Industria modei este faimoasa pentru impactul devastator asupra mediului, in special in Asia. Vopseaua toxica folosita in industria textila este deversata in fluvii si rauri. Muncitorii sunt expusi la substante chimice periculoase. Poluarea aerului este intensa la fabricile care lucreaza textilele sau prelucreaza denimul pentru a-i da aspectul invechit.
Niciuna dintre acestea nu ar trebui tolerate, insa cei mai multi dintre consumatori nu au nici cea mai mica idee despre ce se intampla, pentru ca fabricile de confectii sunt de regula situate la mii de kilometri distanta de piata de desfacere.
Raportul facut de Greenpeace, intitulat “Podiumul Detox” face lumina asupra acestui subiect. Biroul nonprofit din Asia de Est a lansat o platforma online care evalueaza felul in care firme mari din lumea modei elimina substantele toxice din lantul lor de desfacere si reduc poluarea apei. Pe scurt, firme precum Inditex (care detine Zara), Puma si Valentino par sa faca o treaba destul de buna, in timp ce Nike si LiNing, ambele firme de produse sport, au fost etichetate “Greenwashers” pentru ca nu au facut eforturi prea mari in acest sens.
Pe langa eforturile de a reduce utilizarea efectiva a substantelor chimice toxice si a poluarii, toate firmele catalogate de Greenpeace au fost clasificate si in functie de pasii facuti pentru a publica informatiile despre poluarea pe care o produc. Transparenta este secretul, spune Greenpeace si sustinatorii sai:
“Daca firmele devin transparente, publicul are sansa sa urmareasca ce se intampla in aceasta industrie - poate lua parte la gestionarea substantelor chimice care prezinta riscuri.” a declarat Liu Jianguo, Profesor Partener la Colegiul de Inginerie si Stiinta a mediului de la Universitatea Peking.
Raportul clasifica firmele analizate ca Leaders Detox, Greenwashers si Detox Losers. Din categoria Leaders fac parte cei ce fac pasi concreti in vederea unei schimbari. Categoria Greenwashers sunt cei care isi iau angajamente verbale in vederea unor schimbari, dar nu fac nimic concret in acest sens. Iar din categoria Losers fac parte cei ce refuza sa-si asume raspunderea pentru ceea ce Greenpeace numeste “amprenta toxica” si nu si-au luat inca niciun angajament in vederea detoxifierii.
Dupa clasificarea Greenpeace, urmatoarele firme au facut suficiente progrese pentru a fi considerati Detox Leaders:
* Benetton
* Adidas
* Diesel
* D&G
* Gap
* Giorgia Armani
* LVMH
* Meters/bonwe
* PVH
* VANCL
* Versace
* Best Seller
* OTB Only the Brave
* Hermes
Poti gasi mai multe detalii pe site-ul http://www.greenpeace.org/international/en/campaigns/detox/fashion/detox-catwalk. Iti poti
manifesta solidaritatea fata de firmele care fac cel mai mult pentru eliminarea toxinelor alegand produsele lor. Preferinta pentru firmele care protejeaza mediul si folosesc mai putine toxine transmite celor ce polueaza mesajul ca ar trebui sa produca mai "curat" daca vor sa ramana pe piata.
Sursa utilizata:
http://www.greenpeace.org/international/en/campaigns/detox/fashion/detox-catwalk - toxine greenpeace