AcasaCopiiHrana VieCorpMinteSpiritReteteInvatam impreunaStiati ca..?
Despre noiEvenimente / programePoliticiContact
Dhyana Yoga - cursuri de meditatie si yoga

Ce efect are relatia cu Dumnezeu asupra educatiei copiilor!

Copiii vostri nu sunt ai vostri. Sunt fii si fiice ale Vietii care tanjeste chiar dupa ea insasi. Ei vin prin voi, dar nu din voi, si chiar de sunt cu voi, ei nu va apartin. Le puteti darui dragostea voastra, dar nu si gandul vostru. Caci ei au propriul lor gand. Le puteti gazdui trupurile, dar nu si sufletele, caci sufletele lor sunt gazduite in casa zilei care va sa vie, pe care voi nici chiar in vis nu o puteti cunoaste.

Va puteti stradui sa fiti ca ei, dar sa nu cautati a-i face pe ei asemeni voua. Caci viata nu merge inapoi si nici nu se impotmoleste in ziua ce a trecut. Voi sunteti arcuri, iar ei sagetile insufletite pe care le trimiteti inainte.

Arcasul ocheste tinta in nemarginire si va inconvoaie cu puterea sa pentru ca ale Lui sageti sa zboare cu iuteala in departari. Cu bucurie lasati mana Arcasului sa va-nconvoaie, caci asa cum El iubeste sageata zburatoare, la fel iubeste arcul care il asculta”. Kahlil Gibran

Copilul este o creatie nascuta din iubire. Spunand iubire, nu ne referim la iubirea dintre doi oameni, ci la forta creatoare care face posibila fiintarea si cresterea. Aceasta, poate fi dragostea dintre doi oameni, care duce la crearea unei noi fiinte.

Insa chiar daca cei doi parinti nu s-au iubit, iubirea mamei este cea care poarta copilul in sinea ei si care ii da puterea de a supravietui. Insa nu este doar corpul care este creat ci mult mai mult. Forta si actul volitional pe care le are copilul de a creste, nu provine doar din propriile celule, ale propriului corp. Hrana mamei nu ajunge ea singura de a face din fat un om pe deplin dezvoltat. Mai exista o alta forta, o forta invizibila, care determina ca din actul de iubire a doi oameni sa ia fiinta un alt om, un om nou.

Aceasta forta, desi este invizibila este cea care face posibila viata. Ea creeaza speranta, bucurie, tristete, frica, iubire si alte realitati  a caror certitudine nu poate fi perceputa cu simturile biologice desi sunt masurabile. Aceasta dimensiune invizibila, este fiinta spirituala a copilului. Aceasta fiinta spirituala ii da fiecarui om dreptul la existenta (fiintare), ca membru egal al comunitatii umane.

Ea ne ajuta sa facem abstractie de trup, de culoarea pielii, de nationalitate sau religia omului si de a contempla in el ceea ce este invizibil, acel lucru, acel ceva despre care Antoine de Sáint Exupery spunea: „ceea ce este esential, este invizibil pentru ochi”. Aceasta esenta este prezenta in fiecare om, indiferent daca este sarac sau  bogat, cuminte sau obraznic, bolnav sau sanatos, fericit sau trist (11). In ea, sta ascunsa iubirea omului puterea sa si legatura cu trupul sau. Acest „invizibil esential” este lucrul prin care fiecare om devine demn de a fi iubit si orice viata devine demna de a fi traita.

Atunci cand privim un om in ochii si ii percepem scateierea ochilor, ne apropiem mai mult de aceasta realitate decat atunci cand doar ii vorbim sau negociem cu el. Mai ales la copiii, este izbitoare curatenia care se oglindeste in ochii lor. Se intampla oare asa deoarece copiii sunt mai apropiati de patria lor spirituala decat noi?

In cazul lor, este doar pentru ca lor nu  li s-au intamplat atat de multe in lumea vizibila ca si noua? O imagine arata valoarea si potentialul care exista in fiecare om si face referinta la importanta educatiei: „Priveste omul ca pe o mina de pietre pretioase, plina de valori inestimabile” ... Doar educatia, poate face ca mina sa-si arate comorile si oamenii sa se poata folosi de ele” (Baha’u’llah). Telul educatiei este sa scoatem din fiecare om pietrele pretioase ale minei sale interioare si sa  le facem vizibile.

