AcasaCopiiHrana VieCorpMinteSpiritReteteInvatam impreunaStiati ca..?
Despre noiEvenimente / programePoliticiContact
Dhyana Yoga - cursuri de meditatie si yoga

De ce ne simtim bine in preajma apei ?

Reverie (minte albastra): O stare usor meditativa caracterizata de calm, pace, unitate si o senzatie generala de fericire si impacare cu viata la acel moment.

Cand Ishmael, povestitorul clasicului roman al alui Herman Melville, Moby-Dick, se simtea “deprimat” si “suparat,” se indreapta catre mare.

Cu totii putem lua exemplul lui Ishmael.

Societatea moderna poate fi chiar mai dura decar viata din Nantucket in secolul al 19-lea. Suferim de stres cronic, lipsa de concentrare, oboseala atentiei directionate. Stilul de viata “permanent in priza” duce in cele din urma la probleme cu memoria, o capacitate slaba de a lua decizii, anxietate, depresie si apelarea excesiva la alcool sau medicamente pentru relaxare. Stresul cronic afecteaza sistemul cardiovascular, imun, digestiv, nervos si pe cel muscular si osos. Reduce nivelul de serotonina si dopamina, facandu-ne sa ne simtim epuizati si descurajati.

Si, desigur, faptul ca stim ca stilul nostru de viata este nesanatos nu face decat sa contribuie la stres.

Si totusi, daca o plimbare la mare - sau doar o baie in cada - ar putea face o diferenta? Daca petrecerea timpului in sau langa apa ar fi la fel de eficienta (si cu rezultate mai rapide) decat un antidepresiv? Daca doctorul ti-ar da o reteta pe care sa scrie, “Doua valuri, o plimbare pe malul marii, o apa curgatoare si suna-ma dimineata sa-mi spui cum te mai simti”?

Conform cercetarilor curente in stiinta neuro cognitiva (care reflecta acum multe din convingerile istorice stravechi), cand petreci timp langa apa, efectele sunt, intr-adevar, benefice.

De la mânie (sau minte rosie) la reverie (sau minte albastra)

Cercetatorii acorda mare atentie studiilor despre efectele calmante ale naturii asupra mintii umane si descopera iar si iar ca apa amplifica aceste calitati de linistire si vindecare ale naturii.

Se mai foloseste termenul de “Minte Albastra” pentru a descrie starea de pace asociatia cu apa. Este in contrast cu “Mintea Rosie,” pe care prof. dr. in neurostiinte Catherine Franssen, a descris-o ca fiind o stare “exacerbata, caracterizata de stres, anxietate, teama si chiar mânie si disperare.”

Adevarul este ca si starea de Minte Rosie isi are rolul ei. Daca o folosim constructiv, Mintea Rosie ne poate invata sa analizam si sa reducem factorii de stres din viata. Franssen era o impatimita a skidivingului in tinerete si a observat ca sariturile din avion din weekend o ajutau sa-si mentina mai usor calmul in timpul saptamanii. “Am invatat sa apreciez ce este important si sa nu ma agit pentru lucruri marunte,” spune ea.

Cei mai multi dintre noi, insa, nu sunt pregatiti sa-si gestioneze reactia la stres sarind din avion. Timpul petrecut in natura ar putea fi o solutie mai simpla. Mai ales daca este petrecut in, pe sau pe langa apa.

Cum reactioneaza creierul in prezenta apei

De ce are natura - si in special apa - un astfel de efect “calmant” asupra creierului?

Creierul incearca in permanenta sa inregistreze si sa inteleaga sensul lucrurilor si al evenimentelor, explica prof. dr. in neurostiinte la Universitatea din California, San Francisco, Michael Merzenich. Creierul isi adapteaza permanent modul in care percepe mediul inconjurator pentru a face distinctia intre informatia relevanta si cea nerelevanta. “Ne putem gandi la el ca la un factor de reglare a fundalului,” explica Merzenich.

Intr-un mediu natural de langa apa, exista un grad inalt de predictabilitate — spre deosebire de o strada aglomerata, o masa de apa se mentine cam la fel pe o perioada data de timp. Fundalul pe care-l privim este usor de reglat, ceea ce permite unei parti a creierului sa se odihneasca.

