Comandă telefonic 0770 363 621 Contul meuDespre noiContact
MeniuCaută
Diete

De ce painea si carbohidratii rafinati creeaza dependenta

Afla de ce paine alba si carbohidratii rafinati sunt nocivi pentru sanatatea noastra si ce probleme pot genera.

Imagineaza-t lanuri intinse, cu spice aurii de grau, ce se apleaca in bataia soarelui, sub cerul albastru … o imagine idilica si reprezentativa pentru ceea ce odata a fost Granarul Europei. Graul este o sursa completa de hrana de mii de ani. Ne-a ferit de foame si a contribuit la dezvoltarea unor mari civilizatii. Cu toate acestea, graul de azi nu mai este ce a fost si, pe langa multe alte cereale, contribuie la o epidemie crescanda a obezitatii.

Asa cum dr. William Davis ne-a comunicat in cadrul Conferintei Longevitatea Acum ®, graul stramosilor nostri nu se compara cu ceea ce consumam noi in ziua de azi. Fara a depasi o jumatate de metru inaltime, graul modern este o versiune pitica a graului din trecut, care ajungea pana la umeri si era foarte dens nutritiv. In plus, cele mai multe produse din grau, care se consuma in prezent sunt ultra rafinate si cel mai probabil rancede.

Atunci de ce nu ne putem abtine de la cereale si carbohidrati? Sunt multe aspecte legate de consumul acestor produse, din punctul de vedere al sanatatii, iar una dintre acestea este capacitatea lor de a crea dependenta. S-a estimat ca pana la trei patrimi dintre persoanele supraponderale au o dependenta de paine si alti carbohidrati.

 

Esti si tu dependent?

Iata cateva semne care indica faptul ca ai putea avea o problema cu carbohidratii:

* Ai pofte puternice de produse de panificatie, precum paine, fursecuri, biscuiti, prajituri, paste etc.
* Ai un sentiment de calm si confort dupa ce consumi astfel de produse
* Ai o preferinta clara pentru produsele de panificatie, comparativ cu orice alt tip de produse

* Simti nevoia sa mananci mai multe produse cu continut bogat in carbohidrati imediat dupa ce te-ai ridicat de la masa

Natura adictiva a painii sau a produselor din paine se manifesta cand, de exemplu, te-ai decis sa renunti la paine o perioada, insa cand vezi cosul de paine in fata ta nu te poti abtine. Pentru unele persoane cateva felii de paine la masa sunt suficiente, in timp ce altii par sa nu se mai sature si consuma si gustari dulci intre mese. Ce anume provoaca aceasta dependenta de paine si carbohidrati?

Iata ce se intampla la nivel fizic

Painea si multe alimente din cereale procesate sunt carbohidrati rafinati, goliti de nutrienti si fibre. Carbohidratii sunt practic molecule de zahar unite intre ele. Acest tip de molecule pot patrunde cu usurinta in sange. Zaharul intra in sange usor, dar lanturile de zahar, asa cum sunt cele continute de produsele de panificatie, patrund MASIV in sange, mult mai repede decat zaharul obisnuit.

Cand aceste lanturi de carbohidrati se descompun in organism, creste nivelul de glucoza, ceea ce determina corpul, pentru a se proteja, sa elibereze insulina pentru a scoate zaharul din sange si a-l depozita sub forma de grasimi. Daca se elibereaza prea multa insulina, vei simti brusc nevoia de a consuma mai multa paine si mai multi carbohidrati, pentru a-ti recupera “energia”. Totul se transforma intr-un cerc vicios, apare rezistenta la insulina, ceea ce inseamna ca insulina nu mai este produsa in mod corect si glucoza ramane blocata in organism, ducand in cele din urma la aparitia diabetului de tip 2.

Satisfacerea apetitului pentru dulciuri si carbohidrati datorita acestui ciclu inseamna ca sangele va avea mereu zahar la dispozitie. Insulina prezenta constant in sange nu este un semn bun, pentru ca poate dezvolta rezistenta la insulina. Corpul va prefera sa consume zahar pentru a produce energie, fiind disponibila, si va apela la grasimi numai atunci cand rezerva de zahar se termina. Cand avem o dieta bogata in carbohidrati, corpul incepe sa-si piarda capacitatea de a arde grasimi pentru a produce energie. Poftim mai mult zahar pentru a ne reface rezervele de zahar transformate in grasime si cu timpul corpul "uita" ca poate arde grasimi pentru a produce energie, iar noi crestem in greutate.

Interesant este ca un mic dejun ‘sanatos’, cu ‘cereale integrale’ contine aceeasi cantitate de zahar ca bomboanele!

Motivatia emotionala

Pe langa efectele fizice, exista si un efect psihologic al consumului de paine. Graul este greu de digerat. Acest lucru atrage o cantitate mare de sange si o directioneaza catre tractul digestiv. Pierderea sangelui incetoseaza mintea si creeaza un efect de "coma alimentara”. Painea este un aliment “recompensa” pentru ca este asociata cu o senzatie de bine, si chiar daca mintea este adormita, multi oameni prefera aceasta senzatie atunci cand sunt stresati, obositi sau nefericiti din diverse motive.

