.

VVV: Înghețata îngrașă? Câtă înghețată putem mânca într-o zi?

A.T.: Tot ceea ce este în exces îngrașă. Dacă vorbim de sorbeto fără adaos de zahăr, putem consuma o porție zilnic, în loc de gustarea de fructe. Înghețata cu zahăr sau îndulcitori intră în categoria alimentelor cu titlu de excepție, dacă vrem să ne păstrăm greutatea constantă și starea de sănătate pe termen lung. Cu alte cuvinte mai răruț că-i mai drăguț. Dar, dacă alegi să mănânci înghețată zilnic în perioada vacanței, alege înghețată artinazanală făcută cu ingrediente simple, puține și de calitate.

 

VVV: Ce recomandări ai în privința băuturilor răcoritoare? Ce opțiuni sănătoase și cu puține calorii avem atunci când suntem în vacanță?

A.T.: Termenul sănătos devine perimat în același context cu băutură răcoritoare. Singurul lichid care nu este metabolizat de organism, având doar rol de hidratare este apa. Putem bea, pentru plăcerea gustului și senzația de răsfăț și “ceva bun” specific vacanței, apă aromatizată cu felii de fructe, felii de legume, ierburi aromatizate (mentă, busuioc), batoane de scorțișoară sau anason stelat. Limonada îndulcită cu un strop de miere mai poate fi o opțiune, dar cu măsură, mierea, pe lângă beneficii, având și destule calorii.

VVV: Au apărut de ceva timp aplicații mobile care calculează necesarul caloric zilnic și monitorizează caloriile consumate la fiecare masă. Este obligatoriu să-ți cântărești alimentele și să calculezi numărul de calorii, dacă vrei să-ți menții greutatea sau să slăbești?

A.T.: Mai degrabă cred că ajută să ținem cont de schema farfuriei corecte - jumătate să fie cu legume crude sau salate ori legume bogate în apă gătite la cuptor, la abur, înabușite, un sfert din farfurie să fie cu proteină vegetală sau animală, iar celălalt sfert să îl ocupe carbohidrații cu amidon, în varianta lor integrală. Sigur că aceste proporții pot fi diferite în funcție de obiectivul fiecăruia sau de anumite afecțiuni medicale. Dacă ținem cont de aceste proporții alături de mișcare, hidratare și un somn bun, nu mai este nevoie să ne complicăm existența monitorizând caloriile de la fiecare masă.

VVV: Există anumite superalimente sau suplimente naturale pe care le recomanzi în general clienților tăi?

A.T.: Suplimentele nu se recomandă în general, ci doar în contextul în care analizele medicale arată o carență sau o afecțiune. Medicul care cunoaște tot istoricul medical și poate privi situația în ansamblul ei poate spune dacă este nevoie de suplimente, de care și în ce doză.

VVV: Ce recomandări ai pentru persoanele care suferă de anumite afecțiuni? La ce ar trebui să fie atenți atunci când sunt în vacanță și nu-și pot prepara singuri mesele?

A.T.: Aceste recomandări le oferă medicul curant. Eu pot spune doar să aleagă cea mai bună variantă din ceea ce au la îndemână și să informeze în prealabil personalul unității de cazare în cazul în care au nevoie de feluri de mâncare hiposodate sau alte cerințe speciale.

VVV: Unde putem afla mai multe despre tine și activitatea ta?

Mă puteți găsi pe:

Website | Facebook | Instagram

Interviu realizat de Alina Mihalache - echipa VVV

Aboneaza-te la newsletter. Gratuit.

Fii la curent cu noutatile Viata Verde Viu.
Articole privind un stil de viata sanatos, retete si multe altele.

#stil de viata sanatos #cum sa nu te ingrasi in vacanta

Ce au mai parcurs alti cititori...

Are nevoie un sportiv de o dietă specială? Despre alimentație și sport cu dr. Șerban Damian, nutriționistul Echipei Olimpice de Baschet Feminin

Are nevoie un sportiv de o dietă specială? Despre alimentație și sport cu dr. Șerban Damian, nutriționistul Echipei Olimpice de Baschet Feminin

Elementele esențiale pentru o viață echilibrată, fericită și armonioasă. Interviu cu Mihaela Roșianu, medic, terapeut nutriționist și instructor yoga 

Elementele esențiale pentru o viață echilibrată, fericită și armonioasă. Interviu cu Mihaela Roșianu, medic, terapeut nutriționist și instructor yoga 

Alimentația sănătoasă și nutriția oncologică. Interviu cu Diana Artene, nutriționist-dietetician, doctor în nutriție oncologică

Alimentația sănătoasă și nutriția oncologică. Interviu cu Diana Artene, nutriționist-dietetician, doctor în nutriție oncologică
Adaugă comentariul tău
Primești săptămânal inspirație verdevie
promoții și prețuri speciale, acces la tombole și concursuri exclusive...
Termeni și condițiiCookiesConfidențialitate GDPRDisclaimer
Copyright 2021 Viata Verde Viu | Produse naturiste, sfaturi sănătoase și rețete gustoase. Toate drepturile rezervate.