Televiziunea are o proasta reputatie printre cei preocupati de sanatate, si pentru bune motive. Acest dispozitiv "neutru" de difuzare a informatiilor, care ar putea fi utilizat pentru a imbogati cultura planetei, a fost timp indelungat folosit de catre corporatiile egoiste pentru a promova produse nesanatoase si valori toxice. Nicaieri nu este mai evident acest lucru, decat in lumea reclamelor, unde aproape orice aliment nenatural imaginabil a fost vandut familiilor ca dezirabil si produs alimentar integral.
Data fiind agresivitatea cu care aceste produse sunt fortate asupra familiilor noastre, nu este surprinzator ca incep sa apara tot mai multe studii care fac legatura intre expunerea la televizor si modele de comportament nedezirabile in ce priveste mancatul si bautul. Ultimul dintre aceste studii, publicat in editia din aprilie 2013 a Jurnalului International de Sanatate Publica, a dovedit o corelare evidenta, dar importanta, intre timpul de tele-vizionare si consumul de bauturi carbogazoase la copii.
O legatura “clara”
Pentru studiu, echipa de cercetare – condusa de Stana Olafsdottir de la University of Gothenburg din Suedia – a evaluat obiceiurile de dieta alimentara si cele de tele-vizionare a 1 733 de copii suedezi intre doi si patru ani. O mare cantitate de informatie a provenit direct de la parintii copiilor, carora li s-a cerut sa completeze chestionare detaliate despre stilul de viata al copiilor lor.
Datele au revelat ca aproximativ unul din sapte parinti au incercat in mod activ sa limiteze expunerea copiilor la reclamele TV, si ca respectivii copii ai acestor parinti aveau cele mai mici sanse de a pofti la bauturi carbogazoase si la alte bauturi zaharate. Copiii care au fost expusi puternic la tele-vizionare, au cerut frecvent – si au consumat – mari cantitati de bauturi carbogazoase.
“Copiii care au privit mai mult la TV aveau o mai mare tendinta de a bea aceste bauturi”, a spus Olafsdottir. “De fapt, fiecare ora suplimentara in fata TV-ului sporea probabilitatea consumului regulat cu 50%. O legatura similara a fost gasita si pentru timpul total petrecut in fata ecranului.”
Intr-un studiu de monitorizare, echipa lui Olafsdottir a mai descoperit “o legatura clara” intre expunerea copiilor la reclamele la alimente de la televizor si probabilitatea consumului regulat de bauturi indulcite.
“Aceste rezultate intaresc presupunerea ca este posibil sa se influenteze obiceiurile de consum alimentar ale copiilor prin obiceiurile lor de vizionare TV”, au concluzionat autorii studiului.
Sursele pentru acest articol includ:
http://www.dailymail.co.uk
http://aww.ninemsn.com.au
http://link.springer.com/article/10.1007/s00038-013-0473-2
http://www.naturalnews.com/041077_television_children_soda.html - sanatatea copiilor