Hrana vie

Totul despre ghimbir: ce este, ce beneficii are si cum poate fi consumat

Datorita efectelor sale impresionante asupra sanatatii, nu este de mirare ca ghimbirul a devenit un condimentul utilizat in intreaga lume, mai ales in dietele de slabit. Cu un gust usor iute, radacina de ghimbir este pe cat de aromata, pe atat de nutritiva.

Beneficiile ghimbirului se datoreaza in principal continutului mare de antioxidanti, proprietatilor antiinflamatoare si componentelor sale terapeutice, precum: gingerol, shogaol, paradol si zingerone.

Asadar, la ce este bun ghimbirul si cum il poti include in alimentatia ta zilnica? Disponibil in forma proaspata, uscata, macinata, capsule sau ca suc, radacina de ghimbir este usor de integrat in orice dieta si poate avea un impact semnificativ asupra fiecarui aspect al sanatatii noastre. Citeste articolul pentru a afla tot ce trebuie sa stii despre ghimbir, ce este, la ce ajuta si cum poti beneficia de efectele sale uimitoare.

Cuprins

Ce este ghimbirul?

Ghimbirul (Zingiber officinale), denumit popular si „ghimber” sau „gingiber”, este numele dat unei plante erbacee din regiunile tropicale. Rizomul (radacina) de ghimbir are o forma neregulata, contorsionata, atingand pana la 5-6 centimetri in lungime. Ghimbirul e deosebit de pretuit in bucatariile orientale din India, Malaezia, Nepal, Bangladesh etc. In fostele colonii britanice, cum ar fi Canada, Australia, Jamaica, Kenya, se consuma o asa-zisa "bere" din ghimbir (ginger beer), care de fapt este o bautura ne-alcoolica, racoritoare.

Acesta se poate gasi pe piata in stare proaspata, macinat, sub forma de ghimbir capsule sau ulei esential de ghimbir.  Asadar, ai la indemana mai multe variante prin care il poti consuma.

Beneficiile acestei plante sunt binecunoscute si apreciate, ghimbirul fiind folosit de mii de ani ca remediu natural, datorita proprietatilor sale medicinale. Vechile texte chineze, romane, grecesti, arabe si sanscrite mentioneaza utilizarea radacinii de ghimbir pentru imbunatatirea sanatatii si bunastarii.

Cercetarile efectuate de specialisti incep sa scoata la lumina multitudinea de beneficii ale ghimbirului. De la combaterea infectiilor, pana la scaderea colesterolului si pierderea kilogramelor in plus, este clar ca adaugarea radacinii de ghimbir in dieta ta zilnica va avea un efect benefic asupra sanatatii.

Compozitia nutritionala a ghimbirului

Ghimbirul contine o gama diversa de vitamine si minerale importante. Acesta contine, de asemenea, gingerol, un compus cu proprietati antioxidante si antiinflamatoare puternice, care au fost asociate cu multe beneficii unice pentru sanatate.

100 de grame de ghimbir crud contin aproximativ:

In plus fata de nutrientii enumerati mai sus, ghimbirul contine, de asemenea, o cantitate mica de calciu, zinc, acid pantotenic, riboflavina si tiamina.

Totusi, majoritatea oamenilor consuma o portie foarte mica de ghimbir, asadar, acesta ar trebui combinat cu o varietate de alimente bogate in substante nutritive pentru a satisface necesarul zilnic de micronutrienti.

Top 10 beneficii ale ghimbirului

Numeroasele studii stiintifice au evidentiat proprietatile curative ale ghimbirului. Efectele sale uimitoare se datoreaza prezentei in compozitia sa a unor compusi cu valente terapeutice: gingerol, shogaol, paradol si zingerone.

Iata care sunt principalele 10 beneficii ale ghimbirului asupra sanatatii si starii noastre de bine:

1. Lupta impotriva infectiilor fungice si bacteriene

Infectiile fungice pot cauza o varietate de afectiuni, precum candidoza sau ciuperca piciorului. Datorita proprietatilor sale anti-fungice, ghimbirul combate aceste infectii, grabind vindecarea.

Un studiu realizat in anul 2016 in Iran, pe doua dintre cele mai comune tipuri de ciuperci care provoaca de obicei infectii, a demonstrat ca ghimbirul este eficient in distrugerea acestora.

Ghimbirul lupta, de asemenea, si impotriva infectiilor bacteriene, ajutand la tratarea bronsitelor, a laringitelor, pneumoniei si a infectiilor aparatului urinar.

Ceaiul de ghimbir este foarte benefic si in caz de raceala si gripa, datorita efectului sau diaforetic (provoaca transpiratie) si de mentinere a temperaturii corpului. De asemenea, acest ceai te va ajuta sa-ti intaresti sistemul imunitar, grabind vindecarea.

