Comandă telefonic 0770 363 621 Contul meuDespre noiContact
MeniuCaută
Dezvoltare personala

Comportamentul și gândurile de autosabotare: cauze și soluții practice

Există nenumărate moduri în care ne sabotăm pe noi înșine, de la amânarea / procrastinarea, auto-medicația, până la mâncatul excesiv din cauza stresului și conflictele interpersonale. Descoperă ce este autosabotajul, care sunt cauzele acestuia și ce poți face pentru a putea opri acest tip de comportament.

Ai mereu tendința să eviți anumite lucruri sau situații care pot părea dificile? Ți se întâmplă adesea să intri în conflict cu partenerul de viață, cu familia sau cu colegii de la job și să nu reușești să-ți controlezi reacțiile? Îți propui mereu să slăbești, dar nu reușești aproape niciodată să te ții de planul alimentar stabilit? În toate aceste situații vorbim despre un comportament de autosabotare. Cu alte cuvinte, ne facem rău singuri, uneori fără să realizăm acest lucru. Citește articolul realizat de coach Patricia Lidia pentru a afla ce este autosabotajul, care sunt cauzele acestuia și ce poți face pentru a putea opri acest tip de comportament care îți afectează profund viața.

Iată despre ce vei citi în acest articol:

 

Ce este autosabotajul?

Autosabotajul este atunci când luăm singuri măsuri active sau pasive pentru a ne împiedica noi pe noi înșine să ne atingem obiectivele. Acest comportament poate afecta aproape fiecare aspect al vieții noastre, fie că este vorba de relații, obiective de carieră sau personale. Autosabotajul este orice acțiune care ne împiedică intenția. În dietă? Caloriile tortului de ziua de naștere de la birou, evident, nu contează. Trebuie să atingem un termen limită pentru o activitate? Ne concentrăm mult mai bine dacă terminăm următorul episod din seria ce o urmărim pe Netflix, nu? Căutăm să ieșim dintr-o relație abuzivă? Imediat ce vom renova sufrageria...

Deși apare foarte frecvent, este un ciclu de comportament incredibil de frustrant care ne scade încrederea în noi și ne face să ne simțim blocați și mici. Există multe motive pentru care cineva poate alege un comportament de auto-sabotare, dar multe provin dintr-o lipsa încrederii în sine.

Există nenumărate moduri în care ne sabotăm pe noi înșine, dar amânarea / procrastinarea, auto-medicația, abuzul de substanțe, mâncatul excesiv din cauza stresului și conflictele interpersonale sunt printre cele mai cunoscute și des întâlnite. Aceste acțiuni pot fi deosebit de periculoase, deoarece sunt atât de subtile - este posibil să nu observăm acea o prăjiturică, două, trei pe care le băgăm în gură sau paharul extra de băutură pe care vrem să îl comandăm înainte de a pleca - și, în acel moment, pot chiar să ne ajute să ne calmăm și să ne relaxăm. Dar pe măsură ce aceste acțiuni cresc, autosabotajul se dezvoltă și poate crea o fântână profundă de auto-înfrângere, din care este greu de ieșit.

Oamenii de multe ori nici nu își dau seama că se auto-sabotează, iar la o privire mai atentă, poate părea că doar evită anumite lucruri sau situații, se află în mijlocul unor conflicte sau nu reușesc să își controleze comportamentului. Odată ce sunt recunoscute toate semnele autosabotajului, se poate începe schimbarea.

11 semne de autosabotaj includ un model al acestor comportamente:

ghid-exercitii-oculare-geo-blog
 

Cum ne afectează comportamentul autosabotor viața?

Comportamentul de auto-sabotare ne perturbă progresul către atingerea obiectivelor și ne poate împiedica să trăm viața pe care o prețuim și o merităm cu adevărat. Unii oameni împiedică propria lor fericire și propriul succes într-o anumită arie a vieții, în timp ce alții se împiedică pe ei înșiși în mai multe arii diferite. Tărâmurile comune ale vieții care cad pradă autosabotajului includ relațiile romantice, cariera, educația și relațiile cu familia și prietenii.

