0770 363 621 | GRATUIT PESTE 200 LEI
Invatam impreuna

Dialoguri interne: Filtrarea, minimizarea si maximizarea

ViataVerdeViu) Erorile de procesare a informatiilor sau distorsiunile in gandire care stau la baza dialogurilor noastre interne negative si conduc la distorsionarea imaginii individului despre el insusi si realitatea inconjuratoare sunt, in terapia

Erorile de procesare a informatiilor sau distorsiunile in gandire care stau la baza dialogurilor noastre interne negative si conduc la distorsionarea imaginii individului despre el insusi si realitatea inconjuratoare sunt, in terapia cognitiva, urmatoarele: suprageneralizarea, abstractia selectiva, inferenta arbitrara, personalizarea, catastrofarea, maximizarea, minimizarea, stil dihotomic de gandire, autocomenzile imperative.

In continuare sunt prezentate 2 din aceste distorsiuni in gandire:

  1. Filtrarea (se mai numeste si abstractie selectiva sau selectare). Aceasta eroare se caracterizeaza printr-un fel de viziune tunelata, perspectiva ca dintr-un tunel, adica prin focalizarea asupra unui singur element dintr-o situatie cu excluderea a orice altceva. Este luat in considerare un singur detaliu si intreaga situatie este colorata de acest detaliu. De pilda, un angajat face abstractie de laudele pe care le-a auzit la slujba si se concentreaza doar asupra criticilor primite. Astfel, persoanele depresive devin hipersensibile la situatii de pierdere si oarbe cand este vorba de castig.

    Pentru anxiosi, cea mai mica posibilitate de pericol este ca si cum un barbar si-ar face aparitia intr-o scena care altfel ar putea fi in siguranta. Oamenii cu furie cronica privesc ca printr-un tunel care evidentiaza nedreptatea si pune in umbra  cinstea si echitate.  Memoria poate fi si ea extrem de selectiva, iti poti aminti doar anumite experiente.

    Cand selectezi amintirile de multe ori pui in umbra experientele pozitive si focalizezi doar  amintirile care te  fac sa retraiesti mania, anxietatea si depresia. Temerile, pierderile si furiile sunt exagerate ca importanta. Cuvintele cheie pentru aceasta forma de eroare sunt “teribil, ingrozitor, gretos, infricosator, cumplit”, fraza cheie “Nu pot suporta asta”.

dialoguri interne : filtrarea, minimizarea si maximizarea

  1. Maximizarea si minimizarea. Cand maximizezi subliniezi lucrurile dincolo de proportia si importanta lor actuala.  Greselile mici devin ratari tragice. Sugestiile minore devin critici usturatoare. O durere de spate devine o ruptura de disc. Un esec minor devine cauza de deznadejde. Obstacole usoare devin bariere coplesitoare. 

    Cuvinte ca ”imens, imposibil, coplesitor” sunt termeni care indica maximizarea. Acest tip de eroare creeza un ton de osandire si pesimism isteric. Contrapartea maximizarii este minimizarea. Atunci cand maximizezi vezi toate experientele negative si dificile din viata ta ca printr-un telescop care mareste problemele tale.

    Atunci cand te uiti insa la realizarile tale ca de pilda la abilitatile tale de a face fata si a gasi solutii, te uiti la capatul gresit al telescopului, astfel incat tot ce este pozitiv este minimizat.

Surse:

Thoughts & Feelings, Matthew McKay, Martha Davis si Patrick Fanning

Aboneaza-te la newsletter. Gratuit.

Fii la curent cu noutatile Viata Verde Viu.
Articole privind un stil de viata sanatos, retete si multe altele.

#dialoguri interne #filtrarea #maximizarea #minimizarea #minte

Ce au mai parcurs alti cititori...

Dialoguri interne: Tirania lui "trebuie"

Dialoguri interne: Tirania lui

Dialoguri interne : Lectura gandurilor

Dialoguri interne : Lectura gandurilor

Dialoguri interne: Exercitii aplicative

Dialoguri interne: Exercitii aplicative
Adaugă comentariul tău
Primești săptămânal
inspirație verdevie
Copyright 2019 Viata Verde Viu. Toate drepturile rezervate.