2. Reduce inflamatiile

Desi inflamatia poate fi o reactie normala si sanatoasa a sistemului imunitar, ca raspuns la rani si infectii, inflamatia cronica poate contribui la aparitia bolilor de inima, a obezitatii, a diabetului si a cancerului. Conform International Journal of Preventive Medicine, datorita componentelor sale cu efect antiinflamator (gingerol, shogaol, paradol si zingerone), ghimbirul ar putea inhiba anumiti markeri inflamatori, prevenind, astfel, aparitia cheagurilor de sange si reducand riscul unui atac de cord.

Inapoi la cuprins

3. Amelioreaza durerile articulare si musculare

Datorita abilitatii sale de a reduce inflamatia, adaugand ghimbir in dieta ta vei observa o diminuare a durerilor musculare si a celor articulare, cauzate de artrita. Studiile efectuate au demonstrat ca ghimbirul este eficient in ameliorarea febrei musculare cauzata de exercitiile fizice si a durerilor de genunchi la persoanele cu osteoartrita.

4. Amelioreaza durerile menstruale

Din pacate, in cazul femeilor, menstruatia este asociata, cel mai adesea, cu simptome precum: dureri musculare, crampele menstruale si durerile de cap. Desi majoritatea apeleaza la medicamente pentru a ameliora aceste simptome, este bine de stiut ca ghimbirul poate avea aceleasi efecte. Un studiu publicat in The Journal of Alternative and Complementary Medicine a aratat ca ghimbirul este la fel de eficient in reducerea durerilor menstruale precum ibuprofenul.

5. Imbunatateste functionarea creierului

Bolile neurodegenerative, precum Alzheimer si Parkinson, au fost asociate cu stresul oxidativ si inflamatia cronica in creier. Datorita proprietatilor sale antiinflamatoare, ghimbirul poate juca un rol important in sanatatea creierului.

Mai multe studii clinice au constatat ca extractul de ghimbir ar putea proteja impotriva imbatranirii creierului si a declinului cognitiv. Un alt studiu din 2012 a constatat, de asemenea, ca extractul de ghimbir a ajutat la imbunatatirea functiei cognitive si a atentiei la femeile de varsta mijlocie. In plus, un ceai de ghimbir seara te va ajuta sa te relaxezi si sa combati stresul si oboseala.

6. Regleaza nivelul glicemiei

Hiperglicemia poate cauza o multime de efecte negative, de la urinarea frecventa si setea excesiva, pana la dureri de cap si migrene. Daca nu este tratata, aceasta poate duce la probleme mult mai serioase. Cercetarile efectuate ne arata ca putem evita asemenea probleme utilizand ghimbir, acesta contribuind la mentinerea unui nivel normal al glicemiei.

Un studiu realizat in 2015 a concluzionat ca suplimentele cu ghimbir au redus cresterea nivelului glicemiei cu 12% si au imbunatatit controlul pe termen lung al glicemiei cu 10%.

Inapoi la cuprins

7. Scade nivelul colesterolului

De la producerea bilei pana la fabricarea hormonilor, colesterolul este esential pentru sanatate. Totusi, nivelul mare de colesterol creste riscul aparitiei bolilor cardio-vasculare. Unul dintre cele mai mari importante beneficii ale ghimbirului este abilitatea acestuia de a scadea nivelul colesterolului si al trigliceridelor intr-un mod natural.

Un studiu efectuat de Universitatea de Medicina din Babol, Iran, a aratat ca ghimbirul a fost capabil sa reduca nivelul de LDL (colesterol rau) si sa imbunatateasca nivelul de HDL (colesterol bun).

8. Combate greata si regleaza digestia

De-a lungul timpului, oamenii au folosit ghimbirul ca remediu natural impotriva raului de mare si a senzatiei de greata. Rezultatele a douasprezece studii, la care au participat 1.278 de femei insarcinate, au aratat ca ghimbirul este eficient in ameliorarea senzatiei de greata, avand efecte secundare minime. Un alt studiu realizat de universitatea Rochester Medical Center a demonstrat ca, printre efectele ghimbirului, se numara capacitatea acestuia de a reduce starea de greata a pacientilor care fac chimioterapie.

Un alt beneficiu puternic al ghimbirului este capacitatea de a sustine sanatatea digestiei, prevenind probleme precum: balonare, senzatie de plenitudine, crampe abdominale, arsuri la stomac, reflux gastric etc.

Un studiu publicat in World Journal of Gastroenterology a aratat ca administrarea ghimbirului la pacientii cu indigestie a avut ca efect cresterea vitezei de golire a stomacului cu 25%, in comparatie cu subiectii unui studiu placebo. De asemenea, ghimbirul este indicat in curele de slabit, deoarece stimuleaza digestia si grabeste pierderea in greutate.

9. Ofera protectie impotriva ulcerului stomacal

Ulcerul reprezinta rani dureroase care se formeaza in mucoasa stomacului si se manifesta prin simptome precum: indigestie, oboseala, arsuri la stomac si disconfort abdominal.