Iată patru moduri în care autosabotarea ne poate afecta viața:

1. Autosabotarea relațiilor romantice

Uneori oamenii fac lucruri care subminează relațiile romantice pe termen lung, implicându-se în comportamente care duc în cele din urmă la o despărțire. Adesea născut din teama de pierdere și abandon, autosabotajul romantic poate implica învinuirea celuilalt, crearea de conflicte, lipsa de comunicare, controlul sau monitorizarea comportamentului partenerului, căutarea constantă a asigurărilor, standarde imposibil de ridicate și părăsirea relațiilor înainte de a le da o șansă pentru a se dezvolta.

2. Autosabotarea carierei

Autosabotarea carierei implică acțiuni care împiedică atingerea obiectivelor carierei. Teama de eșec sau anxietatea cu privire la incertitudine ne pot ține în zona de confort și astfel împiedica avansarea, în ciuda dorinței de a face acest lucru. De asemenea, poate determina pe cineva să schimbe frecvent locul de muncă, să nu își găsească locul într-un colectiv sau să caute mereu direcții noi de dezvoltare a business-ului, considerând prematur că ce face în acel moment nu funcționează.

3. Autosabotarea educației

Auto-sabotajul educațional poate fi intenționat sau neintenționat. Adesea condus de anxietate și/sau lipsa de încredere în sine, implică comportamente care explică de ce un student eșuează sau, în general, are rezultate slabe. Atunci când eșecul poate fi pus pe seama unor acțiuni precum amânarea sau neîncercarea intenționată, este mai degrabă o reflectare a alegerii decât o lipsă inerentă de abilitate.

4. Autosabotarea relațiilor cu prietenii și familia

Acest tip de autosabotaj este adesea condus de un sentiment de concurență, de competiție, care vine din nevoia de a dovedi valoarea, egalitatea sau superioritatea. Acțiunile provin și din încercarea de a-i controla pe ceilalți sau de a obține aprobarea lor. Comportamentul negativ care interferează cu relațiile pozitive cu cei dragi poate implica comportament pasiv-agresiv, dependențe, complimente false, căutarea aprobării, lăudarea excesivă, explicarea constantă sau check-in-uri frecvente pentru a vedea dacă alții sunt supărați pe noi.

 

De ce ne autosabotăm?

Nu ne vedem adevărata valoare - atunci când nu credem în noi înșine nu ne putem atinge obiectivele. Inclusă în încrederea în sine este valoarea pe care noi ne-o acordăm. Dacă ne spunem constant că nu suntem suficient de inteligente, suficient de calificate sau suficient de bune pentru a avea ceea ce ne dorim, vom acționa în conformitate cu ceea ce ne spunem noi înșine. Modul în care vorbim cu noi înșine contează și afectează direct modul în care ne prezentăm lumii. Când nu avem încredere, vom face lucruri pentru a ne împiedica să ne atingem cel mai mare potențial.

Ne temem de succes - Când am muncit atât de mult pentru ceva, succesul poate deveni uneori un factor de stres. Acest lucru se întâmplă adesea atunci când nu avem încredere în noi. Este posibil să ne îngrijorăm că nu suntem calificate sau pregătite suficient și că vom fi expuse drept impostoare (sindromul impostorului). Teama noastră de succes ne determină să ne implicăm într-un comportament care ne limitează succesul. Când ne apropiem de atingerea unui obiectiv, putem începe să facem lucrurile care ne împiedică să atingem obiectivul. Un coach de afaceri ne poate ajuta dacă ne temem de succesul în carieră.

Vrem să aruncăm vina în altă parte - Când credem că nu vom performa bine sau că vom eșua indiferent de motiv, începem să ne comportăm într-un mod care ne asigură că vom eșua. Când credem lucruri precum „Nu voi primi comanda oricum”, ne înlocuim responsabilitatea în atingerea obiectivelor noastre. Când eșuăm, pentru că ne-am spus deja că o vom face, vina poate fi transferată altcuiva. Putem justifica amânarea sau nepregătirea, deoarece am acceptat deja că nu vom reuși.

Vrem să deținem control absolut - Ne simțim mai bine când deținem controlul. Acceptând un rezultat negativ din timp, simțim că deținem controlul, deși nu dorim să se întâmple. De fapt, ne controlăm eșecul atunci când aplicăm acest comportament de auto-sabotare și modele de gândire.

