NASA — care detine cel mai renumit program spatial din intreaga lume si cateva dintre mintile cele mai stralucite de pe planeta – a cerut unei echipe de specialisti, formate din dr George Land si Beth Jarman, sa dezvolte un test foarte specializat care sa fie folosit ca instrument de masurare a potentialului creativ al savantilor si inginerilor care lucrau in programul spatial, un test care isi avea originea in gandirea divergenta – abilitatea de a analiza o problema si de a propune multiple solutii pentru ea.
NASA a fost foarte multumita de eficienta rezultatelor acestui test care s-a dovedit a fi un real succes. Insa Land si Jarman — care, in mod evident, analizasera conceptul creativitatii in detaliu pe tot parcursul procesului de dezvoltare a testului – au vrut sa inteleaga si mai bine adevarata sursa a creativitatii. Este o trasatura genetica? Este rezultatul experientelor din viata? Este vorba de cu totul altceva?
Testul creat de Land si Jarman pentru NASA era foarte simplu si putea fi aplicat oricarei categorii de varsta. Asa ca au identificat 1600 de copii cu varste intre 4 si 5 ani si au decis sa le masoare progresul. Ceea ce au descoperit a fost socant. Dintre cei 1600 de copii care au facut testul, 98% dintre ei au obtinut rezultate la nivel de geniu! Entuziasmati de aceste incredibile descoperiri, echipa a decis sa transforme acest test intr-un studiu longitudinal si sa faca testul pe acelasi grup de copii, dar pe parcursul a 5 ani. Din nou descoperirile i-au uimit, insa, de aceasta data din alte motive. Copiii, acum la varsta scolara, au avut un declin spectaculos de pana la 30%; o scadere de 68%! Acelasi studiu a fost desfasurat din nou 5 ani mai tarziu pe acelasi grup de copii – acum aflati in liceu – si din nou rezultatele au aratat ca nivelul creativitatii scazuse pana la 12%!
Derutat, dar intrigat de acest studiu fascinant, Land a decis sa faca acelasi test pe adulti peste 25 de ani (cu media de varsta 31). Dupa numeroase studii, rezultatele aratau in mod repetat ca mai putin de 2% dintre adulti aveau rezultate la nivel de geniu. Si trebuie mentionat – pentru scepticii care considera ca pot fi cazuri izolate sau ca rezultatele nu sunt suficient de consistente – ca aceste rezultate s-au repetat de peste un milion de ori!
Suntem prostiti in mod sistematic
Implicatiile acestui studiu profund sunt evidente. Ne nastem cu potentialul inerent de a deveni genii, insa, din momentul in care intram in sistemul scolar, acesta intra intr-un declin sistematic. Motivul nu este greu de inteles; scoala, in esenta, este o institutie dezvoltata pentru a servi interesele clasei politice de la putere, nu pe cele ale oamenilor obisnuiti. Fie ca a fost vorba de Sparta antica, Prusia germanica sau un sistem mai modern occidental, educatia a servit ca instrument “legal” de indoctrinare in masa.
Copiii reprezinta cea mai mare amenintare pentru acest sistem corupt. “Imaginatia lor bogata” este atat de intensa si de uimitoare, incat daca ar fi lasata sa-si urmeze cursul fara sa fie controlata, ar duce, in cele din urma, la o adevarata revolutie creativa care ar submina autoritatea clasei conducatoare. Pentru ca asa-zisa elita sa-si mentina stilul luxos de viata – cel la care contribuie cel mai putin, dar de care se bucura cel mai mult – ei au inteles ca trebuie sa manipuleze si sa prosteasca mintile copiilor astfel incat ei sa accepte (si chiar sa deserveasca) sistemul lor rapace de exploatare superficiala si razboi continuu.
Cum apare creativitatea si cum ne-o putem redobandi?
Creativitatea apare in mintea omului:mai exact, imaginatia. Vestea buna este ca, in ciuda eforturilor depuse de clasa conducatoare de a ne degrada genialitatea, imaginatia nu poate fi nici suprimata si nici ucisa. In fiecare noapte cand mergem la culcare, ne dam frau liber imaginatiei. Astfel, potentialul nostru creativ - geniul din noi – doarme in interior si nu trebuie decat sa fie trezit si repus in miscare.
Cum imi pot trezi creativitatea?
Dupa George Land si conform tuturor studiilor pe care le-a desfasurat si toate scanarile facute pe creier, trebuie sa invatam sa judecam mai putin si sa ne straduim sa intelegem mai multe. Trebuie sa invatam sa criticam mai putin si sa fim mai curiosi. El spune ca frica si anxietatea sunt extrem de contraproductive.
Cele mai bune metode de a elimina aceste declinuri mentale sunt adoptarea unor practici ca yoga, meditatia, sportul, pentru ca acestea amelioreaza stresul si anxietatea. Aceste practici promoveaza un proces numit neurogeneza – crearea de noi celule ale creierului. Alimentatia joaca si ea un rol important pentru forta mentala si starea generala de sanatate. De fapt, cam 10% din serotonina (care regleaza dispozitia) este produsa in creier, restul de 90% este produsa in stomac.
Un alt element cheie este redefinirea sistemului de valori. Este important de inteles ca indiferent de viziunea pe care o detinem in prezent asupra vietii, aceasta este partial – sau chiar in intregime – rezultatul unei forme de indoctrinare culturala sau a societatii in care traim; si ca, indiferent de cat credem ca stim, suntem cu totii ignoranti intr-un fel sau altul. Cu totii avem probleme de viata de rezolvat si cu totii avem multe de aflat si de descoperit. Procesul de invatare este unul nesfarsit. De aceea trebuie sa fim umili si curiosi.
Trebuie sa fim mai receptivi la mediul inconjurator. Sa evitam sa ne inconjuram de oameni ingusti la minte. Este bine sa renuntam sa ne mai uitam la canalele de media care emit doar stiri comerciale sau barfe despre celebritati. Este bine sa renuntam la emisiunile, videoclipurile care promoveaza stereotipuri idioate si stiluri de viata superficiale. Imaginatia este cea mai importanta calitate pe care o putem cultiva si nu ne putem permite sa lasam modelati si influentati de forte exterioare.
Sa nu uitam un lucru esential: sistemul acesta este un sistem construit pe roadele imaginatiei. Banii au o valoarea imaginara. Statul are o autoritate imaginara. Iar noi avem limite imaginare. Daca vrem sa schimba lucrurile, trebuie sa incepem cu propria noastra imaginatie si cu proprii nostri copii.
Sursa utilizata: https://www.enlightened-consciousness.com/study-shows-born-creative-geniuses-education-system-dumbs-us/