Mai multe studii au demonstrat ca utilizarea ghimbirului ar putea preveni formarea ulcerului stomacal. Un studiu din 2011, realizat pe animale, a aratat ca pudra de ghimbir protejeaza impotriva ulcerului cauzat de aspirina, prin blocarea activitatii enzimelor responsabile de formarea ulcerului.

10. Ar putea inhiba dezvoltarea cancerului

Din lista de beneficii ale ghimbirului, probabil cele mai impresionante sunt proprietatile sale anti-cancer, datorate componentei 6-gingerol. Unele studii de laborator arata ca miraculosul condiment poate fi eficient in blocarea dezvoltarii celulelor canceroase in cazul cancerului ovarian, pancreatic si de prostata. Cu toate acestea, este necesara continuarea procesului de cercetare pentru a determina modul in care ghimbirul inhiba dezvoltarea cancerului si cum poate fi folosit in ajutorul pacientilor.

Cum poti consuma ghimbirul?

Ghimbirul are o aroma unica, puternica si piperata, fiind un condiment usor de introdus intr-o multime de feluri de mancare. Radacina de ghimbir poate fi taiata felii sau razuita si adaugata in sucuri sau smoothiuri, supe, salate sau dulciuri atat pentru gustul unic, cat si pentru beneficiile asupra sanatatii. Exista, de asemenea, pe piata suplimente cu ghimbir, sub forma de capsule sau tablete si ulei esential de ghimbir, care poate fi administrat oral sau pe piele si poate fi folosit pentru inhalari.

Poti gasi diverse sortimente de produse cu ghimbir aici.

Dozele uzuale recomandate sunt:

Copii - pana la 2mg de radacina de ghimbir/zi

Adulti - pana la 4g de radacina de ghimbir/zi

Femei insarcinate - pana la 1g de radacina de ghimbir/zi. Pentru reducerea senzatiei de greata din timpul sarcinii, se recomanda consumul a 250mg de radacina de ghimbir de 4 ori pe zi.

Ceaiul de ghimbir este probabil cea mai usoara si placuta modalitate de a beneficia de proprietatile unice ale ghimbirului. Este indicat in caz de raceala, greata, probleme ale stomacului sau atunci cand vrei sa scapi de stres si oboseala.

Vezi cum se prepara ceaiul de ghimbir si ceaiul de ghimbir cu turmeric.

Un alt mod sanatos si delicios de a consuma acest aliment atat de benefic este siropul de ghimbir.

Descopera retete simple de preparate sanatoase cu ghimbir

Inapoi la cuprins

Cum se depoziteaza corect ghimbirul?

Pentru a te bucura de radacinile de ghimbir pentru cat mai mult timp, pune-le intr-o punga de plastic la frigider. Astfel depozitate, acestea ar trebui sa se pastreze proaspete timp de 3-4 saptamani. De asemenea, radacina de ghimbir poate fi congelata.

Contraindicatiile ghimbirului

In cantitati moderate, ghimbirul este sigur si nu cauzeaza efecte adverse celor mai multe persoane. Totusi, exista cazuri in care ghimbirul cauzeaza disconfort stomacal, arsuri stomacale si diaree. In plus, exista anumite persoane care au alergie la ghimbir. Daca experimentezi simptome specifice alergiilor, mergi imediat la medic.

Cand este aplicat pe piele, uleiul de ghimbir ar putea cauza iritatii ale pielii in cazul anumitor persoane. Este indicat sa faci inainte un test pe o portiune mica de piele, pentru a te asigura ca pielea ta nu este sensibila la ghimbir.

Daca iei capsule cu ghimbir, incepe intotdeauna cu o doza mica si creste-o pe parcurs. Ramai intotdeauna la doza recomandata si limiteaza consumul daca ai orice simptom negativ.

Asadar, ghimbirul nu este doar un condiment aromat si foarte popular, ci si un remediu natural cu multe beneficii pentru sanatatea noastra. De aceea, cu cat il consumi mai des, cu atat te vei putea bucura mai mult de efectele sale terapeutice. Foloseste-l in preparatele tale culinare, bea ceaiuri cu ghimbir sau fa inhalatii cu ulei esential de ghimbir atunci cand esti racit.

*Acest material are scop informativ si nu inlocuieste sfatul medicului.

Surse: 

https://draxe.com/10-medicinal-ginger-health-benefits/
https://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2447/2
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21818642/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12588480
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3763798/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3518208/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21849094
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3609356/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3492709/
https://www.livestrong.com/article/381680-how-much-ginger-root-can-you-take-in-a-day/

Aboneaza-te la newsletter. Gratuit.

Fii la curent cu noutatile Viata Verde Viu.
Articole privind un stil de viata sanatos, retete si multe altele.

#ce este ghimbirul #beneficiile ghimbirului
Adaugă comentariul tău
Primesti saptamanal
inspiratie verdevie
Copyright 2019 Viata Verde Viu. Toate drepturile rezervate.