Ne temem de eșec - Ne temem că vom oferi toate resursele ce le deținem pentru a atinge un scop și totuși nu va fi suficient. Este mai ușor să ne oferim motive pentru care am eșuat decât să depunem tot efortul cu adevărat și totuși să nu reușim. Acesta este cel mai copleșitor motiv pentru care ne auto-sabotăm. De ce să mă mai chinui că oricum nu voi reuși?

Avem tipare învățate în copilărie - tiparele stabilite în primele noastre relații se repetă adesea în relațiile de-a lungul vieții. Suntem atașați de aceste modele. Înseamnă ceva pentru noi și sunt greu de lepădat. Să spunem că am avut un părinte care nu ne-a acordat niciodată prea multă atenție decât dacă i-am supărat. Știm că nu este un lucru bun să înnebunim oamenii, dar există ceva foarte atrăgător în a face asta, din cauza acestei educații timpurii. Supărarea oamenilor a fost singura modalitate de a atrage interesul, așa că ne simțim blocate în acest tipar în care este tentant, atractiv chiar, să-i înnebunim pe cei din jur pentru a ne asigura că nu au uitat că existăm în viața lor. Acest tipar ar putea apărea, de exemplu, la job, unde pur și simplu nu putem fi punctuali. La început, șeful este iertător și încurajator, dar pe măsură ce timpul trece și totuși nu reușim să ajungem la timp, se enervează și, în cele din urmă, se poate ajunge la conflite.

 

Care sunt tipurile de autosabotaj?

1. Procrastinarea, amânarea

Procrastinarea presupune a trage de timp, mai degrabă decât a te apuca imediat de un proiect. Întârzierea acțiunii și distragerea atenției îi ajută pe oameni să evite stresul, anxietatea sau alte situații incomode emoțional, chiar dacă acestea ar putea duce în cele din urmă la creștere.

2. Perfecționismul

Perfecționismul este nevoia ca totul să fie perfect și poate fi auto-înfrângător. Un sentiment intens de perfecționism împiedică oamenii să avanseze în carieră sau să se bucure de relații satisfăcătoare pe termen lung, deoarece stabilește un standard imposibil de atins, exagerat de ridicat. Perfecționismul la locul de muncă sau la școală poate împiedica oamenii să își asume riscurile necesare sau chiar să finalizeze proiecte.

3. Autocritica

Vorbirea negativă despre sine și autocritica dură ne pot afecta acțiunile și ne pot împiedica să ne atingem obiectivele. Este un impuls, o acțiune automată, gânduri ce ne trec prin minte nefiltrate ca o reacție instantanee la noi înșine, la ceilalți și la situațiile pe care le întâlnim în fiecare zi. Ascultarea unei autocritici dure este o formă de autosabotaj, deoarece acest lucru ne împiedică să credem că avem tot ce trebuie pentru a ne atinge obiectivele.

4. Rezistența la schimbare

Intoleranța la incertitudine este o formă de anxietate și rezistența la schimbare ne poate ține blocate în zona de confort. Rezistența la schimbare implică agățarea de vechile obiceiuri, găsirea de scuze (sunt prea ocupată…, nu sunt capabilă să…), setarea de obiective fără a lua măsurile adecvate pentru a le îndeplini sau evitarea complete de a stabili obiective. Rezistența la schimbare ne împiedică să ne asumăm riscuri sănătoase sau să încercăm lucruri noi care ar putea duce la creștere.

5. Lipsa îngrijirii de sine

A nu avea grijă de noi este o formă de autosabotaj care ne poate împiedica să prosperăm. Aceasta include obiceiuri alimentare proaste, lipsa somnului, lipsa exercițiilor fizice sau evitarea vizitelor la medic sau terapeut pentru provocări de sănătate fizică și mentală. Poate implica, de asemenea, implicarea în comportamente riscante, cum ar fi automedicația, consum excesiv de alcool, mâncatul în exces, jocurile de noroc sau sexul riscant.

 

Autosabotajul din punct de vedere holistic

Scripturile tantrice menționează trei tipuri de autosabotaj. Este amuzant cum acest lucru a fost prezentat acum mii de ani și deși s-au schimbat atât de multe în mediul nostru, sistemul corp-minte-spirit uman este în continuare același.