Astfel i se de posibilitatea omului sa-si gasesca locul in societate si sa fie de folos umanitatii. Deoarece fiecare este purtatorul unei parti a puzzleul-ui vietii si este sarcina sa - sa depuna partea sa - la locul potrivit.  Nici o bucatica nu are voie sa lipsesca pentru a intregii imaginea. Pentru cei mai multi oameni, reprezinta o sarcina de o viata de a-si da seama cum arata particica lor si unde le este locul. Doar atunci cand au gasit raspunsul, ei se simt multumiti si implinti in sensul lor de a fi si numai atunci ei au incredere in ei insisi .

Ce este increderea de sine? De fapt ambii termeni „incredere” si „de sine” ar trebuii sa apara de doua ori. Deoarece este vorba de incredere dubla si de un sine dublu. Estecopii vorba de increderea pe care omul o are despre sine si capacitatile sale, cat si despre  increderea avuta de Creator in om, atunci cand L-a inzestrat cu aceste capacitati. Si este vorba de sinele propriu in care cred,  pe care-l recunosc, pe care-l valorizez si respect cat si despre faptul de a crede in sine insusi deci de a nu fi dependent de faptul ca altii cred in propria mea persoana. 

Numai acela care-si cunoaste capacitatile si talentele le poate implementa si astfel poate fii folositor comunitatii. Cine insa se subestimeaza sau se supraestimeaza, nu-si poate gasi rolul si sarcinile in viata. In schimb isi foloseste energia pentru a suferii de propria inutilitate, pentru a se retrage depresiv mai devreme sau mai tarziu.

Nu numai ca multi oameni pierd ceea ce acesta ar fi putut darui ci si el insusi pierde placerea vietii deoarece n-o poate simtii or percepe acoperita de atata mila de sine. In acest mod, multi oameni ajung intr-o tinuta interioara caracterizata de epuizare, frustrare si un sentiment al lipsei de sens in viata.

Daca ii intrebi: „Cum iti merge?”, ei  iti raspund: „Trebuie sa-mi mearga!”. Ne punem intrebarea: „Cum poate fi atinsa starea de „increderea de sine” si ce pot face pentru asta parintii si ceilalti educatori?” Totul se invarte in jurul termenului „incredere” adica atunci cand un educator are incredere in copilul (elevul sau) sau ii arata acestuia ca poate avea incredere in sine insusi (13).

Cine este acest creator!

Cei mai multi oameni isi inchipuie un Creator, drept ceva pe care il numesc: ”Dumnezeu” insa  exact acest termen „Dumnezeu”, a fost si este adeseori gresit si este folosit gresit in aria noastra culturala. Sunt popularizate concepte care il descriu pe Dumnezeu drept o instanta care judeca si pedepseste. Prin aceasta, omul se simte alienat de Creatorul sau. In locul unei relatii apropiate si calde, se creaza o relatie distanta si rece care poate deveni infricosatoare. Urmare a acestui  sentiment de frica, este ca omul se retrage in incercarea de a se ascunde de Dumezeu, pentru a nu fi nevoit sa ii arate esecul sau greseala sa.

Daca aceasta retragere are succes si el reuseste, atunci omul caruia ii este frica de Dumnezeu, crede ca pedeapsa nu va ajunge la el. Ceea ce nu constientizeaza,  este ca aceasta retragere se finalizeaza in singuratate. Un alt concept care duce la neintelegeri, consta in faptul ca  toata responsabiliatea in viata, este pusa in seama sortii sau a unei instante numita „Dumnezeu”.

Acest fapt il demoralizeaza pe om si poate duce la  descurajare, pasivitate, dependenta si fanatism. Ambele concepte, au avut si au si in prezent urmari fatale in educatia copiilor. Copiii nu au nevoie de un astfel de „Dumnezeu”. Fara astfel de imagini contorsionate despre Dumnezeu, un copil poate creste increzator,  plin de bucurie de viata si de increde in sine.

Pentru ce avem nevoie de Dumnezeu!

Asa cum am descris la inceputul capitolului, copilul este o fiinta care a fost si este legata de Creatorul sau (14). Aceasta legatura nu este insa  tensionata si ingraditoare ci este o relatie care daruieste viata si caldura. Ne este la indemana sa comparam „Creatorul” cu soarele. Soarele este o sursa independenta de energie care in orice clipa ne da lumina si caldura. Aceasta sursa, daruieste neconditionat, fara a i se cere si nu oboseste nicicand.

