Comandă telefonic 0770 363 621 Contul meuDespre noiContact
MeniuCaută
Diete

Ce emoții stau în spatele poftelor alimentare?

Te-ai gândit vreodată că în spatele fiecărui aliment la care poftești se ascunde o emoție aparte? Despre asta îți povestește azi terapeutul în nutriție și stil de viață, Diana Mădălina Georgescu.

Parcă niciodată nu ți-a fost mai greu ca acum să te descurci cu mâncatul emoțional. Ai vrea să înțelegi ce se întâmplă cu tine, dar, de fiecare dată când încerci să te apropii, ținta parcă se îndepărtează și mai tare. Ai învățat să faci diferența între foamea fizică și cea emoțională. Dar încă mai ai nevoie de informații.

Iată ce vei afla citind acest articol:

 

Alimentele influențează dispoziția

Toate alimentele conțin vitamine, minerale, aminoacizi, au texturi și mirosuri care îți influențează dispoziția și energia. Unele te stimulează, altele te liniștesc, altele activează secreția hormonilor responsabili de starea ta de bine. Starea în care dorești să stai cât mai mult timp determină ce alimente să consumi și, în funcție de ce alimente consumi, îți poți da seama în ce stare emoțională te afli. 

 

Ce proprietăți ale alimentelor te determină să le consumi?

  1. Aminoacizii. Aceștia pot fi stimulenți (prin vasoconstricție) sau calmanți (prin vasodilatație).
  2. Textura: crocant, moale sau cremos, gumos

Pofta de alimente crocante indică prezența unor emoții îndreptate către exterior, precum: supărare, amărăciune, frustrare, ranchiună, stres, tensiune.

 

Pofta de alimente moi sau cremoase indică prezența unor emoții îndreptate către interior, precum: supărare și îndoială de sine (cu motiv sau fără), nervozitate, trădare, depresie, frică , rușine, regret.

 

Pofta de alimente cu consistență gumoasă indică prezența ambelor emoții de mai sus. Exemplu: frustrare și îndoială de sine. 

  1. Conținutul de grăsimi, aroma, condimentele, adaosurile alimentare

Nevoia de a consuma grăsimi indică prezența fricii, ce are de-a face cu ezitarea de a te confrunta cu o anumită problemă sau de a face schimbări în viață sau nevoia de a umple un gol interior.

Aroma pe care o are mâncarea influențează nivelul de energie și dispoziția pe care o ai. Menta, de exemplu, este sinonim cu energia, ciocolata cu iubirea, alimentele iuți cu bucuria și ”nu mă doare nimic”.

  1. Mirosul te influențează în două feluri: îți aduce aminte de experiențe plăcute sau neplăcute, iar prin structura moleculară influențează chimia creierului. 

  Amintirile evocate. Mirosul este legat direct la memoria ta. Este imposibil să nu ai un miros alimentar sau mai multe care să îți aducă aminte de copilărie, de prima iubire, de magia sărbătorilor în familie. De câte ori simți un miros anume te transpui în experiența de care e legat. De aceea, nu de puține ori, în căutarea unei stări, a unei trăiri, ne vom alege alimentele după miros. 

Structura moleculară a mirosului. Cercetătorii au ajuns la concluzia că dintre toate simțurile umane, simțul olfactiv are cel mai puternic impact asupra emoțiilor, deoarece e în strânsă legătură cu sistemul limbic – partea din creier asociată cu emoțiile.

 Dintre constatările pratice:

- vanilia îi face pe oameni să se simtă mai relaxați și fericiți;

- aromele de citrice sunt stimulatoare;

- aroma de căpșuni îi determină pe oameni să facă mișcare.

Banner Argint coloidal 110ppm
 

Poftele alimentare și semnificația lor

Poftele alimentare excesive – poftele emoționale -  sunt un semnal că ceva te tulbură. Corpul este întotdeauna sincer, prezent și atent și recunoaște când ceva a scăpat de sub control. Prin inteligența proprie îți vorbește, te îndrumă și te ajută. Atunci când ești prea ocupat sau lipsit de încredere, atunci când trăiești doar pentru exterior și uiți de tine, corpul nu are de ales decât să îți trimită mesaje puternice care să te facă să te trezești și să îți întorci atenția către tine. 

Îți voi da câteva indicii despre ce are de spus corpul atunci când îți cere să consumi un anumit aliment.

1. Pofta de ciocolată - foamea de iubire

Ciocolata conține aceeași substanță pe care o produce creierul atunci când e vorba de iubirea romantică: feniletilamina, neuromodulator și neurotransmițător. Conținutul mare de grăsimi alină sentimentul de gol sau de singurătate. Teobromina, tiramina și cofeina sunt energizante. 

 

Ciocolata reprezintă un echilibru perfect între gusturi: dulce, sărat, amar și acru.

 

Soluții de urgență pentru pofta de ciocolată:  în berea de ghimbir, laptele de soia și în cafea sunt prezente substanțe din conținutul ciocolatei și te pot ajuta să alini această poftă.

