0770 363 621 | GRATUIT PESTE 200 LEI
Invatam impreuna

Vorbesti in somn?

Vorbitul in somn(cunoscut si ca „somnilocvie”) este o tulburare de somn ce implica vorbitul inconstient cand esti adormit. Felul in care se prezinta tulburarea poate sa difere foarte mult de la om la om, cu vorbitul spontan in timp ce aceia carora pe

Vorbitul in somn(cunoscut si ca „somnilocvie”) este o tulburare de somn ce implica vorbitul inconstient cand esti adormit. Felul in care se prezinta tulburarea poate sa difere foarte mult de la om la om, cu vorbitul spontan in timp ce aceia carora persoana li se adreseaza, observa ca aceasta le vorbeste in somn. Vorbitul in somn poate lua diferite forme, de la bolboroseala, mormaituri si chestii fara sens, pana la declaratii complicate si complet coerente.

Vorbitul in somn i se poate intampla oricui, desi pare a fi oarecum mostenit si afecteaza barbatii si copiii mai des decat femeile. Cel mai comun factor declansator este privarea de somn, utilizarea alcoolului si drogurilor, febra, stresul sporit, anxietatea si depresia. Mai este vazut si ca un simptom in contextul altor tulburari de somn, terori nocturne, treziri in stare de confuzie, mersul in somn, apneea de somn si tulburari comportamentale REM.

Vorbitul in somn poate interveni oricand in timpul noptii si in oricare stadiu al somnului. In partea de inceput a noptii, oamenii tind sa se afle in stadiile mai profunde ale somnului(stadiul 3/4), si creierul este practic scos din functie si in refacere dupa evenimentele zilei. In timpul acestui stadiu, vorbitul in somn tinde sa sune mai mult ca un mormait sau bolborosit. Somnul devine mai usor pe masura ce progreseaza noaptea, creierul nostru devenind tot mai activ, procesand emotii si amintiri(somnul REM si stadiile 1 si 2). In timpul acestor stadii ale somnului, vorbitul in somn tinde sa fie mai inteligibil pentru un tovaras de pat sau de camera si poate deveni narativ.

Citeste si articolul: Importanta somnului pentru sanatatea fizica si psihica

Desi nu este vatamator fizic, vorbitul in somn poate fi extrem de jenant pentru unii oameni. Mai poate sa fie o sursa majora de deranj pentru oricine se afla in apropiere si vorbitul in somnincearca sa adoarma, chiar ducand la insomnie pentru cei care impart camera cu acea persoana. Pacientii care vorbesc in somn s-ar putea sa evite somnul in preajma altora, datorita preocuparii de a nu tulbura somnul altora, iar cei ce vorbesc in somn se ingrijoreaza adesea ca vor spune ceva ce ar putea fi jenant sau problematic.

Multi oameni incearca sa decodeze experientele lor de vorbit in somn, dar realitatea este ca de fapt continutul poate fi complet aleatoriu(intamplator) sau vag legat de experientele trecute sau prezente. Ca rezultat, incercarea de a decoda vorbitul in somn ar putea fi imposibila. Fapt interesant: intrucat vorbitul in somn intervine in afara starii de constienta, nu este nici macar admisibil ca proba procesuala( la tribunal).

Pentru majoritatea oamenilor, vorbitul in somn intervine pentru putin timp si nu impune vreun tratament. Daca se intampla de mai multe ori pe saptamana, perturba somnul partenerului de pat, sau daca ai temeri in a adormi langa altii, discuta cu un specialist in domeniu pentru a exclude orice alte eventuale tulburari medicale sau psihiatrice care ar putea sa cauzeze sau inrautateasca problema. Daca vorbitul in somn intervine dupa varsta de 25 de ani, este posibil sa insoteasca alte probleme medicale sau psihiatrice. In cazurile severe, vorbitul in somn ar putea fi asociat cu convulsii nocturne.

O igiena adecvata a somnului(d. ex. mentinerea unor ore de culcare si trezire constante, evitarea alcoolului si tutunului noaptea, evitarea cafeinei incepand cu dupa-amiaza), obtinerea unui somn integral nocturn in fiecare noapte, si minimizarea stresului si anxietatii, toate sunt de ajutor si pot reduce evenimentele de vorbit in somn. Desi de obicei nu necesita tratament, dincolo de o adecvata igiena a somnului, cazurile mai severe de vorbit in somn pot fi ajutate prin medicatie si/sau psihoterapie.

Partenerii de pat adesea relateaza ca dopurile de silicon pentru urechi, un ventilator sau un generator de zgomot de fond(„zgomot alb”) pot reduce zgomotul facut de cel ce vorbeste in somn. Daca vorbitul in somn este deosebit de tare sau frecvent si perturba somnul partenerului de pat, s-ar putea sa fie mai bine ca sa se doarma in camere separate, pana cand vorbitul in somn este adus sub control. Somnul temeinic pe timpul noptii va duce la mai putine frictiuni intre membrii cuplului si va imbunatati starea de spirit a amandorura.

 Surse pentru acest articol cuprind:

http://www.huffingtonpost.com/2014/02/02/sleep-talking_n_4617216.html

Aboneaza-te la newsletter. Gratuit.

Fii la curent cu noutatile Viata Verde Viu.
Articole privind un stil de viata sanatos, retete si multe altele.

#somn #somnilocvie #vorbitul in somn

Ce au mai parcurs alti cititori...

Foloseste-te de perne pentru a dormi mai bine

Foloseste-te de perne pentru a dormi mai bine

De ce dormim?

De ce dormim?

Ciclurile lunii si influenta acestora asupra somnului

Ciclurile lunii si influenta acestora asupra somnului
Adaugă comentariul tău
Primesti saptamanal
inspiratie verdevie
Copyright 2019 Viata Verde Viu. Toate drepturile rezervate.