Desi omul nu cunoaste natura soarelui, se bazeaza permanent pe faptul ca sursa aceasta nu va dispare nicicand deoare viata si cresterea pe Pamant sunt imposibile fara legatura la  acest izvor. Un concept natural al lui Dumnezeu poate fi dedus din acest exemplu. „Dumnezeu”  s-ar putea numi si „Creator”, „Sursa”, „Viata”, „Iubire”, „Energie”, Caldura”, „Lumina”, „Refugiu”, „Apropiere” sau „Atractie”.

Atunci cand parintii se pot desprinde de conceptul clasic de Dumnezeu, ei permit si copilului lor sa–si pastreze relatia sanatoasa si pozitiva cu Dumnezeul sau. Acestor parinti, le este si mai usor sa dea piept cu curiozitatea naturala a copiilor fata-n fata cu intrebarile vietii si sensul vietii.

Ce efect are relatia cu Dumnezeu asupra educatiei copiilor!

In primul rand devine evident ca omul trebuie vazut in contextul general. El nu traieste si este doar o fiinta singulara, nu este nici integrat exclusiv intr-un mediu social ci este mai mult decat atat, constient sau inconstient, volitional sau nu,  mereu in legatura cu sursa vietii si a iubirii. Daca parintii, prin educatia lor mentin treaza aceasta legatura, in copil se naste un sentiment de optimism, de liniste interioara, de relaxare si de siguranta (15).

Asa  cum o floare infloreste si  prospera sub inflenta caldurii si a luminii astfel si copilul prin relatia vie cu Sursa sa iubitoare va creste intr-o directie in care „esentialul” devine sensul vietii sale. In viata de zi cu zi, „esentialul” sufletului uman tinde spre iubire si daruire. Educatia morala uzuala nu poate inlocui legatura cu aceasta Sursa esentiala ci trebuie sa cladesca pe fundamentele descrise mai sus altfel existand pericolul  degradarii inspre fatarnicie si  falsitate.

Multi parinti cred ca trebuie sa ii tina neintrerupt  de mana pe copiii lor. Nu le dau drumul deoarece doresc sa-i ghideze si sa-i protejeze. Intentia este intradevar buna dar faptul in sine poate fi daunator pentru copii. A fi responsabil pentru copilul tau nu inseamna a-l tine strans langa tine. Un  educator responsabil este acela care-si ajuta copilul sa se simta resposabil pentru el insusi. Pentru ca doar atunci acesta reuseste in viata pe propria sa responsabilitate si se elibereaza din dependenta de inceput fata de parintii sai.

Este mai usor sa dam drumul copiilor atunci cand avem incredere ca nu suntem singurii responsabili pentru ei pentru ca nu ne apartin. Ei sunt aparati si ghidati de Puterea care I-a creat si care a dat sens vietii lor.

„ O Doamne, Dumnezeule! Calauzeste-ma, ocroteste-ma, lumineaza lampa inimii mele si fa din mine o stea stralucitoare. Tu esti Cel Tare si Puternic!” - ’Abdu’l Baha

Sursa:

„Tine-ma strans si lasa-ma liber” Fari Khabirpour, Nadi Hofmann

Surse Bibliografice

Bettner, Betty Lou & Lew, Amy: Kindern eine Chance geben (SA DAM COPIILOR O SANSA). München 1992

Saint-Exupéry, Antoine: Der kleine Prinz. (MICUL PRINT) Düsseldorf 1956 Dinkmeyer, Don & McKay, Gary D.: STEP. The Parent's Handbook (MANUALUL PARINTILOR). 1989

Dreikurs, Rudolf & Seitz, Vicki: Kinder fordern uns heraus. (COPIII NE PROVOACA) Stuttgart 1992

Dreikurs, Rudolf: Selbstbewusst. Die Psychologie eines Lebensgefühls. (SIGUR PE SINE – PSIHOLOGIA UNUI SENTIMENT VITAL) München 1996

Dreikurs / Grunwald / Pepper: Lehrer und Schüler lösen Disziplinprobleme, (PROFESORII SI ELEVII REZOLVA PROBLEME DE DISCIPLINA)  Weinheim 1995  Dreikurs, Rudolf / BlumenthaI, Erik: Eltern und Kinder - Freunde oder Feinde (PARINTII SI COPIII – PRIETENI SAU DUSMANI ) • Stuttgart 1989

