AcasaCopiiHrana VieCorpMinteSpiritReteteInvatam impreunaStiati ca..?
Despre noiEvenimente / programePoliticiContact
Dhyana Yoga - cursuri de meditatie si yoga

Adevaruri si controverse in publicitate

Fiecare dintre noi are ceva de vanzare. Toti avem lucruri pretioase de vanzare. Insa putini dintre noi vorbesc despre ceea ce au de vanzare. Ne tinem secrete comorile!

In schimb exista unii, si nu putini, care au de vanzare nimicuri. Nimicuri care, in anumite cazuri, sunt adevarate bombe cu efect intarziat. In cele mai multe cazuri sunt obiecte sau servicii inutile, daunatoare sau generatoare de efecte adverse inimaginabile si necotrolabile. Dar acele nimicuri sunt prezentate ca niste comori. Nimicurile devin indispensabile, mult-dorite sau chiar providentiale.

Sunt investite sume enorme in prezentarea acestor nimicuri reunind minti aflate la limita genialitatii. Insa nu sunt prezentate sub forma: “AM CEVA DE VANZARE!”… Ele sunt aratate astfel incat sa se inteleaga ca tu le-ai cerut. Sunt utilizate formule care sunt concentrate in discursuri de forma: “Ai o problema! Solutia este la noi!” sau “Sti cum si-a rezolvat vecinul tau inteligent si frumos o problema la fel ca cea care o ai si tu?” “Esti baiat destept! Asta e special pentru tine!”

Toate acestea capata forma a ceea ce numim conventional PUBLICITATE!Copilul creat pentru publicitate

Publicitatea reprezinta actiunea de a face ceva cunoscut publicului sau raspandirea unei informatii in public.

O alta definitie spune ca: Publicitatea este ansamblul mesajelor transmise pentru orientarea comportamentului cumparatorilor sau pentru influentarea opiniei acestora, in sens favorabil fata de un produs sau serviciu.

Originea acestui cuvant in limba romana o reprezinta cuvantul “publicite” din limba franceza. Mult mai interesanta este variant englezeasca: “advertising”, substantiv cu originile in verbul “advertise”, care la randul sau este imprumutat din francezul “avertiss-/averti” – avand un sens initial de “Alerta/Avizare/Mesaj preventiv” dar si, mergand mai inapoi in istorie, din “advertire”, cuvant din latina vulgara, care inseamna “a intoarce catre; a directiona atentia cuiva catre; a atrage”.

Deci, pana la urma, publicitatea nu este o informare ci o forma de atragere a atentie.

Dar ce tehnici sunt utilizate de catre creatorii de publicitate.

Este intr-adevar vorba de tehnici, metode rafinate si bine structurate. Au devenit astfel datorita mediului concurential in care sunt prezentate mesajele publicitare. Insa putini dintre consumatori stiu ca acestea s-au dezvoltat avand la baza o teorie dezvoltata in antichitate de catre Aristotel. Aristotel a studiat si predat filosofia, stiitele si vorbitul in public in Grecia in cel de-al patrulea secol inainte de Hristos. In una dintre lucrarile sale faimoase, “Arta retoricii” (insemnand si “persiunea prin limbaj”), afirma ca forma ideala de argument este apelul la ratiune, numit LOGOS. Dar a remarcat ca exista alte doua tehnici puternice: ETHOS-ul (un apel la character) si PATHOSUL (un apel la emotii).

Aceste tehnici sunt utilizate si astazi de catre creatorii de publicitate.

 Pathos: un apel la emotie

Compania publicitara care utilizeaza pathos-ul va incerca sa evoce un raspuns emotional in consumator.

Uneori este o emotie pozitiva ca fericirea: o imagine cu persoane care se simt bine impreuna in timp ce beau Pepsi.

Alteori, compania de publicitate foloseste emotii negative precum durerea: o persoana are probleme cu spatele dupa ce a cumparat o saltea “nepotrivita”

Pathos-ul poate sa includa si emotii precum frica sau vina: imagini ale unui copil infometat care te conving sa trimiti ajutoare financiare.apel la pathos in publicitate

 Logos: un apel la logica sau ratiune

O companie care utilizeaza logos-ul iti va oferi probele si statisticile de care ai nevoie pentru a intelege pe deplin ceea ce face produsul promovat. Logos-ul unui anunt publicitar este reprezentat de "fapte concrete" despre produs: Un pahar de suc de portocale contine 75% din necesarul tau zilnic de Vitamina C.

 Ethos: un apel la credibilitate sau caracter.

Un mesaj publicitar utilizand ethos-ul va incerca sa te convinga ca producatorul sau vanzatorul este de incredere, onest si te poti baza pe el; de aceea, ar trebui sa-i cumperi produsul.

Ethos-ul implica de obicei statistici realizate de experti de incredere, ca de exemplu: noua din zece dentisti sunt de acord ca, Colgate este cea mai buna marca de pasta de dinti sau - Nutritionistii romani aleg painea  Spelta. Deseori, o celebritate este pusa alaturi de un produs pentru a-i imprumuta mai multa credibilitate: Nadia Comanici foloseste margarina Rama. 

 Deoarece concurenta a devenit din ce in ce mai acerba, companiile au cerut agentilor de publicitate sa obtina o performanta mai mare ca urmare a mesajelor publicitare.

Astfel creatorii de publicitate au dezvoltat tehnici si mai rafinate plecand de la cele trei principii de baza.

