AcasaCopiiHrana VieCorpMinteSpiritReteteInvatam impreunaStiati ca..?
Despre noiEvenimente / programePoliticiContact
Dhyana Yoga - cursuri de meditatie si yoga

Amarantul: o cereala bogata in proteine si minerale

Amarantul (Amaranthus retroflexus - cunoscut popular sub denumirea de stir ) este o planta cu frunze late, originara din jumatatea de sud a Americii de Nord. Face parte din familia Amarantacee, care mai include sfecla, sfecla elvetiana, spanacul si quinoa si se caracterizeaza printr-o crestere si rspandire rapide . De fapt, amarantul este asa de agresiv incat multi gradinari il considera mai degraba o buruiana care le ameninta restul plantelor.

Ceea ce este pacat, avand in vedere ca amarantul este extrem de nutritiv. Semintele asemanatoare cu cerealele reprezentau o sursa esentiala de nutrienti pentru indienii americani, ramanand o mancare populara in Mexic si America de Sud. Acest articol doreste sa evidentieze cateva beneficii pentru sanatate ale acestei plante care nu pare sa fie apreciata indeajuns.

Motive ca sa incluzi amarantul in alimentatie

Sursa completa de proteine — In functie de calitatea sa, amarantul poate contine intre 13 si 19 procente de proteine, ceea ce reprezinta mult mai mult pe gram decat alte cereale precum orezul, sorgul si secara. Important de retinut ca aceasta sursa de proteina contine toti cei opt aminoacizi esentiali (inclusiv lizina, un aminoacid ce lipseste din aproape toate cerealele), fiind o sursa completa de proteina. Proteinele sunt importante pentru dezvoltarea si repararea celulelor, transmit semnale corpului, faciliteaza distribuirea substantelor in corp si multe altele. Fara ele practic ne-am "descompune".amarant stir cereala

Nu contine gluten – La fel ca hrisca si quinoa, amarantul nu contine gluten. Desi cei cu intoleranta la gluten si afectiune celiaca se vor bucura sa afle vestea, tot mai multe dovezi indica faptul ca glutenul nu este bun pentru nimeni – inclusiv cei care nu prezinta sensibilitate la gluten. Conform Dr. Alessio Fasano, glutenul activeaza o proteina denumita zonulina care face legatura intre celulele intestinale, declansand un raspuns imunitar. (2) Glutenul contine si acid fitic, un compus care neutralizeaza multe minerale importante, precum magneziul.

Beneficii pentru inima — Desi studiile despre amarant sunt limitate, apar cercetari care evidentiaza beneficiile acestuia pentru sistemul cardiovascular. Un studiu publicat in Grasimile pentru Sanatate si Boli in 2007, de exemplu, a descoperit ca uleiul de amarant poate ajuta pacientilor ce sufera de boli coronariene. (3) Un alt studiu mai recent, publicat in Stiinta Proteomica in 2014, a descoperit ca amarantul are potential in tratarea arteriosclerozei, sau ingustarea arterelor. (4)

Bogat in fibre alimentare — Conform unor statistici asupra continutului nutritiv, o cana de amarant contine 5.2 grame de fibre alimentare, sau 21 % din doza zilnica recomandata (DZR). (5) Mare parte din aceste fibre sunt insolubile, ramanand intacte la trecerea prin tractul intestinal si declansand un efect laxativ. Cu toate acestea, amarantul contine si fibre solubile, care au nevoie de apa, incetinesc digestia si produce beneficii reducand nivelul colesterolului. De aceea amarantul este potrivit si in curele de slabire.