2. Pofta de lactate - alimente antidepresive

Produsele lactate sunt bogate în cholină (efect calmant asupra corpului), tiramină (efect energizant) și L-triptofan (aminoacid ce declanșează producția de serotonină la nivelul creierului). Acestea împreună cu textura preponderent cremoasă a acestei clase de alimente oferă corpului alinare, condiții optime pentru liniștire și calmare. În această categorie se încadrează înghețata, brânza, smântâna, iaurtul, sosurile, dressingurile pentru salată. 

3. Snacks-uri sărate - stres, furie, anxietate

În momentul în care consumi astfel de alimente crocante nu faci altceva decât să îți ronțăi furia. Sodiul este componentul fără de care organismul nu poate funcționa, deci te ajută să supraviețuiești. Crocant și sărat este formula pentru mărunțirea a tot ce ne apasă pentru a putea trece victorioși peste.

Poți fugi de pofta de snacks-uri ronțăind legume, fructe proaspete, alimente cu un conținut scăzut de calorii, sare și grăsimi. Obții astfel vitamine, minerale, fibre cu efect benefic asupra sănătății tale.

 

4. Alimente condimentate – nevoia de incitare, entuziasm

Atunci când în viața ta nu există suficiente lucruri de o intensitate care să îți dea fiori, atunci când cauți ceva nou și ești dornic de schimbare, este foarte posibil să cauți asta în alimente și mâncăruri condimentate. Entuziasmul nu pare a veni din interior și ești nevoit să îl cauți la exterior. Ești frustrat și aproape că doare faptul că nu te simți a fi pe drumul către visele tale. Condimentele, mai ales cele foarte iuți, încurajează creierul să producă substanțe analgezice care amorțesc tot corpul.

 

5. Pofta de lichide - cicluri fluctuante de energie

Sucurile dietetice, cafeaua și alcoolul sunt cele trei băuturi care fac cel mai des obiectul poftelor de lichide.

Atunci când consumi sucuri, folosești practic o supapă de siguranță și te conectezi la o sursă de energie și incitare, ocolind conținutul mare de calorii și grăsimi. 

Cafeaua pe care este posibil să o consumi în exces indică o stare de epuizare, o oboseală trecută de mult de limită. Te simți copleșit de responsabilități pe care nu le dorești și încerci astfel să faci față programului încărcat. Cred însă că știi: ceea ce îți oferă cafeaua este o energie falsă și de foarte scurtă durată.

Alcoolul în cantități mici este un stimulent. În cantități mari însă, este la polul opus și acționează ca deprimant. Persoanele care au poftă de bomboane (conținut mare de zahăr) au adesea și poftă de alcool. Ambele sunt asemănătoare ca structură și declanșează excese de consum alimentar.

Mă vei întreba cum poți scăpa de aceste pofte. Cu ajutorul a două ingrediente naturale care nu costă, nu au calorii, conținut mare de grăsimi sau de zahăr: APA și MIȘCAREA. 

6. Alunele și untul de alune – foamea de distracție

Care sunt activitățile principale ale copiilor? DA! Joaca și distracția. Sunt activități  la fel de importante și naturale ca respiratul și băutul apei.

Pe măsură ce înaintezi în vârstă ai tendința de a trece aceste nevoi într-un plan secundar, în speranța că ele vor dispărea. Acest lucru nu se va întâmpla pentru că, la fel ca toate emoțiile reprimate, ignorarea te va face să ți le dorești din ce în ce mai tare.

Astfel, pofta de alune este indicatorul pentru nevoia de distracție neîmplinită. Substanțele chimice inerente din acestea, în combinație cu textura, tind să iți aducă alinare în această direcție.

Cea mai sigură cale de a combate consumul excesiv este de a înțelege că distracția este o nevoie, și nu un lux. Deși găsești nenumărate scuze să nu te distrezi, ai nevoie de momente de evadare din cotidian, pentru a reveni cu un tonus de zile mari. Persoanele care acordă atenție acestui aspect sunt cele care au rezultate excelente atât în carieră, cât și în viața personală.

7. Produse de panificație, orez, paste - dorința de liniște și calm

Mmmm, pâinea! Caldă și aburindă, cu un miros divin care îți cotrobăie în creier până ajungi să salivezi. Pentru că da, există arome, mirosuri care reușesc să treacă de sistemul tău de securitate în timp ce tu privești neputincios. 

Ești tensionat, stresat, ai frici peste care nu poți trece? Mirosul, textura, gustul și proprietățile chimice ale pâinii, orezului și pastelor le fac să fie cel mai des obiectul poftelor tale alimentare.

Și aceste pofte pot fi ocolite și educate. Consumul în porții mici a carbohidraților, măsurile treptate de îndepărtare a stresului din viață, altele decât mâncatul, te vor aduce din ce în ce mai aproape de reușită.

8. Prăjituri, torturi și plăcinte - nevoia de îmbrățișări, plăcere, liniștire

Pofta de carbohidrați dulci este asemănătoare cu cea de pâine. Textura moale și adesea gumoasă acționează ca o îmbrățisare comestibilă. Diferența constă însă în faptul că, pe lângă nevoia de liniștire și amânare, pot semnala și o împotrivire (amânare) la a face ceva. 

