AcasaCopiiHrana VieCorpMinteSpiritReteteInvatam impreunaStiati ca..?
Despre noiEvenimente / programePoliticiContact
Dhyana Yoga - cursuri de meditatie si yoga

Ce sa mananci pentru a avea o vedere mai buna

In copilarie probabil ti s-a spus ca morcovii sunt buni pentru vedere. Si aceasta pentru ca morcovii (la fel ca si alte legume si fructe galbene si portocalii) sunt bogati in beta caroten, care este un carotenoid al provitaminei A, ceea ce inseamna ca este convertit in vitamina A in corp.

Vitamina A este importanta pentru sanatatea ochilor, in special pentru vederea pe timpul noptii, pentru ca favorizeaza producerea unui pigment numit rodopsina, la nivelul retinei, care ajuta ochii sa detecteze niveluri scazute de lumina si ne ajuta sa vedem pe timpul noptii. Astfel, deficienta de vitamina A cauzeaza ceea ce se numeste "orbire nocturna".

Insa nu numai beta carotenul este carotenoidul care contribuie la sanatatea vederii. Din cei aproape 600 de carotenoizi, douazeci s-au descoperit la nivelul corpului si numai doi la nivelul ochilor. Acestia sunt luteina si zeaxantina, care nu pot fi sintetizate de corp si sunt prezente mai ales in legumele cu frunze verzi. Dupa ce sunt consumati, acesti 2 carotenoizi raman la nivelul maculei, zona interioara a retinei, care are o concentratie mare de celule tip fotoreceptori.

Cantitatea de luteina si zeaxantina din macula (numita “pigment macular”) este destul de redusa in cazul multor oameni, datorita consumului scazut de verdeturi. Retina este tesutul cel mai activ din punct de vedere metabolic din corp, iar luteina si zeaxantina furnizeaza o protectie antioxidanta. Mai mult, pigmentul macular reduce orbirea si mareste contrastul si acuitatea vizuala si actioneaza ca un filtru pentru a proteja macula de daunele luminii albastre. Lumina albastra este o parte a luminii vizibile (si cea a soarelui), iar dispozitivele electronice si cele de iluminat maresc expunerea la aceasta lumina, in special pe timpul noptii.

Ideea ca verdeturile verzi sunt benefice pentru vedere a inceput sa castige teren acum aproape douazeci de ani in timpul cercetarilor despre degenerarea maculara  ca urmare a vârstei, o boala in care fotoreceptorii din macula se deterioreaza si se pierd progresiv, afectând vederea. Degenerarea maculara ca urmare a vârstei este cauza principala a orbirii in intreaga lume. 

In 1994, in cadrul unui studiu s-a descoperit ca un consum total ridicat de carotenoizi a fost asociat cu un risc mai redus de boli, iar luteina si zeaxantina au fost carotenoizii specifici asociati cu acest rezultat. In ceea ce priveste alimentatia, un consum marit de spanac si kale (surse bogate de luteina si zeaxantina) au fost si ele asociate cu un risc scazut.

Aceste beneficii nutritive sunt accentuate si de fitonutrientii aferenti din legumele verzi integrale care au beneficii conexe pentru intregul corp.

 morcovi legume frunze verzi

Alimentatia moderna este saraca in verdeturi, iar consumul mediu al unui adult de luteina + zeaxantina din alimente este sub 1.5 mg pe zi. O singura cana de spanac sau varza kale contine peste 20 mg de luteina + zeaxantina, iar de varza furajera, peste 14 mg; suplimentele din comert pentru vedere contin de regula 10-20 mg de luteina plus maximum 2 mg de zeaxantina.

Deci, o alimentatie sanatoasa furnizeaza chiar mai mult din acesti nutrienti folositori pentru vedere decat o fac suplimentele, iar aceste legume au, desigur, si alte avantaje fata de suplimente, in special o mare varietate de alti carotenoizi si nutrienti benefici, fara sa prezinte niciun risc.

Like Share Share Tweet15139 vizualizari
loading...
loading...

Postat in categoria Dieta

Etichete: alimente, luteina, morcovi, vedere, vitamina A, zeaxantina,

Adauga comentariul tau
Nume*
Url
Comentariu
Abonati-va gratuit

pentru cele mai noi articole
si promotii periodice.

Articole Recente

O metodă surprinzător de simplă de a-ţi distrage atenţia de la griji

O metodă surprinzător de simplă de a-ţi distrage atenţia de la griji

Iată de ce sfecla nu ar trebui să-ţi lipsească din alimentaţie

Iată de ce sfecla nu ar trebui să-ţi lipsească din alimentaţie

Cum îţi dai seama că mănânci prea multă sare?

Cum îţi dai seama că mănânci prea multă sare?

6 vitamine şi minerale care stimulează funcţia creierului

6 vitamine şi minerale care stimulează funcţia creierului

Sunetele relaxante din natură au efect terapeutic asupra corpului

Sunetele relaxante din natură au efect terapeutic asupra corpului

Show / Evenimente

Weekend de gatit in cuplu...la mare!

Weekend de gatit in cuplu...la mare!

BRIAN si ANNA-MARIA CLEMENT din nou la Bucuresti/13 martie/Hotel Caro

BRIAN si ANNA-MARIA CLEMENT din nou la Bucuresti/13 martie/Hotel Caro

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii - Plaiul Foii 2017

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii - Plaiul Foii 2017

Lansare Erus si valea rabdarii in Bucuresti, cantece, povesti si voie buna

Lansare Erus si valea rabdarii in Bucuresti, cantece, povesti si voie buna

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii

Scopul acestui site este de a promova un stil de viata sanatos si sustenabil in armonie cu natura .

SUNTEM PE RETELELE SOCIALE