Pe fundalul constant, creierul continua sa caute ceva ce nu era acolo inainte, pentru ca esenta supravietuirii este interpretarea corecta a lucrurilor care nu-si au locul in peisaj. Cand creierul observa o iregularitate la suprafata apei (cum ar fi un val sau o pasare), apare senzatia de surpriza si nou, insotita de o eliberare brusca si placuta de dopamina.

Pentru ca masa de apa este schimbatoare si constanta in acelasi timp, experimentam in mod simultan atat senzatia linistitoare de familiar cat si entuziasmul noului cand o privim. Aceasta este constanta fara monotonie, reteta perfecta pentru declansarea unei stari de atentie involuntara in care sistemul de functionare al creierului - esential pentru creativitate si rezolvarea problemelor - este stimulat. Starea de visare a atentiei involuntare este o caracteristica de baza a Mintii Albastre.

Vestea buna este ca putem accesa Mintea Albastra oriunde. Cel mai usor este la malul marii, unde exista o abundenta de ioni incarcati negativi in aer (despre care studiile au aratat ca reduc nivelul lactic in sange si maresc buna dispozitie), dar sunt multe alte metode prin care putem interactiona cu apa si profita de avantajele pe care aceasta ni le ofera. Iata cateva moduri in care poti beneficia mai mult de apropierea de apa.

Sursa foto : https://goo.gl/4qWnia

Fa o baie

“Probabil ca sunt si lucruri pe care o baie fierbinte nu le poate vindeca,” a scris poeta Sylvia Plath, “dar eu nu cunosc prea multe.”

Cei mai multi dintre noi am experimentat o forma sau alta a "terapiei de imbaiere": un dus fierbinte care fie te invioreaza fie te destinde la sfarsitul unei zile lungi si obositoare; bai alternative cu apa rece si fierbinte, folosite mai ales de sportivi pentru a-si calma muschii tensionati; sau placerea unei bai cu sare Epsom si uleiuri esentiale.

Inca de pe vremea civilizatiilor antice egiptene, indiene si romane s-a folosit imbaierea in scopuri terapeutice. In Evul Mediu si ulterior, regiuni precum Baden-Baden si Evian au proslavit beneficiile fizice si mentale ale consumului si imbaierii in apele originare din aceste locuri.

In prezent avem studii care confirma ceea ce omenirea stia de mult: imbaierea in apa reduce stresul, in parte datorita echilibrului dintre circulatia simpatica si para simpatica a sistemelor nervoase. Un studiu din 2006 a descoperit ca baile la spa au redus semnificativ nivelul de cortizol salivar la elevii de liceu. Alte studii au descoperit ca baile fierbinti precum si dusurile fierbinti de cinci minute pot reduce semnificativ nivelul anxietatii. Iar hidroterapia a dovedit ca reduce simptomele de stres psihologic si fizic ale unui grup de 139 de persoane cu artrita reumatoida.

Mergi la pescuit

Orice pescar impatimit iti poate spune ca pescuitul nu e doar ca sa prinzi peste. Poate fi relaxant, dar nu este o activitate pasiva. Cand esti in barca cu o undita, trebuie sa interactionezi cu apa si cu mediul inconjurator. Poate fi dificil sa stapanesti aceste abilitati, care iti distrag atentia in cel mai pozitiv mod - nu te mai gandesti la nimic altceva decat la ceea ce faci in acel moment. Iar faptul ca iti redirectionezi astfel atentia te duce departe de Mintea Rosie coplesita de griji.

Studiile arata in prezent ca influenta calmanta a pescuitului este suficient de puternica pentru a vindeca efectele unor tulburari cauzate de stresul posttraumatic.

Din 2007, o organizatie numita Eroii Apelor a ajutat peste 3.000 de raniti de razboi si veterani sa se relaxeze, sa se reabiliteze si sa se reintegreze prin pescuit cu caiacul. Acest sport ofera o tripla terapie: fizica (prin vaslit si pescuit), ocupationala (dezvoltarea de noi abilitati), precum si mentala (gratie libertatii si relaxarii provocate de apa).