Scripturile tantrice descriu procesul cum conștiința unificată, „Unica sursă adevărată” (Dumnezeu, Univers, cum vrei să îi spui) coboară și se diversifică în multiplicitatea manifestărilor universului. Unul devine mulți, inclusiv tu, eu, cerul, marea, stâncile... ai prins ideea. Universul evoluează spre un nivel mai ridicat de conștiință și complexitate material și deci și noi trebuie să evoluăm cu el odată.

Autosabotajul nostru provine dintr-o contracție. Ori de câte ori încercăm să ne extindem spre ceva nou, ori de câte ori ne asumăm un nou efort sau o nouă provocare, vom experimenta un pingback, un răspuns instinctiv de a sta pe loc. Rezistența și autosabotajul sunt inevitabile, deoarece creierul nostru reptilian încearcă să ne țină în siguranța lucrurilor cunoscute. În general autosabotajul este legat de contracția fie a chakrei celui de-al treilea ochi, chakrei inimii sau chakrei plexului solar.

Anava Mala: contracția centrului inimii, centrul nostru de dragoste necondiționată și conectivitate

Când centrul inimii noastre se contractă, ne simțim singure, izolate. Ne deconectăm de celelalte inimi și coborâm în interiorul nostru. Cel mai adesea simțim autocompătimire. S-ar putea să ne simțim neacceptate, ca și cum nimănui nu îi pasă de noi și nimeni nu trece prin ceea ce trecem noi. Nu cerem ajutorul de care avem nevoie, deoarece cine ar putea să ne înțeleagă sau să ne ajute? S-ar putea să ne simțim triste și neajutorate și că lumea în care trăim este un loc nesigur.

Dorim cu disperare să ne simțim conectate, înțelese și văzute, dar ne ascundem în frică, asigurându-ne astfel că nimeni nu ne poate ajuta, cee ace ne întărește convingerea că suntem singure.

Mayiya Mala: Contracția celui de-al treilea ochi, centrul nostru de intuiție și percepție

Mayiya înseamnă a măsura. Când al treilea ochi este contractat, suntem blocate în măsurare. Măsurarea nu este neapărat o problemă, cu excepția cazului în care creează o separare care ne împiedică să evoluăm și să mergem înainte. Ne împiedicăm de propriile judecăți: sunt mai bun decât / nu la fel de bună ca, ceea ce duce la sentimente de gelozie și lipsă de valoare, poate chiar la un complex de inferioritate, care ne împiedică să ne împărtășim lumina cu ceilalți. Alții nu pot beneficia de ceea ce avem de oferit, deoarece suntem prea ocupate să ne comparăm și să ne considerăm prea lipsite de valoare pentru a ne împărtăși talentele și cunoștințele și energia.

Sau poate că suntem prea prinse într-un cerc vicios al perfecțiunii proprii. Ne convingem că nu avem nimic de câștigat sau de învățat, pentru că am deja totul bătut în cuie.

Oricum, ne împiedică să continuăm și să facem ceea ce trebuie să facem. Ne sabotăm obiectivele prin a fi prinse în măsurare și comparare.

Măsurarea se transformă de obicei în judecată și întotdeauna ne judecăm pe noi înșine cel mai dur. Acest lucru se poate transforma în perfecționism. O altă modalitate excelentă de a ne asigura că ne sabotăm obiectivele este de a le face irealizabile de la bun început. Apoi intrăm în tărâmul „totul sau nimic” și în cele din urmă ieșim cu, nu-i așa, nimic.

Karma Mala: contracția chakrei plexului solar, centrul nostru de putere și voință

Karma înseamnă acțiune. Când a treia chakră, centrul nostru de putere, de exprimare a voinței noastre în lume, este contractat, înseamnă că nu reușim să acționăm.

S-ar putea să dorim cu disperare să mâncăm mai bine și mai sănătos, dar nu reușim să întreprindem acțiuni care ne-ar putea ajuta să facem acest lucru, cum ar fi cumpărarea de alimente sănătoase, planificarea unui meniu sănătos cu o săptămână în avans, învățarea unei rețete noi care să se alinieze modului în care dorim să ne hrănim. S-ar putea să ne înscriem la un curs, dar nu reușim să ne programăm timpul pe parcursul săptămânii pentru urma cursurile și a participa la ele, nu ne organizăm. Acest lucru pare adesea ca o amânare, ca o procrastinare. Venim cu un milion de scuze pentru motivele pentru care nu luăm măsuri. Este prea greu. Nu am timp acum. Mai întâi trebuie să fac altceva.