Îți aduci aminte de momentele din copilărie când, pentru faptul că erai cuminte, învățai bine sau pentru a face o activitate, mama și tata te recompensau cu ceva dulce? Asta nu era nici bine, nici rău. Însă te va ajuta să înțelegi mai bine de ce în anumite momente ești copleșit de această poftă. 

La fel de treptat o poți rezolva și pe aceasta. Ai nevoie să lucrezi puțin cu tine: la prețuirea de sine, la atitudinea negativă sau poate la sănătatea corpului și la cât de des îmbrățișezi sau ești îmbrățișat. 

9. Pofta de bomboane - energizante dulci, recompense, distracție

Prima poftă care a apărut în viața ta a fost cea de dulciuri. Până și animalele preferă alimentele dulci în detrimentul celorlalte. Astăzi, dacă ai aceste pofte, este pentru că din alimentația ta lipsesc fructele cu adevărat dulci. La fel ca orice altă nevoie nesatisfăcută, și cea de dulce devine din ce în ce mai intensă dacă este ignorată. Și, desigur că organismul nu îți va cere să consumi o piersică dulce și zemoasă, ci va cere un dulce foarte concentrat. 

Ți-ai dat seama deja ce ai de făcut pentru a combate pofta de dulciuri: să te împrietenești cu fructele și să le consumi regulat. Te va ajuta mult și dacă nu vei ține dulciuri la îndemână.

10. Alimente cu conținut ridicat de grăsimi - încercarea de a umple golul

Ți s-a întâmplat și ție ca în mai multe zile, din anumite motive, să mănânci mai puțin decât necesarul tău energetic? Atunci când începi să resimți asta și te gândești să recuperezi, vei observa că meniul tău tinde să conțină alimente cu un conținut ridicat de grăsimi. 

Există însă unii oamenii care poftesc și consumă în mod constant mese cu aport mare de grăsimi, fără ca rația lor alimentară să fi avut de suferit. Trebuie să știi că la aceste persoane este prezentă o teamă profundă: de eșec, de a fi singure, de a-și asuma responsabilitatea, de a face schimbări. Toate aceste temeri aduc la suprafață un imens sentiment de gol. Și atunci când nu ai un scop precis în viață sau aceasta pare a fi fără sens, vei fi atras spre un consum mare de grăsimi.

Grăsimile au o digestie îndelungată. Mâncarea rămâne mai mult timp în stomac, iar un stomac plin dă falsa senzație că golul a dispărut, că lucrurile par a avea substanță, că viața are sens. Nu voi enumera alimentele care sunt în această categorie, pentru că deja le știi. 

Ca să depășești pofta de grăsimi îți trebuie mai mult curaj decât oricărei alte persoane care se confruntă cu poftele alimentare. Lupta este una cu sinele profund, cu neîncrederea și nesiguranța, cu mecanismele de fugă față de noi înșine, pe care nenumărate experiențe din viață le-au creat parcă în lipsa noastră. 

 

În terapie lucrez zilnic cu persoane încolțite de poftele alimentare. Sunt alături de ele în războiul de independență și mă bucură fiecare pas, fiecare conștientizare ce îi aduce mai aproape de victorie. Nici pe mine nu mă ocolesc astfel de cotropiri. Lucrul cu mine, alimentația echilibrată, mișcarea, hidratarea, timpul liber de calitate, dar mai ales îmbrățișările mi-au construit cel mai ilustru contraatac.

Iar tu să nu te mai gândești niciodată că ești singur! Sunt aici pentru tine! 

Te îmbrațișez!

Articol scris de Diana Mădălina Georgescu - comunitatea VVV

Terapeut și consilier pe probleme de nutriție și stil de viață, Specialist în comunicare
Pasiuni: orice activitate legată de echilibrul și sănătatea noastră fizică și emoțională.

O poți găsi pe Diana pe pagina ei de Facebook

 

Aboneaza-te la newsletter. Gratuit.

Fii la curent cu noutatile Viata Verde Viu.
Articole privind un stil de viata sanatos, retete si multe altele.

#pofte alimentare #emotii si pofte alimentare

Ce au mai parcurs alti cititori...

Cum distingem foamea fizică de foamea emoțională

Cum distingem foamea fizică de foamea emoțională

Efectul YO-YO - De-a șoarecele și pisica pe sănătatea noastră

Efectul YO-YO - De-a șoarecele și pisica pe sănătatea noastră

De ce mănânc așa mult? Mâncatul emoțional și mâncatul în exces

De ce mănânc așa mult? Mâncatul emoțional și mâncatul în exces
Adaugă comentariul tău
Primești săptămânal inspirație verdevie
promoții și prețuri speciale, acces la tombole și concursuri exclusive...
Termeni și condițiiCookiesConfidențialitate GDPRDisclaimer
Copyright 2020 Viata Verde Viu | Produse naturiste, sfaturi sănătoase și rețete gustoase. Toate drepturile rezervate.