Gibran, Khalil: Der Prophet, (PROFETUL ) Freiburg 1998

Gordon, Thomas: Familienkonferenz. (CONFERINTA DE FAMILIE)  Hamburg 1974

• Palazzoli, Mara Selvini: Die psychotischen Spiele in der Familie, (JOCURI PSIHOTICE IN FAMILIE)  Stuttgart996

Popov-Kavelin, Linda / Popov, Dan / Kavelin,John: The Virtues Guide. A          Family Handbook. (GHIDUL VIRTUTILOR • UN MANUAL PENTRU FAMILIE) Fountain Hills 1995 •

Schoenaker, Theo & Julitta / Platt, John M.: Mit Kindern in Frieden leben, (SA TRAIM IN PACE CU COPIII) Sinntal-Züntersbach 1999 . Ziele der Kindererziehung

Textzusammenstellung. (TELURILE EDUCATIEI COPIILOR; CULEGERE DE TEXTE) Hofheim/Ts. 1979

AUTORII

Fari Khabirpour - nascut in 1951 si-a petrecut copilaria si tineretea in Luxemburg. Studiul Psihologiei si Pedagogiei la Universitatea din Zürich. Doctorat sub conducerea prof. dr. Karl Widmer. Formarea terapeutica la „Alfred Adler-Institut” Zürich. Multi ani Coordonator,  Presedinte si Terapeut Analitic Formator, al Societatii Luxembrugheze de Psihologie Individuala, dupa Alfred Adler. Multi ani profesor la "Institut des Etudes Educatives et Sociales"  in Luxemburg. Conducator al Satului de „CopiiI S.O.S.” din Luxemburg. Mai multi ani, coordonator al specializarii profesionale pentru educatori la "Entente des Foyers de Jour", in Ministerul Familiei din Luxemburg. In prezent, Fari Khabirpour activeaza ca director in Ministerul Educatiei din Luxemburg in Departamentul de Pshiologie Scolara. A devenit cunoscut opiniei publice prin numeroase prelegeri, in tara si strainatate si printr-o  serie de emisiuni la radio, despre educatia copiilor. Fari Khabirpour este casatorit din 1974 si este tatal a trei copii.

Nadi Hofmann a studiat Psihologia la Heidelberg. Din 1996, este psiholog scolar si profesoara la Scoala Internationala Townshend  din Cehia. In prezent, ea isi da doctoratul in domeniul Psihologiei Pedagogice (128). - despre copii

Like Share Share Tweet9271 vizualizari
loading...
loading...

Postat in categoria Copii sanatosi

Etichete: copii, Dumnezeu, educatie,

Adauga comentariul tau
Nume*
Url
Comentariu
Abonati-va gratuit

pentru cele mai noi articole
si promotii periodice.

Articole Recente

La 80 de ani acest cuplu aleargă la maraton pentru a sărbători 57 de ani de la căsătorie

La 80 de ani acest cuplu aleargă la maraton pentru a sărbători 57 de ani de la căsătorie

Compromisul-o cale sigură spre nefericire

Compromisul-o cale sigură spre nefericire

Uleiul esenţial pur de dafin, un ulei polivalent adjuvant in menţinerea sănătăţii

Uleiul esenţial pur de dafin, un ulei polivalent adjuvant in menţinerea sănătăţii

Cele 7 emotii principale si impactul lor asupra sanatatii

Cele 7 emotii principale si impactul lor asupra sanatatii

Tratarea naturala a mastitei, cea mai frecventa infectie a alaptatului

Tratarea naturala a mastitei, cea mai frecventa infectie a alaptatului

Show / Evenimente

Weekend de gatit in cuplu...la mare!

Weekend de gatit in cuplu...la mare!

BRIAN si ANNA-MARIA CLEMENT din nou la Bucuresti/13 martie/Hotel Caro

BRIAN si ANNA-MARIA CLEMENT din nou la Bucuresti/13 martie/Hotel Caro

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii - Plaiul Foii 2017

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii - Plaiul Foii 2017

Lansare Erus si valea rabdarii in Bucuresti, cantece, povesti si voie buna

Lansare Erus si valea rabdarii in Bucuresti, cantece, povesti si voie buna

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii

Scopul acestui site este de a promova un stil de viata sanatos si sustenabil in armonie cu natura .

SUNTEM PE RETELELE SOCIALE