Dens in minerale — Cea mai apreciata calitate a amarantului este concentratia densa de minerale esentiale. O cana de amarant gatit ne furnizeaza DZR de fier, 40 procente din DZR de magneziu (80 % din populatia din tarile dezvoltate se estimeaza ca are deficit de magneziu), 36 procente din DZR de fosfor si o cantitate foarte mare in procent de 105 % din DZR de mangan. Amarantul contine si doze semnificative de calciu, potasiu, zinc, cupru si seleniu. Pe de alta parte, nu are aproape nicio vitamina, exceptand vitamina B6 si acidul folic. (5)

Amarantul se consuma de regula sub forma de seminte, flori si ulei. Desi se pare ca este rezistent la pesticide, este preferabil sa achizitionati produsul organic, pe cat posibil.

Surse utilizate pentru acest articol:
(1) http://wholegrainscouncil.org/whole-grains-101/amaranth-may-grain-of-the-month-0
(2) http://primaldocs.com/members-blog/zonulin-leaky-gut/
(3) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17207282
(4) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24891839
(5) http://nutritiondata.self.com/facts/cereal-grains-and-pasta/10640/2

Like Share Share Tweet67983 vizualizari

Postat in categoria Dieta

Etichete: amarant, cereala, minerale, proteine,

Comentarii recente:
Liliana18 October 2014 09:27Raspunde

Cum se gateste? multumesc

vasi18 October 2014 09:48Raspunde

In Creta, daca mergeti in concediu si doriti sa mancati la traditionalele taverne ,este nelipsit sub forma de salata.De fapt este oparit in apa clocotinda cu putina sare,se aseaza pe o farfurie sa se raceasca si pe urma se adauga dupa gust, lamaie si ulei de masline.Este deosebit de gustoasa!Dar pentru a consuma astfel amarantul se folosesc doar frunzele fragede ,ce nu necesita fierbere ci doar oparire.La noi ,bunicii mei o dau la porci si mi s-a parut interesant sa vad ca la alte natiuni face parte din alimentatia omului.

mihaela18 October 2014 14:55Raspunde

mai bine nu citici ,si nu consumati ,ca si hribele care sunt de 2 feluri otravitoare si bune asa si acesta planta este de 2 feluri ,foarte otravitoare si buna,sunt in generala la fel dar una te omoara .asa ca aveti mare grija daca nu stiti nu culegeti.eu sunt in grecia si se foloseste foarte mult ca salata ,si desi este o tara unde toata lumea o consuma s-a intamplat de destule ori ca sa moara persoane din cauza ca au confundat cu planta care seamana leit cu ea.

Lixandru Sandel09 December 2014 14:16Raspunde

Cel de la noi este bun? si cum il recunoastem ca,stim ca in Rominia mstiru e peste tot Cum s-al pregatim s-au trebie sa luam numai din magazine,plafar. Multumim

Adauga comentariul tau
Nume*
Url
Comentariu
Abonati-va gratuit

pentru cele mai noi articole
si promotii periodice.

Articole Recente

Abordarea holistică în tratarea rozaceei

Abordarea holistică în tratarea rozaceei

Motive pentru a zâmbi

Motive pentru a zâmbi

Ce este polenul crud şi de ce trebuie să il consumăm zilnic

Ce este polenul crud şi de ce trebuie să il consumăm zilnic

Hepatita B: o abordare naturopata

Hepatita B: o abordare naturopata

Entuziasmul vă poate schimba viaţa

Entuziasmul vă poate schimba viaţa

Show / Evenimente

Weekend de gatit in cuplu...la mare!

Weekend de gatit in cuplu...la mare!

BRIAN si ANNA-MARIA CLEMENT din nou la Bucuresti/13 martie/Hotel Caro

BRIAN si ANNA-MARIA CLEMENT din nou la Bucuresti/13 martie/Hotel Caro

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii - Plaiul Foii 2017

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii - Plaiul Foii 2017

Lansare Erus si valea rabdarii in Bucuresti, cantece, povesti si voie buna

Lansare Erus si valea rabdarii in Bucuresti, cantece, povesti si voie buna

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii

Scopul acestui site este de a promova un stil de viata sanatos si sustenabil in armonie cu natura .

SUNTEM PE RETELELE SOCIALE