“Stiu ca atunci cand sunt pe apa, toate relele din viata mea dispar,” spune Jim Dolan, fondatorul organizatiei. “Si cred ca la fel este si pentru ei.”

Efectele pozitive ale prezentei in apa sunt suficient de puternice pentru a rupe ciclul de revenire traumatica, spune medicul neurolog John Hart, director de stiinte medicale la Centrul de Sanatate a Creierului din Dallas.

“Apa afecteaza toate cele cinci simturi in acelasi timp cu amintiri placute si o imagine puternica si pozitiva,” spune el. “Amintirile placute dintr-o zi pe apa le depasesc in intensitate pe cele neplacute care pot urmari o persoana si o pot ajuta ca, in cele din urma, sa se bucure din nou de viata.”

Bea apa

Este una sa ai nevoie de o Minte Albastra, dar cand esti fizic deshidratat, nu prea poti sa faci mare lucru.

Corpul uman este alcatuit din 60 - 78 % apa, iar creierul insusi are 85% din volum apa. De aceea nu trebuie sa ne surprinda ca acesta are nevoie de apa pentru o buna functionare.

Chiar si o usoara deshidratare poate afecta atentia, functiile psihomotorii si de reglare, precum si gandirea si perceptia. S-a dovedit, de asemenea, ca deshidratarea scade viteza de reactie a memoriei functionale, reduce vigilenta si concentrarea, marind oboseala si anxietatea. Sunt dovezi oferite de studii efectuate pe sobolani care arata ca deteriorarea cognitiva cauzata de deshidratare nu este in intregime reversibila, datorita unor deteriorari la nivel celular.

Inoata

Chiar daca nu stai langa mare sau ocean, tot poti gasi o piscina, un lac sau un rau in care sa poti inota.

Efectele de relaxare pe care le ofera inotul sunt similare cu "reactiile relaxante" declansate de activitati precum Hatha yoga. Inotul antreneaza muschii in activitati succesive de incordare si relaxare, combinate cu o respiratie profunda si ritmica, ce ajuta inotatorii sa ramana intr-o stare cvasi-meditativa.

Ca si alte forme de exercitii aerobice, inotul stimuleaza eliberarea de endorfine si endocanabinoide (substante naturale ale creierului care opresc durerea), iar acestea reduc stresul si starea de anxietate a mintii.

Like Share Share Tweet58012 vizualizari
loading...
loading...

Postat in categoria Invatam impreuna

Etichete: apa, creierul, familia solanacee, orbire, solanacee,

Adauga comentariul tau
Nume*
Url
Comentariu
Abonati-va gratuit

pentru cele mai noi articole
si promotii periodice.

Articole Recente

O metodă surprinzător de simplă de a-ţi distrage atenţia de la griji

O metodă surprinzător de simplă de a-ţi distrage atenţia de la griji

Iată de ce sfecla nu ar trebui să-ţi lipsească din alimentaţie

Iată de ce sfecla nu ar trebui să-ţi lipsească din alimentaţie

Cum îţi dai seama că mănânci prea multă sare?

Cum îţi dai seama că mănânci prea multă sare?

6 vitamine şi minerale care stimulează funcţia creierului

6 vitamine şi minerale care stimulează funcţia creierului

Sunetele relaxante din natură au efect terapeutic asupra corpului

Sunetele relaxante din natură au efect terapeutic asupra corpului

Show / Evenimente

Weekend de gatit in cuplu...la mare!

Weekend de gatit in cuplu...la mare!

BRIAN si ANNA-MARIA CLEMENT din nou la Bucuresti/13 martie/Hotel Caro

BRIAN si ANNA-MARIA CLEMENT din nou la Bucuresti/13 martie/Hotel Caro

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii - Plaiul Foii 2017

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii - Plaiul Foii 2017

Lansare Erus si valea rabdarii in Bucuresti, cantece, povesti si voie buna

Lansare Erus si valea rabdarii in Bucuresti, cantece, povesti si voie buna

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii

Scopul acestui site este de a promova un stil de viata sanatos si sustenabil in armonie cu natura .

SUNTEM PE RETELELE SOCIALE