Zaharul mareste si nivelul de triptofan din creier, creand o senzatie de somn. Cresterea triptofanului mareste cu timpul si nivelul de serotonina din creier, care ne creeaza sentimente de multumire si satietate. Mai mult decat atat, recompensa imediata primita dupa consumul de carbohidrati este o crestere brusca de dopamina: acelasi neurotransmitator care actioneaza cand sunt consumate droguri si amfetamine. Aceasta crestere brusca poate duce la aparitia unor ganduri invazive si la cresterea poftelor alimentare daca nu se iau masuri.

Cercetatorii de la Institutul National de Sanatate din SUA au descoperit ca painea stimuleaza receptorii opioizi ai creierului cand este consumata, creand o senzatie euforica. Cu cat mancam mai mult, cu atat vrem mai mult. Din cauza aromei, texturii si continutului glicemic ridicat al painii si al carbohidratilor este dificil sa renunti la ele odata ce ai inceput sa le consumi. In plus, 40% dintre persoane trec printr-o etapa similara cu renuntarea la droguri atunci cand vor sa nu mai consume aceste produse, ceea ce poate descuraja procesul de "renuntare".

Cercetatorii de la Universitatea din Bordeaux, Franta, au aratat intr-un studiu efectuat in 2007 ca atunci cand sobolanii au avut de ales intre un inlocuitor de zahar si cocaina intravenoasa, 94 % dintre ei au ales indulcitorul fara calorii. Concluzia a fost ca stimularea intensa a acestor receptori prin diete alimentare bogate in zahar genereaza un semnal al recompensei in creier la fel de intens, ce poate depasi mecanismele de autocontrol, determinand aparitia dependentei. Acest lucru este posibil prin stimularea centrului de dopamina — aceeasi cale neurala din creier pe care o stimuleaza si cocaina si amfetaminele.

Spre deosebire de droguri, impactul acestor carbohidrati nu se limiteaza la reprogramarea sistemului neurologic. Scurtcircuiteaza sistemele corpului reprogramand intreg metabolismul, marind depozitele de grasime neutilizabila si crescand poftele care alimenteaza intregul ciclu.

Si, desigur, consumul de paine este doar o solutie temporara, care nu rezolva problemele unei persoane, fie ele emotionale sau nutritive, de aceea oamenii sunt predispusi sa manance mai mult decat au nevoie fara sa gaseasca o satisfactie reala in mancare.

 

Si, ca orice alt drog, efectele pozitive se atenueaza in timp, insa dependenta ramane. Astfel ca trebuie sa consumam mai multi carbohidrati pentru a atinge aceeasi senzatie de placere. Luam in greutate, primim tot mai putine senzatii recompensatorii si tot mai multe probleme metabolice.

Dupa patruzeci de ani in care s-a promovat o alimentatie cu un continut scazut de grasimi si predominant in cereale, putem vedea ca dependenta creata de carbohidrati anihileaza sistemul natural de aparare al organismului, facandu-ne sa mancam mai mult decat ne trebuie, ceea ce ne determina sa luam in greutate si sa avem o nutritie proasta in acelasi timp. Carbohidratii ne fac sa continuam sa ii consumam, desi ne ruineaza sanatatea si ne fac sa fim respinsi de societate.

gluten grau

Sursa foto : http://goo.gl/bsRiTc

Pana nu demult ni se spunea ca o alimentatie bogata in cereale este sanatoasa. Daca mancam paine si produse de panificatie, mai ales cele facute din cereale integrale, totul e in regula, nu?

Din pacate, raspunsul este "nu prea". In prima parte au fost descrise proprietatile adictive fizic si emotional ale graului si cerealelor. In aceasta parte a doua, discutam si despre alte aspecte legate de un consum prea mare de paine si alimente cu carbohidrati.

Conform recomandarilor alimentare elaborate inca din anii '70, carbohidratii, inclusiv cerealele, ar trebui sa constituie intre 45 si 65 % din totalul de calorii consumate – o mare parte din alimentatia noastra zilnica. Aceleasi zaharuri si produse cu amidon, prezente in tot ce nu este grasime, alcatuiesc in mare parte mesele fiecarei persoane, prin paine, porumb, cereale, cartofi, fursecuri, suc, bauturi carbogazoase, paste sau pizza.

De la momentul elaborarii recomandarilor mentionate mai sus, in SUA s-a produs o explozie de cazuri de obezitate si diabet. La radacina problemei s-a aflat o convingere gresita, conform careia prea multe grasimi ingrasa. Acum este limpede ca, de fapt, carbohidratii sunt problema obezitatii - nu grasimile.

In prezent invatam despre importanta indicelui glicemic al alimentelor. Indicele glicemic este modul in care se masoara cat de repede zaharul din mancare intra in sange dupa ce este consumat. Cu cat zaharul intra mai repede in sange, cu atat indicele este mai mare si poate dauna mai mult sistemului nostru.