 

Cum ne oprim din autosabotare?

Când vine vorba de autosabotaj, soluția unică nu se potrivește tuturor, nu toți pot lua aceleași măsuri. Este posibil să fim prea obosite și stresate pentru a ne gândi la alegeri complexe și, în schimb, ne bazăm pe euristici ușoare (dar inexacte), pe abordări sau descoperiri proprii nu neapărat optime, perfecte sau raționale, dar care sunt totuși sufficient de bune pentru a atinge un obiectiv sau a bifa o acțiune pe termen scurt, imediat. Înțelegerea rădăcinilor temerilor care duc la autosabotaj și efectuarea unor pași mici către o depășire a acestora ne poate ajuta să creștem și să mergem mai departe.

Fă o listă cu toate lucrurile care te împiedică să ai ceea ce îți dorești

Odată ce identificăm de ce manifestăm un comportament de autosabotare, putem începe să luăm măsuri pentru a depăși autosabotajul și a ne ridica deasupra acestui comportament distructiv. Fă o listă cu toate lucrurile care te împiedică să ai ceea ce îți dorești. Evaluează de ce dorești acest lucru și fii obiectivă asupra obiectivelor tale. Uită-te la ceea ce te împiedică cu adevărat. Identifică lucrurile mici, cum ar fi plângerea constantă, autocompătimirea, care te rețin împreună cu cele mari.

Ajustează-ți obiectivele astfel încât să nu se declanșeze perfecționismul

Dacă critica este autosabotajul tău, permite minții critice să-și facă de cap, să măsoare, să compare, dar privește rezultatele dorite și expiră profund. Pe măsură ce inspiri, cum poți să îți deschizi chakra inimii și chakra celui de-al treilea ochi pentru a permite naturii critice a minții să te ducă înainte spre modestie și conexiune? Ajustează-ți obiectivele astfel încât să nu se declanșeze perfecționismul, fă ca obiectivele să fie ușoare și plăcute. Fii bună cu tine și cu ceilalți, renunță la judecată și fii rezonabilă, aceasta dizolvă contracția. Dacă aceasta este problema ta, începe să observi când intri în modul judecată și să dizolvi acest lucru practicând empatia cu tine însăți și cu ceilalți. Relaxează-te în propria ființă, în domeniul conectivității care se află în spatele diversității și separării aparente pe care le vedem.

Încearcă să îți amintești că și eșecul este ok

Dacă îți este frică de eșec, ia în considerare enumerarea tuturor modurilor în care ai reușit în trecut. Uită-te la toate lucrurile minunate pe care le-ai realizat deja. Încearcă să îți amintești ce ai depășit pentru a ajunge acolo unde ești și lucrează la creșterea încrederii. Încearcă să îți amintești că și eșecul este ok și se va mai întâmpla! Nu putem fi întotdeauna perfecte și nu vom obține întotdeauna ceea ce ne dorim. Acceptarea acestui fapt nu ar trebui să ne limiteze credința în noi înșine, ci ar trebui să ne îndrume să înțelegem că trebuie să continuăm să lucrăm asupra noastră și să ne deschidem către noi oportunități.

Devino propria prioritate și ai grijă de tine

Dacă nu te simți demnă, nu simți că meriți, poate fi timpul să te concentrezi pe îngrijirea de sine. Nu te mai concentra pe ceea ce crezi că faci greșit și lucrează la recunoașterea a ceea ce faci bine. Concentrează-te pe acordarea de timp pentru a te relaxa, pentru a mânca bine și a dormi bine. Trebuie să te simți bine cu tine însăți pentru a-ți depăși fricile. Devino propria prioritate. A-ți acorda prioritate te va ajuta să îți sporești încrederea în sine și îți va permite să fii mai bine pregătită pentru a te confrunta cu frica și a-ți depăși autosabotajul. Pur și simplu acționează! Oricât de mic pasul, acționează în direcția obiectivului tău. Dacă obiectivul tău este să faci mai mult exercițiu fizic,ieși la o plimbare de cinci minute după prânz astăzi! Cea mai mică începe să distrugă karma mala.