Va prezentam cateva strategii rafinate utilizate in publicitate:

Avangarda

Sugestia ca utilizarea unui anumit produs pozitioneaza utilizatorul mult inaintea celorlalti: Un fabricant de jucarii incurajeaza copiii sa fie primii din blocul lor care au noua jucarie.

 Cuvintele nevastuicii (cunoscuta ca un animal viclean)

“Cuvintele nevastuicii” sunt utilizate pentru a sugera un inteles pozitiv fara de fapt a oferi vreo garantie: Un om de stiinta spune ca un produs dietetic „ar putea” sa te ajute sa pierzi din greutate in acelasi mod in care l-a ajutat si pe el sa piarda in greutate.

 Un detergent de vase lasa vasele „virtual” fara pete.

 Ingredientele Magice

Sugestia ca o descoperire aproape miraculoasa face produsul sa fie extraordinar de eficient:

 Un producator de medicamente descrie un invelis special care face ca pilula sa dea alinarea durerilor mai putin iritanta pentru stomac fata de cea a competitorilor.

 Patriotism

Sugestia ca achizitionarea acestul produs arata iubirea ta fata de tara:

Ciocolata ROM  rerpezinta mandria si emblema unui roman.

 Transfer

Sunt utilizate cuvinte, imagini si idei pozitive pentru a sugera ca produsul vandut este la randul sau pozitiv:

Un fabricant de textile, care doreste ca oamenii sa poarte produsele sale pentru a se simti confortabil pe parcursul verii, arata persoane imbracate cu haine la moda realizate din textilele sale stand pe o plaja insorita in timpul unei brize racoroase.apel la logos in publicitate

 Oameni normali

Sugestia ca produsul este unul practic si de buna valoare pentru persoanele obisnuite:

Un fabricant de cereale arata o familie obisnutia servind micul dejun si bucurandu-se de produsul fabricantului.

 Apelul la snobism

Sugestia ca utilziarea produsului il face pe client sa fie parte a unui grup de elita cu un stil de viata luxos si plin de farmec:

 Un fabricant de cafea arata persoane imbracate in rochii formale si smokinguri la o galerie de arta in timp ce beau marca lor.

 Mita

Mita iti ofera ceva „in plus”:

Cumpara un burger; obtii cartofii gratis.

 Gasca sau Turma

Sugestia ca ar trebui sa te alaturi multimii sau sa fi pe partea castigatoare utilizand un produs — nu vrei sa fi singura persoana care nu are acel produs!

Revenind la ethos, pathos si logos, trebuie mentionat ca mesajele pblicitare actuale folosesc o combinatie de cel putin doua din aceste tehnici.

Statisticile spun ca suntem bombardati cu aproximativ 3000 de mesaje de publicitate zilnic. Acest articol face parte din seria „Adevaruri si Controverse in Publicitate” initiata de Viata Verde Viu cu scopul de a creste intelegerea noastra aspura metodelor publicitare prin care suntem cel putin „convinsi”, daca nu chiar manipulati.

Pana la citirea urmatoarelor articole din aceasta serie va invitam sa priviti altfel mesajele publicitare care oricum va apar in fata ochilor in viata de zi cu zi.

Astfel, de fiecare data cand vedeti un spot publicitar, auziti o reclama la radio, vedeti un afis pe strada, intr-o revista sau cand sunteti la cumparaturi sa va ganditi:

„La ce s-a facut apel cel mai mult: la ETHOS , la LOGOS sau la PATHOS?”

Surse pentru acest articol:

http://www.readwritethink.org – Cursul de Tehnici Persuasive

http://www.education.com – Ghidul de Studiu al Tehnicilor de Persuasiune in Publicitate

Like Share Share Tweet878 vizualizari
loading...
loading...

Postat in categoria Blog

Etichete: ciclu, ciclu menstrual, hipertesniunea arteriala, manipulare,

Articole similare

Adauga comentariul tau
Nume*
Url
Comentariu
Abonati-va gratuit

pentru cele mai noi articole
si promotii periodice.

Articole Recente

Uleiul esenţial pur de dafin, un ulei polivalent adjuvant in menţinerea sănătăţii

Uleiul esenţial pur de dafin, un ulei polivalent adjuvant in menţinerea sănătăţii

Cele 7 emotii principale si impactul lor asupra sanatatii

Cele 7 emotii principale si impactul lor asupra sanatatii

Tratarea naturala a mastitei, cea mai frecventa infectie a alaptatului

Tratarea naturala a mastitei, cea mai frecventa infectie a alaptatului

Cum ameliorezi simptomele  herpesului tinand cont de cateva sfaturi simple

Cum ameliorezi simptomele herpesului tinand cont de cateva sfaturi simple

Nu mai arunca cojile de banane! Iata 5 feluri inedite de a le refolosi

Nu mai arunca cojile de banane! Iata 5 feluri inedite de a le refolosi

Show / Evenimente

Weekend de gatit in cuplu...la mare!

Weekend de gatit in cuplu...la mare!

BRIAN si ANNA-MARIA CLEMENT din nou la Bucuresti/13 martie/Hotel Caro

BRIAN si ANNA-MARIA CLEMENT din nou la Bucuresti/13 martie/Hotel Caro

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii - Plaiul Foii 2017

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii - Plaiul Foii 2017

Lansare Erus si valea rabdarii in Bucuresti, cantece, povesti si voie buna

Lansare Erus si valea rabdarii in Bucuresti, cantece, povesti si voie buna

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii

Tabara verde viu de detoxifiere a corpului si a mintii

Scopul acestui site este de a promova un stil de viata sanatos si sustenabil in armonie cu natura .

SUNTEM PE RETELELE SOCIALE