Painea din grau integral si painea alba au acelasi indice glicemic, 71 si respectiv 72. Ambele sunt mai mari decat zaharul (62)! Valorile indicilor glicemici te pot surprinde. Un mic dejun "sanatos" cu cereale (71) poate avea un indice glicemic mai mare decat un baton de Snickers (55).

O masa bogata in grau blocheaza sistemul digestiv, irita intestinele si genereaza un raspuns imunitar puternic inflamator. Unul dintre motivele acestor probleme o constituie o proteina lipicioasa din grau, numita gluten. Auzim vorbindu-se mult despre gluten, dar intelegem cu adevarat ce este? Cuvantul “gluten” isi are radacinile in cuvantul latinesc folosit pentru lipici. Stii ca in copilarie foloseai faina si apa ca sa faci un fel de adeziv? Acest adeziv ajunge in tractul digestiv cand mananci produse ce contin gluten. Nici nu-i de mirare ca acest tip de produse ne infunda sistemul digestiv!

Odata digerat, graul ingroasa sangele; incetinirea circulatiei incurajeaza dezvoltarea ciupercilor. Graul nedigerat devine materie fecala ce trebuie eliminata, ramanand in intestine chiar si cateva saptamani, unde fermenteaza. Acest proces te face sa te simti balonat pentru cateva zile dupa ce ai consumat prea mult grau sau faina.

Alte probleme cu cerealele

Glutenul nu este insa singura problema cu graul. Consumul exagerat de cereale poate cauza si alte probleme nutritionale.

Zaharul din sange: carbohidratii, painea, sunt in general alcatuiti din lanturi simple de zaharuri si cand aceste lanturi se rup prin descompunere, determina o crestere serioasa a nivelului de glucoza in sange. Dupa digestia rapida a zaharurilor, nivelul de glucoza din zahar scade vertiginos, ducand la formarea unui cerc vicios de foame si pofte de carbohidrati. Cerealele contin si amilopectina A, un supercarbohidrat care mareste zaharul din sange mai mult decat zaharul tos sau orice alt carbohidrat. De exemplu, doua lingurite de paine din grau integral maresc zaharul din sange mai mult decat o fac sase lingurite de zahar tos! In plus… cam la doua ore dupa consumul excesiv de carbohidrati te vei simti manat de o noua pofta de a "rontai" si vei cauta iar ceva de mancare.

Deficienta nutritiva: Fitatii din cereale blocheaza absorbtia de fier si zinc cu pana la 90%. Iar, pe parcursul procesarii, cea mai sanatoasa parte a boabelor de cereale este inlaturata, ramanand numai partea acida si deficitara nutritional.

Obezitate: Gliadina este o alta proteina din grau care actioneaza ca opiumul si stimuleaza apetitul. Din cauza gliadinei, o persoana consuma in medie cu 400 calorii MAI MULT pe zi decat o persoana cu o dieta fara cereale. Pe parcursul unui an, se acumuleaza destul de multe kilograme in acest fel! Gliadina contribuie si la tulburari de comportament la copiii cu ADHD, indiferent ca au sau nu sensibilitate la gluten.

Mucus: Toate cerealele rafinate (Graul, Ovazul, Secara, Orzul, Alacul etc.) produc mucus in corp. Corpul produce mucus ca parte dintr-un mecanism de aparare pentru protectia celulelor, a tesuturilor si a organelor de acizii daunatori prezenti in aceste produse. Desi mucusul ne protejeaza, are si efectul secundar de a congestiona plamanii si caile respiratorii, precum si de a ingreuna digestia.

Renuntarea la dependenta de paine poate fi dificila, dar beneficiile pentru sanatate merita cu prisosinta efortul. Incepe cu pasi mici si renunta la paine timp de doua saptamani. Vei vedea ca poftele alimentare se reduc sau dispar cu totul dupa aproximativ o saptamana.

Aboneaza-te la newsletter. Gratuit.

Fii la curent cu noutatile Viata Verde Viu.
Articole privind un stil de viata sanatos, retete si multe altele.

SURSE

http://www.longevitywarehouse.com/ourblog/the-problem-with-carbs-and-bread-its-more-than-gluten-part-2

#dependenta #gluten #paine #carbohidrati simpli

Ce au mai parcurs alti cititori...

Daca eviti glutenul, dar iubesti painea, iata 3 alternative mai sanatoase

Daca eviti glutenul, dar iubesti painea, iata 3 alternative mai sanatoase

Ce se intâmpla daca renunti la a mai consuma pâine alba

Ce se intâmpla daca renunti la a mai consuma pâine alba

Glutenul, un pericol nebanuit

Glutenul, un pericol nebanuit
Adaugă comentariul tău
Primești săptămânal inspirație verdevie
promoții și prețuri speciale, acces la tombole și concursuri exclusive...
Termeni și condițiiCookiesConfidențialitate GDPRDisclaimer
Copyright 2020 Viata Verde Viu | Produse naturiste, sfaturi sănătoase și rețete gustoase. Toate drepturile rezervate.