Cere ajutor dacă simți că ai nevoie

Vorbește cu un terapeut sau cu coach dacă ai dificultăți în a-ți depăși frica și comportamentul de auto-sabotare. Uneori trebuie să vorbim despre ce se întâmplă pentru a înțelege de ce ne angajăm în auto-sabotare. Alteori este posibil să avem nevoie doar de ajutor pentru a trece dincolo de negativism și pentru a crea un plan. Cere ajutor dacă simți că ai nevoie. Întindeți mâna! Observă-ți contracția și începe să îți deschizi centrul inimii conectându-te cu alte inimi. Spune oamenilor de ce ai nevoie. Antrenează-te să te simți din nou conectată. 

Apelează la tehnica Reiki pentru a descoperi blocajele și a avea un punct de pornire pentru eliminarea lor. Un practicant Reiki poate să te ajute să deblochezi contracția, dar munca tot tu o faci, depășindu-ți fricile.

Mulți oameni folosesc tehnici directe, fizice, cum ar fi Programarea Neuro-Lingvistică (NLP) sau Tapping (taparea). 

Alții folosesc Ho ‘Oponopono. Această tehnică uimitoare de vindecare hawaiană este foarte eficientă atunci când este direcționată către propriul Sine! Iubirea de sine este un remediu pentru înfrângerea gândurilor și sentimentelor care duc la înfrângerea comportamentelor. Pentru a practica Ho ‘Oponopono asupra ta, iubește-te pe tine însăți în timp ce îți spui: Îmi pare rău, Te rog iartă-mă, Mulțumesc, Te iubesc (iar eu ador adăugirea realizată de Adina Oltean – Îmi dau permisiunea).

Fii recunoscătoare pentru ceea ce ai. De multe ori în viață, oamenii sunt dezamăgiți pentru că au așteptări nerezonabile cu privire la ceea ce se va întâmpla. A învăța să ne temperăm așteptările și să ne simțim recunoscători pentru ceea ce avem poate duce la o fericire mai mare. Nu înseamnă să ne mulțumim doar cu ceea ce avem. A avea o atitudine de recunoștință poate ajuta la echilibrarea efectelor negative ale provocărilor și stresului și a depăși obstacolele, extinzând zona de confort.

Articol scris de Patricia Lidia - comunitatea VVV

Patricia Lidia este programator, scriitor și coach în idei și creativitate. Ce altă meserie ar fi mai potrivită pentru a înțelege algoritmii acestor platforme de care ne folosim zilnic, decât un programator, și ce altă meserie ar fi potrivită pentru a crea content creativ decât un scriitor și coach? 

Patricia a înțeles că pentru ca o afacere să funcționeze corect, pe lângă faptul că trebuie să fii mereu la curent cu noile trenduri în business, trebuie să ai grijă și de tine, astfel că ea te poate ajuta prin tehnici de meditație, Reiki și mindfulness pentru ca tu să fii bine din toate punctele de vedere și să ai succes din toate punctele de vedere. 

Pe Patricia o poți găsi aici:

Website | Instagram

 

Aboneaza-te la newsletter. Gratuit.

Fii la curent cu noutatile Viata Verde Viu.
Articole privind un stil de viata sanatos, retete si multe altele.

#auto-sabotare

Ce au mai parcurs alti cititori...

Cum ne putem organiza mai bine pentru a evita perioadele stresante, alături de copiii noștri

Cum ne putem organiza mai bine pentru a evita perioadele stresante, alături de copiii noștri

Cum să renunți ușor și definitiv la obiceiurile negative pentru a-ți atinge obiectivele

Cum să renunți ușor și definitiv la obiceiurile negative pentru a-ți atinge obiectivele

Cum să faci o listă de cumpărături inteligentă și completă

Cum să faci o listă de cumpărături inteligentă și completă
Adaugă comentariul tău
Primești săptămânal inspirație verdevie
promoții și prețuri speciale, acces la tombole și concursuri exclusive...
Termeni și condițiiCookiesConfidențialitate GDPRDisclaimer
Copyright 2021 Viata Verde Viu | Produse naturiste, sfaturi sănătoase și rețete gustoase. Toate drepturile rezervate.